AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Jeg har heldigvis klart å kutte ned til 4 om dagen, men klarer ikke mer!! Tør ikke å google "er det farlig å røyke mens man er gravid" Graviditeten var uplanlagt og nå klarer jeg ikke kutte det ut helt. Jeg er så trist nå Anonymkode: aa6bd...d62
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Ta kontakt med fastlegen din. Vet om leger som ikke anbefaler helt kutt i røyk, fordi det fører til så stort stress og abstinenser hos mor, at det er mer skadelig for fosteret. Men hør med legen din. Anonymkode: 38f49...3e0 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Røyking er farlig uansett, gravid eller ei. Anonymkode: 25c6a...7ed 12 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Så fint at du har kuttet ned til 4! Bra! Tenk det. Her vil du få mange kommentarer som kan såre deg. At røyk er skadelig vet du jo allerede, så det er ingen grunn til å Google mer. Du klarte å kutte ned til 4. Så kutter du ned til tre, så to, så én og så kutter du helt. Men spør legen din om hjelp. Dette klarer du❤️ Anonymkode: fc72d...86b 5 4 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Det er farlig for graviditeten, og gir økt fare for en lang rekke helseproblemer for baby resten av livet. Du klarer å slutte, babyens helse er mye viktigere! Vil du virkelig leve med at du har gitt barnet ditt astma/lav fødselsvekt/økt risiko for krybbedød/økt risiko for spontanabort, etc. Du klarer det, bare gjør det! Anonymkode: e9d8f...02f 16 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Du må slutte. Du forgifter barnet ditt, og nå må du vise at du er egnet som mor. Anonymkode: 0a12d...a8f 21 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Ikke for å skremme deg, men moren min røkte når hun var gravid med meg, og jeg har en veldig lang rekke sykdommer og feil i indre organer, alt er ikke 100% relatert til røyking, de kan ikke si med sikkerhet at det er grunnen, men uoffisielt så er alle enige om at jeg hadde ikke vært så syk ellers. Tar du sjansen? Anonymkode: 0aa01...f0c 16 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 Min mor røkte gjennom hele svangerskapet, jeg kom prematurt. Har store problemer med astma og mange flere usynlige helse problemer. Et liv med mye smerter, utmattelse og vansker med å bli trodd. hun fikk et barn til noen år senere, da var det opplyst om farene ved å røyke. Neste barn kom til termin, ingen helse utfordringer eller andre plager. Hverken gjennom oppvekst eller i voksen alder. selvsagt kan du og ditt barn være heldig. Men personlig er jeg svært skeptisk. Anonymkode: 5b81f...689 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke for å skremme deg, men moren min røkte når hun var gravid med meg, og jeg har en veldig lang rekke sykdommer og feil i indre organer, alt er ikke 100% relatert til røyking, de kan ikke si med sikkerhet at det er grunnen, men uoffisielt så er alle enige om at jeg hadde ikke vært så syk ellers. Tar du sjansen? Anonymkode: 0aa01...f0c Skulle gjerne snakket med deg! Anonymkode: 5b81f...689
Mt3 Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 Så bra at du har klart å kutte ned til 4, røyking øker risikoen for mye men det er bedre for fosteret å bli utsatt for denne 'krampen' de får når du innånder noen få ganger for dag, enn at mor er engstelig/urolig/nervøs.... gjennom hele døgnet. Men om du kun fortsetter å røyke for vanen sin del så bør du Google alt om foster og røyking så du kanskje/forhåpentligvis klarer å motivere deg selv godt nok til å kutte helt. Men altså, av og til er bedre enn ofte.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 Jeg vet godt at det ikke er lett å kutte nikotin, jeg snuste i ti år før jeg ble gravid. Min motivasjon for å slutte var denne - om du føler deg dritt nå, hvordan tror du at du føler deg resten av livet (!) om barnet blir født med sykdom som kan komme av røykingen? Tipper svaret er, forjævlig. Min erfaring er at vanen sitter hardere enn nikotinet, faktisk. Har du prøvd erstatningsprodukter? Det burde du absolutt gi et forsøk. De hjelper faktisk, og de hjelper deg å bryte vanen (gå ut og slappe av i ti min med en røyk og kaffe på morgenen eller hva nå du gjør), samtidig som du slipper abstinenser samtidig. Dette klarer du! Det er mest dritt bare de første par dagene. Anonymkode: e13b2...f06 12 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Ikke for å skremme deg, men min mor røykte hele svangerskapet. Jeg kom 10 dager etter termin og var altfor liten. I tillegg hadde jeg astma. Hun klarte ikke å amme meg fordi jeg var så tett, klarte ikke å suge på puppen. De fire første årene var jeg mer på sykehus enn hjemme. Hjalp ikke at hun og pappa røykte overalt hvor jeg var hele oppveksten. Uansett, det jeg skal frem til er at dette klarer du 👏 Jeg hadde snusa i masse år da jeg blei gravid. Men med engang jeg testet positiv, sluttet jeg. Det ville aldri falt meg inn å tilføre kroppen min noe som kan gå utover babyen i magen. Anonymkode: 90b89...b66 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 Det er 26 år siden jeg var gravid. Legen min sa at det var farligere å stresse og bebreide seg selv enn å røyke 5 om dagen. Holdt meg til de mildeste, og røykte sjelden hele sigaretten. Jeg var frisk og i full jobb hele svangerskapet. Barnet mitt på 26 har vært friskere enn de fleste andre, med omtrent null sykedager. Men det beste er å slutte, så prøv! Anonymkode: b5d5d...355 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 I tillegg til skadene etter fødsel viser undersøkelser at barnet får en stressreaksjon hver gang man tar en røyk. Det bør være motivasjon nok for de fleste å vite at man nærmest torturerer barnet i magen. Anonymkode: e37ac...0cc 9
Hulderen Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 At du røyker under graviditeten kan gi langtidseffekt for barnet. Min mann har så dårlig sædkvalitet at han ikke kan bli far. Legen som vi gikk til utredning hos, mente at årsaken trolig var at svigermor røykte gjennom hele svangerskapet. I tillegg var min mann veldig liten som nyfødt. Noe svigermor stadig skryter av, for ellers ville jo fødselen blitt så mye tøffere. 8 2 2
Boblerone Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Det finnes ultralydbilder av foster og deres fysiske reaksjon når når røyker mens de ligger i magen. klarer man å fortsette å røyke etter å se og forstå hva man gjør mot barnet er man ganske utrolig. Selvfølgelig klarer du å slutte. Jeg snuste en boks snus til dagen i flere år. Sluttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Er selvfølgelig vanskelig. Men vi snakker om en eller to uker med abstinenser. Er virkelig faktisk bare til å ta seg sammen. 7
Boblerone Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 Boblerone skrev (Akkurat nå): Det finnes ultralydbilder av foster og deres fysiske reaksjon når når røyker mens de ligger i magen. klarer man å fortsette å røyke etter å se og forstå hva man gjør mot barnet er man ganske utrolig. Selvfølgelig klarer du å slutte. Jeg snuste en boks snus til dagen i flere år. Sluttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Er selvfølgelig vanskelig. Men vi snakker om en eller to uker med abstinenser. Er virkelig faktisk bare til å ta seg sammen. 2 3
Boblerone Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fint at du har kuttet ned til 4! Bra! Tenk det. Her vil du få mange kommentarer som kan såre deg. At røyk er skadelig vet du jo allerede, så det er ingen grunn til å Google mer. Du klarte å kutte ned til 4. Så kutter du ned til tre, så to, så én og så kutter du helt. Men spør legen din om hjelp. Dette klarer du❤️ Anonymkode: fc72d...86b Helt uenig. Selvfølgelig bør hun Google. Mest sannsynlig får det henne til å forstå mer av hvorfor det er farlig og hva som er risikoen. 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta kontakt med fastlegen din. Vet om leger som ikke anbefaler helt kutt i røyk, fordi det fører til så stort stress og abstinenser hos mor, at det er mer skadelig for fosteret. Men hør med legen din. Anonymkode: 38f49...3e0 Det er jo noe de bare sier for å «trøste» mødre. Anonymkode: 0f22b...b60 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo noe de bare sier for å «trøste» mødre. Anonymkode: 0f22b...b60 Er ikke det fint. Stress og angst kan være skadelig det også. For enkelte sikkert enda mer skadelig. Anonymkode: 5d6be...5b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå