AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Er gravid med min første, termin tidlig januar. Far tar «hele» foreldrepengeperioden med gradert permisjon da jeg er student og skal skrive master når baby kommer. Jeg vil få engangsstønad og foreldrestipend av Lånekassen nesten hele året, mens han vil ta to dager permisjon i uken og jobbe 60%. Dvs at han tar ut ca 100 dager permisjon/40% hele året. Vi hadde tenkt at jeg skulle starte og jobbe når baby er 1 år og skulle i bhg, men høres ut som om det er veldig vanskelig å få bhg-plass fra januar? Er det slik? eventuelt får far ta ut resten av permisjonen sin fra januar, 100%. Blir ikke helt klok på hvor mye perm som er igjen da eller om han mister retten til all perm når jeg ikke lengre er student? hvis jeg forstår det riktig så er 100% 49 uker. Jeg som mor må ta 3 uker før og 6 uker etter. Da gjenstår 40 uker. Om far tar gradert 40%/2 dager i uken i ca 50 uker, tilsvarer det Ca 20 uker med 100%, og det vil da gjenstå 20 uker av foreldrepermisjonen. Hvis far kan ta disse ukene når baby er 1 år og ikke får bhg-plass, så vil de rekke fram til mai. Da må vi kanskje ta 1-2 mnd med ulønnet, ferie eller lignende før jeg får sommerferie (lærer). Og da får vi kanskje i tillegg kontantstøtte? Høres egentlig ganske gunstig ut når jeg skriver dette… men kan det stemme? noen som har vært i lignende situasjon eller har noen erfaringer/råd? Jeg kan veldig lite om dette. Første barn, uplanlagt😅 Anonymkode: 8221f...bed
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger Anonymkode: 17143...269 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er gravid med min første, termin tidlig januar. Far tar «hele» foreldrepengeperioden med gradert permisjon da jeg er student og skal skrive master når baby kommer. Jeg vil få engangsstønad og foreldrestipend av Lånekassen nesten hele året, mens han vil ta to dager permisjon i uken og jobbe 60%. Dvs at han tar ut ca 100 dager permisjon/40% hele året. Vi hadde tenkt at jeg skulle starte og jobbe når baby er 1 år og skulle i bhg, men høres ut som om det er veldig vanskelig å få bhg-plass fra januar? Er det slik? eventuelt får far ta ut resten av permisjonen sin fra januar, 100%. Blir ikke helt klok på hvor mye perm som er igjen da eller om han mister retten til all perm når jeg ikke lengre er student? hvis jeg forstår det riktig så er 100% 49 uker. Jeg som mor må ta 3 uker før og 6 uker etter. Da gjenstår 40 uker. Om far tar gradert 40%/2 dager i uken i ca 50 uker, tilsvarer det Ca 20 uker med 100%, og det vil da gjenstå 20 uker av foreldrepermisjonen. Hvis far kan ta disse ukene når baby er 1 år og ikke får bhg-plass, så vil de rekke fram til mai. Da må vi kanskje ta 1-2 mnd med ulønnet, ferie eller lignende før jeg får sommerferie (lærer). Og da får vi kanskje i tillegg kontantstøtte? Høres egentlig ganske gunstig ut når jeg skriver dette… men kan det stemme? noen som har vært i lignende situasjon eller har noen erfaringer/råd? Jeg kan veldig lite om dette. Første barn, uplanlagt😅 Anonymkode: 8221f...bed Ser at jeg selvfølgelig har glemt å regne med mors uker, og at far dermed ikke får tatt gradert perm før fra uke 6. så litt forskjell i utregninga, men poenget er det samme Anonymkode: 8221f...bed
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger Anonymkode: 17143...269 Tusen takk! Den var perfekt. Om vi ikke får bhg-plass fra januar, strekker foreldrepengene helt til 30. mai 2024 med planen vår. Og da er det bare noen uker igjen før jeg har sommerferie. Anonymkode: 8221f...bed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå