Gå til innhold

Hvor mye under takst er det greit å by?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men hadde nok sett det litt mer Ann, se om det er noen flere interesserte, hvis det ikke kommer inn noen bud på noen dager, ville jeg lagt meg 200tusen under takst, og sett hva de sier.

Anonymkode: a123a...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi solgte et hus for litt siden, kom inn et skambud. Det var flere interesenter, men vi varslet ikke de om budet som kom inn som skambud, vedkommende med det lave budet ønsket å starte budrunden så lavt som mulig i håp om å få sikret seg boligen, Det var aldri aktuelt å selge til den prisen eller starte såpass lavt, vedkommende hang med i budrunden, og var med til slutt, men vi valgte å selge til en av de andre nettopp pga måten personen la inn bud på. Vedkommende hadde vært på privat visning, prøvde kuppe huset før visning med privat bud etc. 

Anonymkode: f1010...8ca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bolig er ikke verdt mer enn noen er villig til å betale. Fikk selv billig leilighet med såkallt "skambud" og har ingen dårlig samvittighet what so ever.

Anonymkode: ef64a...f89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanken var kanskje å begynne på 2, 050 mill, men blir det da sett på som skambud? Det er jo "bare" 400 000 under takst? 🤔

Ts

Anonymkode: 9b701...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fælt så fornærmet noen klarer å bli av å få et lavt bud. Det betyr ikke at de ikke liker huset deres og dere trenger ikke ta det så personlig.

Anonymkode: 2aaed...983

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er det ikke. Selger har ikke noe annet mål enn å selge boligen sin og vil da komme med et motbud. Aldri opplevd at noen har nektet å selge huset sitt på grunn av "skambud".

Anonymkode: d4b79...65d

Nja, selger kan f.eks ønsker å selge til noen som har lyst å bo der (fremfor å renovere og selge videre), selge til noen som passer i nabolaget sammen med folk selger kanskje har kjent i årtier, de er glad i huset og ønsker at fine folk skal overta videre, eller de kan ønske å unngå kranglefanter i budrunden som gjerne også blir kranglefanter når huset skal overtas.

Jeg har selv vunnet budrunder uten å ha høyeste bud pga det overstående, naboen min solgte til et lavere bud fordi hun ikke likte han som forsøkte å kuppe, og svigers takket glatt nei til de som maste før visning, kom på visning for å slenge drit og skremme vekk andre og var generelt bråkete i budrunden. Ikke alle trenger mye penger for hus, noen vil få solgt for å dekke inn gjeld og utgifter, men de ønsker ikke kranglete gniere med på kjøpet. Jeg liker ikke frekke folk, når min bolig skal selges blir den heller ikke solgt til folk med skambud. 

Anonymkode: aa394...0a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fælt så fornærmet noen klarer å bli av å få et lavt bud. Det betyr ikke at de ikke liker huset deres og dere trenger ikke ta det så personlig.

Anonymkode: 2aaed...983

Tror det er fordi mange ser på prisantydning som selve prislappen og da oppleves det ganske frekt når noen prøver å prute/ «ta» så mye penger fra deg. Det er jo det mest verdifulle man eier og en stressende periode, så kommer noen sleipinger å prøver å utnytte situasjonen.

Anonymkode: 8a92d...53d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo snu på det, og forestille deg at du er selger..hva ville du solgt det for? :)

Anonymkode: 88a48...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi solgte et hus for litt siden, kom inn et skambud. Det var flere interesenter, men vi varslet ikke de om budet som kom inn som skambud, vedkommende med det lave budet ønsket å starte budrunden så lavt som mulig i håp om å få sikret seg boligen, Det var aldri aktuelt å selge til den prisen eller starte såpass lavt, vedkommende hang med i budrunden, og var med til slutt, men vi valgte å selge til en av de andre nettopp pga måten personen la inn bud på. Vedkommende hadde vært på privat visning, prøvde kuppe huset før visning med privat bud etc. 

Kan du si hvor mye under takst det budet var på? 
Jeg er helt grønn på det her, og jeg ønsker virkelig ikke å virke frekk for de som skal selge huset. Jeg ønsker selvfølgelig å kjøpe huset så billig som mulig, men jeg vil ikke risikere å bli utelukket helt som kjøper fordi jeg legger inn for lavt bud. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hadde nok sett det litt mer Ann, se om det er noen flere interesserte, hvis det ikke kommer inn noen bud på noen dager, ville jeg lagt meg 200tusen under takst, og sett hva de sier.

Såvidt jeg vet er det ihvertfall en til som er interessert i huset, men ikke kommet inn noen bud. Første visning var tidligere denne uka, så blir det en visning til neste uke. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette! Skambud er ufattelig frekt. Alt under 2 mill her er skambud. 

Anonymkode: b16a0...698

Jeg vil jo helst ikke oppleves frekt, så det er derfor jeg spør her før jeg evt legger inn bud. 

Tanken var å kanskje legge inn bud på 2, 050 mill, ihvertfall starte der, men vil dette oppleves frekt av selger? Det blir jo 400 000,- under takst. 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan du si hvor mye under takst det budet var på? 
Jeg er helt grønn på det her, og jeg ønsker virkelig ikke å virke frekk for de som skal selge huset. Jeg ønsker selvfølgelig å kjøpe huset så billig som mulig, men jeg vil ikke risikere å bli utelukket helt som kjøper fordi jeg legger inn for lavt bud. 

Ts

Det kom bud ca 1 mill under prisantydning og takst, men vi ønsket ikke legge oss så lavt, og huset kom igang med budrunde rett etter og det gitt for 1,6 over takst. Ofte sitter folk på gjerdet og avventer og vil ikke være den som drar igang en budrunde, men har huset ligget ute en stund kan du jo prøve deg på 2050, men det er jo et billighus i utgnagspunktet så ville nok ikke forventet at de selfer for såpass lite, men det vil nok ikke regnes som skambud, går du under 2 millioner er det straks litt annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vil jo helst ikke oppleves frekt, så det er derfor jeg spør her før jeg evt legger inn bud. 

Tanken var å kanskje legge inn bud på 2, 050 mill, ihvertfall starte der, men vil dette oppleves frekt av selger? Det blir jo 400 000,- under takst. 

Ts 

Hvis det bare har vært en visning er det egentlig ikke noe poeng å legge inn et så lavt bud. Det blir uansett ikke godtatt. Jeg ville ventet til andre visning og sett om det kommer inn noen bud da. 

Anonymkode: d0d8b...ce8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kom bud ca 1 mill under prisantydning og takst, men vi ønsket ikke legge oss så lavt, og huset kom igang med budrunde rett etter og det gitt for 1,6 over takst. Ofte sitter folk på gjerdet og avventer og vil ikke være den som drar igang en budrunde, men har huset ligget ute en stund kan du jo prøve deg på 2050, men det er jo et billighus i utgnagspunktet så ville nok ikke forventet at de selfer for såpass lite, men det vil nok ikke regnes som skambud, går du under 2 millioner er det straks litt annerledes. 

Hvis det bare har vært en visning er det egentlig ikke noe poeng å legge inn et så lavt bud. Det blir uansett ikke godtatt. Jeg ville ventet til andre visning og sett om det kommer inn noen bud da. 

Anonymkode: d0d8b...ce8

Hus som har kommet ut for salg her de siste årene, har som regel blitt solgt ganske fort etter første visning, altså det er snakk om kun 1 dag eller 2 etter første visning, så sånn sett har jo dette huset nå ligget ute lenger enn husa pleier å ligge ute her. 

Ja, det er et billighus, men likevel er det mye penger det er snakk om (særlig for meg som er alene). De som selger nå, kjøpte huset selv for 1,5 mill for bare noen år siden, så de kommer uansett til å tjene på salget om jeg legger meg 3-400 000 under takst 🤷🏼‍♀️

Herregud, det er så nervepirrende hele greia 😂

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke giddet å selge for under 2mill om huset ligger ute for 2,5. Så ikke vits i engang å by under 2. Da må huset ha ligget ute veldig lenge om det skal være noe poeng å prøve engang. Ferdig oppusset hus til den prisen er i utgangspunktet billig i seg selv

Anonymkode: 0e34e...892

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen la inn skambud på min bestemors hus, og hun sa klart ifra til megler at de ikke skulle få kjøpe, for makan til frekkhet, selv om de senere la inn høyeste bud, så solgte hun til det nest høyeste budet.

Idiot hun bestemora di da tydeligvis. 

Anonymkode: 995bd...8fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg selger til den som vil betale mest uanhengig av skambud, frekke folk, krangle fanter osv. Den som betalet mest vinner. 

Anonymkode: 995bd...8fa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan til nød forstå at enkelte velger å selge til nest høyeste bud fordi de kjenner den som byr høyest og ikke ønsker å selge til vedkommende, men å selge til lavere pris (og tape penger) fordi man er snurt over tidligere skambud og vil statuere et eksempel synes jeg er rimelig merkelig.
Hadde jeg solgt bolig ville jeg ønsket mest mulig penger, og solgt til nesten hvem som helst så lenge de byr høyest mulig. Unntaket måtte vært om jeg visste at høyeste bud kom fra en skikkelig vrang person som potensielt kunne ha forpestet nabolaget og klaget på alt mulig rart ved kjøpet i mange år fremover. Et skambud hadde jeg ikke tatt ille opp. Enten er skambudet eneste bud og man må kanskje innse at taksten var for høy, og man må da avgjøre om man vil selge likevel eller vente an og eventuelt forbedre/endre på noe. Eller så setter skambudet i gang en skikkelig budrunde, og man får kjørt opp prisen dit man vil. Kanskje kan man takke personen bak skambudet for at budrunden fikk sånn fart?

Det er mye styr å selge og kjøpe bolig, og noen tar ting litt mer personlig når de selger boligen sin (det er en grunn til at enkelte meglere ikke vil ha boligeier til stede når det er visning), men i bunn og grunn er det bare business og intet personlig. Jeg synes det må være lov å prøve seg om man ønsker å komme med et bud langt under takst. Så lenge man ellers oppfører seg høflig og redelig, og godtar at man eventuelt får avslag eller blir bydd over, så er det da ingen skade skjedd.

By det DU mener boligen er verdt, TS. Men vær forberedt på ulike utfall. Du kan bli møtt med alt fra blankt avslag (og indignert boligeier som aldri i verden vil selge til deg uansett hvor høyt du senere byr) til evt motbud og etterhvert ny bolig til en grei pris som både du og selger er fornøyd med.

Hilsen ei som aldri har kjøpt hus, men som har kjøpt fritidsbolig på skikkelig skambud. Jeg var eneste budgiver og fikk avslag, men gikk litt høyere og fikk kjøpe fritidsboligen til langt under prisantydning. Det er lov å prøve seg. ;)

Anonymkode: 39b9e...89f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hus som har kommet ut for salg her de siste årene, har som regel blitt solgt ganske fort etter første visning, altså det er snakk om kun 1 dag eller 2 etter første visning, så sånn sett har jo dette huset nå ligget ute lenger enn husa pleier å ligge ute her. 

Ja, det er et billighus, men likevel er det mye penger det er snakk om (særlig for meg som er alene). De som selger nå, kjøpte huset selv for 1,5 mill for bare noen år siden, så de kommer uansett til å tjene på salget om jeg legger meg 3-400 000 under takst 🤷🏼‍♀️

Ts 

Hvis megler har annonsert to visninger kan ikke megler dra i gang budrunde før etter siste visning, da må evt bud som skal håndteres før det med kortere utløpsfrist gå direkte til selger. De fleste er jo interessert i en budrunde, og gidder ikke akseptere et bud langt under prisantydning før alle visninger har vært. 

Du tenker helt feil når du tenker "de kommer uansett til å tjene på det", da har du ikke skjønt hva det dreier seg om. Hvis de kjøpe en rønne til 1,5 for noen år siden og har brukt penger på å pusse opp så endrer selvfølgelig den verdien seg, samt at boligverdien generelt har steget i Norge. De er selvfølgelig ikke villig til å selge billigere til deg fordi du syns de tjener nok uansett, merkelig tankegang. Å tro de kommer til å selge flere hundretusen under takst på en bolig som ikke en gang er ferdig med visningene er en illusjon. 

For øvrig kan jeg ta en annen historie til deg og andre her inne som forsøker å spare penger. Jeg har et vennepar som skulle selge boligen sin ett å kun ha eid et par år. De satt prisen på et helt greit nivå ut fra hva andre hus i området hadde gått for, kvm pris og meglers anbefaleringer, i tillegg hadde de en nedre grense for å ikke tape penger på salg, flytting og mellomfinansiering. Inn kom et par som la seg langt under prisantydning, og da venneparet mitt ga motbud på 100 000 under takst så fikk de avslag fra dette paret. Huset ble ikke solgt på første visning, paret la igjen inn bud langt under takst og fikk samme motbud på 100 000 under takst, som ble avslått. Dette var på sommeren, vennene mine trakk huset fra markedet og la det ut igjen rett over ferien. Første visning da trakk en god del folk, og det ble satt i gang en budkrig som endte på 750 000 over takst. Og hvem hadde høyeste budet? Jo det paret som hadde nektet motbudet på 100 000 under takst. De kunne spart 850 000 på å være smidigere i prosessen, men skulle forsøke å snike seg et billig hus "ingen" ville ha, og bommet totalt på hva interessen egentlig var i området. 

Anonymkode: aa394...0a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts 

Når du vet at de gav 1,5 for huset for noen år tilbake, så legger du til verdien ca av det de har pusset opp. Så å legge inn ett bud på 2 - 2,1 er ikke skambud selv om megler har satt prisantydning på 2,4. Så sant de ikke har renovert for 1mill

Hva har andre hus i den størrelsen i området gått for?  Var de mer/mindre praktisk bygd, var de i bedre/værre tilstand? Hva gikk de husene som solgte fort for?  At samme hus størrelse/beliggenhet ville solgt for 10mill om det lå på en annen kant av landet spiller jo ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...