Gå til innhold

Hvor mye under takst er det greit å by?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Cylon skrev (58 minutter siden):

Huset har ingen særlig interesse, har blitt nedsatt allerede, og ligger da klar for bud. Tenker jeg. 

Hadde startet med 1,9 mill, slik at når dere møtes på 2,1 - 2,2 så føler både du at du har gjort et godt kjøp og selger at selger har gjort et godt salg. 

Byr du 2,2 først, så må du nok opp på 2,3 eller 2,4 tilslutt.

Budrunder alene mot selger er mind-games. Et lavt bud senker faktisk selgers forventning til både deg og pris, og kompromisset er enklere å få i havn. Så ikke by for høyt første gang, men sørg for å by passelig for å ikke få selger "imot" deg fra start. 

Står ingen steder i ts sine innlegg at huset ikke har interesse og er nedsatt? De har bare hatt 1 visning. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så å by 500 000,- under takst her er greit? Dette er folk jeg vet hvem er, og har litt omgang med siden vi har barn i samme barnehage, så vil helst ikke bli ansett som frekk 😅

Jeg har fått en større lånesum enn det boligen ligger ute til, men jeg ønsker ikke å bruke alt sammen og tenker å sette et tak på 2 - 2,2 eller noe. 

Ts 

Anonymkode: 9b701...a67

Jeg syns det er frekt ja, og det samme kommer de til å syns, selv om de ikke sier det til deg. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg håper jo litt det jeg også, at det går begge veier. Det hadde helt klart vært det beste, men man vet aldri. 
Som jeg nettopp kommenterte på en annen post her, så ligger estimatet på denne boligen på 2, 070, så da er det kanskje ikke så "frekt" om jeg byr 1,9? Eller 1, 950? 

Ts 

Du sier dere begge har barn i bhg alder og så tror du de selger billig for å være snill med deg? De trenger selvfølgelig mest mulig penger for å ta med seg videre, det er unge folk, det er ingen grunn til at de skal gi deg hundretusener i rabatt for å være grei. Du vil legge deg 20% under prisantydning og innbiller deg virkelig at de skal gidde det, unnskyld meg men er du virkelig så dum? Du skriver også at bad og kjøkken er relativt nytt og innvendig er huset bra + en del nye vinduer, det forklarer jo godt hvorfor huset har verdistigning fra de kjøpte det til 1,5, det er klart de vil ha igjen investeringen sin.

Jeg sjekket boligene som er solgt i mitt nabolag på virdi nå, den viser at virdi har bommet med prisen på absolutt alle boliger, de har gått for 300 000 - 1,3 mill mer enn virdi beregnet, så det estimatet ville jeg ikke stolt på. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er derfor det heter budrunde. 

Anonymkode: 995bd...8fa

Selger trenger ikke selge til den som har høyest bud i en budrunde, bare for å ha sagt det. 

Anonymkode: aa394...0a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Cylon skrev (11 minutter siden):

Ja og så om det er et skambud? Er det kjøper eller selger som legger føringer? Det er kjøper(e). Og så får selger deale med det. Å legge inn skambud er faktisk usedvanlig vanlig i dag. Er man selger og ikke tåler bud under takst på huset, så får man gi f i å legge det ut for salg da. 

Det er mange som har brent inne med hus fordi dem har avvist skambud. Et hus i nabolaget mitt lå ute for 2,6 for et par år siden, og fikk bud på 2,3 som selger avslo med hånlatter fordi de anså det som skambud. Interessen var nesten fraværende i to år, før dem tilslutt solgte huset for 2,150. Sånn kan det også gå. Det er null garantier i markedet. Og en interesse er en interesse uansett. Spørsmålet er hvordan selger behandler og møter interessen. 

Hehe, nei du, det er selger som bestemmer hvem de vil selge til og evt for hvilken pris. Det er faktisk ikke vanlig å legge inn skambud, det er ikke kjøpers marked for tiden for å si det mildt. Å by under prisantydning er vanlig, men det er ikke det samme som skambud. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, nei du, det er selger som bestemmer hvem de vil selge til og evt for hvilken pris. Det er faktisk ikke vanlig å legge inn skambud, det er ikke kjøpers marked for tiden for å si det mildt. Å by under prisantydning er vanlig, men det er ikke det samme som skambud. 

Det er fullstendig vanlig å legge inn "skambud". Hva er et skambud, egentlig? Og hvorfor denne harde retorikken mot ordet "skambud"? Skambud er fullstendig lov. 

Jeg synes for øvrig ikke at 1,950 som førstebud er et skambud på et hus til 2,4. Lavere enn takst, ja, men godt innenfor rekkevidde for en eventuell terskelpris. 

Vet du hvor TS bor og hvordan markedet er der? Nei. Så du har ingen grunnlag for å uttale deg om at det er selgers marked på vegne av TS. Det er veldig plassavhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan by akkurat det du føler for.

Om de opplever det som frekt, hva så? Hsr du et mål om å bli omgangsvenner med selger i fremtiden?

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (1 time siden):

Når du vet at de gav 1,5 for huset for noen år tilbake, så legger du til verdien ca av det de har pusset opp. Så å legge inn ett bud på 2 - 2,1 er ikke skambud selv om megler har satt prisantydning på 2,4. Så sant de ikke har renovert for 1mill

Hva har andre hus i den størrelsen i området gått for?  Var de mer/mindre praktisk bygd, var de i bedre/værre tilstand? Hva gikk de husene som solgte fort for?  At samme hus størrelse/beliggenhet ville solgt for 10mill om det lå på en annen kant av landet spiller jo ingen rolle.

Jeg ville sett det som skambud 2 - 2.1 dersom de har pusset opp og kjøpte huset for et par år siden.

Man må regne en prisvekst på 100-200 000 per år, avhengig av område (kommune) og beliggenhet. 

Er det 5 år siden huset ble solgt for 1.5, så vil reell verdi i dag ligge på  2 million eller mer (uten oppussing). Bad og kjøkken er pusset opp, og vinduer byttet ut, dette koster nok godt opp mot 200 000 alene. I tillegg må selger betale 100 000 for visning, og opp mot 100 000 for dokumentavgift ved kjøp av ny bolig.

Derfor kan vi beregne at kjøper må ut med minst 400 000 - 500 000 i tillegg til de 1.5 som huset ble solgt i. Da vil selger faktisk tape penger på å selge huset for 2 millioner blank. Fordi vi må man ta med prisstigning på 100-200 000 per år, så taks på 2.5 millioner er nok ikke så langt ifra reell verdi.

AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 14.13):

Tanken var kanskje å begynne på 2, 050 mill, men blir det da sett på som skambud? Det er jo "bare" 400 000 under takst? 🤔

Ts

Skambudd kommer an på markedet. 

Hvilke kommune du bor i påvirker også pris. 

Der jeg bor, går hus som regel i snitt 400 000 - 500 000 over taks. Jeg tenker derfor et skambud ville vært å gå like langt under takst, som hus går over takst i din kommune.

Så dersom hus vanligvis går 400 000 over takst, vil et bud på 2.1 regnes som et skambud.

Men mest korrekte regel er, gir man et bud hvor selger taper penger, så er det et skambud. Et bud under 2 million vil selger tape på i denne sammenheng, så alt under 2 million er skambud. Men det er ikke noe galt med å legge inn skambud. Har boligen lagt ute lenge, og selger er interessert i å selge, så kan selvsagt selger takke ja til skambud. Så det er alltid lov å prøve seg ;) 

Men det er noen spørmål du ikke har besvart ts, som er nødvendig for å gi gode råd. Og det er:

1) Var du på fellesvisning nå på fredag, med budfrist nå på mandag innen 12:00?

Eller

2) Har dette huset lagt ute for salg en stund, og du ønsker å gi bud før andre visningsrunde?

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er selvsagt vanlig å legge inn skambud. Så får selger avvise om de ikke synes det er interessant. Frekt er det ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er bad og kjøkken pusset opp, av fagfolk er det fort snakk om en halv million. Legg til noen vinduer pluss arbeidstimer er man fort oppe i mellom 500-600 totalt. Å legge inn bud under 2 millioner, og tro man får boligen til rundt den prisen er helt utopisk.

Anonymkode: 6bca6...290

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Det er selvsagt vanlig å legge inn skambud. Så får selger avvise om de ikke synes det er interessant. Frekt er det ikke. 

Enig. 

Det er faktisk helt, HELT, normalt at budrunder starter godt under takst. Det er ingenting frekt med det. Det er slik det har blitt. Og det bør faktisk alle som selger forvente, og så håpe om at budkrigen tar seg opp og at taksten passerer etterhvert. 

Det er veldig sjeldent at førstebudet som kommer inn er rundt takst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som tydeligvis ikke tør å legge inn lave bud, det er ikke noe galt eller frekt å gjøre det. Når en har et maks tak på hva en kan by, så er det unødvendig å starte for høyt. 

Anonymkode: cdd5d...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cylon skrev (6 minutter siden):

Enig. 

Det er faktisk helt, HELT, normalt at budrunder starter godt under takst. Det er ingenting frekt med det. Det er slik det har blitt. Og det bør faktisk alle som selger forvente, og så håpe om at budkrigen tar seg opp og at taksten passerer etterhvert. 

Det er veldig sjeldent at førstebudet som kommer inn er rundt takst. 

Problemet for en som ønsker å kjøpe, er at et veldig lavt førstebud kan dra med seg flere kjøpere i en budrunde. Når det først er budrunde så går prisen ofte fort opp om det er flere som byr. Jeg hadde lagt mindre vekt på om det er frekt eller ikke og mer på hva som er taktisk. 

Anonymkode: d0d8b...ce8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (58 minutter siden):

Jeg ville sett det som skambud 2 - 2.1 dersom de har pusset opp og kjøpte huset for et par år siden.

Man må regne en prisvekst på 100-200 000 per år, avhengig av område (kommune) og beliggenhet. 

Er det 5 år siden huset ble solgt for 1.5, så vil reell verdi i dag ligge på  2 million eller mer (uten oppussing). Bad og kjøkken er pusset opp, og vinduer byttet ut, dette koster nok godt opp mot 200 000 alene. I tillegg må selger betale 100 000 for visning, og opp mot 100 000 for dokumentavgift ved kjøp av ny bolig.

Derfor kan vi beregne at kjøper må ut med minst 400 000 - 500 000 i tillegg til de 1.5 som huset ble solgt i. Da vil selger faktisk tape penger på å selge huset for 2 millioner blank. Fordi vi må man ta med prisstigning på 100-200 000 per år, så taks på 2.5 millioner er nok ikke så langt ifra reell verdi.

Hvilke kommune du bor i påvirker også pris. 

Der jeg bor, går hus som regel i snitt 400 000 - 500 000 over taks. Jeg tenker derfor et skambud ville vært å gå like langt under takst, som hus går over takst i din kommune.

Så dersom hus vanligvis går 400 000 over takst, vil et bud på 2.1 regnes som et skambud.

Men mest korrekte regel er, gir man et bud hvor selger taper penger, så er det et skambud. Et bud under 2 million vil selger tape på i denne sammenheng, så alt under 2 million er skambud. Men det er ikke noe galt med å legge inn skambud. Har boligen lagt ute lenge, og selger er interessert i å selge, så kan selvsagt selger takke ja til skambud. Så det er alltid lov å prøve seg ;) 

Men det er noen spørmål du ikke har besvart ts, som er nødvendig for å gi gode råd. Og det er:

1) Var du på fellesvisning nå på fredag, med budfrist nå på mandag innen 12:00?

Eller

2) Har dette huset lagt ute for salg en stund, og du ønsker å gi bud før andre visningsrunde?

For å besvare spørsmålene dine: 

1) Nei, var ikke fellesvisning på fredag. Den var tidligere denne uken, men rakk ikke den så megler ordnet en "privat" visning.

2)  Huset har ligget ute i ca 2 uker. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis boligen ligger i et sentral strøk hvor det er enkelt å få solgt, så ville jeg ha bydd 2,2.

Slik at du kan få boligen til 2,3.

Anonymkode: a49c9...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (58 minutter siden):

At selger måtte betale omkostninger i tillegg til de 1,5 de kjøpte huset for spiller ingen rolle for TS, hun må jo også ut med de samme omkostningene %vis i henhold til kjøpesummen i tillegg til kjøpesummen om hun får tilslaget. Megler pris og honorar spiller heller ingen rolle for TS, det er ett valg selger har tatt og det er også selger som bestemmer hvilket bud de kan og vil godta.

Om en skal tenke slik du legger frem så må en jo legge til hva selger så langt har betalt i renter på lånet og om de her pusset opp med kreditt så kommer det jo renter til der også.

Og som du skriver til slutt på det jeg har klippet inn over her, markedet bestemmer. Og det var vel det jeg også nevnte til TS, at bud pris kom an på hva andre lignende hus i området går for, beliggenhet.... og om de fleste andre har gått rundt 1,9- 2,1 så går det fint å legge inn bud på 2-2,1 uten at selger skal føle at det er et skam bud selv om det er 300-400 under deres antydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis boligen ligger i et sentral strøk hvor det er enkelt å få solgt, så ville jeg ha bydd 2,2.

Slik at du kan få boligen til 2,3.

Anonymkode: a49c9...cec

Hvis boligen lå i et sentralt strøk hvor det er enkelt å få solgt, så ville vel ikke prisantydningen vært så lav i utgangspunktet?

Dette er jo et hus, med nye vinduer, bad og kjøkken. Og det koster omtrent det samme som de minste leilighetene på Østkanten i Oslo.

Jeg lurer fælt på hvor i landet man får så billige hus med nyere kjøkken og bad. Må være Rjukan eller Ringebu, eller noe i den dur.

Men ellers; dersom jeg var TS, ville jeg bare ha sittet på gjerdet en god stund og sett hva slags andre bud som dukker opp. Ikke legg inn skambud før fellesvisningene er ferdig 🙄 Dersom huset fortsatt er usolgt om noen uker, kan du legge inn et litt lavere bud.

Anonymkode: d3892...705

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett på flere leiligheter nå. Budene starter gjerne 200.000 under og ender på 600.000 over 🙈

Anonymkode: 1ac0c...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nok heller ikke lest salgsoppgaven skikkelig, for det er ikke de som selger nå som har pusset opp badet, det var det forrige eiere igjen som har gjort. Så sånn sett har de ikke pusset opp for så mye som jeg i utgangspunktet trodde. 

Nå har jeg prøvd å lagt inn noen bud, men de har blitt avslått. Ingen motbud og heller ingen andre som har bydd. Jeg får bare ha litt is i magen, og se an fremover. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ei venninne av meg har vært på mange visninger og alltid tapt budrunder. Så fant hun et hus det det hadde alt hun ønsket seg, og taksten var på 2950000. Hun kunne max få 2500000 i lån. Venninnen hennes viste om dette huset. De var på privat visning og hun la inn bud på 2150000. Selger likte henne så godt fordi hun hadde en drøm/visjon med huset. Det var planlagt flere visninger via megler men selger godtok budet. Så det er lov å prøve seg.

Anonymkode: 462a8...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ei venninne av meg har vært på mange visninger og alltid tapt budrunder. Så fant hun et hus det det hadde alt hun ønsket seg, og taksten var på 2950000. Hun kunne max få 2500000 i lån. Venninnen hennes viste om dette huset. De var på privat visning og hun la inn bud på 2150000. Selger likte henne så godt fordi hun hadde en drøm/visjon med huset. Det var planlagt flere visninger via megler men selger godtok budet. Så det er lov å prøve seg.

Anonymkode: 462a8...d05

Og dette skjer så og si aldri. 

Anonymkode: d0d8b...ce8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...