Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er to mnd siden fødsel nå og er ikke bedre. Er det normalt at det tar så lang tid? Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 0269a...6f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig hva er det du ønsker bedring på?

Hadde fortsatt problemer 8mnd etter fødsel. For meg tok det flere måneder med daglig trening for å få bedring. Fortsatt ikke helt bra.

Anonymkode: 88ee9...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nøyaktig hva er det du ønsker bedring på?

Hadde fortsatt problemer 8mnd etter fødsel. For meg tok det flere måneder med daglig trening for å få bedring. Fortsatt ikke helt bra.

Å ikke lekke urin når jeg hoster og nyser kraftig eller løfter tungt.

AnonymBruker
Skrevet

Blir det alltid være etter flere fødsler?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du legger i bedre, har du noen plager?:) Jeg gjorde knipeøvelser under og etter graviditet, men etter fødsel hadde plutselig problemer med å holde meg hvis jeg løp, hoppet, nøs, etc. Det ble gradvis bedre, men for meg ble det aldri helt bra. Jeg gikk først til fysio (tror jeg) som sjekket at jeg knep korrekt, også fikk jeg øvelser. Endte etterhvert hos en uriolog da dette aldri ble helt bra, og fant da ut at dette heller aldri kom til å bli helt bra med kun kniping, og at det må en liten operasjon til for å fikse det for min del. 

Men 2 mnd er fortsatt tidlig da:) hvis du er usikker kan du eventuelt ta en sjekk for å se om du har kontakt med de riktige musklene når du kniper. Lykke til! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Minlilleflokk<3 skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke hva du legger i bedre, har du noen plager?:) Jeg gjorde knipeøvelser under og etter graviditet, men etter fødsel hadde plutselig problemer med å holde meg hvis jeg løp, hoppet, nøs, etc. Det ble gradvis bedre, men for meg ble det aldri helt bra. Jeg gikk først til fysio (tror jeg) som sjekket at jeg knep korrekt, også fikk jeg øvelser. Endte etterhvert hos en uriolog da dette aldri ble helt bra, og fant da ut at dette heller aldri kom til å bli helt bra med kun kniping, og at det må en liten operasjon til for å fikse det for min del. 

Men 2 mnd er fortsatt tidlig da:) hvis du er usikker kan du eventuelt ta en sjekk for å se om du har kontakt med de riktige musklene når du kniper. Lykke til! :) 

Hvor stort må problemet være for å få operasjon?

Skrevet (endret)

Jeg hadde litt motsatt problem da, jeg klarte ikke å tisse og kjente ikke tissetrang. Klarte å tisse på do ''etter klokka'' ca én uke etter fødsel. Den følelsen av at jeg må tisse kom ikke tilbake før ca 6 mnd etter fødsel. Måtte ha på alarm hver 3. time i et halvt år for å huske å gå på do og tisse, da jeg ikke hadde noen følelse av at jeg måtte det. 

Selv om det er ''motsatt'' av ditt problem, viser det likevel at det kan ta en del mnd før muskulaturen der nede er i vater. Jeg hadde ikke googlet operasjon eller tatt sorgene på forskudd etter bare to mnd. 

Endret av boblevann
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke blitt bedre etter fem måneder med nr to i alle fall. Men han var enorm og kom sjukt fort, så det tar vel litt tid å reparere de muskelstrekkingene.. 🙈

Anonymkode: 104ed...c71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mye verre, og MYE senere enn kun 2 mnd etter fødsel. Operasjon blir ikke en gang vurdert så tidlig, kanskje med mindre hele livmoren henger ut av skjeden. 

Anonymkode: 888b0...512

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bruke et program der du trener både lange og raske knip, og der det er progresjon (ikke bare samme øvelse hver dag). Bruker selv appen Kegel Exercises, men det fins sikkert mange ulike der ute. Uansett, opplevde klar bedring etter noen uker her. Kanskje du bør kontakte en fysioterapeut med peiling på bekkenbunn for å finne ut om du kniper riktig? 

Anonymkode: a4cbe...0d3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med øvelsene! Du kan eventuelt kjøpe vaginavekter på apoteket. Og så er det viktig å huske at hormonene dine trenger å normalisere seg. Gjerne en stund etter at du gir deg med amming.

Anonymkode: 7837e...9d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortsett med øvelsene! Du kan eventuelt kjøpe vaginavekter på apoteket. Og så er det viktig å huske at hormonene dine trenger å normalisere seg. Gjerne en stund etter at du gir deg med amming.

Anonymkode: 7837e...9d0

Så endring i hormoner etter amming kan hjelpe på dette altså?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fysioterapeuter gått ut sånn 100 ganger og sagt at det ikke er noe vits i knipeøvelser? Mener å ha lest det i avisa, typisk lavt prioritert kvinnehelse. 

Anonymkode: b427d...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fysioterapeuter gått ut sånn 100 ganger og sagt at det ikke er noe vits i knipeøvelser? Mener å ha lest det i avisa, typisk lavt prioritert kvinnehelse. 

Anonymkode: b427d...dcf

Nei, de maser MASSE om knipeøvelser. Det er viktig

Anonymkode: 0032a...757

AnonymBruker
Skrevet

Så endring i hormoner etter amming kan hjelpe på dette altså?

Yep! Men om du spør helsepersonell så vil ingen råde deg til å slutte å amme av den grunn. Vanskelig å si hvor mye effekt man kunne fått av å avvenne tidlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 22.18):

Usikker på hvor stort problemet må være. For min del så de at selv med kniping i 1-2 år etter fødsel, så kom det her aldri til å bli helt bra igjen. Og for meg går det utover livskvalitet med tanke på at jeg ikke får trent som før uten at jeg tisser på meg, jeg må alltid huske å krysse beina når jeg hoster/nyser, hvis jeg ler for hardt så går det dårlig, etc. og slik trenger det ikke være:) 

Det var hvert fall da jeg var hos uriolog at jeg fikk beskjed om at jeg kan ta operasjon. Tok tester i forkant som var med på å kartlegge grad av inkontinens. Men dette var lenge etter fødsel, før det var det mye fokus på kniping, jeg var hos fysio, og snakket med lege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...