Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i uke 18 og har begynt å få vondt nederst i magen på den ene siden hver gang jeg trener, spesielt når jeg tar beinpress og planken. Er dette farlig? Jeg kan ikke gi opp trening for det er det eneste positive jeg har akkurat nå :)

Anonymkode: 5a37a...61e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Farlig og farlig, men det er vel kroppen som sier ifra om at du bør justere aktiviteten. Hva med å droppe planken og heller gjøre andre kjerneøvelser? Og ta beinpress med lavere belastning?

Anonymkode: 24f39...787

AnonymBruker
Skrevet

En gylden regel når du er gravid er at du skal finne nye øvelser om noe gjør vondt eller er ubehagelig 

Anonymkode: ba241...1cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis der gjør vondt skal du ikke gjøre det. Finn nye øvelser som ikke involverer magen

Anonymkode: 1144d...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Farlig og farlig, men det er vel kroppen som sier ifra om at du bør justere aktiviteten. Hva med å droppe planken og heller gjøre andre kjerneøvelser? Og ta beinpress med lavere belastning?

Har droppet alle andre kjerneøvelser allerede, så da var planken siste mulighet. Har du forslag til andre brukbare mageøvelser? 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En gylden regel når du er gravid er at du skal finne nye øvelser om noe gjør vondt eller er ubehagelig 

Har allerede droppet både knebøy og markløft pga bekkensmerter, så beinpress var siste mulighet igjen. Har du forslag  til andre effektive beinøvelser?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis der gjør vondt skal du ikke gjøre det. Finn nye øvelser som ikke involverer magen

Anonymkode: 1144d...ec3

Er viktig å trene mage, har gjort det i alle år. Har sluttet med situps da det ikke er anbefalt, men planken derimot.

TS :)

Skrevet

Er det ikke bare ligamentene da? Hør med lege og få et program fra PT/fysio med erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Er det ikke bare ligamentene da? Hør med lege og få et program fra PT/fysio med erfaring.

Er sikkert en mulighet for at det er nettopp bare det. Har ikke vondt etter trening.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har droppet alle andre kjerneøvelser allerede, så da var planken siste mulighet. Har du forslag til andre brukbare mageøvelser? 

Har allerede droppet både knebøy og markløft pga bekkensmerter, så beinpress var siste mulighet igjen. Har du forslag  til andre effektive beinøvelser?

Er viktig å trene mage, har gjort det i alle år. Har sluttet med situps da det ikke er anbefalt, men planken derimot.

Det er ikke viktig å trene magen når du er gravid. Du må lytte til kroppen. Overbelastning kan gjøre skade på lengre sikt, f.eks sette i gang fødsel for tidlig. 

Anonymkode: f07b6...775

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men planken er ikke anbefalt heller? Gir ikke den mye buktrykk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men planken er ikke anbefalt heller? Gir ikke den mye buktrykk?

Planken kan man gjøre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har su en forstyrrelse på trening siden du sier det er det eneste positive, og ikke graviditeten, og du prøver å finne alle mulige måter å fortsette å trene på selv når du får vondt? Prioriter kroppen og babyen du nå. 

Anonymkode: 29cfb...090

AnonymBruker
Skrevet

Be om treningsprogram fra fysioterapeut, eventuelt PT. Det er viktig å holde seg aktiv under svangerskap, men det er tross alt en unntakstilstand som du må hensynta. Hvis noe gjør vondt/gir ubehag, dropp det.

Anonymkode: ef626...cd2

Skrevet

Hva med benpress med et ben om gangen? 

Da må du ned på vektene, men kan jobbe med stabilisering og tempo for å gjøre det like tungt. Hvis du klarer kan goblet squat være et alternativ. Jeg kunne ikke kjøre knebøy pga. hofteleddsbøyere, men frontbøy i ulike varianter gikk fint. 

Pallof press er en god kjerneøvelse, og et godt alternativ til planken som kan bli for statisk. Ellers så er det å stå på alle fire og trekke magen "opp" mot ryggen med nøytral rygg også fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Frisk graviditet har mange gode treningsøvelser for gravide. Både for hjemmetrening og trening på senter. Mange som selger boken brukt på finn 😊

Anonymkode: b4c9a...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kicki_90 skrev (19 timer siden):

Hva med benpress med et ben om gangen? 

Da må du ned på vektene, men kan jobbe med stabilisering og tempo for å gjøre det like tungt. Hvis du klarer kan goblet squat være et alternativ. Jeg kunne ikke kjøre knebøy pga. hofteleddsbøyere, men frontbøy i ulike varianter gikk fint. 

Pallof press er en god kjerneøvelse, og et godt alternativ til planken som kan bli for statisk. Ellers så er det å stå på alle fire og trekke magen "opp" mot ryggen med nøytral rygg også fint. 

Man skal visst ikke gjøre ettbens-øvelser som gravid, derfor anbefales beinpress, knebøy og lignende. Har tenkt på Goblet-squat men det finnes jo ikke noe kjedeligere! Har trent tunge baseøvelser i alle år så det å måtte gå over til beinpress var kjipt i seg selv. Googla pallof press, ser ut som man tar armer og litt bryst? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Frisk graviditet har mange gode treningsøvelser for gravide. Både for hjemmetrening og trening på senter. Mange som selger boken brukt på finn 😊

Anonymkode: b4c9a...997

Er det tunge øvelser? :)

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man skal visst ikke gjøre ettbens-øvelser som gravid, derfor anbefales beinpress, knebøy og lignende. Har tenkt på Goblet-squat men det finnes jo ikke noe kjedeligere! Har trent tunge baseøvelser i alle år så det å måtte gå over til beinpress var kjipt i seg selv. Googla pallof press, ser ut som man tar armer og litt bryst? 

Er det tunge øvelser? :)

TS 

Hvor har du det fra at man ikke skal gjøre ettbeinsøvelser? Jeg leste mye om trening i svangerskapene mine, og hadde en dyktig PT som hadde jobbet med gravide tidligere, og det var aldri et tema. Jobbet med ettbeinsmarkløft når løftebanen på vanlig markløft ble ubehagelig og jeg trengte alternativ til sumomark. 

Pallof press tar kjernemuskulaturen når den gjøres riktig. Stabiliserer med kjernen for å kunne dytte fremover, så den tar ikke på armer og bryst. Litt av poenget er å unngå rotasjon med overkroppen og da er det kjernen som skal holde igjen, ikke armene. 

Var ikke jeg som foreslo boken frisk graviditet, men anbefaler den jeg også. Det er ikke tunge øvelser, men øvelser man kan gjøre akkurat så tunge som man vil. Det er en del gode øvelser for bekken der i de ulike trimestrene som er veldig fine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...