Aricia Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Har du fått med deg endringen i forumsstruktur på KG som har skjedd den siste uken? Tidligere Ris og ros er lagt ned, og er erstattet med Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden. Her finner man to nye deler: Tilbakemeldinger til moderatorteamet, og nyheter om forumet Private forumhenvendelser Første del er offentlig, slik gamle Ris og ros var, slik at alle kan lese og kommentere i trådene som postes. Men merk: Vi brukere kan kun stille spørsmål om tekniske problemer her. Alle andre typer spørsmål flyttes til Private forumhenvendelser. Og denne delen av Tilbakemeldinger er unntatt offentlighet, dvs at bare trådstarter og hele moderatorteamet kan lese og svare. Private forumhenvendelser har tre underkategorier: Generelle henvendelser, der man kan poste generelle henvendelser om forumet og om modereringspraksis, men som på tross av at de altså skal være generelle og/eller prinsipielle altså ikke skal kunne leses av andre enn moderatorteamet Spørsmål om bruker og moderering, dvs spørsmål man fremdeles kan ta på PM med moderator Private henvendelser til administrator, som selvsagt også fremdeles kan tas på PM Hvis noen mot formodning har giddet å lese helt hit: Hva synes du om omleggingen? For min del sliter jeg med å skjønne begrunnelsen for å gjøre generelle henvendelser om modereringspraksis og forumsstruktur til en serie av private tråder (jf første underkategori av forumsrommet Private forumhenvendelser). Hvorfor i alle dager gjøre generelle diskusjoner private? Mest mulig åpen og offentlig diskusjon omkring virksomheter er helt grunnleggende for friske og velfungerende demokratier. Mediebedrifter, som KG/Egmont også er, er feks helt avhengige av offentlighetsloven (som i utgangspunktet gir fritt innsyn i alle offentlige saksdokumenter) for å kunne jobbe med kritisk journalistikk. Å unnta egen virksomhet for åpen debatt er dermed et drastisk og særdeles underlig skritt å ta for en mediebedrift. Jeg håper at KG vil ta til vettet og endre på omleggingen sin. (Eller at de i det minste at de lar denne tråden få forbli offentlig). Endret 28. mai 2022 av Aricia 18 4 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Det er slik de har kvittet seg med risikoen å komme utfor en debatt/diskusjon med noen som virkelig kan det. Det er mange brukere her som har både utdannelser, yrker, eller erfaringer som gjør de til strålende debattanter og ordførere i diskusjoner, beklageligvis har jeg flere ganger sett moderatorteamet slite med å komme de til møte, uten at jeg mener det på en nedsettende måte. Kvinneguiden har eksplodert som forum og er for stort til å drives av moderatorer på hobbybasis. Det skulle vært en fast gjeng ansatte og betalte moderatorer, og helt fastsatte retningslinjer uten rom for synsing eller hva en selv opplever det som, det kom jo ganske fort frem at de første hadde forskjellig syn på sjikane, kritikk, hets, osv.. Anonymkode: 62ead...1cc 19 1 4
17.11 Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Jeg håper også denne tråden får stå, men må innrømme at jeg ikke har store forhåpninger basert på tidligere innlegg om samme tema. Personlig er jeg ikke lenger så veldig engasjert i hvordan akkurat dette forumet drives, jeg kranglet nok med ledelsen for ti år siden, men jeg syns det er utrolig interessant å følge utviklingen og debatten knyttet til det. At Egmont velger å gå for dette regelverket er rimelig oppsiktsvekkende slik jeg ser det, og minner om en slags "splitt-og-hersk-teknikk" der hensikten er å unngå at brukerne bygger på hverandres argumenter og erfaringer i diskusjoner mot moderatorteamet. Veldig spesielt, for på andre samfunnsområder opplever jeg heller at kritiske tilbakemeldinger er noe man kan sette pris på, for det gir en noe å jobbe med. At man møter tilbakemeldinger med en viss ydmykhet, selv om kunden/brukeren/publikum selvsagt ikke alltid har rett. At diskusjoner og uenigheter til syvende og sist fører til utvikling og fremgang. 18 1 1
pøbelsara Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Ja, jeg har fått det med meg og er veldig kritisk til hvorfor de har gjort dette. Jeg skrev et spørsmål om hvorfor de flytter tråder om reglene på kg og hvordan de skal tolkes over til en privat tråd bare jeg (og hele teamet!) kan lese. Denne tråden ble også straks flyttet til generelle henvendelser som av en eller annen merkelig grunn, ikke er generell i betydningen av allmenngyldig, men tvert i mot lukket for alle andre enn ts og moderatorteamet. Tråden min i den private delen av tidligere risogros har godt over 100 visninger, og jeg har meddelt modde-teamet at jeg synes det er ugreit at jeg leses av noen jeg ikke vet hvem er i det de betegner som en privat del av forumet. Foreløpig har jeg fått til svar at alle i moddeteamet kan lese fordi det er viktig for dem å lære. Spørsmålet mitt om det ikke er viktig at brukerne av forumet også kan lese og lære er foreløpig ikke besvart. Nb! Må ikke forveksles med pm. Der vet man jo hvem som er med i debatten. Etter at jeg fortalte at jeg synes det er ubehagelig at jeg leses uten at folk gir seg til kjenne i det som er en privat tråd, har tre modder meldt seg som lesere i tillegg til den som svarte meg opprinnelig. og helt ærlig så ser jeg ingen nytteverdi i at all diskusjon om moderering og regeltolkning skal foregå i det skjulte, annet enn at moddene slipper å forholde seg til kritikk. Vi brukere vet ingenting om hva andre lurer på, og moddene risikerer å måtte svare på nøyaktig det samme igjen og igjen og igjen. Endret 28. mai 2022 av pøbelsara Flyttet noe tekst 20 1 4
*blueberry* Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Jeg synes dette er høyst kritikkverdig. En åpen debatt er tryggere for oss brukere, og også lærerikt. Hvis kritikk skal gå i private underforum kan ikke andre brukere opplyses om modereringspraksiser de kanskje ikke er klar over og enig i. Det har vært stort engasjement på ris og ros i et par måneder nå så det er høyst sannsynlig mange som engasjerer seg for temaet selv om de kvier seg for å ta det under private henvendelser. 20 1
GammelKaktus Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Er nok ikke så populært med demokrati lenger, noe som går det der...skumle greier når man skal stenge ned all åpen diskusjon. 16 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Nå er ikke private virksomheter underlagt offentleglova, da. Anonymkode: 61112...62d 2
Aricia Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er ikke private virksomheter underlagt offentleglova, da. Anonymkode: 61112...62d Nei selvsagt ikke, det skrev jeg da også. Jeg trakk bare mediebedrifters avhengighet av prinsippet om offentlighet fram som et eksempel for å understreke hvor absurd det er at nettopp en mediebedrift gjør denne typen endring. 13
pøbelsara Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er ikke private virksomheter underlagt offentleglova, da. Anonymkode: 61112...62d Nei, det har heller ingen hevdet. Man har jo likevel gjerne legge til rette for åpenhet og dialog, hvis man ønsker å oppfattes som en seriøs samfunnsaktør. 13
*blueberry* Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden): Er nok ikke så populært med demokrati lenger, noe som går det der...skumle greier når man skal stenge ned all åpen diskusjon. Litt ironisk å stenge ned åpen diskusjon på et diskusjonsforum. 24 1
skruf Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 Jeg opplever de nye reglene som knebling. I tillegg reagerer jeg sterkt på at man i en skjult tråd alene utleverer seg for hele moderatorteamet. Jeg reagerer også på at i disse private henvendelsene så sitter moderatorene og plusser hverandres svar, mens du som bruker står alene mot alle moderatorene. I tillegg reagerer jeg på at man, ifg de nye reglene, kan bli utestengt uten advarsel hvis en moderator føler seg krenket. Tidligere har det stått at man skal vise respekt for moderatorene, men hva som ikke er respekt er mere ullent og opp til hva hver enkelt moderator føler. Så det er ikke noe konkret, men går på hva hver enkelt føler. Noen er mere lettkrenka enn andre, mens i andre tilfeller så kan den aktuelle moderatoren ha et horn i siden til deg fra får da moderatorene i tillegg til moderator-konto også har en annen brukerkonto med et annet Nick som de opererer med når de ikke modererer. Så man risikerer å bli kastet ut uten forklaring og uten rett til å forsvare seg. 22 2 4
Sinnatagg Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Eneste grunnen til at de har valgt å legge ned Ris og Ros er jo for å kneble brukernes tilbakemeldinger. Å stå "alene mot røkla" er ikke noe mange orker å utsette seg for. Det å ha en plass å komme med generelle tilbakemeldinger (offentlig) hører med til ett forum, spesielt ett av denne størrelsen. Det er jo en plass for oss som brukere å dele erfaringer og lære, som det nevnes over her. At moderatorer skal lære noe av disse hemmelige trådene tror jeg ikke på. Det er ingenting mer å lære der enn det var på Ris og Ros. 21 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 Aricia skrev (1 minutt siden): Nei selvsagt ikke, det skrev jeg da også. Jeg trakk bare mediebedrifters avhengighet av prinsippet om offentlighet fram som et eksempel for å understreke hvor absurd det er at nettopp en mediebedrift gjør denne typen endring. Ingen medier er interessert i å skrive om modereringspraksisen på KG Anonymkode: 61112...62d 1
Gjest Hippokrates Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 Endringene har vel kommet som en konsekvens av det evigvarende jaget på moderatorene, modereringen og lovverket som skjedde i vår gjennom mange forskjellige tråder som poppet opp i tide og utide. Det ble tilslutt et utmattelsesoppkok uten like, uten mål og mening, bunnet i ganske bred og tidvis avsporende frustrasjon fordi mange meldte seg på. At dette nå får en konsekvens kommer vel ikke som en bombe. Faktisk forstår jeg at noe måtte gjøres for å unngå det samme igjen. Det sagt, så er endringene som nå har kommet en sterk overdrivelse av en reaksjon. Mye som nå blir sensurert inn gjennom private henvendelser er interessant for allmennheten. Virker som om at målet om at spørsmål med negativitet og kritikk skal tauses ihjel. Så villige er formuet til å lære og forbedre, altså. Men, vi får bare "deal with it".
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er ikke private virksomheter underlagt offentleglova, da. Anonymkode: 61112...62d Offentlighetsloven er egentlig ikke poenget her. Poenget er at åpenhet som prinsipp er viktig for Norge som nasjon og demokrati. At et av landets største diskusjonsforum, som til tross for å være privateid også er en arena for offentlig debatt, velger å gå i motsatt retning er utrolig spesielt, og absolutt verdt å diskutere. Anonymkode: e401f...eb4 13 1 1
GammelKaktus Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 *blueberry* skrev (1 minutt siden): Litt ironisk å stenge ned åpen diskusjon på et diskusjonsforum. Vel, er det noe kg er full av så er det jo ironi. Rart om det ikke blir en nyhetssak om dette, er jo helt fjernt. 8 1
Aricia Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #17 Skrevet 28. mai 2022 (endret) For å utdype litt så er det særlig underkategorien "Generelle henvendelser" jeg har problemer med å forstå poenget med. De generelle debattene om moderering skal altså fra nå av sortere under "Private forumhenvendelser", og bare kunne leses av trådstarter + hele moderatorteamet. Samtidig framstår de to andre underkategoriene av "Private forumhenvendelser", altså "Spørsmål om bruker og moderering" og "Private henvendelser til admin" som helt overflødige og unødvendige, siden denne typen spørsmål alltid har kunnet bli tatt i PM, og fremdeles kan det. Disse nye underkategoriene tilfører ikke noe som helst som ikke har vært der fra før. Dermed framstår omleggingen som kun motivert av muligheten for å kunne stoppe all plenumsdiskusjon av hvordan forumet drives. Og det ser ikke bra ut. Endret 28. mai 2022 av Aricia 12 1 3
*blueberry* Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 Cylon skrev (3 minutter siden): Endringene har vel kommet som en konsekvens av det evigvarende jaget på moderatorene, modereringen og lovverket som skjedde i vår gjennom mange forskjellige tråder som poppet opp i tide og utide. Det ble tilslutt et utmattelsesoppkok uten like, uten mål og mening, bunnet i ganske bred og tidvis avsporende frustrasjon fordi mange meldte seg på. At dette nå får en konsekvens kommer vel ikke som en bombe. Faktisk forstår jeg at noe måtte gjøres for å unngå det samme igjen. Det sagt, så er endringene som nå har kommet en sterk overdrivelse av en reaksjon. Mye som nå blir sensurert inn gjennom private henvendelser er interessant for allmennheten. Virker som om at målet om at spørsmål med negativitet og kritikk skal tauses ihjel. Så villige er formuet til å lære og forbedre, altså. Men, vi får bare "deal with it". Det som skjedde i vår burde de fint ha taklet. Det hører til jobben. Hvis mange er misfornøyde er det ikke spesielt profesjonelt å bare kneble debatten fordi teamet ikke vet hvordan de skal takle den. 12
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Denne tråden forsvinner nok raskt… Selv om en mod sa tidligere inne på Ris og Ros at diskusjonen rundt regelendringene kunne taes på Forbruker, Jus og Økonomi underforumet. Har dog mine tvil på om de flytter tråden 😏 Anonymkode: 6747e...dfc 4
Aricia Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #20 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen medier er interessert i å skrive om modereringspraksisen på KG Anonymkode: 61112...62d ... og det var heller ikke poenget. 8
Anbefalte innlegg