Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg skal ta studier gjennom Nav etter lang tids alvorlig sykdom. Men jeg stresser litt for jeg har ikke pc, det er ikke rom i økonomien til bøker og utstyr. Noen som har studert gjennom nav? Får man noe dekket? 

Anonymkode: dd4fc...fb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er du over 30 får du ekstra lån. Seriøst, ikke ta av fellesskapet kun for dette... Finansier det selv

Anonymkode: 831d2...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

er du over 30 får du ekstra lån. Seriøst, ikke ta av fellesskapet kun for dette... Finansier det selv

Seriøst, det er bedre at noen får hjelp til å skaffe en jobb de kan klare enn at de får uføretrygd. - Skjerp deg ab….b26

Anonymkode: 21b95...715

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg mener absolutt ikke å ta av fellesskapet men har oppriktig lyst å komme meg i jobb. Og dette er beste måten. Her har jeg en sjanse til utdannelse som gir en jobb jeg kan klare å være i i mange mange år. Istede for å bli ufør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om tilleggsstønad gjennom NAV for bøker og utstyr.

Anonymkode: ec4b1...451

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan søke om tilleggsstønad gjennom NAV for bøker og utstyr.

Anonymkode: ec4b1...451

En sannhet med modifikasjoner. Hun kan søke tilleggsstønad til bøker, som er ca 8000,- pr studieår. Pc dekkes ikke av dette beløpet. Til ts: gå på biblioteket og be de fjernlåne pensumbøker. Når du får bøkene scanner du dem og lagrer de på pc til eget bruk og kan dermed slippe utgifter til pensum. Så kan du bruke tilleggsstønaden på pc. 

Anonymkode: 8abe1...b63

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, 

jeg skal ta studier gjennom Nav etter lang tids alvorlig sykdom. Men jeg stresser litt for jeg har ikke pc, det er ikke rom i økonomien til bøker og utstyr. Noen som har studert gjennom nav? Får man noe dekket? 

Jeg tror jeg fikk dekket noe til utstyr første året (tror det var relativt lite), men jeg tok meg studielån på siden for å ikke ha problemer med slikt, og spare NAV. Målet var jo å komme i jobb (som også gikk), og dermed ikke noe problem å betale ned lånet.

Så da ble skolePC, bøker og andre utgifter tatt fra studielånet, noe jeg mener er rett og rimelig.

Anonymkode: 933c4...471

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg mener absolutt ikke å ta av fellesskapet men har oppriktig lyst å komme meg i jobb. Og dette er beste måten. Her har jeg en sjanse til utdannelse som gir en jobb jeg kan klare å være i i mange mange år. Istede for å bli ufør. 

Studielån er løsningen da, slik det er for de fleste andre studenter :)

Skulle alt gå rett vest, så har du mulighet til reduksjon, ev. sletting (basert på inntekt) av studielånet om du ender som ufør.

AnonymBruker
Skrevet

PC tviler jeg du får støtte til. Skolene har utlånepc'er og må du bruke det til innleveringer så må du enten bruke dem på skolen på fritiden, eller låne på biblioteket i byen du bor i. 

Anonymkode: eda56...47c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta opp lån for å unngå å be om ekstra penger fra NAV, men dette lånet skal vel betales med inntekten som kommer fra NAV uansett? Om jobb var garantert i nær framtid kunne jeg sett logikken din (dog ikke helt enig), men...? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg om de som prøver å gi deg dårlig samvittighet for å søke om støtte til å dekke diverse utgifter og blant annet til PC. Du skal ha de pengene du har krav på. Disse betingelsene er like for alle, også for de som er friske i dag, om de skulle bli syke og havne i samme situasjon. Jeg synes at de som ønsker å endringer på det, får ta det ved stemmeurnen, og ikke til de som bruker tilbudet som er vedtatt pr i dag. Unge friske studenter benytter seg også av alle former for støtte og stipend de kan få, så hvorfor skal ikke også du ha fullt lov til det?

Ellers, en PC til studiebruk trenger ikke å koste så alt for mye. Man kan få helt brukbare laptoper til mellom 3-4000kr og kanskje til og med lavere. Det går an å få delbetaling i de fleste nettbutikker (men kjenner ikke detaljene godt nok til å kunne "anbefale" det). Kjenner du noen med litt peiling så kan de kanskje hjelpe deg med å finne en grei brukt laptop på finn.no.

Anonymkode: 67bc7...4e5

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unge friske studenter benytter seg også av alle former for støtte og stipend de kan få, så hvorfor skal ikke også du ha fullt lov til det?

som TS også kan benytte seg av, noe som gjør sammenligningen direkte latterlig

Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

som TS også kan benytte seg av, noe som gjør sammenligningen direkte latterlig

Hvorfor tipser du ikke TS om dette da? 

Det er vel tydelig at vedkommede du siterte siktet til ordninger som gjelder for unge studenter. Det er mye mennesker som blir alvorlig syke tidlig i livet går glipp av og ikke får tilbud om, som mange ser ut til å glemme når de da får andre tilbud senere i livet.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

PC tviler jeg du får støtte til. Skolene har utlånepc'er og må du bruke det til innleveringer så må du enten bruke dem på skolen på fritiden, eller låne på biblioteket i byen du bor i. 

Anonymkode: eda56...47c

Egen PC er et obligatorisk krav på mange studieretninger ved høyere utdanning. UtlånsPC på skole? Jeg tror du må refere til VGS, for det var ikke vanlig på uni. i hvert fall.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Miranda Bailey said:

Det er vel tydelig at vedkommede du siterte siktet til ordninger som gjelder for unge studenter. Det er mye mennesker som blir alvorlig syke tidlig i livet går glipp av og ikke får tilbud om, som mange ser ut til å glemme når de da får andre tilbud senere i livet.

Det er jo allerede tipset om det, lånekassen er sted nummer en hvor de aller fleste studenter henvender seg - og får støtte (stipend/lån).

Av en eller annen grunn virker det som om noen synes det er ille å nevne lånekassen, men det er nå engang slik de fleste studenter finansierer studiene. En på AAP (jeg var i tilsvarende situasjon), trenger neppe hele lånet en gang, men det er et billig lån, og vil med letthet dekke utgifter som bøker, PC og mer til.

For min del hadde jeg litt rotete økonomi, så studielånet hjalp meg også med å fjerne dum kredittgjeld. I tillegg har studielånet "sikring" for lånetaker om vedkommende skulle bli ufør.

Skjønner ikke at det er ille å påpeke noe slikt, men men, vi er forskjellige alle sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sammenlignet noe som helst. Bare presisert at det er helt vanlig å benytte seg av alle de støtteordningene man har krav på.

Anonymkode: 67bc7...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Du får dekket rundt 8000kr (på universitetsnivå) til bøker, bor du mer enn 6 km fra studiested kan du og søke om å få dekt busskort eller kjøreutgifter til en fast sats.

På AAP har du krav på studielån  igjennom Lånekassen i tillegg til AAP - men alt blir gitt som lån og ikke konvertert til lån. Du kan søke på Lånekassen på nett så fort du har fått bekreftet studieplass.

Anbefaler deg å søke om studielån, så du har penger til datamaskin og sånt. Ender du ufør blir lånet slettet om du ikke har hatt svært høy inntekt - og kommer du deg ut i jobb er det en smal sak å betale på et lite studielån.

Anonymkode: 7f234...c43

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei.

Du får dekket rundt 8000kr (på universitetsnivå) til bøker, bor du mer enn 6 km fra studiested kan du og søke om å få dekt busskort eller kjøreutgifter til en fast sats.

På AAP har du krav på studielån  igjennom Lånekassen i tillegg til AAP - men alt blir gitt som lån og ikke konvertert til lån. Du kan søke på Lånekassen på nett så fort du har fått bekreftet studieplass.

Anbefaler deg å søke om studielån, så du har penger til datamaskin og sånt. Ender du ufør blir lånet slettet om du ikke har hatt svært høy inntekt - og kommer du deg ut i jobb er det en smal sak å betale på et lite studielån.

Rettelse: lån fra Lånekassen vil ikke bli omgjort til stipend når du mottar aap. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta studielån i tillegg for å kunne kjøpe deg en pc?

Jeg tror ikke at du får støtte til å kjøpe pc. Da jeg studerte og hadde AAP så fikk jeg tilleggsstønad til bøker. Mulig du kan bruke de pengene om du ikke må kjøpe veldig mye bøker?

Anonymkode: d6560...8fd

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Miranda Bailey skrev (35 minutter siden):

Det er vel også tydelig at åpenbart ikke vet hva du snakker om. Lån gjennom lånekassen er ikke aldersbetinget, faktisk får du bedre vilkår som eldre student. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...