AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Hvis fellesperioden er noe man skal fordele etter eget ønske, hvorfor er det bare aktivitetskrav for mor? Skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Anonymkode: a8374...8af
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 For at far skal tvinges til å ta ansvar for babyen, staten stoler ikke på at menn klarer det om mor er hjemme. Det er sikkert noen som ville brukt det for å gi far ekstra betalt ferie, så da må alle tvinges. Jeg er helt enig med deg om at det er ulogisk. Anonymkode: ac391...73a 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Verst er det for de som er diverse årsaker er ute av arbeidslivet, og bare far har jobbet seg opp rett til foreldrepenger. Har mor ingen jobb å gå til, og derfor ikke dekker aktivitetskravet, får heller ikke far sin permisjon. Anonymkode: fbe87...93b 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Fordi staten selvfølgelig ikke vil betale for at to foreldre skal gå hjemme. Anonymkode: 08d81...dc5 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Fordi likestilling kun finnes når det passer for staten. Anonymkode: 1b295...2db
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi staten selvfølgelig ikke vil betale for at to foreldre skal gå hjemme. Anonymkode: 08d81...dc5 Men om mor tar ut av fellesperioden er det ingen aktivitetskrav til far…… Anonymkode: fbe87...93b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men om mor tar ut av fellesperioden er det ingen aktivitetskrav til far…… Anonymkode: fbe87...93b Akkurat det har vel med amming å gjøre, morsmelk er tross alt fremdeles anbefalt som eneste næring frem til 4/6 måneder avhengig av hvilke retningslinjer man leser. Ellers er jeg helt enig, det burde være opp til hver familie og bestemme fordeling av permisjonen. Anonymkode: eba96...90a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Akkurat det har vel med amming å gjøre, morsmelk er tross alt fremdeles anbefalt som eneste næring frem til 4/6 måneder avhengig av hvilke retningslinjer man leser. Ellers er jeg helt enig, det burde være opp til hver familie og bestemme fordeling av permisjonen. Anonymkode: eba96...90a Vel, om det har med amming å gjøre er det jo enda mer merkelig. Har et barn der bare far har jobbet seg opp rett til foreldrepenger mindre behov for morsmelk enn et barn der bare mor har jobbet seg opp rett til foreldrepenger? I praksis så sier jo reglene det om det er amming som er begrunnelsen for at det er aktivitetskrav for mor om far tar ut av fellesperioden og ikke omvendt. Anonymkode: fbe87...93b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akkurat det har vel med amming å gjøre, morsmelk er tross alt fremdeles anbefalt som eneste næring frem til 4/6 måneder avhengig av hvilke retningslinjer man leser. Ellers er jeg helt enig, det burde være opp til hver familie og bestemme fordeling av permisjonen. Anonymkode: eba96...90a Mange bruker mme. Da kunne jo like gjerne far vært hjemme hele tiden Anonymkode: a6daa...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Nå føler jeg meg teit som spør, men hva er aktivitetskrav? 😅 Anonymkode: b6a40...66b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå føler jeg meg teit som spør, men hva er aktivitetskrav? 😅 Anonymkode: b6a40...66b For at far skal ta ut deler av fellesperioden av foreldrepengene, er det aktivitetskrav til mot. Hun må enten være i jobb, 100% studie, eller jobb og studie som til sammen blir fulltid. Om mor skal ta ut deler av fellesperioden, er det derimot ingen aktivitetskrav til far. Anonymkode: fbe87...93b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For at far skal tvinges til å ta ansvar for babyen, staten stoler ikke på at menn klarer det om mor er hjemme. Det er sikkert noen som ville brukt det for å gi far ekstra betalt ferie, så da må alle tvinges. Jeg er helt enig med deg om at det er ulogisk. Anonymkode: ac391...73a "Sikkert noen"? Ganske mange, vil jeg tro. Anonymkode: a0ea3...277 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For at far skal ta ut deler av fellesperioden av foreldrepengene, er det aktivitetskrav til mot. Hun må enten være i jobb, 100% studie, eller jobb og studie som til sammen blir fulltid. Om mor skal ta ut deler av fellesperioden, er det derimot ingen aktivitetskrav til far. Anonymkode: fbe87...93b Det er også provoserende at mor ikke kan ha en deltidsstilling på f.eks. 60%. Det er ikke nok som aktivitetskrav. Anonymkode: e76a0...483 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er også provoserende at mor ikke kan ha en deltidsstilling på f.eks. 60%. Det er ikke nok som aktivitetskrav. Anonymkode: e76a0...483 Nei det må være mer enn 75% eller noe? Anonymkode: a6daa...4fa
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Har det noe å gjøre med at de fleste som ikke oppfyller aktivitetskravet har mottatt engangsstønad? Da får man jo isåfall dobbelt opp dersom far tar fellesperioden (mor får stønad, far får permisjonspenger). Anonymkode: 41e22...c8c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Verst er det for de som er diverse årsaker er ute av arbeidslivet, og bare far har jobbet seg opp rett til foreldrepenger. Har mor ingen jobb å gå til, og derfor ikke dekker aktivitetskravet, får heller ikke far sin permisjon. Anonymkode: fbe87...93b Sånn endte det for oss. Far gledet seg så mye til pappaperm så han kunne få være mer med baby enn den lille timen fra han kommer hjem til legging og så jeg kunne få begynt på skole eller i jobb, men sånn gikk det ikke. Giganedtur for alle mann, men aller mest for han som hadde sett sånn fram til å endelig kunne være ordentlig sammen med barnet sitt. Anonymkode: 19eef...59c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sånn endte det for oss. Far gledet seg så mye til pappaperm så han kunne få være mer med baby enn den lille timen fra han kommer hjem til legging og så jeg kunne få begynt på skole eller i jobb, men sånn gikk det ikke. Giganedtur for alle mann, men aller mest for han som hadde sett sånn fram til å endelig kunne være ordentlig sammen med barnet sitt. Anonymkode: 19eef...59c Så trist! 😰 Men dersom du hadde skole eller jobb å gå til, hadde du ikke da oppfylt aktivitetskravet? Anonymkode: 41e22...c8c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Så trist! 😰 Men dersom du hadde skole eller jobb å gå til, hadde du ikke da oppfylt aktivitetskravet? Anonymkode: 41e22...c8c Jeg hadde ikke skole eller jobb å gå til. Ble sagt opp pga. nedbemanning under graviditeten, og planen var derfor å få i havn en skoleplass eller en jobb når vi hadde noen datoer å forholde oss til. Var mye usikkerhet rundt regelverket og vi fikk vel 8 forskjellige svar hver gang vi kontaktet NAV for å forhøre oss. 😅 Anonymkode: 19eef...59c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå