AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Jeg har et barn på nærmere 2 år som går i barnehage. Både jeg og mannen jobber 100%, turnus. Før vi fikk barn gikk ofte ettermiddagene og fridager til å trene, se på serie, ligge på benken og generelt slappe av. Vi har hund da, så vi gikk jo selvfølgelig tur med henne og tok husarbeid. Men bortsett fra det så slappet vi mye av. Nå er det heelt annerledes. Vi har sjeldent fri sammen på dagtid, men vi jobber begge mest dag. Ettermiddagene går til å være sammen med barnet, en av oss går tur med hunden. Så er det oppvask, brette klær etc.. nødvendige ting. Så er det kveld uten at noen av oss har sittet nedpå omtrent. Har vi fri på dagen (er som regel kun en av oss) så går den tiden til å enten å ha barnet hjemme ELLER så går den dagen til tur, gjøre husarbeid som har hopet seg opp, handle, gjøre klar middag etc. Eller så må vinduene spyles, lyspærer skiftes, bilen må ha olje etc.. Det er ikke før klokka er over 20 at vi får satt oss ned, og som regel er vi så trøtte at går og legger oss innen klokka er 22 (et barn som våkner mellom 05/06). Jeg savner å dra på trening, ha en spakveld for meg selv, ha det ryddig og rent rundt meg det meste av tiden.. ikke stresse! Jeg tenker på alle dere som begge jobber dagtid mandag - fredag og aldri har en fridag. Hvordan får dere ting til å gå opp? Dere fortjener absolutt en gullmedalje altså! Misforstå meg ikke, jeg elsker barnet og å være sammen med det. Er defor jeg velger å ha barnet hjemme ofte om jeg skal ha kveldsvakt eller har en fri dag. Men barnet er ekstremt aktivt og klatrer på alt og finner på så mye rampestreker og setter seg selv i farlige situasjoner, så må omtrent fotfølges. Med en gang muligheten byr seg så er det rett oppå spisebordet eller leke i toalettet😂 Får veldig dårlig samvittighet de dagene jeg selv er hjemme men leverer i barnehagen. Jeg forstår bare ikke hvordan dere alle får tid til alt mulig! Hører kollegaer med barn snakker om tv-serier, de var der og der og virker som de har så mye tid! Anonymkode: 093ed...f7f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Det går i faser og 2 år er en ganske slitsom fase for mange. Men forstår godt du savner egentid og har behov for det. Jeg jobber ikke turnus selv, men prøver å tenke ut litt løsninger her: Har dere mulighet til å få 1 kveld i uka hvor dere har et par timer ute av huset alene? Eller er det vanskelig når dere begge jobber turnus? Hvis dere jobber turnus og har noe fri på dagen når barnet er i barnehage, hvordan bruker dere den tiden? Kan dere jobbe noe mer natt og jobbe færre vakter? Anonymkode: 48943...865
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Sånn er det å ha barn dessverre. Anonymkode: b2c0e...eb1 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Jeg har jobbet 80% siden vi fikk minstemann (snart 8 ), nettopp for å få et lite pusterom. Mannen min er kronisk syk men jobber 100%, og trenger derfor mye hvile når han er hjemme. Dermed faller det meste av husarbeid, unger og logistikk på meg. Akkurat nå studerer jeg og bruker derfor studiene som påskudd for å jobbe redusert, vet ikke helt hva jeg skal gjøre når studiene er ferdige. 🙈 Jeg jobber som lærer, slik at en del av fridagen min går med til kontorarbeid og telefonsamtaler, men jeg har alltid et par timer som bare er «mine». Jeg er sjelden ute av huset på kveldstid bare for min egen del, må være for å gå meg en halvtimes tur, men ettermiddagene brukes til hus og kjøring av unger, samt jobb. Anonymkode: 98a06...b87
Selma1984 Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Trives barnet i barnehagen? Hvis ja, skjønner jeg ikke hvorfor du velger å ha han hjemme når du er hjemme. Svaret er opplagt, la han for det meste gå i barnehagen selv om du er hjemme. De aller fleste barn trives og har godt av barnehagens rutiner, overskudd og stimuli. Da vil du oppleve å få sårt tiltrengt egentid, for som du selv sier så er det ikke-eksisterende på ettermiddagene når man har så små barn. 6 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Det er en utrolig slitsom periode, men jeg var så heldig at jeg har en pappa som stilte opp så jeg kunne ha litt alenetid. Min pappa, altså. Jeg ble enke da barnet var knapt 2 år. Anonymkode: e2854...a20 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Selma1984 skrev (6 minutter siden): Trives barnet i barnehagen? Hvis ja, skjønner jeg ikke hvorfor du velger å ha han hjemme når du er hjemme. Svaret er opplagt, la han for det meste gå i barnehagen selv om du er hjemme. De aller fleste barn trives og har godt av barnehagens rutiner, overskudd og stimuli. Da vil du oppleve å få sårt tiltrengt egentid, for som du selv sier så er det ikke-eksisterende på ettermiddagene når man har så små barn. Ingen barn på to år har det bedre i barnehagen enn hos foreldrene. Foreldrene er de som skal være tryggest. Får en uviten kommentar.. Anonymkode: 047de...cee 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen barn på to år har det bedre i barnehagen enn hos foreldrene. Foreldrene er de som skal være tryggest. Får en uviten kommentar.. Anonymkode: 047de...cee Hva om foreldrene slår barnet? Da har de det bedre i barnehagen. For øvrig kommer du med en stråmann her. Det ble ikke skrevet at barnet har det bedre i barnehagen enn hos foreldrene, men derimot at de fleste barn har godt av å være i barnehagen. Og det er selvfølgelig helt rett. Hvis alternativet er hos foreldre og barnehage, eller bare hos foreldre, så er det nok førstnevnte klart best for barna. Barna får langt mer sosial stimuli og vekst sammen med andre barn i barnehagen, enn kun hjemme med en eller annen slitsom og overbeskyttende mamma. Anonymkode: 8112f...77c 3
Selma1984 Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen barn på to år har det bedre i barnehagen enn hos foreldrene. Foreldrene er de som skal være tryggest. Får en uviten kommentar.. Anonymkode: 047de...cee Takk for tilbakemelding. Jeg på min side synes kommentaren din er generaliserende og snever, kunnskapsløs og dømmende. Barnehagen er en arena for barn å utvikles sosialt, språklig, motorisk og emosjonelt. De som jobber der har overskuddet til å gi barn stimuli og omsorg. Det er ikke bare foreldrene som kan gi barna en følelse av trygghet, men det er de som skal legge grunnlaget for at barn også kan knytte bånd til andre trygge voksne. Helhetlig sett tenker jeg at man kan bli en enda bedre forelder om man kan ha anledning til å avlastes litt. Hvis TS opplever økt livskvalitet av å gi seg selv egentid mens barnet er i barnehagen, kan dette dryppe positivt på barnet og familien. 7
Mooria Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Hvorfor kan ikke den av dere som går tur med hunden ta med seg barnet også? Så kan den andre ta husarbeidet eller lage middag i mens? og nei, vinduene MÅ ikke spyles, det kan fint utsettes til en helg dere har bedre tid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ingen barn på to år har det bedre i barnehagen enn hos foreldrene. Foreldrene er de som skal være tryggest. Får en uviten kommentar.. Anonymkode: 047de...cee Dette stemmer ikke, noen små barn kjeder seg hjemme og like rå være med andre barn som barnehagen. Anonymkode: d003c...cd5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Lite tid til egenpleie i denne fasen. Vi pleier å gi hverandre tid til litt trening for å holde kroppen noenlunde vedlike, men ellers har vi jo falt til ro med at denne epoken i livet handler om barna. Så tar vi opp igjen tid for oss selv når de blir litt større Anonymkode: 143cf...69d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Når du har fri en formiddag, ta kun det groveste husarbeidet. Det måtte jeg lære meg, jeg levde «på kanten» lenge og var helt utmattet før jeg innså det. Nei, jeg MÅ ikke bruke fridagen min på å vaske badet. Jeg MÅ ikke vaske klær hver dag. Ingen dør av hybelkaninene i gangen. Ta deg heller en lang dusj, stell neglene og pleie deg selv. Sier selvsagt ikke at alt skal flyte, men man vinner ganske mye på å legge bort perfeksjonismen. I denne fasen av foreldrelivet er det TRAVELT, og man må faktisk prioritere egentid. Og ja, det må gå på bekostning av noe annet. Anonymkode: 1919b...680 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 Jeg er alene med ett barn på 2,5år og jobber 100%. Vi leker og spiser sammen fra ca kl 16. Siden han slutta å sove I barnehagen sovner han før 1830. Da trener jeg i stua, dusjer, ser tv. I helgene er det jo full rulle, men jeg får et par timer alene om noen kan passe ham litt en av dagene. Ca hver 3 uke sitter min mor her på kvelden mens jeg drar på klubb. Tenker at din mann kan være hjemme noen ganger mens du går ut? Og omvendt? Vasker litt innimellom, og ekstra i helga, det er aldri skittent her. Skal sies at det er jo fordi vi bare er to her inne Anonymkode: a8956...f31 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Vi har to barn under to (jeg er i foreldrepermisjon nå) og det er rimelig travelt. Men vi har noen regler: - Huset er sjelden skittent, men ikke alltid nyvasket heller. Vi tåler mer - En lager middag og den andre tar oppvasken - Ikke la ting vente, da tar det lengre tid om det hoper seg opp - Aldri husarbeid etter kl. 21, uansett tilstand. Vi ser en del serie sammen og koser oss på kvelden. Eller vi kan også gjøre husarbeid sammen og ha gode samtaler da:) Snart skal vi opp litt treningsustyr også, for det trengs 🙈 det er lite tid til egentid i denne perioden! Anonymkode: 061ca...07b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 Tre barn og egenpleie alene blir det lite av. Men mye egenpleie sammen som familie. Ellers bytter vi på å få litt kveldstid alene og har vaskehjelp. Bytter på lett husvask mellom dette. Familielivet er vel oftest slik. Jeg fokuserte mye på meg-tid i mitt første ekteskap. Det gikk da som det gikk. Nå setter jeg familielivet først og tenker at masse egentid det kommer jo etter hvert. Flokken min❤️ Anonymkode: 14540...0fe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 Det er litt sånn det er, men for meg har det hjulpet mye å redefinere hva egentid er, for det blir ikke lenger som før. Eksempler på hvordan vi henter ut «egentid» her (har ei på 3 og en på 1): - mannen løper tur men har med 3-åringen i sykkelvogn. Hun hører på lydbok og slapper av, så blir nesten som at hun ikke er der. - jeg hører på podcast og tar ansiktsmaske mens jeg bretter tøy - å lage middag i fred og ro, med et glass vin kanskje, helt uten å multitaske mellom matlaging og rydding og andre oppgaver (slik det ofte er i hverdagen) i tillegg trener vi begge to på kveldstid et par ganger i uken hver. Vi har også noen rutiner for å få ting til å gå bedre opp. - 3 åringen hjelper til med å dekke på, lage middag og rydde av hver dag. Gjort det siden hun var 2. minste vil også bidra etterhvert. Dette er kanskje beste kvalitetstiden vi har! Hun smaker og rører og prater om hva som har skjedd i barnehagen - vi har ryddefest i 10 min før kveldsmat, da får vi ryddet absolutt alt overfladisk rot. Barna er med og vi hører på morsomme sanger. Altså, noen ganger er det mest vi voksne fordi de blir distrahert, men det er en vane og gjør at vi slipper å gjøre alt etter legging - hver voksen legger begge barna ca annenhver kveld. Når man kommer ned fra legging så har den andre smurt matpakker, ryddet ferdig, satt på oppvaskmaskinen og evnt fått fikset litt klesvask. Da står man fri til å dra og møte venner, trene eller hva som helst. 3-åringen og ett-åringen legger seg begge kl 19, men hender eldste må få sitte og lese litt og at minste gråter en del. Ikke alltid vært de enkleste på søvn. Det går likevel helt fint å legge begge alene. Anonymkode: 9ecb3...115 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 16.07): Jeg har et barn på nærmere 2 år som går i barnehage. Både jeg og mannen jobber 100%, turnus. Før vi fikk barn gikk ofte ettermiddagene og fridager til å trene, se på serie, ligge på benken og generelt slappe av. Vi har hund da, så vi gikk jo selvfølgelig tur med henne og tok husarbeid. Men bortsett fra det så slappet vi mye av. Nå er det heelt annerledes. Vi har sjeldent fri sammen på dagtid, men vi jobber begge mest dag. Ettermiddagene går til å være sammen med barnet, en av oss går tur med hunden. Så er det oppvask, brette klær etc.. nødvendige ting. Så er det kveld uten at noen av oss har sittet nedpå omtrent. Har vi fri på dagen (er som regel kun en av oss) så går den tiden til å enten å ha barnet hjemme ELLER så går den dagen til tur, gjøre husarbeid som har hopet seg opp, handle, gjøre klar middag etc. Eller så må vinduene spyles, lyspærer skiftes, bilen må ha olje etc.. Det er ikke før klokka er over 20 at vi får satt oss ned, og som regel er vi så trøtte at går og legger oss innen klokka er 22 (et barn som våkner mellom 05/06). Jeg savner å dra på trening, ha en spakveld for meg selv, ha det ryddig og rent rundt meg det meste av tiden.. ikke stresse! Jeg tenker på alle dere som begge jobber dagtid mandag - fredag og aldri har en fridag. Hvordan får dere ting til å gå opp? Dere fortjener absolutt en gullmedalje altså! Misforstå meg ikke, jeg elsker barnet og å være sammen med det. Er defor jeg velger å ha barnet hjemme ofte om jeg skal ha kveldsvakt eller har en fri dag. Men barnet er ekstremt aktivt og klatrer på alt og finner på så mye rampestreker og setter seg selv i farlige situasjoner, så må omtrent fotfølges. Med en gang muligheten byr seg så er det rett oppå spisebordet eller leke i toalettet😂 Får veldig dårlig samvittighet de dagene jeg selv er hjemme men leverer i barnehagen. Jeg forstår bare ikke hvordan dere alle får tid til alt mulig! Hører kollegaer med barn snakker om tv-serier, de var der og der og virker som de har så mye tid! Anonymkode: 093ed...f7f Jeg har vert alene med min siden han var 20mnd, det var tøft til han var 5 år, da var han veldig avhening av meg og veldig travel, Når han begynte på skolen begynte ting og bedre, da var han en del med venner og var ikke så avhening av meg mer, selvom det var uvanlig. Nå er han 9 år og veldig selvstendig, mye sammens med venner ,spiller en del , trener fotball og elsker og være ute. Jeg har fri noen timer tirsdag, onsdag og torsdag og fast anhver helg, så jeg er heldig og vert sånn siden han var rundt 4-5 år Anonymkode: 0326d...8fb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Her jobber begge 100% dagtid + mannen en del overtid. To barn på 1 og 3 år. Her har vi annenhver kveld ansvar for legging, og å gå til barnet om det våkner etter leggetid. Mannen tar som regel nettene HVIS det er oppvåkninger, og jeg tar alle morgener i ukedagene fordi han begynner så tidlig på jobb. I helgene tar vi hver sin dag. Vi rydder/vasker kun det nødvendigste i ukedagene, og som regel gjøres det når barna er våkne og leker. må si at jeg syntes vi har masse tid til egentid og avslapping. Jeg er veldig trøtt av meg så jeg legger meg ofte rundt klokka 21, mens mannen er annerledes og har egentid frem til 23. Anonymkode: ff356...047 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 Vinduene må ikke spyles oftere, og oljen må ikke skiftes oftere, og lyspærene må ikke byttes oftere nå når dere fikk barn. Faktisk... Nå er det på tide å innse at hybelkaninene må få lov til å leve liiiiiitt lenger slik at ungene opparbeider litt immunforsvar. Og vinduene? Bare si at dere spylte de i forrige uke, men at det blåser så fælt at sjøsprøyten reiste flere kilometer hvis noen er så frekke at de kommenterer det. Det gjør de ikke, for de er livredde for at noen skal kommentere deres egne vinduer! Lag store porsjoner med middager sånn at dere kan varme rester neste dag. Frys ned, så dere kan hive i mikroen noen dager. Dropp middag noen dager. Spa???? Anonymkode: aa28c...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå