Gå til innhold

Føler meg ikke hørt på DPS (utredning)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn. Hvis du hadde hatt en manisk episode, ville omgivelsene dine ha merket dette tydelig! Du er ikke manisk fordi du handler møbler som du ikke setter opp med en gang, det kalles å være mor. 

Anonymkode: 32182...977

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I min utredning var vi gjennom flere skjemaer og utforsket forskjellige ting, for eksempel OCD som jeg selv har lurt på om jeg har hatt. Det fikk jeg da avkreftet. Legen var også innom personlighetsforstyrrelse pga. noe jeg sa, men etter å ha fylt ut det skjemaet var det åpenbart at personlighetsforstyrrelse var helt uaktuelt.

Om dere fyller ut et bipolar-skjema så vil jeg tro det samme skjer for deg. Kanskje dumt å måtte fylle ut mer enn du må, samtidig er det bedre å være grundig?

Anonymkode: a274b...9ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tror du har misforstått innlegget mitt. Jeg er ikke kritisk til at jeg går til sykepleier. Jeg er ikke kritisk til skjemaene. Jeg er ikke kritisk til å få diagnose. 

Jeg er kritisk til misforståelser der sykepleier trekker slutninger og bestemmer utredninger på feil premiss. HUN mente jeg hadde hatt manisk episode, og dermed ville utrede der. Jeg føler meg overkjørt, og at hun trakk en slutning som ikke stemmer. Jeg synes det som står i journalen min ikke stemmer med min opplevelse.

Når jeg da forsøkte etterpå å tenke over dette, leste jeg meg opp, og oppdaget at måten hun har brukt det ene skjemaet på er feil. Det er altså brukerfeil her, så da bør vel ikke resulatet bli skrevet ned i min journal? 

Anonymkode: 9dada...f60

Hun sier hva hun tenker og det er meningen du skal si hva du tenker om det. Dialog er nøkkelordet. Har du score på noe så skal dere snakke sammen om hva hun legger i den scoren i fht hva du tenkte når du krysset av.

Anonymkode: 51afa...1f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 19.20):

Jeg vil helst ikke ha noen jeg 😛 Er også usikker på om jeg oppfyller noen. Så da blir det selvsagt litt overveldende når det er snakk om tunge diagnoser her som bipolar som behandles med masse medisiner! Og "gjentagende depresjoner" som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Jeg stoler også mer på fastlegen min som har kjent meg lenge og hatt utallige timer med meg, og diagnosene han henviste meg til utredning for, enn en sykepleier jeg har møtt to ganger. 

Hun gir ikke forslag, men hun sier jo rett ut at "det skjemaet må vi ta siden du svarer det og det, og så må vi i hvertfall ta det skjemaet der". Siden jeg fikk den opplevelsen nå sist av å ikke ble hørt så gikk jeg inn og sjekket journalen (helsenorge), og det var veldig ubehagelig, siden jeg trodde hun ikke skulle ta med det om bipolaritet. 

Hun kan på en måte ikke arbeide hypotesebekreftende, det er heller ikke hun som skal sette diagnose. Men hun utfører utredningsskjemaene, og velger da tydeligvis hvilke skjemaer (diagnoser) jeg skal utredes for. Problemet er jo at hvis fastlegen min har rett på hva han tror, så vil jo de diagnosene innebære depressive tanker, (sånn som tanker om skyld og verdiløshet), at jeg har angstsymptomer, og sliter med konsentrasjonen. 

Så jo også en tydelig feil i det MADRS-skjemaet for depresjon. Der skulle det fylles inn for siste tre døgn, for eksempel søvn, så trodde jeg at setningen var "Jeg sover svært dårlig, mer enn 2-3 timer hver natt". Det det står er IKKE mer enn 2-3 timer hver natt. Og grunnen til at jeg sov dårlig er fordi jeg har sykt barn med feber! Jeg har også vært forkjølet selv, og har derfor hatt litt redusert apetitt, som man gjerne får pga nedsatt smakssans. Men joda, da havner jeg jo høyere på score der også. Jeg synes det er ganske vanvittig at man kun skal svare ut fra tre siste døgn, og at det ikke er noe skjønn. Scoren min hos henne ligger jo på 27, mens når jeg tok den i fred og ro selv ligger jeg på 15. (Jeg googlet også brukerveiledning nå, hun skulle ikke lest opp alternativer til meg, men latt meg svare fritt ser det ut som. Hvis jeg skulle hatt alternativer skulle jeg hatt pasientversjonen.) 

K-Ptsd diagnose som du selv nevnte, men som jeg for øvrig tenker at du ikke har med tanke på hva som er årsaken til dine utfordringer er langt mer alvorlig enn bipolar lidelse så han sier du virkelig i mot deg selv.

Anonymkode: 491cb...2e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 20.20):

JHun gir ikke forslag, men hun sier jo rett ut at "det skjemaet må vi ta siden du svarer det og det, og så må vi i hvertfall ta det skjemaet der". Siden jeg fikk den opplevelsen nå sist av å ikke ble hørt så gikk jeg inn og sjekket journalen (helsenorge), og det var veldig ubehagelig, siden jeg trodde hun ikke skulle ta med det om bipolaritet. 

Hun kan på en måte ikke arbeide hypotesebekreftende, det er heller ikke hun som skal sette diagnose. Men hun utfører utredningsskjemaene, og velger da tydeligvis hvilke skjemaer (diagnoser) jeg skal utredes for.

Du klarer ikke å forstå selv, at det er nødvendig å ta disse skjemaene for å utelukke diagnoser? Mange diagnoser har likhetstrekk, og psykologer pleier å bruke skjemaer som de mener er relevant for å sette diagnose. Det trenger ikke å bety at du er bipolar. Hun må få lov til å komme med sine innvendinger, uten at du skal konkludere med at hun tror du er manisk.

Her har både bipolar lidelse, autismespekterforstyrrelse og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse vært til vurdering. Men det betyr ikke at jeg har dem. Disse diagnosene har mange likhetstrekk. Noen ganger kan psykologen mene at X, men andre ganger kan h*n si at vi tror det er Y. De er usikre, og prøver å gå i dialog med deg.

Anonymkode: c8a2e...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man kan ha ting som peker i en retning kan det også være ting som peker i helt andre retninger, det er derfor det er viktig å snakke om hver enkelt ting. Det behandler gjør er å holde deg løpende oppdatert. Det er god ting. Det finnes psykologer som ikke sier noe før de har konkludert, da svømmer pasienten i blinde hele veien og har null mulighet til å si "nei, det var ikke det jeg mente det var sånn og ikke sånn". Det har jeg opplevd og det var ingen god opplevelse å stå i å aldri få noen tilbakemeldinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I min utredning var vi gjennom flere skjemaer og utforsket forskjellige ting, for eksempel OCD som jeg selv har lurt på om jeg har hatt. Det fikk jeg da avkreftet. Legen var også innom personlighetsforstyrrelse pga. noe jeg sa, men etter å ha fylt ut det skjemaet var det åpenbart at personlighetsforstyrrelse var helt uaktuelt.

Om dere fyller ut et bipolar-skjema så vil jeg tro det samme skjer for deg. Kanskje dumt å måtte fylle ut mer enn du må, samtidig er det bedre å være grundig?

Anonymkode: a274b...9ef

Problemet er at spørsmålene i skjema forutsetter at jeg har hatt mani eller hypomani (oppstemte perioder). Alle spørsmålene var sånn "skjedde det og det i dine oppstemte perioder?". Når jeg ikke har hatt noen sånne perioder så var det vanskelig å svare, mens sykepleieren mente at jeg skulle svare ut fra hennes mening om når jeg hadde hatt det sånn. 

Altså, først og fremst burde det jo være: "Har du hatt noen oppstemte perioder?" Hvis ja, fortsett til videre spørsmål. Det var sykepleieren som mente at jeg hadde hatt det, ut fra historien om møblene. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

K-Ptsd diagnose som du selv nevnte, men som jeg for øvrig tenker at du ikke har med tanke på hva som er årsaken til dine utfordringer er langt mer alvorlig enn bipolar lidelse så han sier du virkelig i mot deg selv.

Jeg synes ikke det kan sammenlignes. PTSD behandles ved hjelp av samtaler, traumeterapi og kognitiv terapi. Bipolar lidelse behandles med tunge, stemningsstabiliserende medisiner. Så jeg er ikke enig i at den er mer alvorlig etter min definisjon (men det har også noe med at jeg er fast bestemt på at medisiner er uaktuelt, og behandleren snakket om det som om det var en selvfølge. At hvis det var depresjon var det antidepressiva, og helt andre medisiner hvis det var bipolar, og derfor kritisk å finne ut. Jeg har ikke sagt et ord om at jeg ønsker noen som helst medisiner.)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du klarer ikke å forstå selv, at det er nødvendig å ta disse skjemaene for å utelukke diagnoser? Mange diagnoser har likhetstrekk, og psykologer pleier å bruke skjemaer som de mener er relevant for å sette diagnose. Det trenger ikke å bety at du er bipolar. Hun må få lov til å komme med sine innvendinger, uten at du skal konkludere med at hun tror du er manisk.

Her har både bipolar lidelse, autismespekterforstyrrelse og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse vært til vurdering. Men det betyr ikke at jeg har dem. Disse diagnosene har mange likhetstrekk. Noen ganger kan psykologen mene at X, men andre ganger kan h*n si at vi tror det er Y. De er usikre, og prøver å gå i dialog med deg.

Anonymkode: c8a2e...c27

Hun SA at hun mente det var en manisk episode. Spørsmålene var vanskelige å svare på, for det var typ "Tenker du veldig fort når du har dine oppe-perioder?". Og jeg bare "ehm, jeg tenker veldig fort hele tiden (er vel derfor det mistenkes også adhd), men jeg skjønner ikke hva du mener med oppe-periode". Og da mente hun at jeg måtte svare at jeg hadde det sånn hele tiden. Resten av spørsmålene var også sånn, om jeg hadde det sånn og sånn i mine "oppe-perioder", det er litt vanskelig å svare på når jeg ikke har hatt noen oppeperioder. Og da definerte hun det, sånn "jammen hadde du det slik den dagen du bestilte møbler". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at spørsmålene i skjema forutsetter at jeg har hatt mani eller hypomani (oppstemte perioder). Alle spørsmålene var sånn "skjedde det og det i dine oppstemte perioder?". Når jeg ikke har hatt noen sånne perioder så var det vanskelig å svare, mens sykepleieren mente at jeg skulle svare ut fra hennes mening om når jeg hadde hatt det sånn. 

Altså, først og fremst burde det jo være: "Har du hatt noen oppstemte perioder?" Hvis ja, fortsett til videre spørsmål. Det var sykepleieren som mente at jeg hadde hatt det, ut fra historien om møblene. 

Jeg synes ikke det kan sammenlignes. PTSD behandles ved hjelp av samtaler, traumeterapi og kognitiv terapi. Bipolar lidelse behandles med tunge, stemningsstabiliserende medisiner. Så jeg er ikke enig i at den er mer alvorlig etter min definisjon (men det har også noe med at jeg er fast bestemt på at medisiner er uaktuelt, og behandleren snakket om det som om det var en selvfølge. At hvis det var depresjon var det antidepressiva, og helt andre medisiner hvis det var bipolar, og derfor kritisk å finne ut. Jeg har ikke sagt et ord om at jeg ønsker noen som helst medisiner.)

Hun SA at hun mente det var en manisk episode. Spørsmålene var vanskelige å svare på, for det var typ "Tenker du veldig fort når du har dine oppe-perioder?". Og jeg bare "ehm, jeg tenker veldig fort hele tiden (er vel derfor det mistenkes også adhd), men jeg skjønner ikke hva du mener med oppe-periode". Og da mente hun at jeg måtte svare at jeg hadde det sånn hele tiden. Resten av spørsmålene var også sånn, om jeg hadde det sånn og sånn i mine "oppe-perioder", det er litt vanskelig å svare på når jeg ikke har hatt noen oppeperioder. Og da definerte hun det, sånn "jammen hadde du det slik den dagen du bestilte møbler". 

Jeg har bipolar lidelse selv og mani får man kun ved bipolar 1. Min psykiater sier at «de maniske blir tvangsinnlagt», mao, har du ikke vært tvangsinnlagt har du ikke hatt mani. Litt banalt, men han mente det. Det er i så tilfelle hypomanier du har hatt. Og det bør denne psykiatriske sykepleieren vite forskjell på, 

Anonymkode: 7b020...203

AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli manisk av stress også. Jeg har vert utredet for bipolar lidelse men hos meg landet de på at det kom av stress. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på ptsd og k-ptsd og ved k-ptsd har man såpass mange følgesymptomer at medisiner ytterst sjeldent er uungåelig  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og kanskje aller viktigst kan man bli manisk av antidepressiva dersom man er bipolar. Kan hende det hører til prosedyren å utelukke stemningssvingninger. Nå høres det jo ikke ut som du er interessert i antidepressiva uansett, og da bør ikke dette være noe hun trenger å bekymre seg for. Jeg ville ikke tatt det så tungt at hun hat prøvd å utrede deg så lenge du slipper drasse med deg en diagnose du ikke kjenner deg igjen i ut. 
Men vær for all del tydelig med henne om hva du føler om dette! Skriv et brev eller hva som helst, der du får forklart deg ordentlig 

Anonymkode: 32182...977

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har bipolar lidelse selv og mani får man kun ved bipolar 1. Min psykiater sier at «de maniske blir tvangsinnlagt», mao, har du ikke vært tvangsinnlagt har du ikke hatt mani. Litt banalt, men han mente det. Det er i så tilfelle hypomanier du har hatt. Og det bør denne psykiatriske sykepleieren vite forskjell på, 

Anonymkode: 7b020...203

Det er jo fullstendig feil, man må ikke bli tvangsinnlagt, eller innlagt i det hele tatt. Forskjellen på hypomani og mani er at mani varer i minst syv dager og medfører uttalt funksjonssvikt, mens hypomani varer i minst fire dager og man klarer å opprettholde funksjonsnivået. Jeg møtte en mann som gikk i over 20 år med bipolar lidelse type 1 før han fikk diagnosen. Han dro aldri til legen for maniene sine, og fikk derfor ikke diagnosen tidligere. Man kan ha en mildere eller moderat grad av mani som ikke fører til innleggelse, uten at dette betyr at det er hypomani. Leger burde lære seg å lese diagnostiske manualer og kriterier, i ICD-10 står dette ganske klart. Har hørt merkelige utsagn angående diagnostiske kriterier fra både leger og psykologer, og noen av dem aner ikke hva de snakker om. En gang ble jeg fortalt at en mani varte i minst 14 dager, noe som naturligvis ikke stemmer overens med diagnosesystemet som brukes i dag. Jeg har også blitt fortalt at man kan ha psykotiske symptomer under hypomani, men psykotiske symptomer forekommer kun ved mani. 

Anonymkode: f4d65...843

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. 
Jeg ble diagnostisert med spiseforstyrrelse og OCD, selv om jeg ikke var enig i noe av dette. Er flere år siden nå, og i ettertid har jeg selv tatt en utdannelse som har gitt meg en bedre forståelse for psykosomatiske lidelser grunnet barndomstraumer. 

Du har rett til å si i fra, og rett til å bytte behandler. Det er tross alt DITT liv det handler om. 

Anonymkode: 1b3d4...a98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skjønner deg godt. 
Jeg ble diagnostisert med spiseforstyrrelse og OCD, selv om jeg ikke var enig i noe av dette. Er flere år siden nå, og i ettertid har jeg selv tatt en utdannelse som har gitt meg en bedre forståelse for psykosomatiske lidelser grunnet barndomstraumer. 

Du har rett til å si i fra, og rett til å bytte behandler. Det er tross alt DITT liv det handler om. 

Anonymkode: 1b3d4...a98

Dette har jeg store problemer med å tro på. De diagnose har ganske tydelige kjennetegn,så jeg klarer virkelig ikke å se hvordan man kan få disse ved en feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...