AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Jeg skal prøve å ta dette kort. I 2019 ble jeg utsatt for et overgrep av en nær relasjon. Jeg var var på voldtektsmottaket dagen etter og for å sikre dna-prøver, samt fikk oppfølging her. Det var et rent helvette, kroppen var i sjokk og besvimte flere ganger. Jeg fikk en bistandsadvokat, men endte med å ikke anmelde fordi jeg ikke orket å gå gjennom en evt. rettssak når det er så mange felles relasjoner involvert i saken. Jeg har vært sammen med kjæresten min siden 2017 (fremdeles sammen), og han fikk vite om overgrepet dagen etter det skjedde. Han har vært støttene fra dag 1, og jeg kunne ikke bedt om en bedre kjæreste. I starten etter overgrepet følte jeg at jeg klarte å distansere meg fra det, og det gikk fint å ha sex med kjæresten min. Men i løpet av årene har det bare blitt verre og verre. Jeg har snakket med fastlegen om det flere ganger, og hun har foreslått mange lavterskeltilbud. Jeg startet på et samtaletilbud våren 2021, og har i et år nå rippet opp i gamle sår i håp om at ting skal bli lettere. Dessverre ble alt bare mye verre, og tilbudet jeg gikk i sa jeg måtte slutte hos dem fordi vi ikke kom noen vei. De anbefalt meg dog å snakke med fastlegen igjen, og be henne henvise meg til en ordentlig psykolog. Jeg har snakket med fastlegen på ny, men hun sier jeg er for velfungerende til å henvises videre til psykolog på statens regning. Jeg har forklart henne at selvom jeg fungerer utad på jobb og ellers i samfunnet, har jeg det fryktelig vondt innvendig og særlig kjæresten min rammes av dette. Sexlivet vårt er blitt ikke-eksisterende, jeg fryser totalt til bare han forsøker å røre meg. Kommer han borti meg (og særlig intime soner) ved uhell skvetter jeg til og får hjertebank. Eneste gangene jeg klarer å ha sex er hvis jeg drikker meg skikkelig full. Jeg får utskrevet sterke medisiner for urolig søvn og tankekjør (stilnoct blant annet), og sobril for angstanfall (må blant annet ta sobril før gynekologtimer). Men samme fastlege som utskriver haugevis av medisiner til meg for min psykiske helse, NEKTER å henvise meg til psykolog. Jeg føler jeg medisinerer meg bort til et stadig økende problem. Jeg blir bare verre og verre, men har ikke råd til å betale psykolog privat. Jeg har verdens mest tålmodige kjæreste, men samtidig har jeg så dårlig samvittighet for han. Han opplever kun intim kontakt med sin kjæreste et par ganger i året, og det er jo ikke sånn det skal være på vår alder. Er det virkelig sånn at så lenge jeg fungerer utad har jeg ikke rett til psykolog offentlig i Norge? Må jeg rett og slett bare vente til jeg omsider går helt i kjelleren for å få innpass i psykologstolen? Er kvinne 25 år dersom det er av betydning. Anonymkode: 28808...d35
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Hva andre vansker har du? Kan du skifte fastlege som kan henvise deg videre? Eventuelt oppsøke krisesenteret? Jeg kan ikke skjønne at legen skriver ut disse medisinene, det må jo gjøre vondt verre. Kjedelig om ting eskalerer helt før du får hjelp, men desverre må jo dps prioritere de som sliter mest. Men du vet jo ikke om de har kapasitet før dere har prøvd! Min historie, kort fortalt: Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep (blant annet samleie) hver dag som barn i mange år. I tillegg, mobbing på skolen og omsorgssvikt hjemme. Anmeldte når jeg var 16 år og ferdig i høyesterett når jeg var 20. Ville gjøre det jeg kunne for at han ikke kunne gjøre noe sånt mot andre igjen. Fikk veldig god hjelp av incest senteret (heter nok noe annet nå) når jeg var 21 - 22 år. Sluttet så med selvmordsforsøk og selvskading. Tok utdanning og begynte deretter i jobb. Etter noen år i jobb sendte fastlegen henvisning til dps da jeg slet mye. Jeg ble ikke tatt "seriøst" av dps før jeg var 100% sykemeldt og ble kalt inn til vurdering under tvil Da klarte ikke hodet og kroppen mer. Har nå gått der i noen år med stor fremgang. Har kptsd, depresjon og generell angst. Men er på ingen måte det verste tilfelle selv om det jeg har gått igjennom er ganske drøyt, over lengre tid og som barn, når man utvikler seg. Sliter med det samme ang berøring, selv om jeg er i fast forhold. Forklaringen: man er i konstant beredskap og hodet er overaktiv og forbinder berøring med fare. Jeg er sånn fortsatt, men skal begynne å ta tak i det nå. Anonymkode: feae9...b67
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Har du vært i kontakt med SMISO? (Senter for incest og seksuelle overgrep). Anonymkode: 85cc8...0d7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Ta kontakt med smiso / NOK i ditt fylke. Der er du anonym. Det heter NOK nå. der kan du få så mange samtaler du vil og det er gratis. Der kan du også snakke med sexolog. De er rå dyktige! jeg fikk psykolog, men det var NOK som hjalp meg.. ikke nøl! ta kontakt. uansett kan ikke fastlegen din nekte deg hjelp. Bytt til en annen, og sett ned foten! Anonymkode: 76de6...45f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Kan du be fastlege henvise deg til psykolog, og så får det være opp til de om du får tildelt time, eller avslag på hjelp? Synes ikke det høres riktig ut at fastlege nekter å henvise deg med de problemene du har. Du sier at du ikke har råd til privat psykolog. Det skjønner jeg, det vil bli en stor kostnad over tid. Kan det være en idé å få en time hos privat lege for å få skrevet henvisning? Da må du betale legetimen, men kan få ordnet henvisning til offentlig psykolog? Du sier ikke noe om hvilket lavterskeltilbud det er du har hatt, så mulig du har prøvd å ta kontakt med den kommunale psykiatritjenesten? Der er det ikke nødvendig å gå via fastlege for å få hjelp. De kan også vurdere behov for videre tiltak. Det er ikke bare på jobb man skal fungere, man skal ha et liv utenom også. Håper virkelig du kan få den hjelpen du har behov for. Anonymkode: 92f7a...f0a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Her må du rett og slett bytte fastlege. Med en gang? Hilsen også utsatt. Lykke til! Anonymkode: 03b5c...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Det legen sier er helt feil. Selvfølgelig skal du få tilbud om bra psykolog hjelp, og da helst bra traume behandling. Så kan nok hende du bør bytte fastlege. Jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn, og da dette ble for vanskelig for meg, og jeg gikk til fastlegen for å få hjelp, så henviste han meg til DPS med en gang. Han ba meg om å skrive et brev som skulle følge med henvisningen, og han sa at der måtte jeg skrive alt rett ut som det var, ingen underdrivelser. Og jeg fikk da time på DPS, til en bra psykolog, som har spesialisert seg på treumer. Her var det aldri snakk om å få medisiner, men å få hjelp gjennom behandling. Og jeg har det mye bedre i dag. Anonymkode: 91cd8...f87
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Kan du be fastlege henvise deg til psykolog, og så får det være opp til de om du får tildelt time, eller avslag på hjelp? Synes ikke det høres riktig ut at fastlege nekter å henvise deg med de problemene du har. Anonymkode: 92f7a...f0a Man trenger dessverre ofte en god henvisning for å bli tildelt time. Bytt fastlege, TS! Anonymkode: 208dc...18b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå