Gå til innhold

Jeg klarer ikke å slutte å røyke selv om jeg er gravid. Hjelp!!! Hvor farlig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

All bruk av nikotin er skadelig, i alle doser. Det er høyere risiko for komplikasjoner i svangerskapet, avvik hos fosteret og komplikasjoner i fødsel. Risikoen er veldokumentert og betydelig. Etter fødsel har barna abstinens og de kan skrike i lang tid uten å klare å roes. Stress hos mor ifbm røykeslutt er fullstendig neglisjerbart. Alle dere som sier «det går nok bra», dere har ikke stått midt oppi alle de tilfellene hvor det er komplikasjoner av ulik alvorlighetsgrad. De aller fleste klarer heldigvis å slutte, men mange trenger tettere oppfølging i starten. Selv tar jeg inn ukentlig frem til de har klart å slutte røyke/snuse, og annenhver uke etter det. Nesten alle jeg har møtt har klart å finne mestringsstrategier for å slutte, selv om metodene varierer veldig. 

Hilsen jordmor

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er som har kuttet ned til fire. Pass på at det ikke går opp igjen påantall, det har faktisk mye å si hvor mye du røyker, bor du på landet blir fire omtrent som om du bodde i byen og tik null. Summen av helse er viktigst når du er gravid som ellers. Er du normalvektig spiser sunt og holder deg i form går det nok helt bra. Ikke hør på alle som krisemaksimerer her inne, for alle del, prøv å ikke røyk og hold det til så lavt som mulig, men det er faktisk minst like farlig med overvekt svangerskap, men det er ingen som kjefter på overvektige gravide på gaten av den grunn. Videoen over er forresten debunket utrolig mange ganger, rart at folk har så lyst å skremme…

Anonymkode: a3e06...595

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Boblerone skrev (11 minutter siden):

Nei, det som blir for dumt her er at fosteret skal bli utsatt for dette bare fordi mor ikke orker «stress» med å slutte i en eller to uker. Det er ufattelig egoistisk.

Ville du sagt det samme til en overvektig gravid som ikke gadd gå ned i vekt før svangerskapet eller er det bare røykere det er lov å være så aggressiv mot….?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville du sagt det samme til en overvektig gravid som ikke gadd gå ned i vekt før svangerskapet eller er det bare røykere det er lov å være så aggressiv mot….?

Jepp. Fete gravide risikerer også både helsen til barnet og seg selv. Ikke noe bedre det. 

Anonymkode: e1439...ed8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Idet du tar et trekk av røyken så trekker blodårene seg sammen og fosteret får mindre oksygen. Derav økt sjanse for død.

Anonymkode: 904ff...012

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Røykere og overvektige er ikke det samme for meg nei, på noen måte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville du lagt hendene rundt halsen til et spedbarn og klemt til?

For det er det du gjør i praksis hver gang du tar et drag. Blodårene i navlestrengen trekker seg sammen slik at babyen din får mindre oksygen.

Anonymkode: 53a84...a7f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvsagt. Man skal jo ikke sulte seg i svangerskapet, men ville absolutt sagt det hvis man bare spiser usunt og er i null aktivitet. 

Anonymkode: 2e701...ac1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Boblerone skrev (1 minutt siden):

Røykere og overvektige er ikke det samme for meg nei, på noen måte. 

Hmm, litt rart da overvektige mødre setter både seg selv og barnet i fare. Større fare for sykdom hos barnet, og hos mor. Overvektige mødre føder større barn og høyere sannsynlighet for fedme og sykdom i oppveksten. Mer kompliserte graviditeter og fødsler. Høyere sannsynlighet for spontanabort.

Men langt mer akseptert å være overvektig og gravid. Det er liksom innafor, men alt annet er fy fy. Forstå det de som kan. Hvis det er så himla lett å slutte med nikotin, hvorfor klarer ikke overvektige å slanke seg under graviditeten? Er de så egoistiske at de ikke bryr seg om barnet? Eller er det litt mer kompleks enn som så? Ts har faktisk gjort noe, både for seg selv og barnet. 

--- 

Ts, veldig bra at du har kuttet ned til 4 pr dag. Kjempe bra jobbet. Anbefaler å snakke med en lege du stoler på eller jordmor. Les boken til Alen Karr. Fokuser på alt det positive ved å kutte ned/slutte. Fyll opp dagene med positive ting. 

Til andre som kommer med pekefinger, jeg håper dere levde helt perfekt når dere var gravide og gjorde alt riktig. Også etter barnet var født. Å komme med pekefingeren, i stede for å gi gode råd og tips, har ofte motsatt effekt. Stresser man mer, vil man potensielt røyke mer, spise mer dritt etc. 

Anonymkode: 48b76...d13

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke noe poeng å pakke inn hvor farlig det er. Det er ikke sikkert TS er klar over det, siden hun ikke har turt å Google det engang. 

Å ikke røyke eller drikke under svangerskapet bør være det minste man kan gjøre for barnet ditt. 

Anonymkode: 2e701...ac1

Selvfølgelig! Det er derfor jeg skrev at det ts bør oppsøke fastlegen o.l. for hjelp og veiledning.

Jeg mener ikke at man skal pakke inn hvor farlig det er, men jeg har mer tro på at veiledning, støtte og oppmuntringer hjelper mer enn skremselbilder, "ta deg sammen"-holdning og dømming når det gjelder avhengighet. De fleste som røyker vet hvor farlig det er, men det å slutte å røyke er så tøft for noen at de trenger mye hjelp. Folk er ulike, og jeg tenker at vi må anerkjenne at det er hardere for enkelte enn for andre å slutte. I verste fall kan det føre til en alvorlig depresjon. 

Anonymkode: 23483...487

AnonymBruker
Skrevet

Du klarer det! Det blir tøft og vanskelig, men du klarer det! Det er de 3 første dagene som er verst, etter det avtar det fysiske suget. Da et det bare det psykiske/vanen igjen. Og den er også tøff. Du må finne strategier for å holde ut de verste periodene. 

Anonymkode: 49168...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å slutte å røyke varer i ca 2-3 uker. 

Hvis du tenker 20 dager, så er du helt sikker. Dvs, hvis du klarer å holde deg unna i 20 dager, så har du sluttet. Alt etter det handler mer om vaner. For meg mistet jeg alle abstinenser rundt dag 16-17, og etter det så var det kun fordi jeg "glemte meg" og kunne tenkt meg røyk, men ingen fysisk "sug". 

Så ikke sitt og tenk at du må slutte for evig, tenk at du kun skal klare deg gjennom abstinensperioden. Alt etter dette er rene valg du tar ❤️ 

Anonymkode: 1a487...4ae

• Liker 3
Skrevet

Det handler ikke om å klare, det er bare noe du må gjøre. Du tar selv valget hver eneste gang du tar en røyk, det gjør ikke barnet 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg hadde røyket 20 om dagen i flere år da jeg fant ut at vi var blitt gravide, og barnet var absolutt ønsket. Jeg hadde sagt hele veien til mannen min at jeg kom ihvertfall ikke ha noen problemer med å slutte røyke den dagen jeg evt ble gravid, men det hadde jeg faktisk. Jeg gikk over til Kent White som det såvidt er noe nikotin i og trappet ned til 4-5 om dagen, og der ble jeg faktisk liggende til uke 12-13, og skammet meg veldig over dette. Men så tenkte jeg at jeg skulle slutte å konstant tenke på dette og heller fokusere på annet, før jeg visste ordet av det gikk det plutselig en dag her og en dag her uten røyk, så gikk det mange dager på rad og så hadde jeg faktisk bare sluttet plutselig. Jeg var helt røykfri ca i uke 16. Jeg er kjempestolt selvom jeg ikke klarte å slutte på dagen og tenker at ingen skal rette fingeren på andre så lenge en gjør så godt en kan. Lykke til ts ❤

Anonymkode: e5329...e2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mor røykte da hun var gravid med meg (tidlig 80-tallet), og gjennom hele min oppvekst. Alle røykte rundt oss, i bilen, mens vi leste nattahistorie, ved middagsbordet osv... Jeg slet mye med luftveisproblemer som barn, mye ørebetennelse, viste seg at jeg hadde vann i mellomøret. 

Jeg røykte også selv da jeg var gravid. Skulle slutte, men klarte det ikke. Kuttet ned til ca 5 røyk pr dag og sluttet dagen barnet ble født. Mitt barn ble født ca 2 uker før termin og var følgelig ganske liten (48 cm og 2750 g). Han har ikke hatt noen helseplager, har alltid vokst godt og er nå 16 år, stor og sterkt, uten noen spesielle helseplager. Han har dog utviklet gresspollen de senere årene. 

Selv om alt gikk bra, skulle jeg ønske at jeg hadde klart å slutte når jeg oppdaget at jeg var gravid. Har en venninne som sluttet på dagen da hun oppdaget at hun var gravid. Hun prøvde seg først på nikotintyggis, men sluttet med det innen en uke, da hun oppdaget at det også kunne ha negative effekter på fosteret. Hun var kjempeflink, men jeg kjenner heller ingen som er så standhaftig og har så sterk viljestyrke som henne. Barna (det var tvillinger) ble født flere måneder for tidlig, den ene fikk mye mer næring enn den andre og de måtte forløses med keisersnitt. De er friske og raske tenåringer i dag, men litt utfordringer med allergier og slikt.

Det er ingen garanti for at barnet blir friskt uansett, men du skal være glad for at du har kuttet ned på røyken, om det et det beste du får til, så må du være fornøyd med det. Det er først og fremst risiko for lav fødselsvekt og økt risiko for tidlig fødsel. Jo flere sigaretter du røyker, jo mer øker risikoen, også for dødfødsel og krybbedød.

Anonymkode: 0e228...9e9

• Nyttig 1
Skrevet

Det spiller jo ingen om 20 svarer deg her at "jeg røkte under svangerskapet og det er ikke noe i veien med mitt barn" og 20 stykker svarer at barnet ble skadet. Hva som skjer akkurat i ditt tilfelle er jo helt random.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt får abstinenser når det blir født. Skal du virkelig tvinge den nyfødte babyen din gjennom noe du ikke klarer å stå i selv? 

Anonymkode: 0f22b...b60

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet ditt får abstinenser når det blir født. Skal du virkelig tvinge den nyfødte babyen din gjennom noe du ikke klarer å stå i selv? 

Anonymkode: 0f22b...b60

Det er et veldig godt poeng.

Anonymkode: 0c228...92a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Boblerone skrev (2 timer siden):

Nei, det som blir for dumt her er at fosteret skal bli utsatt for dette bare fordi mor ikke orker «stress» med å slutte i en eller to uker. Det er ufattelig egoistisk.

Så du skjønner fremdeles ikke poenget. Å kose seg, og slappe av, gjør at blodtrykk og stressnivå senkes. Forsvinner den sigaretten som hun bruker 4 ganger pr dag til dette så vil blodtrykk og stressnivået øke. Det handler ikke om et begrenset stress i forbindelse med å slutte å røyke. Å begynne å lære seg andre måter å stresse ned på midt under en graviditet tror jeg er verre enn 4 sigaretter pr dag. Selvsagt burde hun sørget for å slutte med røyk før graviditeten, da hadde hun vært klar. Men nå er hun så klar som hun kan få blitt. Jeg prøver bare å demme opp litt for de fanatikerne som nærmest fremstiller den framtidige mor som en kriminell. 

Anonymkode: 5d6be...5b4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...