Gå til innhold

Sykepleierutdanning og sprøyteskrekk - er det en mulig kombinasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har skikkelig sprøyteskrekk men har lyst til å utdanne meg som sykepleier. Er det mulig å jobbe som sykepleier å ha sprøyteskrekk? Kan man avvenne seg med sprøyteskrekk? 

Anonymkode: 3bc2c...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bli vernepleier?

Du må takle sprøyter for å komme igjennom studiet på sykepleien. 

Skrevet

Antar du er mest redd for å bli stukket? Noe ganske annet å stikke på andre. Dessuten noe som vanligvis forsvinner gjennom eksponering. Vil kalle det en utfordring, men ikke et stort problem.

Skrevet

Spørs hvor alvorlig sprøyteskrekken er, besvimer du av å se nåler? 
Jeg må alltid ligge når det tas blodprøver av meg, synes det er skikkelig ubehagelig. Gruet meg veldig til å stikke andre, men har ikke problemer med dette nå som ferdig utdannet. 

I løpet av studiet måtte vi legge veneflon på hverandre, og sette sprøyter i overarm og setemuskel, så noe må du gjennom. Finnes heldigvis mange jobber der du bruker lite/ingen sprøyter.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er fullt mulig, ja. Hvis du absolutt ikke vil bli stukket av en medstudent, så kan du ta dette opp med lærene. Dem vil nok forstå. Jeg opplever det som mye enklere å sette sprøyte på andre, enn at andre skal sette på meg. 

Anonymkode: 76c4f...521

AnonymBruker
Skrevet
Sunshineyellow skrev (12 timer siden):

Vi vernepleiere setter også sprøyter og tar blodprøver.

Anonymkode: 1605d...e65

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sunshineyellow skrev (På 27.5.2022 den 21.18):

Vernepleiere har samme medisinsk kunnskap som sykepleiere og kan gjøre eksakt samme oppgaver. Jeg som vernepleier setter sprøyter flere ganger i uka 🤩

Anonymkode: f8341...f0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vernepleiere har samme medisinsk kunnskap som sykepleiere og kan gjøre eksakt samme oppgaver. Jeg som vernepleier setter sprøyter flere ganger i uka 🤩

Anonymkode: f8341...f0f

Å sette en sprøyte, er langt fra alt som går innunder det du kaller "medisinsk kunnskap".

Håndterer en vernepleier intravenøse infusjoner, blodtransfusjoner, infusjoner på sentralt venekateter, etc? Lærer dere dette på vernepleierutdanningen? Om ikke, må du slutte å spre løgner, som at vernepleiere er sidestilt med sykepleiere. Dette er bare få eksempler.

Jeg som sykepleier har ingen problemer med å skjønne at en vernepleier kan og gjør andre ting enn det en sykepleier gjør, men det er sjelden gjensidig. Mange av dere virker derimot veldig opptatt av å hevde at "dere kan gjøre akkurat det samme som en sykepleier".

Slutt med det, da det er veldig misvisende for de som lurer på hva de skal velge av vernepleier- og sykepleierutdanning.

Anonymkode: 504f5...d7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 20.58):

Har skikkelig sprøyteskrekk men har lyst til å utdanne meg som sykepleier. Er det mulig å jobbe som sykepleier å ha sprøyteskrekk? Kan man avvenne seg med sprøyteskrekk? 

Beklager men det er umulig. 

Anonymkode: 38b29...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Det er en utfordring, men du klarer det :)  Jeg er ikke sykepleier men jeg hadde sprøyteskrekk som jeg ble kvitt.

Anonymkode: ea462...543

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en utfordring, men du klarer det :)  Jeg er ikke sykepleier men jeg hadde sprøyteskrekk som jeg ble kvitt.

Anonymkode: ea462...543

Hvordan ble du kvitt det?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan ble du kvitt det?

ts

Eksponeringsterapi. Hadde skrekk jeg også, men tar blodprøver og setter sprøyter uten problem. Jeg har imidlertid fremdeles litt problem hvis det blir gjort på meg. 

Anonymkode: 211a7...5ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Eksponeringsterapi. Hadde skrekk jeg også, men tar blodprøver og setter sprøyter uten problem. Jeg har imidlertid fremdeles litt problem hvis det blir gjort på meg. 

Anonymkode: 211a7...5ef

👍

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 20.58):

Ja :) øvelse gjør mester, ikke noe stress :) 

Anonymkode: ee159...ee3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja :) øvelse gjør mester, ikke noe stress :) 

Anonymkode: ee159...ee3

Kommer vel an på hvor stor skrekken er.

Anonymkode: 38b29...b9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 9.39):

Vi vernepleiere setter også sprøyter og tar blodprøver.

Mange steder vernepleiere kan jobbe  som miljøterapeut og ikke sette sprøyter. Hilsen vernepleier i rusomsorgen. 

Anonymkode: 13f63...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å sette en sprøyte, er langt fra alt som går innunder det du kaller "medisinsk kunnskap".

Håndterer en vernepleier intravenøse infusjoner, blodtransfusjoner, infusjoner på sentralt venekateter, etc? Lærer dere dette på vernepleierutdanningen? Om ikke, må du slutte å spre løgner, som at vernepleiere er sidestilt med sykepleiere. Dette er bare få eksempler.

Jeg som sykepleier har ingen problemer med å skjønne at en vernepleier kan og gjør andre ting enn det en sykepleier gjør, men det er sjelden gjensidig. Mange av dere virker derimot veldig opptatt av å hevde at "dere kan gjøre akkurat det samme som en sykepleier".

Slutt med det, da det er veldig misvisende for de som lurer på hva de skal velge av vernepleier- og sykepleierutdanning.

Nei vi lærer ikke det. Såvidt jeg lærte å sette sprøyter på Oslomet. Føler egentlig at jeg bare kan sette 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er utdannet vernepleier, har kun teoretisk opplæring i å sette sprøyter (dvs må ha opplæring før jeg evt er kvalifisert til å gjøre det).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mange steder vernepleiere kan jobbe  som miljøterapeut og ikke sette sprøyter. Hilsen vernepleier i rusomsorgen. 

Du må uansett igjennom det både på skolen og ute i praksis, så da hjelper det ikke å ha sprøyteskrekk. Vi ble trent på både subkutan, intramuskulær, blodprøver og veneflon. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...