Gå til innhold

Fikk 6 måneders fengsel for uaktsomt drap og å ha lammet en annen person

Anbefalte innlegg

Skrevet

6 Måneders fengsel for uaktusomt drap

Fyren får 6 måneders fengsel for å ha ødelagt to liv. Hvordan går det an at et rettsvesenet godtar så latterlige milde straffer når lovbruddene får sånne konsekvenser? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
kar90 skrev (8 minutter siden):

Fyren får 6 måneders fengsel for å ha ødelagt to liv. Hvordan går det an at et rettsvesenet godtar så latterlige milde straffer når lovbruddene får sånne konsekvenser? 

Kan ikke fatte det skulle hatt minst 10 år i USA hadde han kanskje fått 50 år eller kanskje flere hundre år.Jeg ønsker ikke at det norske rettvesenet skal bli like strengt som USA men det er ingen tvil om at det må bli strengere.

Endret av Sommer2464
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes også vi burde bruke mye kortere tid på å dømme forbrytere.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Sommer2464 skrev (2 minutter siden):

Kan ikke fatte det skulle hatt minst 10 år i USA hadde han kanskje fått 50 år . Jeg ønsker ikke at det norske rettvesenet skal bli like strengt som USA men det er ingen tvil om at det må bli strengere.

Burde definitivt vært høyere enn 21 år i hvert fall synes jeg

Skrevet
kar90 skrev (6 timer siden):

Norsk latterlig rettsvesen i action igjen.

Det burde vært minst 16 år i fengsel pluss kjøreforbud livet ut.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig i at straffen er latterlig lav, men flere tiår bak murene for uaktsomt drap er for voldsomt. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Example skrev (4 timer siden):

Enig i at straffen er latterlig lav, men flere tiår bak murene for uaktsomt drap er for voldsomt. 

Flere tiår for å ha drept noen og lammet en annen? Altfor mildt. Det er ingen formidlende omstendigheter her. Det er egentlig feil å kalle det for uaktsomt drap. Når man kjører og sender SMS samtidig er det opplagt at man risikerer eget og andres liv. Selv om han ikke mente å drepe, så var han klar over risikoen hans handlinger innebærer. Og godtok risikoen ved å skrive denne SMS-en. Da godtar man jammen å råtne i fengsel i flere tiår også. Jeg ler av norsk straffeutmåling for den er til å le av. 

P.S. Det beste ville vært hvis han døde på stedet.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest ATLAS6
Skrevet

Sjåføren skal i fengsel i 6 måneder, betale erstatning, mister retten til førerkort og får andre konsekvenser som følge av vandelsattest. 6 måneders fengselstraff er ikke den lengste tiden, men det er heller ikke kort. Jeg er glad Norge ikke kriminaliserer alle for resten av livet, og at det er forskjell på de med gjentakelsesfare og de som er fare for samfunnet. Samfunnet er virkelig ikke tjent med at alle sitter i fengsel i flere ti-år. Det er en grunn til at vi har så lave tall på innsatte som sitter i fengsel etter første gangen de ble fengslet. 

Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Flere tiår for å ha drept noen og lammet en annen? Altfor mildt. Det er ingen formidlende omstendigheter her. Det er egentlig feil å kalle det for uaktsomt drap. Når man kjører og sender SMS samtidig er det opplagt at man risikerer eget og andres liv. Selv om han ikke mente å drepe, så var han klar over risikoen hans handlinger innebærer. Og godtok risikoen ved å skrive denne SMS-en. Da godtar man jammen å råtne i fengsel i flere tiår også. Jeg ler av norsk straffeutmåling for den er til å le av. 

P.S. Det beste ville vært hvis han døde på stedet.

Det er åpenbart uaktsomt, og ikke forsettlig. Jeg er enig i at straffeutmålingen må være såpass streng at det det er allmennpreventivt, men det å låse inne en person som ikke har vist noe forsett om å skade andre i flere tiår blir bare tullete. I tillegg til at vi andre må bære kostnadene av dette ved at man tar en person som sannsynligvis vil fungere i jobb og betale skatt, og gjøre han til en enorm utgift i år etter år. Skal man følge den linja må man samtidig argumentere for hvorfor vi som skattebetalere skal bruke mer bruke mer av fellesskapets penger i ren hevnlyst overfor mennesker som tar gale valg i trafikken.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Gjest Villfisker
Skrevet

For en jævel. Burde aldri få sitte bak et ratt igjen. Dette er bare mulig i dumme Norge. Denne dommen signaliserer til samfunnet at det ikke er så farlig om man dreper noen. Bare husk å si at du ikke gjorde det med vilje. Mens hvis du har en upopulær mening, skal du fengsles, få ødelagt rykte, og høye bøter.

For et ubrukelig og korrupt rettsvesen vi har. 🤮

Gjest Villfisker
Skrevet
Example skrev (6 minutter siden):

Det er åpenbart uaktsomt, og ikke forsettlig. Jeg er enig i at straffeutmålingen må være såpass streng at det det er allmennpreventivt, men det å låse inne en person som ikke har vist noe forsett om å skade andre i flere tiår blir bare tullete. I tillegg til at vi andre må bære kostnadene av dette ved at man tar en person som sannsynligvis vil fungere i jobb og betale skatt, og gjøre han til en enorm utgift i år etter år. Skal man følge den linja må man samtidig argumentere for hvorfor vi som skattebetalere skal bruke mer bruke mer av fellesskapets penger i ren hevnlyst overfor mennesker som tar gale valg i trafikken.

Var en av mine første tanker også. Tydeligvis ikke så farlig med liv. Heller begrense statens utgifter virker det som. 

Syns faktisk det kunne vært en ide å la han sone lenger, så kunne han betalt høyere skatt når han kom ut. Det hadde i hvert fall vært fortjent.

Skrevet

Bare meg som faktisk synes synd på denne mannen? Tenk, dette må han ha på samvittigheten for resten av livet. Er ikke det straff nok? Et liv i skyldfølelse for å ha drept noen uten intensjon. Kan ikke tenke meg verre smerte på denne jord.

• Liker 13
  • Hjerte 3
Skrevet

Det der så jeg, og jeg tenkte det samme. Han burde fått opptil to års fengsel. 

Og så håper jeg at alle som klager på at man kan bli ilagt bot for mobilbruk, tenker seg om en gang til før de bruker mobilen under bilkjøring, også gjerne før de setter seg til tastaturet og sutrer over at politiet bruker ressurser på å bøtelegge mobilbruk i trafikken. 

Det kunne vært deg og meg eller våre nærstående som var død eller lammet fra livet og ned.

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Helt grusomt. Alt for lite med 6 måneders fengsel når noen gjør sånn at uskyldige mennesker dør og blir alvorlig skadet i trafikken på grunn av folk bare MÅ SITTE PÅ MOBILEN når de kjører. Skjønner ikke at noen virkelig klarer å sitte med mobil med vilje når de kjører og sette andres liv i fare. Burde vært 6-10 år i fengsel minst og aldri mer få lov å kjøre og aldri mer få ta lappen på ny.

Mine tanker går til de pårørende og kvinnen som ble lam og mistet mannen sin.

Endret av Warrior
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (På 28.5.2022 den 14.53):

Bare meg som faktisk synes synd på denne mannen? Tenk, dette må han ha på samvittigheten for resten av livet. Er ikke det straff nok? Et liv i skyldfølelse for å ha drept noen uten intensjon. Kan ikke tenke meg verre smerte på denne jord.

Nei, dårlig samvittighet ikke straff nok. Selvsagt ikke lett å leve med å ha tatt liv, men det betyr ikke at man skal slippe straff. 

Mannen hadde også 25 sekunder å starte å  bremse på. Det er helt enormt godt tid. Dette er ikke et uhell som kan skje hvem som helst. Det er så grov uaktsomhet at om han selv hadde dødd så hadde man trodd det var selvmord. 

Endret av Nimbus2000
Gjest ytmnd
Skrevet

6 måneder er jo ett hån mot ofrene og eventuell familie som sitter igjen.. To liv ødelagt burde gi deg minimum 10-15år bak murene og aldri igjen muligheten til å kjøre motorkjøretøy. Håper hvertfall han blir gjeldsslave livet ut.

Gjest Warrior
Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Jeg hadde også syntes synd på han hvis det ikke var for at han satt med mobilen. Jeg klarer ikke synes synd på noen som holder på med mobil eller andre ting når de kjører. Folk vet godt faren med å gjøre det, og når folk likevel gjør det og setter andres liv i fare for de må skrive den meldingen eller andre ting mens de kjører. Nei da får de ikke min medfølelse og synes 6 måneders fengsel er alt for lav straff. 

Endret av Warrior
Skrevet

Det er jo bare å google "6 måneders fengsel", så kan man sammenligne alvoret mellom denne tragedien og annet som gir tilsvarene straff. FRP politikeren Mazyar Keshvari fikk f.eks 11 måneder for og ha levert inn 72 fiktive reiseregninger. Hvis argumentet hva som er lønnsomt for samfunnet skulle telle, burde vel kanskje Keshvari heller settes i hamsterhjul som produserer strøm, samtidig som han strikker gensere til salg, i stedet for å sone så lenge..

Her er familier ødelagt. Mannen er død, og kvinnen er lam. Fordi en tufs kjørte i 100km/t og tekstet i stedet for å følge med på veien. Det er helt sykt, og straffen ER latterlig lav!

• Liker 11
  • Hjerte 1
Gjest Anonobilis
Skrevet
2 hours ago, Tvillingsjel said:

Jeg gjorde det frem til jeg leste at han i retten forklarte seg med at han fiklet med bilradioen (og ikke mobilen) for å få mindre straff, men så ble han fersket med mobildata som viste at han sendte sms sekunder før påkjørselen. Han ødela to liv OG prøvde å lyve seg til billigere straff i retten!

Skrevet
ATLAS6 skrev (6 timer siden):

Sjåføren skal i fengsel i 6 måneder, betale erstatning, mister retten til førerkort og får andre konsekvenser som følge av vandelsattest. 6 måneders fengselstraff er ikke den lengste tiden, men det er heller ikke kort. Jeg er glad Norge ikke kriminaliserer alle for resten av livet, og at det er forskjell på de med gjentakelsesfare og de som er fare for samfunnet. Samfunnet er virkelig ikke tjent med at alle sitter i fengsel i flere ti-år. Det er en grunn til at vi har så lave tall på innsatte som sitter i fengsel etter første gangen de ble fengslet. 

Konsekvensene for han er ingenting i forhold til skaden han har påført - drept en person og ødelagt en annen. Samfunnet er best tjent med at de som har tatt liv sitter lengst mulig i fengsel slik at færre fristes av tanken. Hadde han fått et par tiår i fengsel, ville det vært avskrekkende for mange som har tenkt å skrive SMS mens de kjører. 

Example skrev (4 timer siden):

Uaktsomt er hvis et barn hopper foran bilen og du har ingen forutsetning å stoppe eller snu i tide. Da har du ikke gjort noe galt, du var bare feil sted i feil tid.

Han her er ikke et slikt tilfelle - han har forårsaket døden velvitende at å skrive SMS mens han kjører og ha oppmerksomheten et annet sted fører med seg stor fare for trafikkulykke og at noen blir skadet eller mister livet. Uaktsomt er det ihvertfall ikke. Jeg ser at det mangler riktig kategori i straffeloven for hans tilfelle, men det blir helt feil å kalle det uaktsomt. Det er ikke tullete at han tilbringer et par tiår i fengsel og har god tid å fundere over hva han har gjort samtidig som han bruker tiden å utvikle noen evner han mangler. I mellomtiden fjernes han fra veiene og faren at han dreper en annen. Han kan jobbe i fengsel og betale kostnadene sine med lønna han får. På denne måten blir han ikke en byrde for samfunnet. Selvfølgelig blir det vanskelig hvis man skal opprettholde luksusstandard i fengsel. Da må det mer spartanske forhold til, så går regningen i null.

Vi skal ikke bruke skattepenger i ren hevnlyst. Han vil betale utgiftene selv. Eventuelt også med arv han får i mellomtiden.

• Liker 7
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...