Sommer2464 Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Vil ha svar fra kristne for er litt usikker på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Ja det er de. På lik linje som pinse venner, Smiths venner osv. Anonymkode: 26e96...dab 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Jehovas vitner kaller seg kristne. Deres lære er basert på egen forståelse av bibelen. Altså en forvrengt versjon av hva som er ganske psykt i utgangspunktet. Det er en del av grunnen til at de regnes som en sekt. Anonymkode: 6aa39...f01 2
Entern Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Nei, det er de ikke. De bruker egne tekster de tillegger lik vekt som Bibelen og bruker et fjollete navn på Gud. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 De sier vel at de er det? men jeg skjønner ikke helt greia egentlig.. hvorfor de ikke kan feire jul og sånne ting. Har ikke satt meg så mye inn i det, synes bare mye er litt rart, og tror ikke Jeovas vitner kunne være med oss i kirken og sånt i påsken.. hva er greia med det? 🧐 Anonymkode: bc332...744 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Nei de tror ikke Jesus er gudelig i sitt vesen. Ikke kristne. Anonymkode: 06ed9...4be 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei de tror ikke Jesus er gudelig i sitt vesen. Ikke kristne. Anonymkode: 06ed9...4be Hva er det de tror egentlig? Anonymkode: bc332...744
Sommer2464 Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De sier vel at de er det? men jeg skjønner ikke helt greia egentlig.. hvorfor de ikke kan feire jul og sånne ting. Har ikke satt meg så mye inn i det, synes bare mye er litt rart, og tror ikke Jeovas vitner kunne være med oss i kirken og sånt i påsken.. hva er greia med det? 🧐 Anonymkode: bc332...744 De tror at jul og påske er hedensk og kan derfor ikke være med i kirka som de tross alt mener drives av falske kristne.
sofiemyr Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Entern skrev (På 28.5.2022 den 14.34): Nei, det er de ikke. De bruker egne tekster de tillegger lik vekt som Bibelen og bruker et fjollete navn på Gud. Morsom post 🧐 Hvilke tekster refererer du til her og hva er fjollete med navnet som Gud selv ga seg i også den Bibelen du har (hvis du har en). Visste du forresten at navnet Jesus også er oppdiktet og er ganske så fjernt fra det opprinnelige hebraiske navnet? Å være kristen betyr å følge Kristus - lik det eller ikke men det gjør JV 2
Entern Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 sofiemyr skrev (1 minutt siden): Morsom post 🧐 Hvilke tekster refererer du til her og hva er fjollete med navnet som Gud selv ga seg i også den Bibelen du har (hvis du har en). Visste du forresten at navnet Jesus også er oppdiktet og er ganske så fjernt fra det opprinnelige hebraiske navnet? Å være kristen betyr å følge Kristus - lik det eller ikke men det gjør JV Jehova er en feilstaving og misforståelse av JHVH, og, ja, ganske fjollete. Jehova er IKKE et av Guds navn. Navnet Jesus er ikke oppdiktet men en romersk versjon av Yeshua, slik Sofie er en versjon av greske Sophia. JV følger slett ikke Jesus, JV følger JV. Men ikke ta det så tungt, muslimene er heller ikke kristne og er ganske happy med det… 2 1
sofiemyr Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Entern skrev (2 timer siden): Jehova er en feilstaving og misforståelse av JHVH, og, ja, ganske fjollete. Jehova er IKKE et av Guds navn. Navnet Jesus er ikke oppdiktet men en romersk versjon av Yeshua, slik Sofie er en versjon av greske Sophia. JV følger slett ikke Jesus, JV følger JV. Men ikke ta det så tungt, muslimene er heller ikke kristne og er ganske happy med det… Du skal få mene hva du vil men det var ikke JV som kom opp med navnet Jehova 😅 og etter å ha vært JV i 20 år (er ikke det nå) så kan jeg forsikre deg om at JV følger Jesus - uavhengig av hva du måtte mene 1 2
Entern Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 sofiemyr skrev (1 time siden): Du skal få mene hva du vil men det var ikke JV som kom opp med navnet Jehova 😅 og etter å ha vært JV i 20 år (er ikke det nå) så kan jeg forsikre deg om at JV følger Jesus - uavhengig av hva du måtte mene JV følger ikke Jesus. Ikke vet jeg hvem eller hva de følger, men det er ikke Jesus og det er ikke Gud. 1 1
sofiemyr Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Entern skrev (1 time siden): JV følger ikke Jesus. Ikke vet jeg hvem eller hva de følger, men det er ikke Jesus og det er ikke Gud. Som sagt - det er din mening - fakta tilsier noe annet 😊
Entern Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 sofiemyr skrev (Akkurat nå): Som sagt - det er din mening - fakta tilsier noe annet 😊 Nei. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 De vil si ja, andre vil si nei. Den største forskjellen er at JV ikke tror på en treenig gud. Men ellers lever de jo helt og holdent etter det som står i Bibelen. Anonymkode: 0e7d8...c4c
Entern Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De vil si ja, andre vil si nei. Den største forskjellen er at JV ikke tror på en treenig gud. Men ellers lever de jo helt og holdent etter det som står i Bibelen. Anonymkode: 0e7d8...c4c Helt og holdent…? Og tror du ikke på en treenig Gud, da er du IKKE kristen. Endret 29. mai 2022 av Entern 4
sofiemyr Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 Entern skrev (3 minutter siden): Nei. Som sagt - fakta sier noe annet enn din mening De er kristne fordi: De prøver å holde seg nøye til Jesu Kristi lære og etterligne hans væremåte. – 1. Peter 2:21. De tror at Jesus er den eneste veien til frelse, at det ikke er «noe annet navn under himmelen som er blitt gitt blant mennesker, som vi skal bli frelst ved». – Apostlenes gjerninger 4:12. De som blir Jehovas vitner, blir døpt i Jesu navn. – Matteus 28:18, 19. De ber i Jesu navn. – Johannes 15:16. De tror at Jesus er enhver manns Hode, det vil si at han er utnevnt til å utøve myndighet over ham. – 1. Korinter 11:3. Men det er mange ting som skiller de ut fra andre religiøse kristne grupper. De tror for eksempel at Bibelen lærer at Jesus er Guds Sønn, ikke en del av en treenighet. (Matteus 16:16; Markus 12:29) De tror heller ikke at sjelen er udødelig, at det finnes noe grunnlag i Bibelen for å si at Gud piner mennesker i et brennende helvete, eller at de som tar ledelsen i religiøs virksomhet, skal ha titler som hever dem over andre. – Forkynneren 9:5; Esekiel 18:4; Matteus 23:8–10. Men for all del - jeg tror ikke på NOE av det ovenfor - jeg bare konstaterer fakta
sofiemyr Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Helt og holdent…? Og tror du ikke på en treenig Gud, da er du IKKE kristen. Og her utfordrer jeg deg til å finne ett eneste bevis for dette i Bibelen - og da holder ikke Johannes 1:1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå