AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Jeg er havnet i en situasjon der en nabo plutselig vil bli «venn» med meg. H*n ba meg på kaffe da vi møttes tilfeldig ved en kafé i nabolaget, og jeg sa ja, siden jeg ikke egentlig hadde noe spesielt å gjøre da og ville være hyggelig. H*n spurte deretter om å utveksle nummer, og det er tydelig at h*n har en forventning om at vi nå skal være jevnlige «kaffevenner», at vi kan «ringes», osv. H*n er hyggelig, og jeg synes det er fint at vi sier hei og utveksler noen ord i trappeoppgangen, men en kontakt utover det er jeg ærlig talt ikke interessert i med en nabo, annet enn som et engangstilfelle. Jeg har, av ulike grunner, et ganske begrenset overskudd til å være sosial, og jeg ønsker å kunne gå på kafeen i nabolaget for å lese en bok e.l. i fred. Jeg ønsker selvfølgelig å være alminnelig hyggelig mot mennesker, men vil bestemme selv hvem jeg er sosial med. Samtidig kan jeg ha vanskelig for å si «nei» til folk, med mindre jeg kan vise til en «virkelig god grunn» (jeg er litt feig og konfliktsky). Jeg vet at naboen mener godt, men jeg vil gjerne få være i fred utover å hilse vennlig i oppgangen o.l. Noen vil nok tenke at, «er det så farlig å ta en kaffe iblant, da?» - men poenget er at jeg har begrenset overskudd til å være sosial, og orker i utgangspunktet ikke den type kontakt med naboer, da må det i så fall være noe som jeg også har vært med på å initiere, ikke noe jeg bare plutselig føler at jeg er «havnet» i. Det føles spesielt påtrengende med en slik relasjon siden vi jo deler trappeoppgang, jeg kan gå opp trappen til leiligheten og være sliten, så møtes jeg plutselig med en forventning om å «møtes» snart e.l. Dette var ikke noe jeg var forberedt på. Kan tilføye at naboen bor alene, men det virker som h*n har venner osv. Er det andre som har lignende erfaringer? Anonymkode: 0bbfa...043
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Du må enten stå i det og ikke feige ut (si til naboen hvordan det er) eller så må du "gjemme deg" for naboen... H*n kan ikke lese hva du føler, ar du har begrenset overskudd, ikke ønsker slik kontakt med nabo, ønsker å lese bok alene på café... Anonymkode: 892e0...12f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Si det til han. Det er mer ydmykende å prøve å være sosial med noen også etter lang, lang tid finne ut at de egentlig ikke ville være sosial med deg. Vær rett frem. Anonymkode: d199f...21c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Helt normalt at noen føler de vil bli bedre kjent med deg/utvikle vennskap. Om du ikke orker så er det bare å si rett ut. Si at du ofte må si nei til til og med venner og bekjente, grunnet helsetilstand og mangel på overskudd. Anonymkode: 9fc2b...959 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Må bare si at jeg føler veldig med deg. Det er ofte ‘spesielle’ folk som oppfører seg slik. Det er også den type folk som gjør at mange av oss blir skeptisk til naboer, dessverre. Jeg er en av dem. Jeg sier jo hei, men har ‘dårlig tid’. Anonymkode: c6cca...aab 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Tror du vi vet hvem det er om du omtaler personen for han? Anonymkode: 2c5bb...e37 4
Densistesangen Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 (endret) (Slettet) Endret 27. mai 2022 av Densistesangen
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du vi vet hvem det er om du omtaler personen for han? Anonymkode: 2c5bb...e37 Og hvordan skal vi vite hvilket kjønn vedkommende identifiserer seg med ...? Anonymkode: 3f9b8...f52
Mona123 Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Bare si det sånn det er, at hvis du først skal drikke kaffe er du en person som helst vil drikke alene og er det med noen så må du prioritere de nærmeste. Men at dere gjerne må ha kontakt dersom det er noe som angår nabolaget.
Million Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Er dette en person av motsatt kjønn av deg? Jeg går ut fra at du er kvinne, siden du skriver om konfliktskyhet og sånt, høres ut som du er kvinne da. Dersom denne naboen er en mann hadde jeg rett og slett bare avvist han. Det kan være at han innbiller seg saker og tror at dette kan bli innledningen til et forhold av noe slag. Er han på samme alder som deg eller en del eldre?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du vi vet hvem det er om du omtaler personen for han? Anonymkode: 2c5bb...e37 Trådskaper her - brukte omtalen "h*n" siden det er noe jeg har sett at flere gjør her, men enig i at det kanskje var litt unødvendig. Takk til dere som har svart, enig i at jeg burde formidle det, på en eller annen måte, hvis det vedvarer slik det ser ut til at det kan gjøre. Har bare vært litt usikker på hvordan, vil jo helst ikke at det skal bli "dårlig stemning." Anonymkode: 0bbfa...043
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Nei, jeg har ikke lignende erfaringer, men jeg tenker at siden det er en nabo som du faktisk må treffe/se innimellom, så hadde jeg bare latt det sildre ut i sanden og ikke forklart, avvist osv. Bare takke nei hver gang vedkommende spør og si at det dessverre ikke passer akkurat nå. Anonymkode: 387ca...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 2 minutter siden, Million said: Er dette en person av motsatt kjønn av deg? Jeg går ut fra at du er kvinne, siden du skriver om konfliktskyhet og sånt, høres ut som du er kvinne da. Dersom denne naboen er en mann hadde jeg rett og slett bare avvist han. Det kan være at han innbiller seg saker og tror at dette kan bli innledningen til et forhold av noe slag. Er han på samme alder som deg eller en del eldre? Trådskaper igjen - det er motsatt kjønn, ja, og det er stor aldersforskjell (naboen er den eldre); men jeg føler det ikke intimiderende på "den" måten, jeg tror ikke h*n har noen slike hensikter. Anonymkode: 0bbfa...043 1
Majer Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 De fleste tar vel ikke kontakt på kafeen om du sitter med nesa ned i boka? Jeg kan bli venn med folk på den måten du skisserer, men jeg hadde bare smilt og nikket om jeg så kjentfolk på kafe som hadde hodet ned i en bok. Unntaket er om det var måneder siden sist jeg så vedkommende. Kanskje se det an?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Du bestemmer selv hvem du inviter inn i livet ditt. Ikke ha dårlig samvittighet for å takke nei. Det er mer enn frimodig å anta fra naboens side at det er greit,kun fordi dere er naboer. Anonymkode: e56fc...fa7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Du bestemmer selv hvem du inviter inn i livet ditt. Ikke ha dårlig samvittighet for å takke nei. Det er mer enn frimodig å anta fra naboens side at det er greit,kun fordi dere er naboer. Anonymkode: e56fc...fa7 Trådskaper igjen - takk, og jeg er jo egentlig enig. Samtidig var jeg jo selv antagelig litt "dum" som sa ja til en kaffe i utgangspunktet, i ettertid ser jeg at jeg kunne sagt at jeg måtte hjem, men ja, man vil jo være hyggelig, og man tenker ikke nødvendigvis på at den andre vil se det som et tegn på at man plutselig er blitt "kaffevenner". Anonymkode: 0bbfa...043
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trådskaper igjen - takk, og jeg er jo egentlig enig. Samtidig var jeg jo selv antagelig litt "dum" som sa ja til en kaffe i utgangspunktet, i ettertid ser jeg at jeg kunne sagt at jeg måtte hjem, men ja, man vil jo være hyggelig, og man tenker ikke nødvendigvis på at den andre vil se det som et tegn på at man plutselig er blitt "kaffevenner". Anonymkode: 0bbfa...043 Gammel mann, altså? 🤮 dropp å være grei mot ham, har aldri opplevd at det fungerer å være hyggelig mot menn i slike settinger.. det kommer ALLTID en ubehagelig ‘overraskelse’.. Anonymkode: c6cca...aab 1
lillevill Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Trådskaper her - brukte omtalen "h*n" siden det er noe jeg har sett at flere gjør her, men enig i at det kanskje var litt unødvendig. Takk til dere som har svart, enig i at jeg burde formidle det, på en eller annen måte, hvis det vedvarer slik det ser ut til at det kan gjøre. Har bare vært litt usikker på hvordan, vil jo helst ikke at det skal bli "dårlig stemning." Anonymkode: 0bbfa...043 Er dette en person som vil sjekke deg opp eller en ensom person som vil bli venner? DeT er veldig relevant.
lillevill Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Gamle menn kan være litt lunefulle. Har også en rar erfaring med de, flere plasser der jeg har bodd. Dette er jo ikke veninneopplegg, men en som kansje tror han har en sjangs på deg. Bare å ta avstand.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Trådskaper igjen - det er motsatt kjønn, ja, og det er stor aldersforskjell (naboen er den eldre); men jeg føler det ikke intimiderende på "den" måten, jeg tror ikke h*n har noen slike hensikter. Anonymkode: 0bbfa...043 Jeg har opplevd akkurat det samme som deg. Trodde heller ikke han hadde romantiske hensikter men der tok jeg feil. Her er det snakk om en mann som er ca 40 år eldre enn meg. Viste seg at han har prøvd seg på venninna mi også😅 Han bor vel ikke tilfeldigvis i Trondheim? Anonymkode: ea61a...2a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå