Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke har fastlege og trenger henvisning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva gjør man? Altså, når man står i kø hos fastlegen. 

Anonymkode: 11531...866

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går privat. Du har vel fortsatt gamle fastlegen din? Det endrer seg vel ikke før man får ny? 

Anonymkode: 1944a...6d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke fastlege før, men fikk likevel time hos en turnuslege ved det kommunale legesenteret. Vet ikke om dette er vanlig praksis, men hvis jeg var deg, ville jeg ringt legekontoret og spurt 😊

Anonymkode: bf4e8...324

AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hva du trenger henvisning til/for. Enten bruker du den gamle som du har inntil du bytter, eller så oppsøker du en privat. 

Anonymkode: 3331c...63e

• Liker 1
Skrevet

Forstår veldig godt problemstillingen din. Her jeg bor, så er det manko på fastleger. Man kan ikke bli syk, for det er ikke nok fastleger. Hvis du kontakter legevakta, så får du beskjed om at du må ta kontakt med fastlegen din innen nærmeste virkedag, men det går jo ikke når legen ikke har ledig time før 1.juli? Kan godt hende at ts har tatt kontakt med et legekontor, men fått beskjed om at de ikke kan ta vedkommende inn, pga. mange på venteliste og fordi at legen har redusert pasientlista si. Da er det ikke noe å gjøre. Da må man i verstefall ta kontakt med kommuneoverlegen og be om å få en fastlege, eventuelt om det går an å få en time hos en av de andre fastlegene, så lenge man står i kø hos en annen fastlege og ikke har fastlege. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Her i Oslo kan man bruke legevakta. Men hvis det er ikke er akutt  kan man risikere å måtte vente i mange timer, men muligheten er  der. 

Anonymkode: d7535...517

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 22.04):

Spørs vel hva du trenger henvisning til/for. Enten bruker du den gamle som du har inntil du bytter, eller så oppsøker du en privat. 

Anonymkode: 3331c...63e

Det er dessverre slik at det etter hvert er ganske mange nordmenn som rett og slett ikke har fastlege. Og flere blir det etter hvert som ordningen smuldrer opp siden politikerne våre (I alle farger og fasonger) tydeligvis ikke er interessert i gjøre noe med problemet. 

For min egen del ville jeg ha skaffet meg en kopi av journalen min fra den siste fastlegen jeg hadde for legevakt eller en annen lege f.eks. i det private har ikke tilgang til denne. Deretter ville jeg ha tatt kontakt med kommunen, evt. kommunelegen, og forhørt meg siden det er kommunens ansvar å sørge for at alle innbyggerne har tilgang til fastlege. Rent praktisk løses vel som regel det ved at man får time hos en annen lege i kommunen evt. at legevakten må ta hånd om det. Men problemet bør synliggjøres og det kan bare skje ved at man kontakter den/de som er ansvarlige. Altså kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymeeee skrev (På 29.5.2022 den 14.56):

Forstår veldig godt problemstillingen din. Her jeg bor, så er det manko på fastleger. Man kan ikke bli syk, for det er ikke nok fastleger. Hvis du kontakter legevakta, så får du beskjed om at du må ta kontakt med fastlegen din innen nærmeste virkedag, men det går jo ikke når legen ikke har ledig time før 1.juli? Kan godt hende at ts har tatt kontakt med et legekontor, men fått beskjed om at de ikke kan ta vedkommende inn, pga. mange på venteliste og fordi at legen har redusert pasientlista si. Da er det ikke noe å gjøre. Da må man i verstefall ta kontakt med kommuneoverlegen og be om å få en fastlege, eventuelt om det går an å få en time hos en av de andre fastlegene, så lenge man står i kø hos en annen fastlege og ikke har fastlege. 

Sånn er det her og. Vi får bare time hvis det er akutt på dagtid. Vanlige timer får vi ikke før i oktober når vi forhåpentligvis får en turnuslege. 

Anonymkode: 65485...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...