AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Er gravid med min første, termin tidlig januar. Far tar «hele» foreldrepengeperioden med gradert permisjon da jeg er student og skal skrive master når baby kommer. Jeg vil få engangsstønad og foreldrestipend av Lånekassen nesten hele året, mens han vil ta to dager permisjon i uken og jobbe 60%. Dvs at han tar ut ca 100 dager permisjon/40% hele året. Vi hadde tenkt at jeg skulle starte og jobbe når baby er 1 år og skulle i bhg, men høres ut som om det er veldig vanskelig å få bhg-plass fra januar? Er det slik? eventuelt får far ta ut resten av permisjonen sin fra januar, 100%. Blir ikke helt klok på hvor mye perm som er igjen da eller om han mister retten til all perm når jeg ikke lengre er student? hvis jeg forstår det riktig så er 100% 49 uker. Jeg som mor må ta 3 uker før og 6 uker etter. Da gjenstår 40 uker. Om far tar gradert 40%/2 dager i uken i ca 50 uker, tilsvarer det Ca 20 uker med 100%, og det vil da gjenstå 20 uker av foreldrepermisjonen. Hvis far kan ta disse ukene når baby er 1 år og ikke får bhg-plass, så vil de rekke fram til mai. Da må vi kanskje ta 1-2 mnd med ulønnet, ferie eller lignende før jeg får sommerferie (lærer). Og da får vi kanskje i tillegg kontantstøtte? Høres egentlig ganske gunstig ut når jeg skriver dette… men kan det stemme? noen som har vært i lignende situasjon eller har noen erfaringer/råd? Jeg kan veldig lite om dette. Første barn, uplanlagt😅 Anonymkode: 8221f...bed
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger Anonymkode: 17143...269 1