Gå til innhold

Vil at foreldrene mine skal føle seg dårlig, er jeg en dårlig datter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg trenger å høre deres meninger.

Jeg studerer medisin i Polen, ikke fordi jeg ville det men fordi jeg ble presset til det av familien min. Jeg går 3. året men har måttet ta et år på nytt, så har studert i nesten 4 år nå. Og jeg har det ikke bra. Helt ærlig så har jeg ikke hatt det bra siden jeg begynte å studere. Jeg var ikke klar til å begynne rett på studiet etter vgs (ønsket å ta et friår men ble ikke møtt med forståelse av familien), og var i hvertfall ikke klar til å flytte alene til et helt nytt land der jeg ikke kjente noen. Fikk heller ikke velge hvilket universitet jeg skulle på. Jeg kome ikke inn på det jeg ville men faren min ville ikke at jeg skulle ta et friår så han maste og nærmest tvang med til å søke inn på det jeg går på nå. Endte jo selvfølgelig opp med depresjon i nesten to år, noe som gjorde studiet enda vanskeligere.  

Hadde studievalget vært opp til meg så hadde jeg ikke valgt medisin, det er jeg helt sikker på. Er usikker på hva jeg hadde valgt i og med at jeg ble fortalt at jeg måtte studere medisin fra veldig tidlig av. Og ja, jeg vet at utdanning er ditt eget valg, men for noen er det dessverre ikke et valg pga press fra familie (de som vet de vet)