Gå til innhold

Vondt i hofta av løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har pådratt meg en overbelastning i høyre hofte etter løping. Jeg løp 5km for første gang forrige uke, og ble så gira så løp 5km til tre dager etterpå. Merka jo litt i hofta, men for ett par dager siden tok jeg nok knekken på den. Tok en lett tur, pga hofta, på 2km. Merka ikke veldig mye mens jeg løp. Nå idag var jeg på svømming som avveksling. Svømte veldig rolig. Merket ingenting under svømming (men altså hofta var litt vond før svømming og). Nå, flere timer etterpå, har jeg en pulserende smerte i hofta mi. Det har jeg aldri hatt før. Blir litt bekymra.

20.juni skal jeg løpe mitt første løp på 5km, har veldig lyst til å delta. Skulle jo ha trent meg opp før den tid. Er det noen sjans nå? 

Jeg er ingen løper, er i startfasen på opptrening for løping. Har løpt litt til og fra de siste månedene og følt det har gått greit. Jeg forstår jo at det er en overbelastning og at jeg har driti meg ut. Men det er så gøy å endelig få til å løpe.....

Anonymkode: 89774...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er veldig normalt. Øv deg på riktig løpeteknikk. Varm opp og bruk dynamiske uttøyningsøvelser før du jogger. Tren styrke for å styrke muskulaturen. 

Anonymkode: bea90...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utføre sidebro og sideplanke et par ganger i uken over en periode samt å være obs på løpeform underveis hjalp meg med å stabilisere hoftene og redusere belastningen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løping på asfalt eller tredemølle er Junk Movement. Aktivitetsvesjonen av å spise på McDonald's. 

Bare slutt med det. Ta deg en fjelltur eller løp i skogen og husk yoga etterpå. 

Anonymkode: 01938...6cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode løpesko er viktig, men husk at den løpeskoen som passer for en person ikke er det rette for en annen. Det har med føttene å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøbbel med hofta i forbindelse med løping er ikke unormalt, og årsaken kan være kompleks. I ditt tilfelle er det nok en overbelastning. Du har vært for ivrig, noe som er helt normalt blant nye løpere og de som ønsker å komme i form i går. Du må ha tilvenning, og det må gjøres med tålmodighet. 

Det er veldig vanskelig å svare på hva som er årsaken. Selv har jeg slitt, og sliter med hofta, men ingen finner helt årsaken. Jeg har vært gjennom det meste. Én ting som er viktig, er å unngå overbelastning. Styrketrening for å styrke blant annet setemuskulaturen (gluteus medius og maximus) er viktig. Men du må samtidig også styrke andre områder. Knebøy og utfall er velkjente øvelser. 

Mitt beste råd er å se en fysioterapeut. Og du bør være helt god i hofta før du skal løpe 20. juni. I mellomtiden ville jeg trent alternativt. Gå og løp i motbakker, men vær forsiktig nedover. Når du løper/går oppover, avlaster du hoften. Fokuser på å bruke setemuskulaturen når du trener. Du kan selvsagt løpe litt, men jeg ville vært veldig forsiktig. Jo verre du gjør skaden, jo vanskeligere er det å komme tilbake. 

Du kan også lese her:

https://www.verywellhealth.com/hip-pain-running-5216174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hemoglobin skrev (8 timer siden):

Trøbbel med hofta i forbindelse med løping er ikke unormalt, og årsaken kan være kompleks. I ditt tilfelle er det nok en overbelastning. Du har vært for ivrig, noe som er helt normalt blant nye løpere og de som ønsker å komme i form i går. Du må ha tilvenning, og det må gjøres med tålmodighet. 

Det er veldig vanskelig å svare på hva som er årsaken. Selv har jeg slitt, og sliter med hofta, men ingen finner helt årsaken. Jeg har vært gjennom det meste. Én ting som er viktig, er å unngå overbelastning. Styrketrening for å styrke blant annet setemuskulaturen (gluteus medius og maximus) er viktig. Men du må samtidig også styrke andre områder. Knebøy og utfall er velkjente øvelser. 

Mitt beste råd er å se en fysioterapeut. Og du bør være helt god i hofta før du skal løpe 20. juni. I mellomtiden ville jeg trent alternativt. Gå og løp i motbakker, men vær forsiktig nedover. Når du løper/går oppover, avlaster du hoften. Fokuser på å bruke setemuskulaturen når du trener. Du kan selvsagt løpe litt, men jeg ville vært veldig forsiktig. Jo verre du gjør skaden, jo vanskeligere er det å komme tilbake. 

Du kan også lese her:

https://www.verywellhealth.com/hip-pain-running-5216174

Takk for et godt svar. Jeg har droppa alt av løping nå, og kjenner det mindre. Prøvde meg en dag og kjente det kom tilbake med en gang, så da var det ingen vits å fortsette.

Hvis jeg blir fin igjen før løpet skal jeg teste ut motbakke. Det er kanskje også en fin måte å trene opp hofta uten like stor belastning, i tillegg til styrke? Vet du om jeg kan trene styrke på hofta samtidig som den er vond? Jeg har ikke turt for jeg vil ikke gjøre det værre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 20.06):

Takk for et godt svar. Jeg har droppa alt av løping nå, og kjenner det mindre. Prøvde meg en dag og kjente det kom tilbake med en gang, så da var det ingen vits å fortsette.

Hvis jeg blir fin igjen før løpet skal jeg teste ut motbakke. Det er kanskje også en fin måte å trene opp hofta uten like stor belastning, i tillegg til styrke? Vet du om jeg kan trene styrke på hofta samtidig som den er vond? Jeg har ikke turt for jeg vil ikke gjøre det værre. 

Beklager sent svar. I utgangspunktet burde du ikke trene med smerte, enten det er løping eller styrke. Noen smerter er ok å trene med, andre ikke. Hofta er kompleks, og i mitt tilfelle får jeg ikke aktivert setemuskulaturen godt nok, og derfor tar hofta over. For meg hjelper det å trene i motbakke, men stryke er også nødvendig. 

Jeg tenker at du fint kan trene styrke hvis du kun kjenner det murrer. Det skal ikke være så vondt at du skjærer grimaser. Samtidig er det egentlig lurt å finne årsaken til hofteproblematikken din, slik at du kan gå rett på de riktige øvelsene. En fysioterapeut er derfor mitt beste råd akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...