AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Når jeg hører om narsissister, så ser jeg for meg "psykopater" uten empati. Som speiler og gjør ting for å fremstå normal og som at de bryr seg kanskje. Og som ikke viser sine verste sider for andre enn de aller nærmeste. Altså kone/barn stort sett. Men hvordan er de som venner? Ser ikke helt for meg at det er mulig å være venn med en sånn person. Får de til å skjule at det eneste de vil med folk er å ha nytte av dem på noe vis? De bryr seg jo ikke om andre enn seg selv..? Det er kanskje grader av det også. Men å mangle empati. De forstår jo ikke selv at de mangler noe? Hva tenker de om det selv? Noen som har erfaring? Er du narsissist selv? (Kjenner en med trekk, han er veldig skrytete, setter seg selv høyere enn andre, mener at lover er til for alle andre enn han, omtaler seg gjerne i tredje person, veldig selvsentrert, kritisk til andre, snakker masse om hvor flink han er, står på for at andre og skal skryte av han, blir veldig fornærma hvis han ringer noen og de ikke svarer osv osv. Tror folk bare ser på dette som morsomt, sjarmerende, som at han er litt hissig og må snakkes til deretter. Tenker noen blir litt slitne av å prøve å få inn et ord i samtalen, men han sporer alt over på seg selv igjen. Han henger med masse folk, spanderer masse.. Virker som at folk blir kjøpt/bare henger med han uten å virkelig like han.) Anonymkode: d02d7...1a1
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 (endret) Min eks er diagnostisert av rettspsykiater med antisosial PF, riktignok hakket verre enn narsissist da, og han har null selvinnsikt for å si det slik. Han er mest idiot mot damer, men har også utbrudd mot andre også. Så hans venner kommer og går. De som tolerer han er gjerne ikke så gode personer de heller. Men, han holder til i rusmiljøet da, og er dømt til forvaring. Så han er jo et litt ekstremt tilfelle. En annen eks av meg, vet ikke om han har narsissist så ille at han har PF, men han har mange trekk, og han fungerer fint med venner. Men han kunne virkelig være et troll mot meg. Min tidligere stefar er nok type antisosial, og ingen selvinnsikt der. Men han hadde i alle fall nettverk hvor han hadde denne fasaden. Var noe annet innenfor husets vegger. Endret 27. mai 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Jeg har en narsissist i nær familie. Jeg mener å ha hørt at de som har denne sykdommen aldri ville tenke tanken på at de selv kan ha det, fordi de er så blottet for selvinnsikt og har et virkelighetsfjernt syn på seg selv. En narsissist vil aldri kunne forandre seg. Det eneste du kan gjøre er å kutte kontakten helt eller delvis med vedkommende. Personen i min familie er en utrolig dårlig lytter og har et ekstremt talebehov. Det er helt vanvittig hvordan hun klarer og vri og snu på alt mulig i en samtale slik at det plutselig handler om henne. Hun er veldig lettkrenkelig, lite empatisk og skal ha siste ordet når det gjelder det meste. Hun mener noe om alt og alle og helvete er løs om noen kritiserer hun selv for en filleting. Da går hun enten i forsvar eller inntar offerrollen. Hun utnytter alle rundt seg, og dessverre ser jeg litt frem til dagen hun ikke er her mer. Anonymkode: 8a256...9ec
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg mener å ha hørt at de som har denne sykdommen aldri ville tenke tanken på at de selv kan ha det Men om diagnosen er satt. Er dette noe de kan være ærlige om? En narsissist som har interesse av psykologi, som leser mye om diverse temaer og diagnoser. Blant annet om narsissisme/psykopati. Kan det gå opp et lys? Eller tenker han "sånn er jo ikke jeg, jeg har masse medfølelse"? Lurer veldig på hvordan hjernen deres funker. Snakket med ei som er veldig people pleaser, hun var litt opprømt fordi hun hadde møtt en som er narsissist. Hun syntes "synd på han som ikke har empati". Men han savner jo ikke det på noe vis, tenker jeg. Han er jo bare en kakerlakk som lever av å opphøye seg selv ved å trekke ned andre osv. Denne mannen var visst veldig opptatt av psykologi. Jeg bare tenkte "Løøøp, jente" mens hun snakket, så fikk ikke med meg alt. Anonymkode: d02d7...1a1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Hadde ei venninne som var narssisist. Hun baksnakket alle, om ganske drøye ting og fikk de til å virke psyke. Hu satte opp folk mot hverandre, og det gjaldt de fleste, og godtet seg hvis det ble krangling ect. Hun hadde null selvinnsikt, og det var alltid synd på henne. Hun kjørte i fylla på atv, ble tatt og mistet lappen. Måtte sone med fotlenke og det var ikke måte på hvor synd det var i henne, hun var full av angst for de kunne komme på sjekk når som helst (at hun var edru ect). For ikke å snakke om boten. Og ikke så hun problemet med at hun kjørte i fylla heller, ikke var det bil, så hun kunne ikke skada nien, og hun fikk så panikkangst at hun bare måtte komme seg bort. Asså.... nada selvinnsikt. Alkoholiker, drikker øl stort sett hver dag, ser ikke problemet. Alle andre har et problem, likevel er det hun som sitter enten alene, eller med nye venner konstant. Kom også med stikk man liksom ikke helt kunne ta henne på, men samtidig var subtile og stakk. Menn bruker hun til eget forbruk, samme om de har dame, ikke fungerer hun i forhold heller. Heldigvis kom jeg meg unna til slutt, og så alt hun har gjort på de årene, og det hun har sagt til andre for å svarte meg f.eks. Anonymkode: 63a7e...4af
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde ei venninne som var narssisist. Hun hadde null selvinnsikt, og det var alltid synd på henne. Er det bare noe du mener hun var, eller har hun diagnosen? Anonymkode: d02d7...1a1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Det er vel sjeldent at folk får diagnosen? Synes ikke det er vanlig ihvertfall. min eks har fått diagnosen indirekte av min eks psykolog. Han har mange trekk, ordsalater er en av det. Hans mor er lik. De snakker og snakker og snakker frem til man blir helt ør og glemmer hva man diskuterte i starten. Er kronisk uenig. lytter ikke. ingen øyekontakt. Han sier aldri unnskyld, er ikke interessert i andre sine følelser ( det er slitsomt og flaut ) Han elsker å få meg til å vike gal, dårlig mamma, uselvstendig osv. Og ville ikke at jeg skulle kjøpe bil, kjøpe hus, osv, slike store ting som er bra og fint, fordi det kom jeg ikke til å klare sa han. Skaffet meg det uansett, og nå som jeg vil kjøpe større bil, er det også et problem. Anonymkode: d7c1b...b66
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det bare noe du mener hun var, eller har hun diagnosen? Anonymkode: d02d7...1a1 Psykologen hennes mente det, hun satt å sa det en gang vi drakk, og ramset opp hvorfor psykologen mente det. Men om hun fikk diagnosen satt er jeg usikker på. Men den stemmer uten tvil. Anonymkode: 63a7e...4af
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel sjeldent at folk får diagnosen?............... Bra han er en eks. Hvordan går det å samarbeide om barna? Kanskje hun jeg kjenner bare antar at han er narsissist. Virka som at hun var helt sikker og hadde hørt det av vedkommende selv. Han jeg kjenner med sterke trekk kommer aldri til å få diagnosen. Han mener at han ikke har behov for psykolog for noe som helst, han er frisk og bra liksom... Derfor syntes jeg det hørtes spesielt ut med en som er ærlig om sin diagnose.. Anonymkode: d02d7...1a1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Min eks har narsissistiske trekk og har mange gode venner. Han sa en gang at han måtte passe på å ikke si det og det til vennene (altså kunne han ikke være seg selv 100% blant dem), fordi som han sa da ville jo vennene ta avstand. Så han klarer å holde oppe fasaden når det gagner han for å si det slik. En gang tok jeg opp narsissist temaet med ham på en smidig og empatisk måte og han innrømmet at han var klar over at han hadde narsissistiske trekk, men minutter senere tok han det tilbake ved å prate om hvor empatisk han var. Noe som ikke stemmer til den grad han uttrykket det. Men som jeg har lest så handler det om "shame avoidance". Dersom ikke relasjonen til vennene setter hans selvbilde til veggs så trigges han heller ikke. Narsissister frykter ofte skam/rifter i sitt eget selvbilde fordi forelderen/foreldrene ikke har hatt såkalt "whole object relations". Dette var tilfellet hos min eks. Moren skiftet mellom å skryte av ham, men mest kritiserte hun ham og slengte dritt om ham til andre slektninger. Dermed utviklet han ikke et stabilt selvbilde, og det har gjort at han streber med å opprettholde et perfekt image av seg selv utad (og overfor seg selv selv om de aller nærmeste kan merke at han innerst inne er svært usikker i enkelte ting). Selv om han har vært forferdelig mot meg både under forholdet og svertekampanje i ettertid, så har jeg likevel empati med ham og andre som har slike trekk. Man vet aldri hva de har opplevd i livet og hvorfor de har blitt som de har blitt. Det betyr derimot selvsagt ikke at man skal akseptere å bli utsatt for psykisk vold. Anonymkode: b10a3...241
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når jeg hører om narsissister, så ser jeg for meg "psykopater" uten empati. Som speiler og gjør ting for å fremstå normal og som at de bryr seg kanskje. Og som ikke viser sine verste sider for andre enn de aller nærmeste. Altså kone/barn stort sett. Men hvordan er de som venner? Ser ikke helt for meg at det er mulig å være venn med en sånn person. Får de til å skjule at det eneste de vil med folk er å ha nytte av dem på noe vis? De bryr seg jo ikke om andre enn seg selv..? Det er kanskje grader av det også. Men å mangle empati. De forstår jo ikke selv at de mangler noe? Hva tenker de om det selv? Noen som har erfaring? Er du narsissist selv? (Kjenner en med trekk, han er veldig skrytete, setter seg selv høyere enn andre, mener at lover er til for alle andre enn han, omtaler seg gjerne i tredje person, veldig selvsentrert, kritisk til andre, snakker masse om hvor flink han er, står på for at andre og skal skryte av han, blir veldig fornærma hvis han ringer noen og de ikke svarer osv osv. Tror folk bare ser på dette som morsomt, sjarmerende, som at han er litt hissig og må snakkes til deretter. Tenker noen blir litt slitne av å prøve å få inn et ord i samtalen, men han sporer alt over på seg selv igjen. Han henger med masse folk, spanderer masse.. Virker som at folk blir kjøpt/bare henger med han uten å virkelig like han.) Anonymkode: d02d7...1a1 En narsisstis er egentlig ikke noe annet enn en svært usikker person som prøver å heve seg over andre med ulike metoder og avhengig av andres oppmerksomhet for bekreftelse. De spiller et skittent spill for å få til dette, og sårer mange på veien. Blir de avslørt gjør de det de kan for å sverte den andre, med f.eks usanne rykter. Derfor når man aldri inn til en narsissist heller, for de er livredde for at folk skal se deres svakheter. De kan ha noe empati, men lite. En psykopat har ingen empati. De er drøye. De kan drepe uten å føle noe. De setter seg selv høyest. Ingen er over dem uansett. De har en overdrevet selvtillit og selvbilde. Anonymkode: 143d1...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Tror få får denne diagnosen da de ikke oppsøker hjelp selv. det er dessverre de rundt som merker en slik person.. Anonymkode: 0ec09...9d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Les Uro av Finn Skårderud så får dere et annet bilde av hvem en narsissist er. Den stereotypen av narsissisten dere har lært at eksisterer på youtube eller av såkalte "ekspert" blogger stemmer ikke med virkeligheten. Anonymkode: 5a9e1...713 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 14.32): Jeg har en narsissist i nær familie. Jeg mener å ha hørt at de som har denne sykdommen aldri ville tenke tanken på at de selv kan ha det, fordi de er så blottet for selvinnsikt og har et virkelighetsfjernt syn på seg selv. En narsissist vil aldri kunne forandre seg. Det eneste du kan gjøre er å kutte kontakten helt eller delvis med vedkommende. Personen i min familie er en utrolig dårlig lytter og har et ekstremt talebehov. Det er helt vanvittig hvordan hun klarer og vri og snu på alt mulig i en samtale slik at det plutselig handler om henne. Hun er veldig lettkrenkelig, lite empatisk og skal ha siste ordet når det gjelder det meste. Hun mener noe om alt og alle og helvete er løs om noen kritiserer hun selv for en filleting. Da går hun enten i forsvar eller inntar offerrollen. Hun utnytter alle rundt seg, og dessverre ser jeg litt frem til dagen hun ikke er her mer. Anonymkode: 8a256...9ec Hvorfor har du kontakt med hun da? Hvordan vet du at hun er det? Anonymkode: 467d6...48a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå