Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe du tenker på?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V97nmV/under-halvparten-av-norske-menn-vet-hvordan-mensen-fungerer-helt-sjukt

Forskningsrapport som ligger inne i artikkelen, forteller om uholdbare forhold for jenter i enkelte u-land.  Jeg vil tro at flere jenter fortsatt må bo i en jordhytte når de menser. Husker å ha lest en artikkel en gang om flere hundre unge jenter som døde årlig pga villdyrangrep.  Dette syntes mennene er greit siden de syntes blod er så ekkelt. 

Bør vi snakke høyere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre.

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig forferdelig at kvinner i u-land har det på den måten. De trenger nok den dagen mer enn oss, og jeg veit egentlig ikke helt hva vi kan gjøre for å forandre deres kultur på det, men noe burde vi kanskje gjøre?

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Dette☝️

Skrevet (endret)
tånegla skrev (På 27.5.2022 den 17.29):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V97nmV/under-halvparten-av-norske-menn-vet-hvordan-mensen-fungerer-helt-sjukt

Forskningsrapport som ligger inne i artikkelen, forteller om uholdbare forhold for jenter i enkelte u-land.  Jeg vil tro at flere jenter fortsatt må bo i en jordhytte når de menser. Husker å ha lest en artikkel en gang om flere hundre unge jenter som døde årlig pga villdyrangrep.  Dette syntes mennene er greit siden de syntes blod er så ekkelt. 

Det er så mye mer enn dette, kvinner blir jo skikkelig hersa med og får ikke like rettigheter som menn i flere land. Lista er uendelig lang…

Det er ikke lenge siden det var grov skjevfordeling i Norge heller, og det er det jo enda på flere områder. Kvinner får ikke lov til å gjøre det samme i idretten som menn, det er faktisk ikke lov, forbud mot å hoppe i store bakken innenfor hoppidretten ect. Jeg gikk et studie som er veldig mannsdominert, og da jeg søkte jobb var to av bedriftene åpne om at de ønsker menn i jobbene. Det er overhode ikke likestilt i Norge enda heller selv om vi liker å tro det. Dessverre

https://forskning.no/partner-ntnu-sport/kvinner-bor-fa-ga-femmila-og-hoppe-i-stor-bakke/287575

Endret av Potetjinta
  • Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (På 30.5.2022 den 19.08):

Lurer på om enkelte kun leser overskrifter eller hva 😶

• Liker 3
Skrevet

Det er mens-skam i Norge og, men i det minste får jentene skikkelige hygieneprodukter og til en viss grad forståelse.  
Det må en holdningsendring til i disse kulturene, og der bør vi som er lengre fremme kunne påvirke ved informasjon og annet.  

• Liker 1
Skrevet

Akkurat den dagen hadde jeg dessverre nok med å tenke på min egen mens, for den var...heftig. 

• Liker 1
Gjest Luna Llena
Skrevet (endret)

Forferdelig, at noe som er helt normalt skal ses på med skam. 

Endret av Luna Llena
  • 3 uker senere...
Skrevet
tånegla skrev (På 27.5.2022 den 17.29):

Ja, vi bør snakke høyere om det. Og langt oftere enn én dag i året. 

• Liker 1
Gjest MuggenKanari
Skrevet

Bryr meg absolutt. Det er generasjoner av kvinner som ikke får adekvat utdanning fordi de har mens, som får sykdommer fordi de ikke kan ta vare på hygienen under mens , de får uten tvil dårligere livskvalitet. Ikke bare kvinner, det er små jenter også. Det er så trist at det er skammelig å ikke bry seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...