AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Så jeg har ei venninne som nylig prøvde å ta selvmord. Det gikk bra, men hun får som vanlig ingen hjelp så det kan jo hende det gjentar seg. Det har skjedd før for noen år siden og vel.. ja. Over til poenget. Hun sende farvell-melding mens jeg var på jobb og jeg klarte ikke helt å fokusere etter det. Gjorde noen grove feil, og så begynner jeg å tenke.. Hva gjør jeg den gangen hun dør? Hva er reglene i forhold til jobb? Får jeg ta fri til å gå i begravelsen liksom? Er det greit at jeg ikke kommer dagen etter (det er mye konsentrasjonsarbeid)? Anonymkode: 9b595...3c9
Bacteria Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Er vel slike ting egenmelding kan brukes til? 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Ingen spesifikke regler om venninner som begår selvmord. Fri ved dødsfall og begravelse gjelder bare nærmeste familie. Om du ikke er i stand til å jobbe, snakk med arbeidsgiver. Om du ikke når fram er sykemelding aktuelt om legen finner at du av sykdomsårsak ikke kan jobbe. Anonymkode: e4373...404 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun sende farvell-melding mens jeg var på jobb og jeg klarte ikke helt å fokusere etter det. Gjorde noen grove feil, og så begynner jeg å tenke.. Avspasering om du har mulighet, egenmelding, permisjon med eller uten lønn, sykemelding. Snakk med leder om hvordan dette påvirker deg. En flink leder vil finne en løsning sammen med deg. Og håper venninnen din slutter med sånne ting. Husk at du er ikke terapeuten hennes. Ta vare på deg selv også. Anonymkode: ea6db...61e 7 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så jeg har ei venninne som nylig prøvde å ta selvmord. Det gikk bra, men hun får som vanlig ingen hjelp så det kan jo hende det gjentar seg. Det har skjedd før for noen år siden og vel.. ja. Over til poenget. Hun sende farvell-melding mens jeg var på jobb og jeg klarte ikke helt å fokusere etter det. Gjorde noen grove feil, og så begynner jeg å tenke.. Hva gjør jeg den gangen hun dør? Hva er reglene i forhold til jobb? Får jeg ta fri til å gå i begravelsen liksom? Er det greit at jeg ikke kommer dagen etter (det er mye konsentrasjonsarbeid)? Anonymkode: 9b595...3c9 Forklar arbeidsgiver om situasjonen og bruk feriedager hvis du ønsker deg fri. Du har ikke krav på noe siden det ikke er nær slekt. Men arbeidsgiver bør vise forståelse og du bør bruke egne feriedager. Selv hadde jeg som arbeidsgiver selvsagt gitt deg fri, med lønn, den dagen begravelsen er. Men om du ønsket fri flere dager, hadde jeg satt pris på om du brukte opptjente feriedager og ikke egenmeldinger. Anonymkode: a09a8...841 5
Luckiness Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Litt rart å planlegge for en fremtidig begravelse… Men dersom en begravelse ikke er for nærmeste familie (tror faktisk ikke en gang besteforeldre alltid er inkludert her) så må en søke ulønnet velferdspermisjon, ta ut avspasering eller ta ut en feriedag. 6 1 1
MorTil2 Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Dette har skjedd nå, og en gang før for flere år siden, og du lurer på hvilke rettigheter du har til fri? Det må jeg si er noe av det mest selvsentrerte jeg har lest på lenge! At systemet ikke klarer å hjelpe henne, betyr ikke at du ikke kan hjelpe henne! Sett fokus på hva du kan bidra med, og ikke hva som skjer med deg og dine fridager (rettigheter). 9 1
Bacteria Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Forklar arbeidsgiver om situasjonen og bruk feriedager hvis du ønsker deg fri. Du har ikke krav på noe siden det ikke er nær slekt. Men arbeidsgiver bør vise forståelse og du bør bruke egne feriedager. Selv hadde jeg som arbeidsgiver selvsagt gitt deg fri, med lønn, den dagen begravelsen er. Men om du ønsket fri flere dager, hadde jeg satt pris på om du brukte opptjente feriedager og ikke egenmeldinger. Anonymkode: a09a8...841 Jeg skjønner jo situasjonen din som arbeidsgiver, har selv tatt feriedager for å være med på viktige familiebegivenheter. Har også tatt fri uten lønn pga det var noe jeg måtte gjøre som kom i konflikt med jobben. Ts sin situasjon synes jeg derimot er litt annerledes. Hun jobber hele året, og så skal hun bruke verdifulle feriedager for å være pleier, ev for å sitte hjemme og sørge? Er ikke ferie det. Kanskje ts har familie og de må reise på ferie alene fordi ts har brukt opp ferie på dette? Når min forelder lå for døden, fikk jeg faktisk beskjed av leder om å ta egenmelding. Medarbeidere hos oss har brukt både sykemelding og egenmelding i lignende situasjoner som ts står i. Men dette er i det offentlige da. 3
Bacteria Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 Luckiness skrev (5 minutter siden): Litt rart å planlegge for en fremtidig begravelse… Men dersom en begravelse ikke er for nærmeste familie (tror faktisk ikke en gang besteforeldre alltid er inkludert her) så må en søke ulønnet velferdspermisjon, ta ut avspasering eller ta ut en feriedag. Besteforeldre er selvsagt inkludert! 1
Gjest theTitanic Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 Mener på at fri for begravelse kun er i rett opp og rett nedadstigende ledd, men at mange arbeidsgivere utviser forståelse og lar en få fri når andre nære går bort. Litt kynisk men om hun sender meldinger før hun planlegger selvmordsforsøk så har hun neppe tenkt til å gjøre et godt nok forsøk. Gjentar det seg så har hun det vondt og trenger hjelp. Det er mer nyttig om du tar noen ring rundt til kommune og helsevesen for å skaffe henne litt oppfølging enn å planlegge fri til begravelse.
Gjest theTitanic Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 I fare for å være veldig ufølsom så er det sånn at døde mennesker ikke bryr seg om eller merker hvem som kom i begravelsen. Det de derimot hadde trengt er hjelp mens de levde.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Bacteria skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner jo situasjonen din som arbeidsgiver, har selv tatt feriedager for å være med på viktige familiebegivenheter. Har også tatt fri uten lønn pga det var noe jeg måtte gjøre som kom i konflikt med jobben. Ts sin situasjon synes jeg derimot er litt annerledes. Hun jobber hele året, og så skal hun bruke verdifulle feriedager for å være pleier, ev for å sitte hjemme og sørge? Er ikke ferie det. Kanskje ts har familie og de må reise på ferie alene fordi ts har brukt opp ferie på dette? Når min forelder lå for døden, fikk jeg faktisk beskjed av leder om å ta egenmelding. Medarbeidere hos oss har brukt både sykemelding og egenmelding i lignende situasjoner som ts står i. Men dette er i det offentlige da. Det er lovfestet forskjell på nær familie og venner. Er det riktig at jeg som arbeidsgiver skal betale for dette? Når det er sagt, hadde jeg helt sikkert sponset noen dager fri, vi er få ansatte og veldig tette. Så tette at om den ene av mine ansatte hadde mistet sin nærmeste venninne, hadde det vært meg som hadde dødd. Så klart jeg hadde lagt til rette for å ta vare på mine. Men dette gjelder jo ikke alle firmaer, første bud er å ta en skikkelig prat med leder, det tror jeg er lurt. Anonymkode: a09a8...841
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 Enkelt sagt; du har ingen rettigheter. Du kan ta egenmelding eller be om avspasering, men det er det. Anonymkode: e4d07...261 5
Cata Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva gjør jeg den gangen hun dør? Hva er reglene i forhold til jobb? Får jeg ta fri til å gå i begravelsen liksom? Er det greit at jeg ikke kommer dagen etter (det er mye konsentrasjonsarbeid)? Det kommer an på arbeidsgiver. De kan gi fri, men det blir i så fall uten lønn. Lønnet fri får du bare for nære slektninger i rett oppadstigende eller nedadgående linje (foreldre eller barn). Ellers er det snakk om permisjon uten lønn. Da min tante døde for noen år siden ble det avspasering på meg. Da min far døde for enda flere år siden fikk jeg betalt permisjon i 3 dager, resten var ferie og avspasering. Hadde jeg ikke hatt avspasering til gode måtte jeg søkt om permisjon uten lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 theTitanic skrev (1 time siden): Mener på at fri for begravelse kun er i rett opp og rett nedadstigende ledd, men at mange arbeidsgivere utviser forståelse og lar en få fri når andre nære går bort. Litt kynisk men om hun sender meldinger før hun planlegger selvmordsforsøk så har hun neppe tenkt til å gjøre et godt nok forsøk. Gjentar det seg så har hun det vondt og trenger hjelp. Det er mer nyttig om du tar noen ring rundt til kommune og helsevesen for å skaffe henne litt oppfølging enn å planlegge fri til begravelse. Vil bare skyte inn her og si at det ikke nødvendigvis stemmer. Noen har behov for å gi et siste farvel før de forlater jorda. Min mann inkludert. Han sendte sms midt på natten som jeg våknet til på morgenen, da hadde han vært død i flere timer. Anonymkode: 2c461...5b6 2 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Du har ikke rett på fri. Men du kan gå til lege å spørre om sykemelding, dersom dette påvirker psyken din i den grad at du ikke klarer å jobbe. Men jeg må si jeg syns du har litt rart fokus. Jeg hadde blitt rasende over 'farvel' meldinger og den konstante trusselen om at hun kan finne på noe sånt. Jeg hadde ikke rettet sinnet mot henne (hun er syk), men jeg hadde kontaktet legen hennes for å fortelle nøyaktig hvordan dette oppleves for dere rundt. Jeg hadde stått på for å melde inn bekymring om at hun må få tettere oppfølging enn det hun får, og at hun må vernes for seg selv og de rundt. Hennes sykdom får en dominoeffekt for dere rundt, og sånn kan det ikke være. Anonymkode: 57128...915 6
Daria Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 På min arbeidsplass har vi fått permisjon med lønn for å gå i begravelse nokså uavhengig av nærhet til avdøde, men generelt har man ingen rettigheter når det gjelder andre enn de aller nærmeste. Grunnen til dødsfallet er heller ikke relevant. Hvis man er ute av stand til å jobbe som følge av et dødsfall, er det en individuell vurdering det er naturlig å ta med arbeidsgiver eller lege, avhengig av varighet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 Jeg fikk ikke betalt fri da min svigerfar døde brått. Han døde på natta og jeg var ikke istand til å dra på jobb påfølgende dag.. Vi sto hverandre nær og jeg måtte ivareta barna våre som var i sjokk. ringte sjefen (helsevesen) og forklarte situasjonen, det var greit jeg ikke kom på jobb, men siden det ikke var min aller nærmeste familie så skulle jeg ikke få betalt. Så kan ikke tenke meg at du får betalt fri når det er snakk om ei venninne. Men så er sjefer og arbeidsplasser forskjellige. Anonymkode: 63b04...705 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil bare skyte inn her og si at det ikke nødvendigvis stemmer. Noen har behov for å gi et siste farvel før de forlater jorda. Min mann inkludert. Han sendte sms midt på natten som jeg våknet til på morgenen, da hadde han vært død i flere timer. Anonymkode: 2c461...5b6 Men hvilken følelser lagde det i deg? Ble du ikke opprørt over at du, hvis du hadde våknet av den sms om natten, kunne ha hindret hans død? At han ikke bare forlot deg, men også etterlot deg med den skyldfølelsen? Jeg vil tro at de fleste som sender ut en sms, har et håp innerst inne om å bli reddet. Hvorfor skulle de ellers sende noe som når mottar ganske umiddelbart? Anonymkode: be175...45a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så jeg har ei venninne som nylig prøvde å ta selvmord. Det gikk bra, men hun får som vanlig ingen hjelp så det kan jo hende det gjentar seg. Det har skjedd før for noen år siden og vel.. ja. Over til poenget. Hun sende farvell-melding mens jeg var på jobb og jeg klarte ikke helt å fokusere etter det. Gjorde noen grove feil, og så begynner jeg å tenke.. Hva gjør jeg den gangen hun dør? Hva er reglene i forhold til jobb? Får jeg ta fri til å gå i begravelsen liksom? Er det greit at jeg ikke kommer dagen etter (det er mye konsentrasjonsarbeid)? Anonymkode: 9b595...3c9 At hun sender sms til deg om at hun skal gå å ta selvmord sier en egentlig at hun egentlig ikke vil dø, hun ønsket vel at du skulle ringe etter ambulanse eller noe. Noen bruker dessverre slike virkemidler for å bli sett og ikke fordi de faktisk vil dø. Syns forøvrig det er en dårlig venninne som setter sin venn i en slik posisjon at man er ansvarlig for en annen voksen persons liv.. Anonymkode: b2f70...fa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå