Gå til innhold

En halvtime skjermtid på hvert barn daglig. Realistisk å få til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

-4 barn i familien. Barna er 1 ,5,7 og 10. 30 min skjermtid maks per barn.

-Om barnet på 5 har sett sine 30 minutter etter barnehagen, så får han ikke se mer selv om de andre ikke har brukt sin skjermtid, og skal se f eks på nettbrettet på kvelden. 

-Barna spiller ikke. Bare litt Nintendo av og til sammen med oss som familie samlet. Ingen av barna får mobil før de blir tenåringer, selv om mange av vennene har telefon.

Er dette realistisk å få til? Barna går ikke på Sfo, og får lov å se sin tid når de kommer hjem. Eller høre lydbok, ellers må de leke fritt med annet eller hverandre. 

Anonymkode: f573b...bbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er enklere å erklære når det er skjermtid, i stedet for å la barna få sin halvtime når som helst. F.eks. skjermtid mellom 18 og 19. Da slipper du mas til alle døgnets tider 😅

Anonymkode: 14b1d...893

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er enklere å erklære når det er skjermtid, i stedet for å la barna få sin halvtime når som helst. F.eks. skjermtid mellom 18 og 19. Da slipper du mas til alle døgnets tider 😅

Anonymkode: 14b1d...893

Det er ikke sikkert de ulike barna ønsker se det samme. Vi har et nettbrett og et tv.

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med å overholde 30 minutt skjermtid for en 10-åring. 

Skal du jage 7-åringen ut av stua mens 10-åringen ser på tv, hvis 7-åringen allerede har sett sine 30 minutter?

Anonymkode: 8a5f4...d59

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lykke til med å overholde 30 minutt skjermtid for en 10-åring. 

Skal du jage 7-åringen ut av stua mens 10-åringen ser på tv, hvis 7-åringen allerede har sett sine 30 minutter?

Anonymkode: 8a5f4...d59

Da må 10 åringen se det på nettbrettet. 

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig plan.

Anonymkode: f99f1...f82

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow...

Anonymkode: fe079...2a0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ekstremt tungvint, firkantet og rigid ut. For ikke å snakke om kilde til stress, diskusjon og krangler.

Jeg mener ikke at alle skal ha fri flyt, men man kan ikke ha samme regler for en på 5 og en på 10!

Anonymkode: 38709...229

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor være den familien?

Holde sine barn utenfor. Utenfor den naturlige utviklingen.

Man kan lære mye av en skjerm, OG være aktiv i tillegg.

Anonymkode: ac44f...6aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet.....stakkar barna dine, de blir de sære med de sprøe foreldrene. 30 minutter er ingenting. Og nekte en å se sine minutter på tv fordi lillebror så sine før på dagen, og gud forby at han får lurt til seg noen få minutter ekstra når søsken ser. Nei, her lager dere unødvendig mange muligheter for bråk og krangel.

Anonymkode: 27b34...ac2

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rigid.  Håper du liker å underholde barna på egenhånd. Regner med at du selv holder deg til like lite skjermtid på hele dagen også.  

Anonymkode: ee86d...6fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller ikke orket å være så rigid med mine barn, mine to har overhodet ikke fri flyt av skjermtid, men jeg står ikke å ser på klokka hver dag altså. Her er det også noen dager uten skjerm (om det feks er deilig vær ute) og noen dager med litt ekstra skjerm om alle er slitne eller det pøsregner, sykdom eller om vi vil se en film sammen. Føler vi har en fin balanse uten at jeg har satt noen fastsatte tidsbestemt regler. 

Anonymkode: 5837c...88f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har 10 og 13åringen 4 timer skjermtid på mobilen hver dag. Ipad på skolen, tv på stua kommer oppå der. Skjerm er ikke farlig.

Anonymkode: 4d3ed...48b

• Liker 2
Skrevet

Høres veldig stressende ut. Kan bli en del krangling, ser jeg for meg. En halv time skjermtid for en på 10…tja.

Du skal ha ros for å prøve å begrense skjermtid, men dette var rigid. Er tv medregnet og eller? Høres ut som å lage seg et unødvendig stressopplegg i hverdagen. 

Jeg vet at jeg er for slepphendt med iPad til minsten min på 8, men ville heller prøvd å få til andre aktiviteter som å gå ut, tur eller hva som helst foruten å innføre et så strikt regime. 
Tror du ikke ungene blir enda mer opphengt i skjerm, at de blir helt opphengt i den halvtimen? Nesten som nabojenta mi som aldri fikk godteri hjemme og omtrent hoppa opp i godteriskåla når hun var på besøk…

Da mener jeg det nesten er et bedre alternativ å fjerne alt av skjerm helt.

Skrevet

Personlig synes jeg det å ikke kunne høre på lydbok er litt vel strengt. Men jeg har ikke barn selv, så ta det med en klype salt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rowan skrev (3 minutter siden):

Personlig synes jeg det å ikke kunne høre på lydbok er litt vel strengt. Men jeg har ikke barn selv, så ta det med en klype salt. 

De får høre lydbok. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge skal dere holde på dette? 

Når får 10 åringen mere tid? 

Hvordan blir det da å overholde dette for yngre søsken? 

Høres lite gjennomtenkt ut.  Blir det ikke vanskelig for dere voksne å holde dere til bare 30 min? 

Anonymkode: 16db4...ebf

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De får høre lydbok. 

Beklager, jeg leste for fort. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Så det vil si at ungene dine aldri vil få se en film sammenhengende. Og at de aldri vil kunne se en episode som varer mer enn 30 min.

Jeg ville heller ha innført tidsperioder der skjerm er lov. Feks tiden mellom henting og middag blir servert, eller mellom kl 18-20. Jeg mener også at at når barna må få mer skjermtid jo eldre de er. Dette for å henge med på det sosiale i vennegjengen og på skolen. 

Da jeg vokste opp var det en familie som hadde samme regel som dere. Max 30 min og de satt nedtelling på en klokke for å sørge for at barna ikke så ett minutt mer enn det. Barna i den familien sluttet å være hjemme på ettermiddagen og kveldene. De var alltid hos venner for da fikk de med seg det de andre så på og kunne dermed delta i samtalene dagen etter. 

Anonymkode: 71c2d...e42

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ønsket om å redusere skjermtid, men synes kanskje det er i overkant strengt og lite alderstilpasset? Vi valgte å innføre skjermfri mandag, fordi det er den dagen vi gjør lekser. Det synes barna er enkelt å forholde seg til, og det har blitt en dag vi ofte spiller spill og har familietid etter middag. Vi ser nok mer på ukestotalen enn den enkelte dag, men ligger i snitt over det du skisserer (barneskolebarn). 

Anonymkode: 6694f...f3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...