Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #1 Skrevet 10. november 2005 Skal snart søke om plass til jenta mi i barnehage. Ser at det er en familiebarnehage ikke så langt fra meg. Hva er en familiebarnehage? Sikkert dumt spm, men det finnes jo så mye forskjellig; kommunal, privat, familie..hva er forskjellen på familiebarnehage og privat barnehage??
Gjest Turi Skrevet 10. november 2005 #2 Skrevet 10. november 2005 En familiebarnehage drives i et privat hjem. De som driver har ikke krav til pedagogisk utdannelse/bakgrunn, men en førskolelærer skal være pedagogisk ansvarlig, og gi veiledning til de som jobber. Det kan være opptil 5 barn i hver enhet. Familiebarnehager kan være både kommunale og private.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #3 Skrevet 10. november 2005 Er prisen i en slik famieliebarnehage den samme som ved en kommunal/privat barnehage?
Gjest Turi Skrevet 10. november 2005 #4 Skrevet 10. november 2005 Mange kommuner har oversikter hvor slikt står på internett. Sjekk der. De har samme maxpris men om de praktiserer lavere priser vet jeg ikke. Vet de får statstilskudd og kommunalt tilskudd, men ikke mye mer...
jordbær Skrevet 10. november 2005 #5 Skrevet 10. november 2005 Jeg gikk i familiebarnehage da jeg var liten. Husker det som en veldig fin tid. Vi var bare 4-5 barn hos hun jeg var hos. En gang i uka møttes vi til felles lunsj(30 stk ca) og hadde gym i gymsalen på barneskolen. Ellers besøkte "avdelingene" hverandre innimellom. Kjempekoselig.
Fibonacci Skrevet 10. november 2005 #6 Skrevet 10. november 2005 Sønnen min går i familiebarnehage! Vi er kjempefornøyde med den. Det er 4 barn der, fra 1 til 2 1/2 år, og det er hjemme hos en dame her i nabolaget, og så er det en ped. ansvarlig (førskolelærer) der en dag i uka. De samarbeider med de andre familiebarnehagene, og har høstfest og nissefest, og "gøy i gymsal" hver 3. uke eller noe sånt. Det koster det samme som de kommunale barnehagene, for hun får støtte fra stat og kommune. Jeg synes det er veldig fint som en startbarnehage for de minste, det er små forhold, det er få barn og sønnen min har kost seg veldig der fra dag 1. Det som er veldig synd er at fra januar må han over i en annen barnhage fordi hun som driver den skal ha fødselspermisjon
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #7 Skrevet 10. november 2005 Familiebarnehage er som en dagmamma, en liten gruppe barn i privat hjem. Men du mister kontantstøtten. I tillegg er det et bedre tilbud fordi en ped.leder fører tilsyn med barnehagen, de utarbeider planer og mål og får litt veiledning. De er ofte sammen med flere enkelte dager på en base eller utflukt. Mindre forhold og roligere enn i stor barnehage, men mer organisert enn dagmamma. Men obs, før dere begynner, sjekk ut om hun har noen vikarording når hun eller barna hennes er syke og hvor mye fri hun tar seg (såkalt avspasering) i forbindelse med jul og sommerferie. Har selv opplevd at det ble vel mye stengt og veldig trøblete.
Angelheart Skrevet 10. november 2005 #8 Skrevet 10. november 2005 Jeg har minsten i familiebarnehage og er kjempefornøyd. De er 5 barn, alle under 3 år. Vår barnehage er hos ei som har drevet med dette i over 18 år. Hun er selv utdannet og har i tillegg en assistent en dag i uken som har det pedagogiske ansvaret. I tillegg samarbeider de med en barnehage i nærheten og drar på besøk til hverandre o.l. Hun som har familiebarnehagen "vår" har et veldig stort hus og har innredet en del av huset til barnehage, slik at det ikke er så ulikt i formen en "vanlig" barnehage, men jeg har hørt om andre som har familiebarnehagen i et helt vanlig hus. Vi har de samme møtene som en vanlig barnehage og får godt utarbeidet månedsplaner. En av fordelene med en familiebarnehage er bla. at barna får være med på de vanlige hus-syslene, som å hente posten, gå med søpla, støvsuge, vaske opp o.l. De største gledeshylene kommer når vaskefilla blir tatt frem og alle barna får vaske lekene, hyller og vegger...... En god ting å lære tidlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå