Gå til innhold

Jeg klarer ikke å slutte å røyke selv om jeg er gravid. Hjelp!!! Hvor farlig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

så mange spydige kommentarer, eller jeg vet best. Jeg dømmer deg nedenom og hjem..

Til Ts:

Jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet. Jo mer den dårlige samvittighet gnager deg jo mer får du nesten lyst på røyk også. Jeg har vært der selv. I flere mnd røyket jeg under svangerskapet fram til jeg slutta helt de 3 siste mnd. (redusering før). Jeg visste at røyk kan være skadelig for barnet, og det manglet ikke på kunnskap rundt risiko for hva som kunne skje med barnet (selv om risikoen er liten i seg selv). All like vel fortsatte jeg med å røyke i flere mnd, fordi jeg ikke hadde noen tro på at jeg kom til å lykkes. Etter å ha mistet flere ganger i spontant abort eller MA, så var jeg helt sikker på at jeg det kom til å gå galt uansett. Den dårlige samvittigheten gnagde samtidig i meg, for jeg visste at det ikke var noe bra. 

Jeg trengte derfor veiledning av lege fra begynnelsen for å klare å slutte. Hun sa til meg at hvis man ikke klarer å slutte helt med engang så redusere antallet. 5 er bedre enn 10, 4 er bedre enn 8 osv. Målet blir at man reduserer litt og litt fram til man slutter helt, om man ikke klarer å slutte med engang. (jeg var stor røyker før svangerskapet og lå på 20 per dag) Med motivasjonen og oppfølging underveis så klarte jeg det til slutt, men det tok tid.

Barnet var forresten 49 cm og 4,1 kg nesten og kom i uke 38. Heller ingen feil med han i ettertid.

Det går stort sett bra med de barna som er født av røykende mødre, men som alle sagt så er det en økt risiko for en rekke komplikasjoner pga røyking i svangerskapet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gravid i en tid da de fleste røyket i svangerskapet. Jeg røyket under hele graviditeten og fødte en sunn og frisk gutt 5 dager over termin. Fødselsvekten var helt normal. På skolen fikk vi høre at han lå over snittet i de fleste fag.  Nå er gutten voksen og er fortsatt sunn og frisk.

Anonymkode: d96d4...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg var gravid i en tid da de fleste røyket i svangerskapet. Jeg røyket under hele graviditeten og fødte en sunn og frisk gutt 5 dager over termin. Fødselsvekten var helt normal. På skolen fikk vi høre at han lå over snittet i de fleste fag.  Nå er gutten voksen og er fortsatt sunn og frisk.

Anonymkode: d96d4...8be

Det er like tåpelig som å si at det er ufarlig å fyllekjøre fordi man selv har erfart at det gikk bra. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da burde du ta abort. Jeg ble født i uke 23, holdt på å dø flere ganger. Fikk nekrose,tarmslyng, infeksjoner, blodforgiftning og lå i kuvøse 2,5mnd. Du skylder barnet ditt å ta ansvar. Skjerp deg! 

Anonymkode: 0cab2...514

Fy f***. Skjerp deg å komme med slike innlegg. Forkastelig! 

Kom heller med konstruktive råd og støtte. Det du holder på med fører ingenting godt med seg. De samme komplikasjonene oppstår også hos de som ikke røyker. 

Anonymkode: 48b76...d13

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har heldigvis klart å kutte ned til 4 om dagen, men klarer ikke mer!! Tør ikke å google "er det farlig å røyke mens man er gravid" Graviditeten var uplanlagt og nå klarer jeg ikke kutte det ut helt. Jeg er så trist nå

Anonymkode: aa6bd...d62

Du må slutte. Tvert! Det tar 3 måneder før kroppen renser seg og hormoner kommer ned til nivå av ikke røykende. Det finnes ingen bedre måte å si det på enn at du må slutte tvert. I kveld!

Anonymkode: 591d7...e2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg ble dette utslagsgivende:

«Dødfødsel: Røyking kan øke risikoen så mye som 50%.» 
Burde være grunn nok. 

Anonymkode: 5fe98...a3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er sterkere enn du tro, det klarer du!

Prøv hypnose - det tror jeg det vil hjelpe deg.

Anonymkode: 23ebf...069

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg ble dette utslagsgivende:

«Dødfødsel: Røyking kan øke risikoen så mye som 50%.» 
Burde være grunn nok. 

Anonymkode: 5fe98...a3d

Dette!! 

Det koker ned til at ts gambler med livet og helsa til barnet sitt. Er det virkelig verdt det? 

Anonymkode: 178cb...7d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det sant fordi din familie ikke har helseproblemer?

Anonymkode: fa76d...bdb

Nei, det er sant at det er mer allergier blant barn og plager nå enn før.

Anonymkode: 77a1f...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke graviditet er en god grunn til å slutte å røyke så vet ikke jeg. Det handler om vilje og kun det. Finner ingen gode grunner til at du skal fortsette å røyke.

Anonymkode: 78fda...4ca

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd, nedsettende ytringer og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...