Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ammetåka, barselperiode eller ekstrem søvnmangel, hva en nå vil si. Jeg husker at jeg til tider følte meg helt gal! Så trøtt at virkeligheten føltes litt rar og jeg tenkte at det er utrolig at det er sånn som dette, at folk kommer seg igjennom en så intens periode som spedbarnstiden er. Jeg kan ikke huske at noen kom med formaninger om å være forsiktig med bilkjøring o.l., for eksempel pga. dårligere oppmerksomhet på grunn av søvnmangel. Jeg tror ikke jeg gjorde noe virkelig forferdelig, men jeg kjørte nok bil på dager der jeg egentlig ikke burde gjort det. En gang bandt jeg hunden til barnevogna og hunden veltet den på et tidspunkt jeg snudde meg bort og slapp taket i vogna (gikk bra med babyen).

Her er en sak med ei som opplevde å gjøre noe virkelig fælt: https://www.nrk.no/trondelag/frifunnen-etter-a-ha-koyrt-med-hund-i-tilhengjarfestet-1.15979460 Tydelig at de har sett på livssituasjonen som formildende omstendighet. 

Hva med deg? Fikk du noen formaning av f.eks helsesykepleier om hvor begrenset kapasitet man kan få av våkenetter o.l.?

Anonymkode: 79f43...852

Videoannonse
Annonse
Gjest StellaNova
Skrevet

Glemt kjele på ovnen som tok fyr. Gikk bra :) Men kunne gått ille åså. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen sa noen verdens ting om dette 😛 Man blir jo helt tullerusk! Jeg var alene med en som hatet søvn, og jeg husker oppriktig veldig lite av de første 6 mnd. Jeg husker at jeg også glemte ALT fra dag til dag. Handlet ting jeg hadde fra før, for jeg hadde glemt at jeg hadde handlet feks. Glemte alt av avtaler, husket ikke alltid en gang om jeg hadde byttet bleie eller ikke feks. Gjorde ingenting horribelt og holdt meg unna bilen på eget initiativ (føltes uforsvarlig) - men ganske overrasket over at ingen snakker om hvor ødelagt man kan være i denne perioden 😅

Anonymkode: 07907...5d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skikkelig noia for å gå utenfor døren alene med baby de første ukene (aner ikke hvorfor i etterkant). Når jeg endelig drista meg til å gå ut på trilletur, skulle jeg bare hente posten på veien. Satte fra meg vognen, snudde meg halvt rundt og så i kassen og tilbake. Og der var vognen borte. Hadde ikke satt på bremsen of baby var trillet ca 10 meter unna meg og nesten ut i en bilvei. Det var heeelt jævlig og jeg glemte aldri bremsen igjen. 

Anonymkode: 9cc15...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Oj, bra ingen så dere… hehe 

Anonymkode: db087...94e

Gjest Hipparchia
Skrevet

Den saken du la ut er helt forferdelig. Hun burde fått straff. Hvis hun var så i ammetåka at hun ikke merket at hunden hang etter, så burde hun ikke kjørt bil. 

AnonymBruker
Skrevet
Hipparchia skrev (6 minutter siden):

Den saken du la ut er helt forferdelig. Hun burde fått straff. Hvis hun var så i ammetåka at hun ikke merket at hunden hang etter, så burde hun ikke kjørt bil. 

Grusom hendelse. Jeg hadde vært knust om det var meg. Jeg vil egentlig ikke ta stilling til den saken, det er ikke formålet med tråden. Jeg bare lurer på hvorfor det er så lite fokus på og informasjon om dette til nybakte foreldre. Ingen som hadde fokus på det av de jeg møtte i alle fall. Ikke alle som har noen til å kjøre seg hit og dit, så ganske mange som kjører selv til tross for minimalt med søvn.

Skrevet

Ammetåka var så ille at jeg har ammetåke av ammetåke. Husker ikke ammetiden min nesten. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 1,5 år sover fortsatt ikke, og jeg føler ikke jeg er utav ammetåka enda. Noen dager bedre enn andre. Men jeg gjør verken en god jobb på jobb eller hjemme. Føler jeg er på en annen planet av og til. 

Jeg har glemt kokeplatene noen ganger. Svidd mye mat. Verste er når jeg står å ser på at ting svir seg, men hjernen klarer ikke å koble hvordan jeg skal reagere. 

kjørte fra hunden en gang. Var hos svigers. Satte barnet inni og kjørte. Gikk 1 minutt så ringte svigers og lurte på om jeg ikke ville ha med hunden. Den hadde stått fint ved siden av bilen å ventet på at buret skulle åpne seg..

Anonymkode: 25cec...904

AnonymBruker
Skrevet

Den saken er tragisk! Hun kunne nok gjort mye annerledes, men hun har neppe gjort dette med viten og vilje. Om ikke hun var sliten fra før, så har hun det nok helt jævlig nå. Syns synd på henne!

Det burde vært snakket mer om. Føler det blir snakket mer og mer om fødselsdepresjon, men så har man alt annet som ikke er så alvorlig, men som likevel kan bety en del. Søvnmangel, ammetåke, stress, bekymringer. Jeg tror også mange i dag føler på et viss press for å klare ting og bli med på ting. Ikke bare sitte hjemme. Kanskje litt "flink pike syndrom"?. Jeg tror heller ikke det hjelper at permisjonen er slik den er. Det kan være slitsomt å være med baby alene etter bare to uker. 

Anonymkode: 06d6d...3fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Den saken er tragisk! Hun kunne nok gjort mye annerledes, men hun har neppe gjort dette med viten og vilje. Om ikke hun var sliten fra før, så har hun det nok helt jævlig nå. Syns synd på henne!

Det burde vært snakket mer om. Føler det blir snakket mer og mer om fødselsdepresjon, men så har man alt annet som ikke er så alvorlig, men som likevel kan bety en del. Søvnmangel, ammetåke, stress, bekymringer. Jeg tror også mange i dag føler på et viss press for å klare ting og bli med på ting. Ikke bare sitte hjemme. Kanskje litt "flink pike syndrom"?. Jeg tror heller ikke det hjelper at permisjonen er slik den er. Det kan være slitsomt å være med baby alene etter bare to uker. 

Ja, helt forferdelig! Kan ikke forestille meg hvordan hun har det.

Nei, føler ikke det er fokus på det i det hele tatt. Hvis jeg sa på helsestasjonen at vi strevde med søvnen så var det bare svar som "ja, hehe, sånn er det noen ganger". Ikke ett ord om hvordan man påvirkes av minimalt med søvn, ingen som spurte om jeg kjørte bil dit selv. Om jeg følte at det var forsvarlig å kjøre bil. Om jeg følte at jeg var ved mine fulle fem. Antar de at man har selvinnsikt nok til å vurdere sånt? 

AnonymBruker
Skrevet

Søvnmønsteret mitt ble aldri bra igjen etterpå. Det var seks og et halvt år uten en hel natts sammenhengende søvn. Våkner fortsatt av den minste lyd.

Jeg gjorde mye rart ja, bl a mista babyen på golvet. Bare kobla han på puppen og sovna. Heldigvis gikk det bra.

Anonymkode: 87551...b12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, helt forferdelig! Kan ikke forestille meg hvordan hun har det.

Nei, føler ikke det er fokus på det i det hele tatt. Hvis jeg sa på helsestasjonen at vi strevde med søvnen så var det bare svar som "ja, hehe, sånn er det noen ganger". Ikke ett ord om hvordan man påvirkes av minimalt med søvn, ingen som spurte om jeg kjørte bil dit selv. Om jeg følte at det var forsvarlig å kjøre bil. Om jeg følte at jeg var ved mine fulle fem. Antar de at man har selvinnsikt nok til å vurdere sånt? 

Jeg tror rett og slett de ikke bryr seg / alt er lagt opp til at "alt er normalt", fordi det ikke finnes tilbud eller tid til å hjelpe. 

Det er litt som et samlebånd av obligatoriske spørsmål og svar. "Hvordan har du det?", "åja, du sliter med søvnen ja, hehe, det er ikke akkurat unormalt da" ----> neste kontroll. Og slik fortsetter det. 

Men det er faktisk forskjell på folk. Ja, de fleste sliter kanskje litt med søvnen, men hva med den prosenten som faktisk har det ordentlig ille? Noen tør kanskje ikke innrømme hvor ille det er en gang i frykt for å bli stemplet som en dårlig forelder. Noen kan i verste fall ha hallusinasjoner de ikke tør å snakke om. Eller de sovner fra baby i farlige situasjoner. Også er det kanskje de som har en baby som har problemer og som burde fått en ekstra sjekk. 

Men det finnes ikke noe ordentlig hjelp å få. "Hjelpen" er i verste fall barnevernet fordi man blir sett på som uegnet til å klare å ta vare på et barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg våkna en natt av at babyen gråt. Oppdaga at jeg satt i senga og trykka og trykka babyen på nesa. 

Jeg drømte nemlig at jeg spilte candy crush, og hvis jeg trykka på nesa så ville øynene falle ned, og jeg ville få tre på rad.  😂😂

En annen gang var jeg så redd for at kanna med kaffe jeg hadde laga meg var for varm til å drikke. Så for å teste, helte jeg kaffen over hånda mi. 🤪 vel. Den var varm. 

Anonymkode: 6853c...f93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har man ammetåke da, sånn ca liksom? Høygravid førstegangs og føler jeg har skikkelig gravidhjerne for tiden. Redd for hvordan en eventuell ammetåke vil gå. 

Anonymkode: 0e878...ef1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor lenge har man ammetåke da, sånn ca liksom? Høygravid førstegangs og føler jeg har skikkelig gravidhjerne for tiden. Redd for hvordan en eventuell ammetåke vil gå. 

Anonymkode: 0e878...ef1

Vanskelig å si. Det handler nok om både søvnmangel og hormoner. Det er sikkert verst de første ukene/månedene, men for min del har det vedvart litt pga. langvarig styr med søvn. Jeg begynte på jobb etter 6mnd og merket at hjernen ikke var helt med. Først ca. 1 år etter fødsel at jeg følte at arbeidskapasiteten var tilbake omtrent som før. Men det er jo et vidt spenn mellom optimalt og uforsvarlig :)

Klart at søvnmangel egentlig er svært ugunstig på alle måter. Det er noen fagfolk som anbefaler at man får minst 4t sammenhengende søvn for å kunne være en forsvarlig omsorgsperson. Det er det nok ganske mange barselkvinner som ikke får. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...