AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #21 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 😐 Det er ikke lov. Igjen - skjerpings! Anonymkode: 0dcc0...1ee Selvsagt er det lov med dagmulkter. Jeg husker ikke helt summen vi har satt, men dagmulkter er lov. ts Anonymkode: 54d62...d9b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #22 Skrevet 28. mai 2022 Kontakt namsmannen så du er sikker på at prosessen foregår korrekt. Skal du leie ut til andre i tiden etterpå? I så fall så hadde jeg gjort det så ubehagelig som mulig for de. Du har full rett til å holde visninger mens de enda bor der (så lenge du varsler på forhånd), så det tror jeg jaggu jeg hadde gjort. Tror jeg hadde samlet noen kjentfolk på 'visning', at det er folk du kjenner som ikke skal leie leiligheten, trenger ikke de å vite. Så hadde jeg hatt 'visning' i tide og utide, bare for å være en stor plage. Frekke folk. Dersom dere hadde tidsbegrenset kontrakt, så har de vel visst om at de må ut den datoen ganske lenge? Anonymkode: 584e7...7c5 5
TBergh Skrevet 28. mai 2022 #23 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men her er det ikke vi som sier opp en gyldig kontrakt, men en kontrakt som utgår og ikke lenger er gyldig. Vi hadde en avtale om leie et visst tidsrom, som nå ikke lenger gjelder. Vi har for så vidt gitt beskjed mange ganger om at kontrakten nå utløper og at den ikke blir fornyet, og at de dermed må flytte ut. Hei. Jeg skjønner det, men dette er hvordan en utleier sier opp en leietaker på den korrekte juridiske måten, når dere ikke får leietaker til å følge husleieavtalen. Dere MÅ følge loven. (Den finner dere på Lovdata https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Oppsigelsen MÅ være formelt korrekt, uansett om avtalen er tidsbestemt eller ikke. Men snakk med namsmannen. Dette vil ta tid. Leietaker har 1 - en mnd på å klage på oppsigelsen Når namsmannen starter på tvangsforretningen er det frister der også, mener å huske at dette også er en mnd. Når det gjelder beregningen er den ment som et "skremmselsskudd" slik at leietaker ikke sitter og tror at situasjonen ikke kan bli verre, men også ment som et reelt varsel. Det finnes bøker du kan kjøpe. Mange bruker Kobbs kommentarer til husleieloven. Jeg antar at dere vil fortsette å leie ut og da er det stor fordel å ha inngående kjennskap til husleieloven. Med vennlig hilsen TBergh 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #24 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har en tidsbestemt kontrakt, og den har nå gått ut. Vi har prøvd å lomme i dialog med leietakerne, men de responderer ikke. Er det innnafor å tømme leiligheten og sette tingene utenfor/på et lager? De har per nå ikke gyldig kontrakt, og har heller ikke betalt leia. Vi får ikke kontakt med de. Anonymkode: 54d62...d9b Det er raskere å begjære fravikelse (utkastelse) med grunnlag i den tidsbegrensede kontrakten enn å gå via oppsigelse ettersom oppsigelsesfristen da først må løpe ut, før du kan begynne fravikelsesprosess. Under forutsetning av at kontrakten har vedtakelse om at fravikelse kan begjæres når tidsbegrensningen er oversittet, og du sier kontrakten nå er oversittet så kan du nå sende kombinert flytteoppfordring/varsel om tvangsfullbyrdelse. Etter fristen i varselet, 14 dager, kan du sende begjæring om fravikelse til namsmannen. Det er ingen særlige formkrav til flytteoppfordringen, bare skrive at kontrakten er utløpt og de må flytte. Det er formkrav til varselet om tvangsfullbyrdelse - du kan finne eksempler på dette på www.politi.no, sammen med skjema for begjæring. Du kan ikke tømme leiligheten selv slik du spør om. Du risikerer å pådra deg erstatningsplikt for de utgifter leietakerene påføres som følge av sine handlinger. Du finner informasjon og dokumenter på www..politi.no, under namsmannen. Kontakt den lokale namsmannen for nærmere informasjon og veiledning er å anbefale. Og som ellers når man spør om noe på et forum, vær kritisk til svar du får. Endel av svarene som er gitt i tråden her er rent vås og tull….. mvh en som jobber som namsmann Anonymkode: 1c3a9...56c 3 6
Gjest Villfisker Skrevet 28. mai 2022 #25 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du bør vel ha gitt beskjed 3 måndee før også slik st d ekan finne seg bolig. Anonymkode: 2ed4b...5f5 Skal ikke være nødvendig å si fra om noe leietaker vet.
Gjest Villfisker Skrevet 28. mai 2022 #26 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kontakt namsmannen så du er sikker på at prosessen foregår korrekt. Skal du leie ut til andre i tiden etterpå? I så fall så hadde jeg gjort det så ubehagelig som mulig for de. Du har full rett til å holde visninger mens de enda bor der (så lenge du varsler på forhånd), så det tror jeg jaggu jeg hadde gjort. Tror jeg hadde samlet noen kjentfolk på 'visning', at det er folk du kjenner som ikke skal leie leiligheten, trenger ikke de å vite. Så hadde jeg hatt 'visning' i tide og utide, bare for å være en stor plage. Frekke folk. Dersom dere hadde tidsbegrenset kontrakt, så har de vel visst om at de må ut den datoen ganske lenge? Anonymkode: 584e7...7c5 Hehe. Ingen dum ide. Vi på kg kunne også kommet på visning. Tatt med oss «Ronja» som snoket i kjøkkensapene også
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #27 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selvsagt er det lov med dagmulkter. Jeg husker ikke helt summen vi har satt, men dagmulkter er lov. ts Anonymkode: 54d62...d9b Hvilken paragraf i husleieloven sier at det er lov? Anonymkode: 0dcc0...1ee 2
tussi84 Skrevet 28. mai 2022 #28 Skrevet 28. mai 2022 (endret) 1. Sendte dere skriftlig oppsigelse til leietakeren 3 mnd før kontrakten gikk ut? hvis feks kontrakten gikk ut 30 april, måtte oppsigelsen være sendt senest 30 januar. 2. Dere har ikke lov til å kreve ekstra penger for de ekstra dagene/ukene/mnd han oppholder seg der. Kun husleien er lov å kreve. 3. Hvis dere har gjort riktig iht punkt 1 Her så er nesten steg varsel om tvangsbegjæring til namsmannen for utkastelse. Leietager skal ha en frist på seg i brevet til å klage på dette, det er enten 2 eller 3 uker. Hvis han ikke klager, så har han de ukene å flytte på. Hvis fristen går ut og han ikke har flyttet, så må du sende saken videre til namsmannen. 4. når saken er hos namsmannen tar det noen uker og så får leie taker nok et varsel om å gjøre opp for seg å flytte. Gjør han ikke det, så er neste steg utkastelse. Men hele veien så har leietager mulighet til å klage. Hele prosessen med utkastelse kan ta opptil 3 mnd. De ser også veldig på at det om det er barn i bildet. Det betyr ikke at ikke leietager må flytte, men at de ofte viser mer skjønn når det er barn involvert. Det er nemlig ikke lov å kaste barn ut på gata. ... Ellers: dere har ikke lov å sette ting som leietager eier utenfor hustanden eller på lager. Dere har heller ikke lov å bytte lås, eller bare låse dere inn i leiligheten. Det er kun ved en utkastelse av namsmannen at dere har lov til å sette leietakeren sine tung på lager, med en frist på (14dager tror jeg) til å hente det. Prisen for lagring kan dere kreve erstatning for. Endret 28. mai 2022 av tussi84 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #29 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du bør vel ha gitt beskjed 3 måndee før også slik st d ekan finne seg bolig. Anonymkode: 2ed4b...5f5 Hvorfor? De vet jo at kontrakten kun gjelder så og så lenge, vel?!? Anonymkode: 4628c...551
tussi84 Skrevet 28. mai 2022 #30 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor? De vet jo at kontrakten kun gjelder så og så lenge, vel?!? Anonymkode: 4628c...551 her er korrekt svar I en tidsbestemt husleiekontrakt skal det gå klart frem av kontrakten at den ikke kan sies opp og hvilken dato leieforholdet skal opphøre. Det kan være avtalt at avtalen kan sies opp før utløpet av leieperioden. Leieforholdet opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leieperioden. Utleieren trenger dermed ikke sende en oppsigelse. Når leieavtalen utløper, har leietaker plikt til å flytte ut. Gjør han ikke det, må utleieren sende en skriftlig flytteoppfordring før det har gått tre måneder. Hvis utleier ikke gir slik flytteoppfordring, går leieforholdet over til å bli tidsubestemt. Da har leietaker rett til å bli boende til leieforholdet blir sagt opp etter lovens regler for tidsubestemte leieavtaler. ... spørsmålet er om det står dato for når kontrakten går ut i leiekontrakten dere har? og om du har sendt en skriftlig flytteoppfordring etter dette? (innen 3 mnd) 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #31 Skrevet 28. mai 2022 Villfisker skrev (29 minutter siden): Hehe. Ingen dum ide. Vi på kg kunne også kommet på visning. Tatt med oss «Ronja» som snoket i kjøkkensapene også Jeg tar med gjengen fra studietiden og leker «Finn dildoen» 😆 Anonymkode: ccf76...420
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #32 Skrevet 28. mai 2022 tussi84 skrev (57 minutter siden): 1. Sendte dere skriftlig oppsigelse til leietakeren 3 mnd før kontrakten gikk ut? hvis feks kontrakten gikk ut 30 april, måtte oppsigelsen være sendt senest 30 januar. 2. Dere har ikke lov til å kreve ekstra penger for de ekstra dagene/ukene/mnd han oppholder seg der. Kun husleien er lov å kreve. 3. Hvis dere har gjort riktig iht punkt 1 Her så er nesten steg varsel om tvangsbegjæring til namsmannen for utkastelse. Leietager skal ha en frist på seg i brevet til å klage på dette, det er enten 2 eller 3 uker. Hvis han ikke klager, så har han de ukene å flytte på. Hvis fristen går ut og han ikke har flyttet, så må du sende saken videre til namsmannen. 4. når saken er hos namsmannen tar det noen uker og så får leie taker nok et varsel om å gjøre opp for seg å flytte. Gjør han ikke det, så er neste steg utkastelse. Men hele veien så har leietager mulighet til å klage. Hele prosessen med utkastelse kan ta opptil 3 mnd. De ser også veldig på at det om det er barn i bildet. Det betyr ikke at ikke leietager må flytte, men at de ofte viser mer skjønn når det er barn involvert. Det er nemlig ikke lov å kaste barn ut på gata. ... Ellers: dere har ikke lov å sette ting som leietager eier utenfor hustanden eller på lager. Dere har heller ikke lov å bytte lås, eller bare låse dere inn i leiligheten. Det er kun ved en utkastelse av namsmannen at dere har lov til å sette leietakeren sine tung på lager, med en frist på (14dager tror jeg) til å hente det. Prisen for lagring kan dere kreve erstatning for. Punkt 1 er feil, når leiekontrakten er tidsbestemt så er leieforholdet over uten oppsigelse, og utleier sender oppfordring om å flytte og varsel om tvangsfravikelse. Anonymkode: 0dcc0...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #33 Skrevet 28. mai 2022 tussi84 skrev (50 minutter siden): her er korrekt svar I en tidsbestemt husleiekontrakt skal det gå klart frem av kontrakten at den ikke kan sies opp og hvilken dato leieforholdet skal opphøre. Det kan være avtalt at avtalen kan sies opp før utløpet av leieperioden. Leieforholdet opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leieperioden. Utleieren trenger dermed ikke sende en oppsigelse. Når leieavtalen utløper, har leietaker plikt til å flytte ut. Gjør han ikke det, må utleieren sende en skriftlig flytteoppfordring før det har gått tre måneder. Hvis utleier ikke gir slik flytteoppfordring, går leieforholdet over til å bli tidsubestemt. Da har leietaker rett til å bli boende til leieforholdet blir sagt opp etter lovens regler for tidsubestemte leieavtaler. ... spørsmålet er om det står dato for når kontrakten går ut i leiekontrakten dere har? og om du har sendt en skriftlig flytteoppfordring etter dette? (innen 3 mnd) Altså var det første punktet ditt feil. TS skriver i hi at de har en tidsbestemt leiekontrakt der sluttdato nå er passert. Anonymkode: 0dcc0...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #34 Skrevet 28. mai 2022 Jeg har hatt tidsbestemte leiekontrakter og har aldri fått oppsigelse 3 mnd før den utgår. Da er det jo ikke noe poeng med tidsbestemt🧐 Anonymkode: 5cb4d...774 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #35 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har hatt tidsbestemte leiekontrakter og har aldri fått oppsigelse 3 mnd før den utgår. Da er det jo ikke noe poeng med tidsbestemt🧐 Anonymkode: 5cb4d...774 Nei, det er bare noen av de som svarer i tråden som ikke har peiling. Anonymkode: 0dcc0...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #36 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er bare noen av de som svarer i tråden som ikke har peiling. Anonymkode: 0dcc0...1ee Tenker jeg også. ts Anonymkode: 54d62...d9b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #37 Skrevet 28. mai 2022 Som sagt tidligere, det er mye svada her.. Vil du være sikker så kontakt huseiernes landsforbund, om du er medlem, så får du veiledning. Eller som oppfordret til tidligere, kontakt din lokale namsmann.Kan også lese deg litt opp på www.politi.no. Veldig kort og grovt oppsummert er gangen slik for en begjæring om fravikelse tidsbegrenset leiekontrakt: flytteoppfordring, varsel om tvangsfullbyrdelse, begjæring sendes namsmannen, namsmannen forelegger saken for leietaker, gjennomføring av fravikelse berammes, fravikelse gjennomføres, frist for å hente eventuelt gjenstående løsøre, purring, saken avsluttes og du kan overta leiligheten igjen og kaste eventuelt gjenværende løsøre. Du trenger ikke sende oppsigelse før eller etter en tidsbegrenset kontrakt utløper. Oppsigelse er oppsigelse, og er noe helt annet enn flytteoppfordring,. Det du må sende er en flytteoppfordring. Det er ikke særlig formkrav til det, det må oppplyses om at kontrakten utløper/har utløpt og at de oppfordres til å flytte. Dersom det sendes etter kontrakten har nådd opphørsdato kan flytteoppfordringen også kombineres med varsel om tvangsfullbyrdelse, som må sendes før du kan sende saken til namsmannen. Ta kontakt med huseierne/namsmannen på mandag så får du den info du trenger Anonymkode: 1c3a9...56c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå