AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Nå trenger jeg litt råd. Har bodd med ny samboer siden forrige sommer, jeg har tre barn, han har ingen. Vi venter barn sammen om noen måneder. Han har hele tiden betalt mindre enn meg på felles ting som jeg mener bør deles, det er husleie, strøm, utgifter på bil(vi har en, og bruker den like mye) og tv. Hver måned siden vi flyttet sammen har han betalt ca.3000 kr mindre enn meg på disse tingene, det begrunner han med at jeg har barn. Hvordan gjør dere andre det, dere som er i lignende situasjoner som meg? Anonymkode: 0c571...361
Populært innlegg Påfugl Skrevet 27. mai 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 27. mai 2022 Når dere bor sammen og i tillegg venter barn sammen så er det dere som har barn. Han er stefar. Det bør deles likt. 46 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Herregud så smålig og teit av ham. Han har etablert seg med deg, og barna dine er (bør være) en del av «pakka». Hadde aldri orket en sånn egotripper. Anonymkode: d5857...580 31 1 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 27. mai 2022 Tuller du? Selvsagt skal du forsørge dine egne barn? Anonymkode: 6b081...048 39 2 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 27. mai 2022 Hva ville du tenkt om du var barnløs og ha hadde tre lenge-dusjende tenåringer? Jeg synes det er rimelig at han betaler mindre enn deg, men akkurat hvordan må dere bare bli enige om. Hvis dere feks leier stor bolig fordi barna trenger egne soverom er det urimelig at leia deles likt. Han kunne klart seg med at dere delte en liten toroms, barna dine gjør at dere trenger enebolig, liksom… Anonymkode: 72d26...760 51 1 9
Summeer Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Du får vel barnebidrag? Ta faste utgifter, trekk fra 2/3 av barnebidraget som jo skal dekke kostnadene for barnas livsopphold (da er 1/3 til andre ting en bo&mat) og del det som er igjen på dere to. Tre barn er en vesentlig utgift, skjønner godt han mener at du skal dekke mesteparten av det tre ekstra personer i husstanden koster.... 14 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva ville du tenkt om du var barnløs og ha hadde tre lenge-dusjende tenåringer? Jeg synes det er rimelig at han betaler mindre enn deg, men akkurat hvordan må dere bare bli enige om. Hvis dere feks leier stor bolig fordi barna trenger egne soverom er det urimelig at leia deles likt. Han kunne klart seg med at dere delte en liten toroms, barna dine gjør at dere trenger enebolig, liksom… Anonymkode: 72d26...760 Synes det er rart å tenke sånn når man har valgt å dele livet med hverandre. Litt generøsitet er OK. Da er det ikke farlig å dele strømregninga på to selv om den enes barn dusjer lenge altså. Skjønner ikke tankegangen. Han er jo nå ikke lenger en tilfeldig person i disse barnas liv, men en stefar. Anonymkode: d5857...580 14 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Vi er da to voksne mennesker som bor sammen. Han betaler aldri på noe som gjelder barna så klart. Barna bor hos oss 50/50. Jeg mottar ikke barnebidrag. Disse tingene jeg ramset opp synes jeg det bør deles på. Anonymkode: 0c571...361 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Summeer skrev (3 minutter siden): Du får vel barnebidrag? Ta faste utgifter, trekk fra 2/3 av barnebidraget som jo skal dekke kostnadene for barnas livsopphold (da er 1/3 til andre ting en bo&mat) og del det som er igjen på dere to. Tre barn er en vesentlig utgift, skjønner godt han mener at du skal dekke mesteparten av det tre ekstra personer i husstanden koster.... Mor bør kjøpe klær og sko, betale for fritidsaktiviteter, evt barnehage eller sfo, telefon og alt sånt som er spesifikt til barna. Men å skjevdele utgifter til strøm og bil er bare rart. Anonymkode: d5857...580 32 2 2
Hjerte Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Han har jo rett i at du og dine skal bære mer felleskostnader enn han, fordi dere er flere og bruker mer...om dere bor i kollektiv. I en husholdning er det slik at den med sterkest rygg bærer den største byrden, altså at man betaler etter evne og ikke etter en matematisk formel med sikte på rettferdig fordeling av utgifter. 11
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 Summeer skrev (18 minutter siden): Du får vel barnebidrag? Ta faste utgifter, trekk fra 2/3 av barnebidraget som jo skal dekke kostnadene for barnas livsopphold (da er 1/3 til andre ting en bo&mat) og del det som er igjen på dere to. Tre barn er en vesentlig utgift, skjønner godt han mener at du skal dekke mesteparten av det tre ekstra personer i husstanden koster.... Barna bor hos oss og sin far 50/50. Jeg mottar ikke barnebidrag. Anonymkode: 0c571...361
Grüner Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 (endret) Seriøst? For en smålig gjerrigknark. Jeg hadde ikke orket å være sammen med en sånn fyr. Mega turn-off🤮. Endret 27. mai 2022 av Grüner 9 1
Mooza Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Jeg har tre barn og mannen har ett. De to eldste våre har flyttet ut da, og de andre er på god vei. Vi har betalt likt inn til huslån, strøm, bil osv....Men jeg betalte for kulturskole, fritidsaktiviteter, klær osv. Slike ting, Kanskje jeg kjøper mer mat- iallefall skolemat og slikt. Men jeg tror egentlig ikke det. Han handler mye middag, og lager den også Han er jo ikke en gjerrig gnier som sitter og teller på hvem som kjøper inn maten! Djises.. det hadde drept det forholdet 😄Vi har jo giftet oss og vært sammen snart i 16 år, så selvsagt er vi veldig famlie. Dette var litt rart av samboeren din. Jeg blir bekymret over at du har fått barn med han. Det er ikke de 3000 kronene som bekymrer meg, men hvilken person det er som liksom sier slikt? Det skal sies at det har vært tider der jeg har tjent mer enn han. Og han fikk lov å starte firma og ta mindre ut i lønn, og der jeg tok en hoveddel av utgiftene. Det har også vært andre veien, da jeg nå fikk et sykt barn og gikk ned en god del hundre tusen forå ta meg av det. Dere skal leve et langt liv sammen og jeg tror det kan være smart å ikke være gjerrig. Hadde vi vært gnien mot hverandre, med feks å ikke starte firma, ikke gi rom...så hadde vi vært langt fattigere enn vi er i dag. Og ikke bare økonomisk. 7 1 3
Aristoteles Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 Kommer an på, tenker jeg. Må dere ha større hus fordi du har barn? Er det rimelig at du betaler om de tre ekstra menneskene som er dine gjør at det går mer strøm og mer mat? Jeg, som barnløs, flyttet sammen med en som hadde fem barn 50% av tiden. De skal arve ham og jeg kan ikke sitte i uskifte. Vi måtte ha et hus med fem soverom, i stedet for en leilighet med ett. For oss var det ikke noe å lure på: han betaler mer fordi "han" forbruker mer. 24
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Sjakktrekk å få barn med en sånn mann. Hvordan mener han dere skal dele utgiftene nå som dere får ett felles barn? Anonymkode: 7e236...85e 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 Aristoteles skrev (19 minutter siden): Kommer an på, tenker jeg. Må dere ha større hus fordi du har barn? Er det rimelig at du betaler om de tre ekstra menneskene som er dine gjør at det går mer strøm og mer mat? Jeg, som barnløs, flyttet sammen med en som hadde fem barn 50% av tiden. De skal arve ham og jeg kan ikke sitte i uskifte. Vi måtte ha et hus med fem soverom, i stedet for en leilighet med ett. For oss var det ikke noe å lure på: han betaler mer fordi "han" forbruker mer. Han flyttet inn i huset jeg leier forrige sommer. Har en husleie på 11000 kr. Det tok noen måneder før han begynte å betalte litt på disse tingene jeg nevner i hovedinnlegget. Da måtte jeg først si noe om det. Har ikke skrevet noe om mat i innlegget. Jeg betaler mer for maten, og har gjort hele tiden. Og ellers absolutt alt med/til barna. Vi er begge voksne, og så lenge han valgte meg, valgte han mine barn også. Og fellesutgiftene burde deles likt synes jeg. Husleie, strøm, bil og tv. Synes noe annet blir feil. Vi venter også ett barn sammen om tre måneder. Jeg har nå i lang tid betalt mere som sagt på disse tingene, men synes nå det burde deles mere likt. Anonymkode: 0c571...361 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Sjakktrekk å få barn med en sånn mann. Hvordan mener han dere skal dele utgiftene nå som dere får ett felles barn? Anonymkode: 7e236...85e Han mener at han burde betale som han har gjort til nå. Blir veldig sint når jeg nevner noe annet. Jeg blir rett og slett ganske usikker på hva som er riktig, derfor skrev jeg innlegget her. Anonymkode: 0c571...361 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 Aristoteles skrev (30 minutter siden): Kommer an på, tenker jeg. Må dere ha større hus fordi du har barn? Er det rimelig at du betaler om de tre ekstra menneskene som er dine gjør at det går mer strøm og mer mat? Jeg, som barnløs, flyttet sammen med en som hadde fem barn 50% av tiden. De skal arve ham og jeg kan ikke sitte i uskifte. Vi måtte ha et hus med fem soverom, i stedet for en leilighet med ett. For oss var det ikke noe å lure på: han betaler mer fordi "han" forbruker mer. Jeg er enig med deg. Jeg bor sammen med en mann med tre tenåringsgutter. Helt uaktuelt for meg å betale 50/50. De er jo pengesluk de luxe.. Hvorfor skal jeg betale for dem? Ikke hadde det vært fysisk mulig, heller. Anonymkode: ab903...ccf 21 3
Aristoteles Skrevet 27. mai 2022 #19 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han flyttet inn i huset jeg leier forrige sommer. Har en husleie på 11000 kr. Det tok noen måneder før han begynte å betalte litt på disse tingene jeg nevner i hovedinnlegget. Da måtte jeg først si noe om det. Har ikke skrevet noe om mat i innlegget. Jeg betaler mer for maten, og har gjort hele tiden. Og ellers absolutt alt med/til barna. Vi er begge voksne, og så lenge han valgte meg, valgte han mine barn også. Og fellesutgiftene burde deles likt synes jeg. Husleie, strøm, bil og tv. Synes noe annet blir feil. Vi venter også ett barn sammen om tre måneder. Jeg har nå i lang tid betalt mere som sagt på disse tingene, men synes nå det burde deles mere likt. Anonymkode: 0c571...361 Da må man se på hva han hadde hatt som utgifter alene. Hvis det ville vært det samme, ja da deler man. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #20 Skrevet 27. mai 2022 Vi deler likt på alt av regninger, med unntak av utgifter til klær og aktiviteter til særkullsbarn. Ferier deler vi selvsagt likt på. Felles økonomi med unntak av altså klær og aktiviteter. Han bryr seg ikke om å betale for dette også, han er jo glad i oss alle, men jeg har sagt at jeg ønsker det. Familien vår har det veldig godt sammen. Vi har ett fellesbarn. Anonymkode: 5a3b4...8a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå