AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Er det bare meg eller er det flere som har merket dette? Anonymkode: 565da...487 1
Danseskjørt Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Jeg merker det hvis jeg drikker sukkerfri saft, blir litt sår i halsen. Drikker det veldig sjelden da, nesten aldri. Tror ikke det er sunt. 1
GammelKaktus Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Har jeg aldri merket og jeg drikker helst bare sukkerfritt, foretrekker å spise kalorier i stedet for å drikke de. 😄 2
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Jeg blir på en måte tørr i munnen og svelget, det gjør et eller annet med slimhinnene i munnen. Det er helt sikkert 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 For meg er det ren gift. Blir tørr i munn og hals, kvalm og får hodepine. Så begynner det å brenne i magesekken og jeg får halsbrann. Et par timer etter kan jeg belage med på et døgn på dopotta med mageknip fra h... Anonymkode: d8d5c...745 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): For meg er det ren gift. Blir tørr i munn og hals, kvalm og får hodepine. Så begynner det å brenne i magesekken og jeg får halsbrann. Et par timer etter kan jeg belage med på et døgn på dopotta med mageknip fra h... Anonymkode: d8d5c...745 Samme her....er litt redd for hva dem ikke kan ha funnet ut at aspartam gjør med kroppen. Er jo et temmelig nytt stoff som er lite forsket på... Anonymkode: 1358e...361 1
jabx Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Danseskjørt skrev (3 timer siden): Jeg merker det hvis jeg drikker sukkerfri saft, blir litt sår i halsen. Drikker det veldig sjelden da, nesten aldri. Tror ikke det er sunt. Det er bare tull. Sukkerfri saft er mindre usunt enn saft med sukker. 5
jabx Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme her....er litt redd for hva dem ikke kan ha funnet ut at aspartam gjør med kroppen. Er jo et temmelig nytt stoff som er lite forsket på... Anonymkode: 1358e...361 Tuller du? Aspartam er det av de stoffene det er forsket absolutt mest på. Det er et svært vanlig søtningsstoff. Endret 27. mai 2022 av jabx 8 3
jabx Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Djungelvrål skrev (3 timer siden): Jeg blir på en måte tørr i munnen og svelget, det gjør et eller annet med slimhinnene i munnen. Det er helt sikkert Nei, det gjør ikke det. 1
jabx Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg er det ren gift. Blir tørr i munn og hals, kvalm og får hodepine. Så begynner det å brenne i magesekken og jeg får halsbrann. Et par timer etter kan jeg belage med på et døgn på dopotta med mageknip fra h... Anonymkode: d8d5c...745 Dette er noe du innbiller deg. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Merker det ikke med sukkerfri brus. Men merker det veldig god når jeg drikker fun light feks. Anonymkode: 7be8c...353 1
Lafamiglia Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 jabx skrev (1 minutt siden): Tulelr du? Aspartam er det av de stoffene det er forsket absolutt mest på. Det er et svært vanlig søtningsstoff. Det stemmer at det er forsket mye på, men det hjelper ikke så veldig mye, så lenge det er mange effekter som foreløpig IKKE er undersøkt. I henhold til den forskningen som du sikkert viser til, er det temmelig sikkert at det for eksempel ikke er kreftfremkallende eller forårsaker forgiftning. Det er derimot ikke noen særlig forskning på hvordan det påvirker tarmfloraen, så der er det overhodet ikke mulig å trekke noen konklusjoner ennå. Det eneste man vet så langt, er at det er skadelig for tarmfloraen for forsøksdyr. Og i mitt hode, betyr det at det er grunn til å være skeptisk frem til det eventuelt blir bevist så langt det kan la seg gjøre, at det ikke er skadelig for mennesker når det gjelder akkurat dette. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 8 minutter siden, jabx said: Dette er noe du innbiller deg. enig. Det er placeboeffekten som spiller deg et puss, TS. Hadde vi gjort et blindet forsøk på deg med mange forskjellige safter, så tror jeg ikke du hadde klart å skille ut de med aspartam. Anonymkode: c0f45...df4 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 jabx skrev (7 minutter siden): Dette er noe du innbiller deg. Selvfølgelig er det ikke det. Folk har forskjellige ting de reagerer på. Jeg sa aldri at dette var noe folk flest fikk som reaksjoner, men jeg reagerer slik på kunstig sukker. Og jeg er ikke alene. Fortell magen og migrenen min at det bare er innbilning. Det er temmelig tåpelig og si til noen som får fysiske plager som er lett å bevise som diare av bestemte matvarer/stoffer. Jeg vet ganske fort om jeg har fått i meg dette fordi kroppen min sier i fra. Det har hendt jeg har fått i meg dette uten at jeg visste at det inneholdt stoffet. Og jeg blir like syk. For meg er det gift. Men du er sikkert en av de som tyller i seg litervis med pepsi max og forsvarer det i herdig. Greit det, men kom ikke med tåpeligheter og fortell meg at jeg innbiller meg ting. Anonymkode: d8d5c...745 1
jordbær86 Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Selvfølgelig er det ikke det. Folk har forskjellige ting de reagerer på. Jeg sa aldri at dette var noe folk flest fikk som reaksjoner, men jeg reagerer slik på kunstig sukker. Og jeg er ikke alene. Fortell magen og migrenen min at det bare er innbilning. Det er temmelig tåpelig og si til noen som får fysiske plager som er lett å bevise som diare av bestemte matvarer/stoffer. Jeg vet ganske fort om jeg har fått i meg dette fordi kroppen min sier i fra. Det har hendt jeg har fått i meg dette uten at jeg visste at det inneholdt stoffet. Og jeg blir like syk. For meg er det gift. Men du er sikkert en av de som tyller i seg litervis med pepsi max og forsvarer det i herdig. Greit det, men kom ikke med tåpeligheter og fortell meg at jeg innbiller meg ting. Anonymkode: d8d5c...745 Jeg blir også sånn når jeg drikker Pepsi Max. 1
jabx Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 Lafamiglia skrev (3 timer siden): Det stemmer at det er forsket mye på, men det hjelper ikke så veldig mye, så lenge det er mange effekter som foreløpig IKKE er undersøkt. I henhold til den forskningen som du sikkert viser til, er det temmelig sikkert at det for eksempel ikke er kreftfremkallende eller forårsaker forgiftning. Det er derimot ikke noen særlig forskning på hvordan det påvirker tarmfloraen, så der er det overhodet ikke mulig å trekke noen konklusjoner ennå. Det eneste man vet så langt, er at det er skadelig for tarmfloraen for forsøksdyr. Og i mitt hode, betyr det at det er grunn til å være skeptisk frem til det eventuelt blir bevist så langt det kan la seg gjøre, at det ikke er skadelig for mennesker når det gjelder akkurat dette. Du tar feil. Aspartam er ekstremt godt kjent, da det er brukt lenge, og det er brukt i mange produkter, samt at det er store mengder forskning. Det er ikke skadelig for tarmfloraen.
Lafamiglia Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 jabx skrev (6 timer siden): Du tar feil. Aspartam er ekstremt godt kjent, da det er brukt lenge, og det er brukt i mange produkter, samt at det er store mengder forskning. Det er ikke skadelig for tarmfloraen. https://forskning.no/diabetes-mat-og-helse-slanking/kunstig-sotstoff-endret-tarmbakteriene/540423 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Halsbrann? Anonymkode: d0075...887 Nei, føles mer sånn at det irriterer sånn at jeg må hoste. Nesten litt sånn som ved tørrhoste. Anonymkode: 565da...487 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå