AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Bor i et nabolag med mange barn. Har kjøpt trampoline og sagt til nærmeste nabo at barna kunne bare hoppe om de ville (men fint om de spurte først). Jeg er veldig glad i både naboene og barna dems, men opplever i det siste at jeg har mistet eierskap til hagen min totalt. De kommer når de vil uten å spørre, tar med seg flere. Jeg synes absolutt det er hyggelig med barnelatter osv, men det er bare for mye. Jeg har selv en liten en på 2 år, som bare MÅ ut om han hører at det er noen i trampoline. Så her sitter vi med låst balkongdør både for å stenge ut lyder og for at minstemann ikke stikker av/ramler ut av balkongen når han klatrer på rekkverket for å se hvem som hopper osv Jeg har slitt en god del år med kroniske helseproblemer, lange sykemeldinger og aap. Er endelig i full jobb, men grunnet helse er avhengig av å dele arbeidsdag i 2 økter dag+kveld+noe i helg. Disse konstante lyder fra trampoline, pluss det at jeg må til en hver tid underholde 2åringen- (og nei, det holder ikke å leke vanlig, må nesten holde forestillinger for å overdøve lyder ute, ellers står han ved døra og skriker, vil ut), passe på at han ikke stikker av/faller ut osv gjør at jeg er helt utslitt og på grensen til å bli sykemeldt igjen. Klarer ikke jobbe på kvelden og ligger litt etter med jobben. At jeg kan nyte tekopp ute i stillhet er helt utenkelig. Er det innafor å si til nabo at barna kan kun hoppe mens vi er ute? Da betyr det at jeg har overskudd til å være ute med 2 åringen, overskudd til lyder osv? Det jeg frykter mest er at de vil tro jeg har noe personlig mot dem. Men det er ikke sant. Digger dem alle sammen, elsker at nabo (egentlig mer venninne enn nabo) springer ned for å prate om alt mulig når jeg er ute. Vil ikke at det skal ta slutt. Men vil ha hagen min tilbake. Og roen. Vil ikke bli sykemeldt igjen. Anonymkode: aa916...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 P.s. det er snakk om en god del eldre barn +/-10 åringer. Min tenåring vil heller ikke ut å hoppe (selv om han liker det) for han opplever at trampoline er alltid opptatt. Og synes ikke det er greit å si at de må ut av den. Så ja, mistet hagen vår totalt 😃 Anonymkode: aa916...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Hadde glatt sagt at de må spørre om dere er ute. Ellers er det ikke lov. Anonymkode: 64271...a5b 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Du lar barn hoppe på trampoline uten tilsyn? Ikke dine egne barn engang!? Nei. Steng av. Og snakk med foreldrene deres. Kun adgang med tilsyn av voksne, og alt må avtales. Anonymkode: f546c...a6b 12
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Det er din hage og du bestemmer. Tenker det er enklere for barna å tillate eller ikke tillate. Anonymkode: ff25e...5a4 6
Kratt_ Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Helt innafor! Din trampoline, du bestemmer når barna kan hoppe, hvor lenge, hvor mange av gangen og hvor ofte 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Det du burde frykte mest er jo ikke at de skal tro at du har noe personlig imot de men hva som skjer hvis de skader seg på din trampoline, du er ansvarlig for hva som skjer på den trampolinen og spesielt når du har sagt at de bare kan bruke den når de vil. https://e24.no/privatoekonomi/i/zG9eB1/du-har-ansvar-for-naboens-barn-hoeysesong-for-trampolineskader Anonymkode: 89284...437 7 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Jeg skjønner at mange er bekymret ang sikkerhet. Det er både jeg og naboene fullt klare over. Vi deler hekken med de sin hage, så foreldre vet når de hopper og kan se på. Så dette er det minste problemet. Det er ikke barna vi sa til at de kunne hoppe når de ville. Det var foreldre som lurte på om det var noen begrensninger ang tidspunkt osv🙂. Vi svarte der og da at de kunne bare hoppe, men fint om de spurte først. Nå angrer vi mtp støy og alt annet jeg nevnte. Og det er rett før jeg havner tilbake på sykemelding, noe jeg ikke vil. Og jeg vet at det er min hage og min trampoline. Jeg kan si hva jeg vil. Men jeg vil ikke såre hverken barna eller foreldre. Er glad i de og vil ikke at de skal tro det motsatte. Hvordan løser jeg det på minst smertefull måte? Uten å såre de, eller miste foreldre som venner? Anonymkode: aa916...d1c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Det er helt vanlig å spørre først eller at de kan komme når dere er ute. Det er ikke innafor å bruke deres hage og trampoline på denne måten. Anonymkode: 5b154...e42 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Du blir sykemeldt pga barn som leker ute? Ærlig talt.. da må du nesten bare flytte lenger ut på landet med en gang. Anonymkode: e8357...60a 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 Kan du ikke bare si det du sa her? Vi har også trampoline men ingen får lov å bruke den uten å spørre først. Det er vanlig folkeskikk. Naboene dine blir ikke såret av å få en ryddig tilbakemelding, du legger mye mer i dette enn nødvendig. Alternativt kan du bare skru ned hele trampolinen og si den er ødelagt, men da er man bra konfliktsky. Anonymkode: 044ae...996 5
Hactar Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg skjønner at mange er bekymret ang sikkerhet. Det er både jeg og naboene fullt klare over. Vi deler hekken med de sin hage, så foreldre vet når de hopper og kan se på. Så dette er det minste problemet. Det er ikke barna vi sa til at de kunne hoppe når de ville. Det var foreldre som lurte på om det var noen begrensninger ang tidspunkt osv🙂. Vi svarte der og da at de kunne bare hoppe, men fint om de spurte først. Nå angrer vi mtp støy og alt annet jeg nevnte. Og det er rett før jeg havner tilbake på sykemelding, noe jeg ikke vil. Og jeg vet at det er min hage og min trampoline. Jeg kan si hva jeg vil. Men jeg vil ikke såre hverken barna eller foreldre. Er glad i de og vil ikke at de skal tro det motsatte. Hvordan løser jeg det på minst smertefull måte? Uten å såre de, eller miste foreldre som venner? Anonymkode: aa916...d1c Tenker du kan bare være ærlig, og si at hoppingen forstyrrer mer for dere når dere er inne enn du hadde sett for deg på forhånd. Derfor vil du at de bare kommer over og hopper når dere selv er på trampolinen, eller hva du tenker er greit for deg nå når du har erfaring med hvordan hoppingen påvirker dere. 10
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du blir sykemeldt pga barn som leker ute? Ærlig talt.. da må du nesten bare flytte lenger ut på landet med en gang. Anonymkode: e8357...60a Er jo ikke bare fordi barn leker ute. Barn kan leke ute så mye de bare vil, er bare hyggelig syn, dette! Du har sikkert ikke lest hovedinnlegget. Vi har mistet hagen vår helt. Selv når vi har besøk så går de og hopper uten boligen engang spørre om det er greit. Og det er en liten rekkehus hage, der trampoline tar halvparten så er ikke bare å flytte trampoline lengre vekk. Den står 3 meter fra balkongdøra. Og ja, kanskje ikke alle blir slitne av støy og være i konstant aktivitet etter jobb ( i min situasjon mellom første og andre arbeidsøkt). Må jo enten la en aktiv 2 åring være ute, løpe, klatre, inn, ut, opp, ned trappa med han- mye å passe på. Eller være inne og så å si holde på med forestillinger for at det blir mer spennende en det som skjer ute på trampoline. Anonymkode: aa916...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 Takker for svar, alle. Jeg tar en prat med foreldre. Ville bare høre med dere om det er bare jeg som overreagerer. Takker for konkrete tips ang hva jeg skal si til foreldre🌸 Anonymkode: aa916...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Om det går ut over funksjonen din på den måten du beskriver og du ikke makter å sette grenser og håndheve disse så må trampolinen ryke. Anonymkode: d856b...f0b 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 Hvorfor kjøpte du trampoline? Med en tenåring og en 2-åring? Ingen av dem er vel i typisk trampoline-alder? Selg trampolinen på Finn.no. Kjøp evt. ny når toåringen blir større. Anonymkode: 2c80e...d56 1 1
Påfugl Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 Det hørtes skikkelig slitsomt ut! Synes du får noen unødvendig krasse svar her og håper du ser bort fra det. Jeg tenker du har landet på en god løsning om å snakke med foreldrene. Avtalen var jo at de skulle si ifra ført i utgangspunktet, så det er ikke feil av deg å ville sette noen grenser. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 Jeg hadde tatt ned trampolinene, sagt noe var ødelagt f.eks. Så hadde jeg satt den opp sener i sommer, men da gitt beskjed til naboen om at det var greit med litt mindre støy, så barna kan kun hoppe når det passer for dere. Anonymkode: c2e90...d45 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #19 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor kjøpte du trampoline? Med en tenåring og en 2-åring? Ingen av dem er vel i typisk trampoline-alder? Selg trampolinen på Finn.no. Kjøp evt. ny når toåringen blir større. Anonymkode: 2c80e...d56 13 år er fortsatt trampoline alder, i hvertfall hos oss. Har et til på 11. Når mine egne er ute og hopper så kan jeg i hvertfall sende minstemann ut til de i noen minutter. Da har de rolig aktivitet med han i trampoline, mens jeg kan begynne på middag eller noe. Ikke bruke hele tiden til underholdning/løping etter han ute. Takker igjen for svar til de som gidder å sette seg inn i situasjonen. Anonymkode: aa916...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 Det høres lurt ut å si at det ble mer slitsomt enn du trodde, og at din minste blir veldig slitsom når andre hopper på trampolina. Si du synes det var dumt at det ble sånn, men at det er fint om de heller hopper når dere ikke er hjemme. .. og husk dette når dere setter opp basseng eller huskestativ. Ikke si at noen andre bare kan bruke det så mye de vil. Det er dømt til å bli slitsomt og invaderende. Anonymkode: f9782...174 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå