Gå til innhold

Heter det leilighet når det er rekkehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en venninne tidligere ikveld, hun og samboeren har nylig kjøpt seg et rekkehus, og forteller at samtlige i hennes familie omtaler den nye boligen som «leilighet». Er det vanlig?

Rekkehuset er over tre plan og ca 175 kvadrat, og har i tillegg en relativt stor hageflekk. Egen inngang, naturligvis.

For meg er en leilighet noe som er på ett plan og med felles inngang, typisk i blokk. Og rekkehus er nettopp det - et rekkehus. Er jeg helt på jordet her?

Anonymkode: 41d4d...3ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor selv i rekkehus og tenker på det som en rekkehusleilighet. Men bruker nok mest «hus» siden det er raskere å si. Jeg tenker det er det samme hva man kaller det, det blir jo ikke noe mer det ene eller det andre etter hva man kaller det. 🤷‍♀️

Anonymkode: 43186...20c

AnonymBruker
Skrevet

Det står rekkehusleilighet i kjøpskontrakten vår. 

Anonymkode: 8c38c...ea3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står rekkehusleilighet i kjøpskontrakten vår. 

Og i sameiets papirer benevnes seksjonen som leilighet, mens hele rekken benevnes hus.  

• Liker 1
Skrevet

Leilighet i rekke har jeg hørt. Selvfølgelig av en megler. De kan jo være ganske kreative med ordvalget. (les sleipe)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i tomannsbolig, og nesten alle omtaler den som leilighet. Ganske irriterende i grunn.

Anonymkode: 0a595...a5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt tomannsbolig, og megler kalte den konsekvent for leilighet.

Anonymkode: 61493...280

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i tomannsbolig, og nesten alle omtaler den som leilighet. Ganske irriterende i grunn.

Anonymkode: 0a595...a5e

Jeg la inn bud på en tomannsbolig en gang (og vant, men mistet på forkjøp), og sa da at jeg hadde kjøpt tomannsbolig, hvor en litt kverulerende kollega påpekte at det neppe var en tomannsbolig, men en del av en tomannsbolig. Jada - riktig det, men det tror jeg de fleste rundt meg skjønte…

Har en venninne som bor i (en del av) en tomannsbolig, og det har aldri slått meg å omtale hennes bolig som en leilighet, det synes jeg blir veldig misvisende

Anonymkode: 41d4d...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i rekkehus over tre plan med stor platting og hage. Kaller det vel «huset» eller rekkehuset. Flere har kalt det leilighet eller rekkehusleilighet. I skattemeldingen står det at jeg er eier av «småhus»🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 16eff...100

• Liker 1
Skrevet

Jeg eier halvpart av tomannsbolig. Det er en leilighet i hodet mitt, og på papiret. Rekkehusleilighet er det snakk om i nevnte tilfelle. Altså, en leilighet..

AnonymBruker
Skrevet

Slik ser jeg på dette:

Rekkehus: alle etasjer i en "modul".

Leilighet i rekkehus: modul som er horisontalt delt et eller annet sted, hvor man ikke eier alle etasjene.

Tomannsbolig: vertikaldelt, hvor man eier alle etasjer på en side.

Leilighet i tomannsbolig: horisontalt delt, man eier enten oppe eller nede.

Leilighet i firemannsbolig: Siden ingen eier alle etasjene her, men den som regel er delt i 4, med 2 nede og 2 oppe er alle leiligheter (det samme for blokker).

Anonymkode: b550a...ed7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette forandrer seg jo stadig. Jeg og eksen kjøpte rekkehusleilighet, solgte den som rekkehus. 🤷‍♀️

Nå har jeg kjøpt meg leilighet, den er på bakkeplan med hage. 🤪 som et rekkehus. Med en leilighet over meg. Jeg sier jeg har rekkehusleilighet. 🤷‍♀️

Anonymkode: 960f3...160

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i rekkehus tidligere, boligene var forskjøvet og vi merket ikke noe til naboene. Huset var ca. 160 kvm over 3 etasjer med hage og garasje. Svigerfamilien omtalte det konsekvent som leilighet, og jeg synes det var ufattelig irriterende. Forstår ikke helt hvorfor jeg synes det var irriterende, da høres det jo ut som jeg synes leilighet er noe dårligere. Det var bare at vi flyttet fra leilighet i blokk, og følte jo nå at vi virkelig hadde kjøpt oss hus. Tenker fremdeles at det var rekkehus, ikke leilighet, selv om vi nå bor i enebolig. 

Anonymkode: b9f68...90d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...