Gå til innhold

16-åring søker jobberfaring - hvor mye i lønn?

MayorSantos

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er mellomleder på en mellomstor bedrift. Jeg har ansvaret for 8 ansatte på min avdeling. Lett arbeid, ute. 

fikk en henvendelse fra en jente som akkurat har fyllt 16 år. Er ute etter sommerjobb / jobberfaring. 

Vi ansetter ingen under 18 år. Men for å gi jenta jobberfaring tenkte jeg å tilby at hun stilte opp frivillig. Men at jeg kompenserer henne av egen lomme. 

i første omgang dreier det seg om 4 dager. 6 timers arbeidsdag. (Inkl 40.min pause). Ikke noe alene ansvar, gjør alt med en annen ansatt.  Står fritt til å ta pauser hele dagen. 

hvor mye er det fair å gi henne for 4 dager med ca 20-22 timers arbeid? 

jeg vil da skrive attest og stå som referanse også. 

alternativet er ikke å ansette henne, men å si nei (vil ikke ansette noen andre i hennes sted om det ikke blir noe av. 

takker for seriøse svar

Endret av MayorSantos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er lett for deg å utnytte den situasjonen ja, men det komme vel an på hvor fair du ønsker å være? 

Er det en jobb hun vil ha nytta av å ha på CVn fordi hun ønsker å satse på liknende arbeid, eller gjør hun det for pengene? Tipper vel egentlig det siste, og da burde du ha noe å bidra med, ellers kan hun likegodt finne noe annet!

Anonymkode: 28c5a...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tariff for butikkjobb er 121.40, så 120 kr timen? Er dere i slekt?

Anonymkode: 28de1...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tariff for butikkjobb er 121.40, så 120 kr timen? Er dere i slekt?

Anonymkode: 28de1...110

Takk for svar. 

så 2600kr totalt for 4 dager. 

Jeg har aldri truffet personen før, så ikke i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

på CVn fordi hun ønsker å satse på liknende arbeid, eller gjør hun det for pengene? Tipper vel egentlig det siste

Nei, jeg opplevde henne som en som ville ha jobberfaring og da denne konkrete jobberfaringen. 

Hun vil ikke ha mulighet til å få en slik jobberfaring i denne bransjen noe annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mc Donalds lønner 16 åringer med 180 kr timen. 

Anonymkode: 57949...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan være greit å evt sjekke om det er alminneliggjorte tariffsatser for bransjen dere jobber i. 

Anonymkode: 41c7d...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en søster som er 15 år, hun får 145kr timer på et slags vaskeri. Tenker det er en grei sum, midt mellom det laveste og det høyeste. 

Anonymkode: 7a984...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...