AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 I forbindelse med akutt sykdom skjedde to alvorlige/graverende ting som med høy sannsynlighet forverret min kritiske situasjon og forlenget behandlingen + ga flere døgn med uutholdelig smerte. Jeg har fått klar oppfordring av flere leger (både i akuttmottaket ved reinnleggelse og lege på annen sengepost) om å klage på de vurderinger (mangel på riktig vurderinger og tiltak). Dette er jeg selv helt enig i at jeg bør gjøre. De må lære av sine feil (jeg får jo ingenting personlig ut av å klage, men for andre uskyldige mennesker som senere havner i lignende situasjon vil det være en trøst om de kan lære av feilene sine. Men hvordan gå frem - hvem sender jeg klage til? Det gjelder både min lokale legevakt (egen klage) + leger/sykepleiere på sengeposten jeg ble innlagt på.. Anonymkode: 533f9...b83
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Pasientklagenemda Anonymkode: 2d159...229 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Regner med disse selv også har sendt avvik? Du tar kontakt med NPE og får hjelp til å skrive klage Anonymkode: b8c81...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Regner med disse selv også har sendt avvik? Du tar kontakt med NPE og får hjelp til å skrive klage Anonymkode: b8c81...0aa TS skriver ikke at h*n har fått en skade eller et økonomisk tap i denne forbindelse, så NPE har intet å bidra med her. Anonymkode: c2a3f...2f2 1
Million Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Er det ikke Fylkeslegen som tar i mot sånne klager på helsepersonell i sitt distrikt, i første instans? 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Her står det om hvordan du klager. Du skal rette klagen til Statsforvalteren dersom du skal be om en tilsynssak: https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/#klage-pa-lege-sykehus-eller-andre-helsetjenester https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/slik-ber-du-om-en-tilsynssak/ Anonymkode: c2a3f...2f2 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 TS her - takk! Har heldigvis ikke fått varig men, men uten tvil hatt et forløp som ble mer alvorlig, lengre og esktremt smertefullt. Er ikke ute etter noe rent personlig, men ønsker at de som var ansvarlig for høre om konsekvensene av deres feilvurderinger.. Anonymkode: 533f9...b83
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 19.26): TS her - takk! Har heldigvis ikke fått varig men, men uten tvil hatt et forløp som ble mer alvorlig, lengre og esktremt smertefullt. Er ikke ute etter noe rent personlig, men ønsker at de som var ansvarlig for høre om konsekvensene av deres feilvurderinger.. Anonymkode: 533f9...b83 Jeg ville startet med å rette klagen til avdelingsledelsen på aktuelle sengepost (sendes gjerne til postmottak på sykehuset, som sørger for at klagen havner i rette hender), og ledelsen på legevakten. Nå er det jo forskjellig fra avdeling til avdeling i det ganske land, men på avdelingen jeg jobber på blir alle slike forløpsklager fulgt opp ordentlig ved at avdelingsoverlege tar direkte kontakt med klager og avtaler et møte, også går saken sin gang slik. Alle involverte blir informert underveis. I og med at annet helsepersonell på sykehuset også har reagert, er det sannsynlig at det også er sendt avviksmelding i internt avvikssystem. Ønsker du å gå "hardere" til verks, eller hvis du tenker at feilene var såpass graverende at forhold og kompetanse på aktuelle avdeling og legevakt bør belyses nærmere, er Statsforvalteren rette instans. De oppretter eventuelt tilsynssak hvis de mener alvorlighetsgraden er stor nok. Anonymkode: 886b0...f7b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå