Gå til innhold

Er norske menn gjerrige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som har hatt uflaks eller er mange menn sånn? 

I forhold er jeg den som har betalt mest, selv om jeg har vært den med lavest inntekt. Til og med følt at jeg har blitt kritisert for å ha lav inntekt av disse mennene, at de gjerne skulle ønske jeg hadde tjent mer, skjønte jo det var for å snylte enda mer. 

Merker mange menn også gjerne vil flytte inn så fort som mulig, så bor de billigst mulig eller de har egen leilighet, men er mest hos meg så de sparer penger på strøm og mat.

Har flere venninner som har samme erfaring.

Skjønner ikke hvorfor vi kvinner blir beskyldt for å gå etter penger når det faktisk er mange menn som gjør det samme? 

Anonymkode: a6ed6...40a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og har datet men  fra Norge og andre land. Bodd mange år i utland også. Synes ikke norske menn er gjerrige, men likestilte. 

Anonymkode: 6a865...200

• Liker 12
  • Hjerte 1
Gjest Hippokrates
Skrevet

Dette er ingen generalisert ting, hverken for eller imot kvinner eller menn.

Tror du må lære deg den hårfine forskjellen på å være raus, dumsnill og det å bli utnyttet, og så sette grenser selv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er likestilte nå baby, deres tur til å betale litt av gildet 😎

Anonymkode: 0a904...5a4

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I forhold er jeg den som har betalt mest, selv om jeg har vært den med lavest inntekt. Til og med følt at jeg har blitt kritisert for å ha lav inntekt av disse mennene, at de gjerne skulle ønske jeg hadde tjent mer, skjønte jo det var for å snylte enda mer. 

Merker mange menn også gjerne vil flytte inn så fort som mulig, så bor de billigst mulig eller de har egen leilighet, men er mest hos meg så de sparer penger på strøm og mat.

Skjønner ikke hvorfor vi kvinner blir beskyldt for å gå etter penger når det faktisk er mange menn som gjør det samme? 

Har liten tro på at menn er de gjerrige i et forhold. 

Som oftest tar mennene de største utgiftene, og de fleste utgifter til hygge. 

Hvor mange kvinner har bedt menn med på ferie, på fancy restaurant, andre dyre aktiviteter? Jeg tipper godt under ti prosent. 

Anonymkode: bc065...c22

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis gjerrige, men det betaler heller ikke for noe mer enn det de må, hvis det gir mening?

Vi er sånn sett likestilte og får ofte høre at vi er likestilte, men mye av det vi kvinner gjør (i alle fall etter min erfaring) blir ikke satt pris på. Det tredje skiftet er enda veldig reelt (altså at kvinnen har hovedansvaret hjemme og ofte må be mannen om ting for at de skal bli gjort).

Det hadde vært fint å få påspandert et restaurantbesøk eller en blomst i ny og ne når jeg er den som er ansvarlig for alt av planlegging, delegering, og logistikk i hjemmet. Vise litt mer at man setter pris på hverandre gjennom små gester rett og slett. 

Anonymkode: 109ce...5ca

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme inntrykket ja. Det er jo greit å være sparsommelig, men når det går mot at de utnytter dama økonomisk blir det ekstremt lite attraktivt! 

Anonymkode: 48383...d8f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Syns mange nordmenn generelt er gjerrige. Ikke alle, men mange.

Ser bare på de som krever dyr husleie av sine egne barn, første gangen de mottar lønn. Kunne aldri gjort noe sånt selv, hvis jeg hadde barn.

Anonymkode: 2133d...cbf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange menn er sånn, og at du har vært så uheldig å møte på noen av dem. Kanskje du er av den veldig generøse typen, og trenger å lære å forvente noe tilbake også. Selvfølgelig skal man dele når man er i forhold, og det må være rettferdig.

Anonymkode: ba2a9...363

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir ikke overrasket om norske menn generelt er mer gjerrige/mindre spandable enn menn i andre (mindre likestilte) deler av verden. I likestilte samfunn er det nok en forventning om at kvinner skal ta en like stor del av regningen, selv om vi nok er et stykke unna det, og en del menn lever nok etter det.

Når det gjelder de opplevelsene du nevner høres dette i grunn ganske utypisk ut, og dette høres ut som ganske spesielle menn og/eller relasjoner.

Sitat

Antagelig fordi det for kvinner er en ganske "typisk" preferanse mens det for menn i større grad er en avvikende preferanse, i alle fall å vekte det like høyt som kvinner gjør. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og har datet men  fra Norge og andre land. Bodd mange år i utland også. Synes ikke norske menn er gjerrige, men likestilte. 

Anonymkode: 6a865...200

Ja likestilte til sin egen fordel. Nå er det faktisk sånn at kvinner fortsatt tjener minst, og synes derfor det er rett og rimelig at menn generelt fortsatt betaler mest

Anonymkode: e3b43...223

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit å betale litt, men ikke ALT.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei vi er ikke likestilte enda. Hvor har du det i fra?

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme inntrykket ja. Det er jo greit å være sparsommelig, men når det går mot at de utnytter dama økonomisk blir det ekstremt lite attraktivt! 

Ja, det blir så lite mandig syntes jeg. Husker eksen min som tjente bedre enn meg sa det selv etter at noen kritiserte han ved å kalle meg «lommeboka hans», han sa det fikk han til å føle seg lite mandig, men allikevel fortsatte han..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har liten tro på at menn er de gjerrige i et forhold. 

Som oftest tar mennene de største utgiftene, og de fleste utgifter til hygge. 

Hvor mange kvinner har bedt menn med på ferie, på fancy restaurant, andre dyre aktiviteter? Jeg tipper godt under ti prosent. 

Anonymkode: bc065...c22

Det du snakker om har jeg fortsatt til gode å møte på. Restauranter har jeg betalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja….tenker ca 50 år til med full jobb OG ansvar på hjemmebane med alt av logistikk og barneoppdragelse, DA er vi likestilte….dude. 

Anonymkode: 5c741...c7a

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja likestilte til sin egen fordel. Nå er det faktisk sånn at kvinner fortsatt tjener minst, og synes derfor det er rett og rimelig at menn generelt fortsatt betaler mest

Det stemmer at kvinner tjener og bidrar minst økonomisk, men det er jo en konsekvens av kvinners egne valg om å jobbe mindre og velge tryggere jobber i det offentlige. Så kan en si at den i relasjonen som tjener mest generelt bør betale mest, og det er nok noe de fleste menn gjør, men hvor rimelig det er at en som jobber mye skal betale for en som jobber lite kan en diskutere. Jeg tror det er mer hensiktsmessig å se på det som en fin gest fra disse mennene sin side enn noe som bare er "rett og rimelig". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe det virker som mange menn ikke bryr seg om er at mange kvinner gjør alt hjemmet. Vasker, rydder, handler inn mat og ordner med barn. Så skal kvinnene i tillegg jobbe like mye og betale like mye selv om de tjener mindre? Syntes ikke det virker mye likestilt.

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe det virker som mange menn ikke bryr seg om er at mange kvinner gjør alt hjemmet. Vasker, rydder, handler inn mat og ordner med barn. Så skal kvinnene i tillegg jobbe like mye og betale like mye selv om de tjener mindre? Syntes ikke det virker mye likestilt.

Det der ikke likestilling når det er sånn nei. Kvinner har sykt mye mer ansvar enn det menn har! 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så enig. 

Anonymkode: 18671...a4d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...