AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Vi skal bygge hus, og makser tillatt lån med vår inntekt. Vi må derfor prioritere i detaljplanleggingen. Vi skal ha to bad, et lite toalett, et hovedsoverom og to barnerom, stue/kjøkkenløsning, tv-stue, vaskerom, garasje og vindfang. Boligen blir ca 150 kvadrat. Hvor ville dere prøvd å spare inn og hvor ville dere brukt penger? Hvor er det mye å hente inn og hvor er det like greit å bare ta «det beste» eller det vi ønsker? Hvor er det direkte skadelig å være gnien? Setter stor pris på dine beste tips ved husbygging. Anonymkode: e3e2b...9bd
Serafina. Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Våtrom må gjøres ordentlig, men kanskje det er billigere å ikke ha fliser over hele badet. Malte flater utenom selve våtsonen er ganske fint og er lett å endre farge på når man ønsker. Toalettrommet trenger ikke fliser på vegger. Jeg ville valgt et kjøkken/kjøkkenløsning jeg ønsker, og heller spart inn på hvitevarer som er enklere å skifte ut etterhvert. Benkeplate kan også skiftes senere hvis dere går for en kjip billigvariant i første omgang. Gulv ville jeg også valgt noe jeg ønsker da det skal ligge der noen år. Velg standard på stikk-kontakter etc, ikke noe fancy-schmancy, men ikke vær kjip på antall uttak og lampepunkter. Det blir dyrere å ta igjen i etterkant. Har dere mulighet til å gjøre noe selv? Sett dere inn i priser og forhandle med leverandørene på kjøkken, bad og gulv for å spare mest mulig. Det blir ofte dyrere enn man tror. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Ikea kjøkken funker helt fint, det samme gjør innredning generelt fra Ikea. Anonymkode: e4d73...f7a 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Vi bygger også. Har valgt standard type stikk kontakter. Har kun spotter på badene(mye fordi vi ikke synes spotter andre steder er fint) på det ene badet er det kun fliser på gulv og i dusjsone, da dette uansett er et lite bad og jeg synes det er pent. Vi har også valgt laminat benkeplate, den kan byttes med årene. Vi har lagt litt ekstra penger i eike-trapp i stedet for furu(furu er mykere materiale) Fliser, gulv og trapp og det elektriske et dyrt å gjøre noe med senere. Vi har forresten valgt skyvedør inn til alle soverom, man sparer over en m2 pr rom ved å ha det i stedet for dør, det kosta oss rundt 10 000 ekstra for fire soverom. Anonymkode: 860e6...ed0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Åh, takk for mange gode tips! Ikke tenkt på at malte vegger kan fungere på bad, det tror jeg vi definitivt skal gjøre. Høres også lurt ut å velge en kjøkkenløsning vi er fornøyd med og så ev bytte benkeplate og hvitevarer senere. Setter også veldig stor pris på tips for å gjøre boligen større, og skyvedører skal vi definitivt vurdere! Hvordan er det med lydisolering og hvor mye plass trenger man i veggen? Mannen er elektriker, så vi har heldigvis ganske billig elektrikerarbeid. Kan også fikse veldig mye senere, men må bare legge opp nok rør. Anonymkode: e3e2b...9bd
Serafina. Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Elektriker-mann er jo veldig praktisk og definitivt billigere. Jeg skulle gjerne hatt glatte vegger på badet selv så jeg kunne hatt en fin farge på deler av veggen ved siden av hvite fliser.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åh, takk for mange gode tips! Ikke tenkt på at malte vegger kan fungere på bad, det tror jeg vi definitivt skal gjøre. Høres også lurt ut å velge en kjøkkenløsning vi er fornøyd med og så ev bytte benkeplate og hvitevarer senere. Setter også veldig stor pris på tips for å gjøre boligen større, og skyvedører skal vi definitivt vurdere! Hvordan er det med lydisolering og hvor mye plass trenger man i veggen? Mannen er elektriker, så vi har heldigvis ganske billig elektrikerarbeid. Kan også fikse veldig mye senere, men må bare legge opp nok rør. Anonymkode: e3e2b...9bd Det er nok litt mindre lydisolert, og så må man jo ha plass i veggen. Men man slipper jo samtidig at fjortisen kan smelle med dørene 😅 Anonymkode: 860e6...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Har ikke erfaring med bygging av hus, men kjøp av leilighet i nybygg. Om det er gjennom entreprenør, med innlagte standardvalg, så vær obs på tillegg i pris for valg utover standard. I leiligheten min omgjorde jeg to slagdører til skyvedører. Det alene kostet 20 000! Om det er via entreprenør, så kan vel ikke mannen din gjøre så veldig mye? Her var det ihvertfall ikke lov med egeninnsats. Utover det stusser jeg på to bad og toalett. Jeg forstår at dere tenker at to bad er greit med to barn. Men barna vokser og flytter ut. Da står dere der med to våtrom som kanskje må fikses pga alder. Holder det ikke med et bad og et toalett? Evt kutte toalettet, og heller benytte ene badet når dere har gjester? (antar toalettet er med tanke på gjester). Kan dere velge kjøkkenleverandør selv? Da er absolutt Ikea mye mer for pengene enn de som selger pga navnet. Jeg har HTH, og det jeg måtte betale i tillegg for å få noe bedre standard og funksjonalitet, kunne jeg fått et helt kjøkken for hos Ikea. Hva angår vegger, så er standard ganske uisolert. Jeg ser at noe prosjekt kan man velge ekstra isolering. Det kunne ikke jeg, og det merkes. Problemet da med skyvedører, er at det er vanskelig å f eks sprøyte inn isolering i etterkant. Angående skyvedører, så tenk også over at der skyvedøren skyves inn i veggen, kan dere ikke henge opp ting som krever lengre veggfester. Da ødelegger dere dørene. Så se skyvedørene opp mot hva som er praktisk ifh hva veggen skal brukes til (f eks speil i en gang). Anonymkode: 83b4b...699
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 En siste ting - helt uten å ødelegge gleden ved å skulle bygge helt nytt: nytt er ikke feilfritt! Følg nøye med på befaringer, klag på feil og mangler umiddelbart. Ved overtagelse krev god tid og god belysning. Undersøk vinduer, avtrekk, funksjonalitet på skapdører og romdører, kan vinduer åpnes slik de skal, er det knirk i gulv osv? Få alt notert ned, og hold evnt igjen penger hvis dere kan tenke på et realistisk beløp (NB!! Ikke overdriv tilbakeholdt beløp. Vit hva dere snakker om!). Lykke til! Anonymkode: 83b4b...699 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har ikke erfaring med bygging av hus, men kjøp av leilighet i nybygg. Om det er gjennom entreprenør, med innlagte standardvalg, så vær obs på tillegg i pris for valg utover standard. I leiligheten min omgjorde jeg to slagdører til skyvedører. Det alene kostet 20 000! Om det er via entreprenør, så kan vel ikke mannen din gjøre så veldig mye? Her var det ihvertfall ikke lov med egeninnsats. Utover det stusser jeg på to bad og toalett. Jeg forstår at dere tenker at to bad er greit med to barn. Men barna vokser og flytter ut. Da står dere der med to våtrom som kanskje må fikses pga alder. Holder det ikke med et bad og et toalett? Evt kutte toalettet, og heller benytte ene badet når dere har gjester? (antar toalettet er med tanke på gjester). Kan dere velge kjøkkenleverandør selv? Da er absolutt Ikea mye mer for pengene enn de som selger pga navnet. Jeg har HTH, og det jeg måtte betale i tillegg for å få noe bedre standard og funksjonalitet, kunne jeg fått et helt kjøkken for hos Ikea. Hva angår vegger, så er standard ganske uisolert. Jeg ser at noe prosjekt kan man velge ekstra isolering. Det kunne ikke jeg, og det merkes. Problemet da med skyvedører, er at det er vanskelig å f eks sprøyte inn isolering i etterkant. Angående skyvedører, så tenk også over at der skyvedøren skyves inn i veggen, kan dere ikke henge opp ting som krever lengre veggfester. Da ødelegger dere dørene. Så se skyvedørene opp mot hva som er praktisk ifh hva veggen skal brukes til (f eks speil i en gang). Anonymkode: 83b4b...699 Vi har avtalefestet at mannen min tar det elektriske, så det er avklart med entreprenør. De har også spurt om hva mer vi vil gjøre som egeninnsats, for eksempel maling eller opparbeidelse av uteområde. Det er ganske vanlig. Angående romløsningen er den satt, så det er bare detaljene vi skal endre på. F.eks. at vi har vinylbelegg istedenfor fliser på vaskerom for å spare penger, men endrer ikke plassering eller størrelse på rommet. For oss er det nødvendig med to bad og et gjestetoalett. Vi har soverom i hver vår etasje, og det praktisk at barna har sitt eget bad. Når de flytter ut (om 17+ år), så kan deres fløy enkelt omdannes til utleiedel om vi ønsker det. Vi ønsker heller ikke at gjester skal gå gjennom vårt soverom for å bruke vårt bad, så da blir det praktisk og enkelt med et ekstra toalett. Men ja, planløsningen er satt, det er detaljene vi planlegger nå. Har fått flere anbefalinger om IKEA, så vi skal helt klart sjekke det ut. Vi er veldig fornøyd med løsningen til sigdal som vi har nå, og de har også noen nydelige fronter vi har siklet litt på. Men det er fint å sjekke alternativer! Vi har tenkt til å ha tv-stua i tilknytning barnerommene, så veggen med skyvedørene må tåle en vegghengt tv. Det blir kanskje litt vanskelig ut fra det du beskriver. Hm. Kanskje man kan øke isoleringen/tykkelsen på akkurat den veggen? Anonymkode: e3e2b...9bd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Vi har heller ikke noen entreprenør med satte valg eller standardløsninger, så endringene vil ikke koste mer med mindre valget faktisk er dyrere. Anonymkode: e3e2b...9bd
Serafina. Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Ulempen med IKEA er at de ikke har så fleksible løsninger som mange av de andre kjøkkenleverandørene. De hadde i hvert fall ikke det for noen år siden. Uansett greit å sjekke ut. Ellers har Power Norema-kjøkken, hvis det kan være noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå