AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Forsøker å sette opp et budsjett. Hva er det jeg ikke tenker på her? Kan legge til at jeg er mann med to barn som går i barnehage. Skal ha disse 50% eller mer Anonymkode: 014ae...d4c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Slik jeg har satt det opp har jeg 2300,- igjen å bruke opp før lønna er borte Anonymkode: 014ae...d4c
Tiramy Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Har du regnet med ting du abonnerer på som feks Netflix ol? Personlig ville jeg satt av et beløp til sparing. Trenger ikke være mye, men alt er bedre enn ingenting. Å ha en egen sparekonto til gaver er heller ikke dumt når man har barn, igjen så trenger det ikke være store summen pr mnd. Hvis du allerede ikke har det som vane så ville jeg begynt å sette summen som er til overs hver måned inn på en sparekonto (evt startet en bufferkonto hvis du ikke har det). 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Vet ikke om du har behov for noe av dette, men her er poster jeg har i mitt budsjett som du ikke har tatt med. Noe av dette er slikt som bare skjer noen få ganger i året, men jeg legger til side penger hver måned. Helse: tannlege, fastlege, faste medisiner, utstyr fra apotek/bandasjist. Kosmetikk: solkrem, body lotion, barberblader osv. Hobby/fritidsaktivitet Utflukter m.m. med barna: bursdagsgaver til barnas venner, kino, tivoli m.m. Anonymkode: 17c99...656 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Bruker du 8000,- per mnd på mat? Alene og 2 unger 50%? Hadde vurdert å kutte noe her, handle smartere el 1 gg pr uke. 6000kr burde holde. Null tobakk 😉 Tlf og internett var også rimelig dyrt. Vi er 2voksne og 2 barn, fiber til 800kr pr mnd, kun strømming på tv. Mobil 1000kr tilsammen for alle. Kan du kutte noe her? Forsikring, har du bil også inne i der, kan du vurdere en rimeligere type, ev ikke ha bil? Hus regner jeg ikke med du kan gjøre så mye med, med mindre du kan forhandle noe på renta. Ev flytte lånet til en bank med bedre betingelser. Hvis ingenting går an å jenke inn på, så er det sånn at du går 2300 i pluss hver mnd, og kan sette det av på sparing. Jippi! 😊 Hilsen økonomen
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Du kan fint kutte i matvareposten. 6-6500 burde du klare deg på når du har barn 50%. Da har du plutselig 2000 mer «til overs». Så bør du spare. 1000 på bufferkonto, og 1000 til andre utgifter som man «vet» kommer (tannlege, nye sko etc). sjekk om du kan spare på forsikringer ved å få tilbud fra andre selskap. Hva med streaming? Abonnerer du på 5 ting så blir det penger av det. Vi holder oss til en (maks 2) av gangen når vi finner en serie vi vil se. Vi ser veldig lite film, så det lille vi ser sparer vi faktisk på ved å leie de. Anonymkode: c94b3...356
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 7 hours ago, Duff said: Hvilken app bruker du? GiggleFunds Anonymkode: e2754...951
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Jeg ville inntatt i budsjettet at 2300 er øremerket sparing. kan også anbefale at du holder det opp mot SIFOs tall. Legebesøk, tannlege, bursdagsgaver, julegaver er noe som kommer årlig. Jeg ville satt av litt hver mnd til å dekke disse utgiftene. Du kan kanskje sjekke hva du brukte på slike ting i fjor. Anonymkode: 181f5...ad8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Det viktigste å tenke på når en setter opp budsjett er dette: hva er formålet med å sette opp budsjett? Altså, hva er det du personlig eller du og ungene ønsker at pengene skal gå til? Hobby? Større/finere/bedre plassert hus? Klær/mote? Ferie? Kjæledyr? Alle «mål» for pengene dine er ok mål, fordi det er både dine mål og dine penger. Men uten at du har klart for deg hva målet er så blir budsjettet bare en begrensning av moro, ikke en vei mot et godt liv. Så hva er målet ditt? (Og, nei, «ikke gå i minus» er ikke et mål) Anonymkode: 0221e...23b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå