AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Jeg er gravid i sjette uke og har akkurat funnet ut at jeg trolig har veldig lavt jod. Drikker ikke melk og spiser ikke hvit fisk, og har ikke gjort det på noen år. Og ifølge forskning jeg har lest, så hjelper det IKKE å begynne med jodtabletter etter du er blitt gravid. Det er jordlageret i to år i forveien som er viktig. Dette bekymrer meg veldig fordi all forskning viser at hvis du har lavt jod ved inngangen til graviditeten, så kan du få mindre intelligente barn. Barn som sliter på skolen. Barn som får lærevansker og kognitive utfordringer. les forskningen - det er helt sykt! Fullstendig underkommunisert i Norge og jeg hadde ikke peiling. Nå har jeg helt panikk for at jeg setter barnet mitt opp for å få dårligere forutsetninger i livet. Vurderer (selv om det er helt sykt mange ulemper med å ta abort) å begynne på nytt og bygge opp jodlageret mitt i forkant av graviditet. Kan ta høydose i tre måneder i forkant. Jeg ble gravid på første forsøk omtrent. Er 30. Har fast partner. Han støtter meg uansett. Men tror også jeg bare er så overveldet og skremt av dette at jeg ikke tenker klart. Trenger sårt å høre folk sine erfaringer. Er det noen der ute som har hatt jodmangel under svangerskapet. Gikk det bra eller har barnet utfordringer? Anonymkode: c2cb6...cd8 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Er det noe som er mindre intelligent her så er det å vurdere å ta så drastiske beslutninger ut fra trolig/kanskje/muligens lav verdi av jod. Anonymkode: af5c3...6c2 31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 I Norge er jodmangel hos kvinner vanlig. Jeg ville aldri tatt bort et barn grunnet jodmangel. Tenk om det skjer noe i prosessen og du ikke kan bli gravid igjen eller at det blir vanskelig å bli gravid etter aborten? VET du hva jodet ditt ligger på? Vet du at det er alt for lavt? Eller antar du bare? Spiser du ikke salt? Er jo jod i salt. Anonymkode: ad811...da6 8
Hulderen Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Ta i det minste å sjekk joddlageret ditt og snakk med fastlegen om det før du tar abort. Jeg syns det høres merkelig ut at det ikke skal hjelpe å ta jod underveis i svangerskapet. 2 2
Hulderen Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 På helsenorge.no står det at det er en fordel at du har bra med jod før du blir gravid. Men om du alt er gravid, så bør du begynne å få i deg jod fra tidlig i svangerskapet. » Hvis du er gravid Er du gravid, kan du få nok jod i kosten (anbefalt inntak 175 mikrogram) hvis du spiser en porsjon torsk (saltvannsfisk) i uken (560 mikrogram jod = 80 mikrogram per dag), og i tillegg drikker ca. 6 dl melk per dag (15 mikrogram jod per dl). Hvis du ikke spiser fisk, må du få i deg 1,2 liter melk/yoghurt per dag for å få nok jod.» https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/derfor-trenger-vi-jod/#nok-jod-nar-du-planlegger-a-bli-gravid-er-gravid-eller-ammer Du kan også ta jodtabletter (Ikke de høydosetablettene mot radioaktivt avfall, men dagsdosetabletter.) 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er gravid i sjette uke og har akkurat funnet ut at jeg trolig har veldig lavt jod. Drikker ikke melk og spiser ikke hvit fisk, og har ikke gjort det på noen år. Og ifølge forskning jeg har lest, så hjelper det IKKE å begynne med jodtabletter etter du er blitt gravid. Det er jordlageret i to år i forveien som er viktig. Dette bekymrer meg veldig fordi all forskning viser at hvis du har lavt jod ved inngangen til graviditeten, så kan du få mindre intelligente barn. Barn som sliter på skolen. Barn som får lærevansker og kognitive utfordringer. les forskningen - det er helt sykt! Fullstendig underkommunisert i Norge og jeg hadde ikke peiling. Nå har jeg helt panikk for at jeg setter barnet mitt opp for å få dårligere forutsetninger i livet. Vurderer (selv om det er helt sykt mange ulemper med å ta abort) å begynne på nytt og bygge opp jodlageret mitt i forkant av graviditet. Kan ta høydose i tre måneder i forkant. Jeg ble gravid på første forsøk omtrent. Er 30. Har fast partner. Han støtter meg uansett. Men tror også jeg bare er så overveldet og skremt av dette at jeg ikke tenker klart. Trenger sårt å høre folk sine erfaringer. Er det noen der ute som har hatt jodmangel under svangerskapet. Gikk det bra eller har barnet utfordringer? Anonymkode: c2cb6...cd8 Norge vil ikke ha intelligente barn. Anonymkode: 3fa6b...bcd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Slik som TS er grunnen til at abort bør forbys. Hjelpes så mye vås kvinner bruker som unnskyldning for å kunne drepe fosteret. Anonymkode: 33cef...6ed
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slik som TS er grunnen til at abort bør forbys. Hjelpes så mye vås kvinner bruker som unnskyldning for å kunne drepe fosteret. Anonymkode: 33cef...6ed 😂 Herregud så dum kommentar. Anonymkode: 3d4f7...440 18 1 2
Blåttvann Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Slik som TS er grunnen til at abort bør forbys. Hjelpes så mye vås kvinner bruker som unnskyldning for å kunne drepe fosteret. Anonymkode: 33cef...6ed Helt greit å ønske å få et friskt barn. Er et barn sykt så er det helt greit å ta abort. Problemet her er at ts ikke vet om barnet har tatt skade, og det å ta abort pga noe man ikke vet noe om er ganske drastisk. 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Helt greit å ønske å få et friskt barn. Er et barn sykt så er det helt greit å ta abort. Problemet her er at ts ikke vet om barnet har tatt skade, og det å ta abort pga noe man ikke vet noe om er ganske drastisk. Hva er sykt? Downs? Pu? Hvor er grensene? Anonymkode: 2903b...741
Blåttvann Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er sykt? Downs? Pu? Hvor er grensene? Anonymkode: 2903b...741 Det får være opp til hver enkelt forelder å bestemme. 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Blåttvann skrev (Akkurat nå): Det får være opp til hver enkelt forelder å bestemme. Samfunnet bestemmer heldigvis, det er ikke fritt frem for kvinnen å drepe, og det bør strammes inn enda mer når man ser hvordan kvinner flest tenker slik som ts Anonymkode: 33cef...6ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Tror du bekymrer deg unødig. Det er blitt vanlig at kvinner har underskudd på jod, spesielt siden melkedrikking er på vei nedover. Mange velger laks fremfor den trauste torsken eller seien. Enig i at konsekvenser av jodmangel er underkommunisert, og folk vet ikke hvor viktig det er med jod. Men å tenke abort når du ikke vet om barnet vil ta skade av dette virker litt ekstremt. Du har ikke en gang sjekket jodnivået ditt? Har ikke lest forskningen, men husk at høyere risiko for lavere intelligens blant de med jodunderskudd vil ikke si at ditt barn blir mindre intelligent. Risikoen for uheldige konsekvenser øker hvis mor røyker i svangerskapet, men det kan gå helt fint med barn der mor har røyket før hun visste hun var gravid. For å sette det veldig på spissen da. (Jeg oppmuntrer ikke noen til å røyke, kom ikke på noe godt eksempel.) Anonymkode: 05a2c...4ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Samfunnet bestemmer heldigvis, det er ikke fritt frem for kvinnen å drepe, og det bør strammes inn enda mer når man ser hvordan kvinner flest tenker slik som ts Anonymkode: 33cef...6ed Troll😘 Anonymkode: 3d4f7...440 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samfunnet bestemmer heldigvis, det er ikke fritt frem for kvinnen å drepe, og det bør strammes inn enda mer når man ser hvordan kvinner flest tenker slik som ts Anonymkode: 33cef...6ed Du tror kvinner flest tenker som dette eller? Ts er åpenbart troll uansett. Anonymkode: 45506...bd0 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Vet ikke om dette hjelper, men da jeg fikk barn i 2012 så var det null snakk om Jod for gravide. Jeg, som deg, har aldri drukket særlig med melk eller spist noe særlig hvit fisk. Hadde sikkert Jodmangel da jeg fikk eldste, og barnet som kom i 2016. 10 åringen min klarer seg veldig bra på skolen. Ingen av dem viser tegn til lærevansker eller kognitive utfordringer. Jeg tenker at du ikke tenker helt klart. Bestill deg en legetime og ta det derfra. Anonymkode: b1267...4ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 Takk for svar, alle sammen! Har fått roer meg ned litt nå. Var mye følelser. Ikke gøy å lære at fordi jeg har spist dårlig, så kan barnet mitt ta skade av det. Ser at mange ber meg sjekke jod. Jod måles i dagsurinen, og det finnes ingen gode måter å måle et «jod-lager» på. Nå tar jeg jo jodtabletter, og prøvene vil derfor bli fine. Problemet her er jo at det var FØR graviditeten det var viktig. Og da tar man utgangspunkt i spørsmål om kosthold. Jeg har lest meg veldig opp på dette, og slik funnet ut at jeg på langt nær har spist nok jod i kostholdet. Skal selvfølgelig bestille time hos legen og diskutere dette med fagfolk, det er ikke slik at jeg står på nippet til å dra til anortklinikken først. Det er absolutt siste løsning, og da skal jeg ha fått beskjed om at barnet kan være veldig utsatt. Takk til siste person her i tråden som faktisk svarer på det jeg lurte på. Erfaringer. Det hjelper. Anonymkode: c2cb6...cd8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 TS, du har nok ikke fullt forstått den forskningen du har lest. SÅ alvorlig er ikke lavt jod før svangerskapet, da ville det vært advart mye sterkere om. Man skal ha en del peiling på medisin for å lese slik forskning korrekt, vanlige folk ender opp med å vektlegge småstudier, studier av dårlig kvalitet, tolke "økt risiko" som kjempefarlig når økningen kanskje er 0,5% osv. Slutt å lese forskning som blåses opp i media pga sensasjonsfaktor, og bestill time hos jordmor til uka, si at du har lest forskning på internett og er nå så redd for lite jod i kostholdet før graviditet at du vurderer abort. Jordmor er bedre enn fastlegen, fordi jordmor kan mer spesifikke ting om svangerskap. Og hold deg til helsenorge.no og matportalen.no heretter, ikke google ting! Anonymkode: 74e5a...f63 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): TS, du har nok ikke fullt forstått den forskningen du har lest. SÅ alvorlig er ikke lavt jod før svangerskapet, da ville det vært advart mye sterkere om. Man skal ha en del peiling på medisin for å lese slik forskning korrekt, vanlige folk ender opp med å vektlegge småstudier, studier av dårlig kvalitet, tolke "økt risiko" som kjempefarlig når økningen kanskje er 0,5% osv. Slutt å lese forskning som blåses opp i media pga sensasjonsfaktor, og bestill time hos jordmor til uka, si at du har lest forskning på internett og er nå så redd for lite jod i kostholdet før graviditet at du vurderer abort. Jordmor er bedre enn fastlegen, fordi jordmor kan mer spesifikke ting om svangerskap. Og hold deg til helsenorge.no og matportalen.no heretter, ikke google ting! Anonymkode: 74e5a...f63 Ja. Forskjell på å se på befolkningsnivå og enkeltindivider. Anonymkode: 60e49...995
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Norge vil ikke ha intelligente barn. Anonymkode: 3fa6b...bcd Intelligens går vel ofte i arv og det er det absolutt ingen fare for her. Anonymkode: 5b8c8...eb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå