Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å ta nettstudier på deltid og motta dagpenger samtidig?

Jeg ser for meg at jeg blir arbeidsledig mot slutten av året, og for å omskolere meg tenker jeg å ta en fagskoleutdanning via nettstudier. 1 år på deltid, 30 studiepoeng. 

Men hvordan ser NAV på dette? Så lenge det er nettstudier uten undervisningstimer vil jeg være tilgjengelig for jobb når som helst, bortsett fra eksamensdager.

Er det noen forskjell i forhold til å motta dagpenger om jeg starter utdanningen mens jeg ennå har fast jobb, eller venter til etter at jeg har mistet jobben og søkt om dagpenger?

Anonymkode: 5bc96...e0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette må du kontakte nav om. Jeg ville ikke gjort noe som helst uten å ha diskutert dette med en veileder.

https://osloadvokatene.no/familie/skolesaker/deltidsstudie-dagpenger/

Anonymkode: 6fc9a...8df

Hadde allerede lest den artikkelen, og ble egentlig ikke noe klokerere. Var derfor jeg stilte spørsmålet. 

AnonymBruker
Skrevet

Omskolering har kanskje andre regler enn om man søker seg inn på ordinære vilkår. Så jeg skal ikke si at jeg har "peiling". Men sånn prinsipielt, når man studerer så er man sysselsatt med noe, og har da ikke nødvendigvis krav på de samme støtteordningene som når man er arbeidsledig, sykemeldt osv. Nav dekker vel bare bortfalt inntekt frem til det er en løsning (ny jobb, friskmeldt, annen syssel som studie). Er det ikke slik at når man sender meldekort så spør de om du har studert i perioden det søkes for? 

Men igjen, har man en avtale med Nav der omskolering er en del av veien tilbake til arbeid så gjelder kanskje andre regler. Så jeg støtter det over, er sikkert best å ta kontakt med Nav for å være sikker på at man ikke bryter noen regler eller mister penger man trodde man hadde krav på.

Anonymkode: 87d61...689

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med veilederen din. For gjør du dette uten at Nav er enig, så risikerer du et tilbakebetalingskrav.

Anonymkode: a61c6...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Så lenge jeg på eget initiativ og for egen regning tar en utdannelse som vil øke sjansene for å få jobb, og i tillegg gjør det gjennom en så fleksibel måte som det er med nettstudier, bør NAV heller applaudere og støtte enn motarbeide. Jeg vil jo hele tiden være tilgjengelig for arbeid, siden utdanningen tas på fritiden.  

Så igjen, har noen hatt denne diskusjonen med NAV tidligere og fått det godkjent?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 

Så lenge jeg på eget initiativ og for egen regning tar en utdannelse som vil øke sjansene for å få jobb, og i tillegg gjør det gjennom en så fleksibel måte som det er med nettstudier, bør NAV heller applaudere og støtte enn motarbeide. Jeg vil jo hele tiden være tilgjengelig for arbeid, siden utdanningen tas på fritiden.  

Så igjen, har noen hatt denne diskusjonen med NAV tidligere og fått det godkjent?

Igjen: Du må diskutere dette med veilederen din! 
Det handler om en samlet vurdering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Det er så mangel på arbeidstakere der ute at du nok får jobb i løpet av veldig kort tid - i et helt år som du ser for deg kan du sannsynlig glemme å gå på dagpenger.

Anonymkode: 6a50e...88c

AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (1 minutt siden):

Igjen: Du må diskutere dette med veilederen din! 
Det handler om en samlet vurdering.

Ts er ikke arbeidsledig ennå så hun har ikke veileder og vil kun få ett ca svar fra de som sitter på nav telefonen.

Anonymkode: fc6e5...9f9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts er ikke arbeidsledig ennå så hun har ikke veileder og vil kun få ett ca svar fra de som sitter på nav telefonen.

Anonymkode: fc6e5...9f9

Da er jo svaret «Nei». Man kan ikke innvilge på en fiktiv situasjon.

Hun kan søke seg en ny jobb og ta nettstudier da. Det vil være det opplagte svaret fra nav, slik jeg ser det.

Endret av MapleSirup
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter fortjener et mer saklig svar enn det flere av dere kommer med her. Hvilke situasjon TS er i nå er forsåvisdt ikke så veldig relevant om TS en gang i fremtiden vil motta dagpenger. 

https://www.nav.no/arbeid/utdanning - her kan man lese om regelverket rundt det og det går an å kombinere utdanning og dagpenger forutsatt at man tar utdanning på deltid altså maks 15 studiepoeng pr semester. Så er det en del andre regler i tillegg, men alt står der. Så er det selvsagt mange gråsoner her,  og det er mye rart NAV ser på som utdanning som logisk sett ikke er det. 

Ja man skal i teorien også føre frivillg arbeid på meldekortet og for å ta enda en regel som er bare sykt dust. Men jeg har aldri hørt om noen som har blitt anmeldt for å ikke føre opp frivillig arbeid på meldekortet, mottar man derimot lønn for det er det en helt annen sak og der dømmes det folk. Faktisk så er det den vanligste formen for trygdesvindel folk blir dømt for nær 7 av 10 saker omhandler det. 

Anonymkode: b2d91...6d4

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg har lest at det er kommet noen nye regler der man kan studere/gå på skole og fortsatt motta dagpenger, men du må fortsatt få dette godkjent av Nav. Det står mer om det her: https://www.nav.no/arbeid/utdanning

Utenom det så er dette noe du må høre med Nav om. De er ganske strenge på sånne ting. Egentlig tror jeg at det er mer vanlig å kunne få godkjent studier når man er på AAP siden man da kanskje må omskoleres for å komme seg tilbake i jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trådstarter fortjener et mer saklig svar enn det flere av dere kommer med her. Hvilke situasjon TS er i nå er forsåvisdt ikke så veldig relevant om TS en gang i fremtiden vil motta dagpenger. 

https://www.nav.no/arbeid/utdanning - her kan man lese om regelverket rundt det og det går an å kombinere utdanning og dagpenger forutsatt at man tar utdanning på deltid altså maks 15 studiepoeng pr semester. Så er det en del andre regler i tillegg, men alt står der. Så er det selvsagt mange gråsoner her,  og det er mye rart NAV ser på som utdanning som logisk sett ikke er det. 

Ja man skal i teorien også føre frivillg arbeid på meldekortet og for å ta enda en regel som er bare sykt dust. Men jeg har aldri hørt om noen som har blitt anmeldt for å ikke føre opp frivillig arbeid på meldekortet, mottar man derimot lønn for det er det en helt annen sak og der dømmes det folk. Faktisk så er det den vanligste formen for trygdesvindel folk blir dømt for nær 7 av 10 saker omhandler det. 

Ja bare fortsetter mitt svar her - som man ser så regner altså NAV timer på kjøreskole som en utdanning... Jeg kan forsåvidt være enig i dette om man skal ta noe mer enn klasse B, men NAV har da ingenting med å gjøre om man velger å bruke tid på kjøretimer for klasse B liksom, men selv det skal NAV bry seg om. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilRyan skrev (2 minutter siden):

Jeg har lest at det er kommet noen nye regler der man kan studere/gå på skole og fortsatt motta dagpenger, men du må fortsatt få dette godkjent av Nav. Det står mer om det her: https://www.nav.no/arbeid/utdanning

Utenom det så er dette noe du må høre med Nav om. De er ganske strenge på sånne ting. Egentlig tror jeg at det er mer vanlig å kunne få godkjent studier når man er på AAP siden man da kanskje må omskoleres for å komme seg tilbake i jobb.

Ja det stemmer det du sier om AAP, der skal man bli avklart til enten arbeid/utdanning eller uføretrygd. Og der er det mange veier til rom og man får da som oftest tettere oppfølging fra NAV sin side og. Der er det oftere mer fleksibelt hva NAV gir tilbud om også og det er ikke knyttet så mange regler til hva som er lov med ytelsen så lenge det godkjennes fra NAVs side.  Men også der har jeg møtt på litt dusteregelverk da - jeg måtte skrives ut av et tiltak fordi jeg hadde skaffet meg en jobb som varte i 2-3 uker. Å være i jobb selv med så kort varighet var ikke forenlig med tiltaket. Så måtte jeg skrives inn i et annet tiltak hvor dette var forenlig da. Dette selv om jeg fører jo alt av arbeidstimer på meldekortene. så kunne jeg ikke være i dette tiltaket lenger. Computer says no for å si det sånn. 

NAV har uansett mulighet til å kryssjekke det meste av offentlige registre som Lånekassa, A-registeret, Skatteetaten osv så de finner ut av ting om de vil. Og mener NAV at man nærmest bevisst har lurt dem så blir man anmeldt, men som jeg sa over her da så går sakene mest på feil arbeidstimer på meldekortet og det er jo den enkleste type svindel å ta folk for også... Det har vært noen saker med studenter som har fått dagpenger og endt med fengselsstraff, men det jeg klarte å      finne var relativt gamle saker fra 2013 og lignende, så det kan hende de i litt mer nyere tid ikke har fokuset så mye på akkurat disse sakene, men kanskje mer at de ender med tilbakebetaling uten anmeldelse.

Alvorligheten på det er jo isolert sett også lavere enn folk som har mottatt lønn og ytelse samtidig,  men nei moralen må være at man ikke skal gjøre ting uten samtykke fra NAV om man går på en ytelse fra dem. Med det sagt så er veilederene ofte relativt medgjørlige (iallefall de jeg har hatt da ). Jeg har hatt veiledere i  NAV som har gitt meg lov til mye på  mitt eget initativ. 

AnonymBruker
Skrevet

Så om jeg velger å ta utdanningen på kveldstid/fritid uten å informere NAV, kan de komme i ettertid og kreve tilbakebetaling av dagpenger? Selv om det overhodet ikke har noen påvirkning for meg som aktiv jobbsøker? Høres veldig firkantet ut.

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så om jeg velger å ta utdanningen på kveldstid/fritid uten å informere NAV, kan de komme i ettertid og kreve tilbakebetaling av dagpenger? Selv om det overhodet ikke har noen påvirkning for meg som aktiv jobbsøker? Høres veldig firkantet ut.

Ja, det er firkantet fordi folk ikke skal utnytte systemet. Så jeg ville snakket med veileder når den tid kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...