AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #61 Skrevet 28. mai 2022 Jeg støtter dem som sier kontakt fastlegen. For det er virkelig slik at det ofte anbefales gravide å røyke, da brå slutt kan være mer skadelig for fosteret. Min mor røyket med alle barna hun fikk, deriblant meg, og ingen av oss har noen sykdommer, er helt normale oppegående mennesker, 2 av oss har tatt mastergrad, og alle er i god jobb, eier eget sted og bo ol. Vi har ikke tatt skade av oss. Eneste er at vi kanskje var litt under snittet i vekt når vi ble født, men det er alt. Anonymkode: b4ddf...cba 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #62 Skrevet 28. mai 2022 TS, dette klarer du. Jeg røyker selv, og sluttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Jeg ønsket så inderlig å slutte i prøveperioden, men skam å si, så klarte jeg det ikke. Jeg sluttet en periode, men positiv test uteble. Så jeg tenkte pokker heller, jeg blir ikke gravid uansett. Da kan jeg like gjerne røyke. En dag var testen positiv, og da sluttet jeg. Det var vanskelig. En gang fyrte jeg opp en sigarett bare for å kjenne lukten, for å ha den i hånda. Følelsen av å røyke, uten å faktisk røyke.En liten gråsone der, kanskje. Videre blåste jeg mye såpebobler. Det gir noe av den samme følelsen. Finn noe som fungerer for deg. Såpebobler kan faktisk anbefales. 😄 Anonymkode: 0c228...92a 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #63 Skrevet 28. mai 2022 Håper du klarer å kutte ned en til, så en til osv. Du bør slutte. Jeg er barn av røykende foreldre, mamma røykte i alle svangerskap, vi vokste opp i passiv røyking. Selv var jeg undervektig og født med dun på hele kroppen. Jeg har nange helseplager. Det har søskene mine også. Overvekt kan også knyttes til røyking hos mor, og jeg har to veldig overvektige søstre. De ble født med lav fødselsvekt, men la plutselig på seg i tenårene til tross for aktiviteter og rimelig bra kosthold. Ingen midtuke brus eller snop. Mine barn har atopisk eksem og astma. Ny forskning tyder på at røyking hos besteforeldre kan gi helseplager hos barnebarn. Så ja, prøv å slutte . Anonymkode: 2f655...da0 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #64 Skrevet 28. mai 2022 Har du prøvd e sigaretter? Anonymkode: cac71...bd1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #65 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS, dette klarer du. Jeg røyker selv, og sluttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Jeg ønsket så inderlig å slutte i prøveperioden, men skam å si, så klarte jeg det ikke. Jeg sluttet en periode, men positiv test uteble. Så jeg tenkte pokker heller, jeg blir ikke gravid uansett. Da kan jeg like gjerne røyke. En dag var testen positiv, og da sluttet jeg. Det var vanskelig. En gang fyrte jeg opp en sigarett bare for å kjenne lukten, for å ha den i hånda. Følelsen av å røyke, uten å faktisk røyke.En liten gråsone der, kanskje. Videre blåste jeg mye såpebobler. Det gir noe av den samme følelsen. Finn noe som fungerer for deg. Såpebobler kan faktisk anbefales. 😄 Anonymkode: 0c228...92a Røyket, skulle det stå i første linje. Jeg er røykfri nå, men autokorrekt endret ordet og jeg så det ikke før innlegget var postet. Anonymkode: 0c228...92a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #66 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ny forskning tyder på at røyking hos besteforeldre kan gi helseplager hos barnebarn. Anonymkode: 2f655...da0 Dette hadde jeg ikke hørt før. Jeg måtte Google, og det jeg fant var skremmende. Enda et incentiv for å slutte. Anonymkode: 0c228...92a 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #67 Skrevet 28. mai 2022 Min mormor røykte med alle 6. alle lever og er friske den dag i dag. Men alle har lav IQ også. Om det skyldes røyking vet jo ingen, men røyking kan gi lavere IQ. Min tante har to barn og hun også røykte gjennom svangerskapet. Begge to er lettere tilbakestående. Alle vi andre søskenbarna er normale, våre foreldre røykte ikke. Anonymkode: cd195...53e 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #68 Skrevet 28. mai 2022 De som skriver at «moren min røyket, men jeg er helt frisk» osv. aner ikke hva dere snakker om. Røyking hos mor endrer faktisk DNA permanent hos babyen. Så dere kan fortsatt bli syke - og ikke minst kan deres barn bli det. Både fysisk men også psykisk. Anonymkode: 83434...a03 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #69 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du skjønner fremdeles ikke poenget. Å kose seg, og slappe av, gjør at blodtrykk og stressnivå senkes. Forsvinner den sigaretten som hun bruker 4 ganger pr dag til dette så vil blodtrykk og stressnivået øke. Det handler ikke om et begrenset stress i forbindelse med å slutte å røyke. Å begynne å lære seg andre måter å stresse ned på midt under en graviditet tror jeg er verre enn 4 sigaretter pr dag. Selvsagt burde hun sørget for å slutte med røyk før graviditeten, da hadde hun vært klar. Men nå er hun så klar som hun kan få blitt. Jeg prøver bare å demme opp litt for de fanatikerne som nærmest fremstiller den framtidige mor som en kriminell. Anonymkode: 5d6be...5b4 Alle skjønner poenget, men dette stemmer ikke. Det ER bedre for babyen med stresset fra mor, enn sigarettene. Om mor vil gå til noe mindre farlig, kan hun feks gå til e-sigaretter med nikotin, nikotintyggegummi eller også snus om hun ikke har den for lenge i. Men nikotin i seg selv er ikke bra for babyen. Det beste om hun ikke klarer å slutte er å bytte til nikotinFRI snus eller esigaretter. Da får hun fortsatt vanen. Abstinensene og det fysiske stresset som kan påvirke babyen varer bare i 2-3 uker etter røykeslutt. Og er uansett mindre skadelig enn nikotin for babyen. Man trenger ikke lære seg andre måter å stresse ned på, for nedstressingen er de faktiske abstinensene, og disse går bort etter kort tid. Forhøyet blodtrykk og stressnivå er uansett farligere for mor enn babyen. Så babyen vil ha det finfint likevel, mens nikotin er MYE farligere for en liten baby enn for mor. Anonymkode: 1a487...4ae 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #70 Skrevet 28. mai 2022 For noe tull, alle klarer slutte å røyke. Ikke vis svakhet. Ta deg sammen. Anonymkode: ca8e4...8b4 3
Hedda79 Skrevet 28. mai 2022 #71 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du skjønner fremdeles ikke poenget. Å kose seg, og slappe av, gjør at blodtrykk og stressnivå senkes. Forsvinner den sigaretten som hun bruker 4 ganger pr dag til dette så vil blodtrykk og stressnivået øke. Det handler ikke om et begrenset stress i forbindelse med å slutte å røyke. Å begynne å lære seg andre måter å stresse ned på midt under en graviditet tror jeg er verre enn 4 sigaretter pr dag. Selvsagt burde hun sørget for å slutte med røyk før graviditeten, da hadde hun vært klar. Men nå er hun så klar som hun kan få blitt. Jeg prøver bare å demme opp litt for de fanatikerne som nærmest fremstiller den framtidige mor som en kriminell. Anonymkode: 5d6be...5b4 Dette er en av de fellene som man havner i når man blir avhengig av røyk. Man tror sigaretten roer ned stress, men egentlig er det nikotinen som skaper en stressreaksjon i kroppen som i utgangspunktet ikke var der. Dette vil gå over når nikotinen er helt ute av kroppen. Det er ikke nødvendig å lære seg andre måter å takle stress på. https://www.helsenorge.no/snus-og-roykeslutt/nikotin-og-avhengighet/ 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #72 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har heldigvis klart å kutte ned til 4 om dagen, men klarer ikke mer!! Tør ikke å google "er det farlig å røyke mens man er gravid" Graviditeten var uplanlagt og nå klarer jeg ikke kutte det ut helt. Jeg er så trist nå Anonymkode: aa6bd...d62 er ufattlig egoistisk i alle fall, min venninne er mamma til 3, hun klarte heller ikke og slutte, alle kom ca 3mnd før tiden og den siste mistet de nesten da den hadde lagt på seg lite Anonymkode: c08aa...422 2 1
Eneri Skrevet 28. mai 2022 #74 Skrevet 28. mai 2022 Jeg er ikke selv røyker, så har ikke kjent på kroppen hva som skal til for å bryte vanen. Men ei venninne av meg var det jeg vil kalle storrøyker, og røkte både for kos, belønning, av vane og ikke minst fordi hun var opptatt av å holde vekta lav. Hun strevde veldig med å slutte å røyke under svangerskapet. Hun klarte å komme ned til 4 pr dag som deg. Da følte hun det var bom stopp. Hun lirket seg videre ned ved å bytte til de mildeste sigarettene hun fant, samt kuttet ned til å røyke en halv sigarett fire ganger pr dag. Selvfølgelig vet du at det beste er å kutte røyken helt, ellers hadde du ikke være så fortvilt 💕Men kanskje dette tipset hjelper deg å halvere dagens forbruk? Noen har også nytte av å tenke " jeg må ikke slutte å røyke, bare ha en pause en periode". 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #75 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Her har røyking i graviditeter gått i generasjoner i vår familie, og friske er vi alle mann. Men det beste er vel å la være uansett Anonymkode: 77a1f...d8c Endret 1. juni 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #76 Skrevet 28. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er faktisk sant. Her har røyking i graviditeter gått i generasjoner i vår familie, og friske er vi alle mann. Men det beste er vel å la være uansett Anonymkode: 77a1f...d8c Er det sant fordi din familie ikke har helseproblemer? Anonymkode: fa76d...bdb 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #77 Skrevet 28. mai 2022 Da burde du ta abort. Jeg ble født i uke 23, holdt på å dø flere ganger. Fikk nekrose,tarmslyng, infeksjoner, blodforgiftning og lå i kuvøse 2,5mnd. Du skylder barnet ditt å ta ansvar. Skjerp deg! Anonymkode: 0cab2...514 2
Majer Skrevet 28. mai 2022 #78 Skrevet 28. mai 2022 Det påvirker jo epigenetikken til ungen. Barn av røykere slitet mer med å endre seg. Ting som dørstokkmila blir ofte verre gjennom hele livet. 2
Oppland Skrevet 28. mai 2022 #79 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Kutt ut røyken, du kan hvis du ønsker det som er beste for barnet ditt. Endret 28. mai 2022 av Oppland
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #80 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trist lesning. Men, det er et faktum at astma og adhd er mye vanligere for barn født i dag enn barn født av forrige storrøykende generasjon. Selv om røyking selvsagt ikke er bra uansett. Anonymkode: 5d6be...5b4 Eventuelt er det flere som har fått diagnosen i dag enn tidligere fordi man har et langt større apparat rundt barn enn tidligere, bedre helseoppfølging enn tidligere og et bedre helsevesen at tidligere. Man hadde ikke adhd diagnose for 1000 år siden, men det betyr ikke nødvendigvis at ingen hadde det. Skjønner du forskjellen? Anonymkode: 8637d...fd3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå