Gå til innhold

Dilemma - hvordan forholde seg til venner som ikke tror på sannheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som f.eks. en venn som hardnakket tror Trump jukset med valget, at mektige krefter som illuminati ikke finnes, og som bruker utrolig mye tid på dette. Og snakker veldig mye om det. Blir slitsomt i lengden. Bare å kutte kontakten?

Anonymkode: 3850b...380

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Måtte kutte kontakten med ei venninne som hadde fått det for seg at holocaust ikke hadde skjedd. At folkene i leirene døde av tuberkolose eller noe sånt, de bodde der for egen beskyttelse. Dette er flere år siden, før Trump var presidentkandidat og konspirasjonsteorier ble noe som nesten er vanlig å tro på slik det er nå.

Vi hadde noen samtaler hvor jeg prøvde å forklare realiteten og henvise til legitime kilder, men ble møtt av linker til youtubevideoer og oppgulp hun har lært derfra. Jeg skjønte vel ganske kjapt at det ikke var mulig for meg å av-hjernevaske henne, så lot vennskapet bare fade ut.

Jeg grøsser ved tanken på hvilke andre konspiteorier hun har kasta seg på nå. Hadde ikke blitt overrasket hvis hun hadde falt helt ned i QAnon-hullet når hun allerede benektet virkelighet og dokumenterte fakta før QAnon eksisterte.

Det er utrolig trist, men du kan ikke ta ansvar for å snu om tankegangen til din venn. Du kommer til å slite deg ut. Og hver gang de scroller på internett får de nye 'motargumenter' å bruke mot deg. Det blir som å få noen ut av en kult. Jeg tror det hadde vært særdeles vanskelig og krevende for deg personlig å ta ansvar for å få dem ut. Det ligger enorme og manipulative krefter i sving for å holde folk engasjert og troende. 

Anonymkode: fa332...2cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Interessant, leser nå innlegget ditt igjen og jeg var litt kjapp og oppfattet deg feil. Din venn mener altså at Trump jukset med valget? Og at Illuminati ikke finnes?

Altså, ingenting har blitt bevist i en rettssak, men det finnes telefonopptak av Trump som beordrer en guvernør eller noe til å 'finne ekstra stemmer' slik at han kunne vinne delstaten. Juks? Tja.. Men jeg er tilbøyelig til å være enig med ham.

Men folk som mener de sitter på den ene store sannheten, og ikke evner å snakke om annet er utrolig slitsomme. Vanskelig å ha et normalt vennskap med dem. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Interessant, leser nå innlegget ditt igjen og jeg var litt kjapp og oppfattet deg feil. Din venn mener altså at Trump jukset med valget? Og at Illuminati ikke finnes?

Altså, ingenting har blitt bevist i en rettssak, men det finnes telefonopptak av Trump som beordrer en guvernør eller noe til å 'finne ekstra stemmer' slik at han kunne vinne delstaten. Juks? Tja.. Men jeg er tilbøyelig til å være enig med ham.

Men folk som mener de sitter på den ene store sannheten, og ikke evner å snakke om annet er utrolig slitsomme. Vanskelig å ha et normalt vennskap med dem. 

Ja, jeg sliter selv med et par slike veninner. Måtte ta litt avstand; ble for mye. Selv om jeg ikke er hysterisk, har jeg hele tiden hatt respekt for at korona kan være farlig.

Og det er utrolig slitsomt å måtte høre på “sannheten” bak et godt liv😏

Jeg haaater yoga! og brokkoli-spirer! hahahaha

Anonymkode: 40549...ba2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg sliter selv med et par slike veninner. Måtte ta litt avstand; ble for mye. Selv om jeg ikke er hysterisk, har jeg hele tiden hatt respekt for at korona kan være farlig.

Ja, hvorfor er det slik?

De jeg har møtt i mitt liv som "vet alt" er jo de som ikke fikser sitt eget liv... og så synes man jo bare synd på dem mens de prater i vei? hva skal man si til slikt, liksom? eneste man kan gjøre er jo å bare dra sin vei.

Anonymkode: 96c0a...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

yoga og brokkolispirer er jo litt forskjellig fra det jeg mener, hehe.

uff, de jeg mente er dysfunksjonelle som har null selvkontroll.

Anonymkode: 96c0a...7aa

Gjest lurven
Skrevet

Det er forskjell på fakta og sannheter, sannheter kan oppleves forskjellig, men fakta er fakta 

AnonymBruker
Skrevet
lurven skrev (8 timer siden):

Det er forskjell på fakta og sannheter, sannheter kan oppleves forskjellig, men fakta er fakta 

Jo egentlig.

Men min tidligere venninne mente å ha faktaopplysninger om tilsa at holocaust ikke eksisterte. Da blir det en sannhet hun opplever, og fakt hun tror på.

En person som mener de får bedre hud av å spise 3 brokkoli til dagen vil innbille seg at det er sant. Da er det fakta for dem.

Klart det er forskjell på fakta og sannhet, men mennesker overbeviser seg selv om at visse fakta (løgner) er sanne. Og da blir det et fakta for dem. Det triste er jo at de alldeles ikke er åpne for å høre motargumenter og faktasjekke opplysninger. Men jeg har jo heller ikke sett med mine egne øyne fra verdensrommet at jorda er rund og ikke flat. Ikke er jeg åpen for å bli overbevist om den er flat heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sliten i hodet av å høre på ekstreme konspirasjonsteorier; være seg korona, krigen, politikk etc.

Visste ikke at det var fem rike familier som har verdensherredømme og styrer oss🧐

Eller at vi er chippet🥴eller at 5G kommer til å grille oss😄

Får lage noen tinnfoliehatter og gi i gave🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 13.22):

Som f.eks. en venn som hardnakket tror Trump jukset med valget, at mektige krefter som illuminati ikke finnes, og som bruker utrolig mye tid på dette. Og snakker veldig mye om det. Blir slitsomt i lengden. Bare å kutte kontakten?

Jøss, skikkelig gal hun venninna di altså 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo egentlig.

Men min tidligere venninne mente å ha faktaopplysninger om tilsa at holocaust ikke eksisterte. Da blir det en sannhet hun opplever, og fakt hun tror på.

En person som mener de får bedre hud av å spise 3 brokkoli til dagen vil innbille seg at det er sant. Da er det fakta for dem.

Klart det er forskjell på fakta og sannhet, men mennesker overbeviser seg selv om at visse fakta (løgner) er sanne. Og da blir det et fakta for dem. Det triste er jo at de alldeles ikke er åpne for å høre motargumenter og faktasjekke opplysninger. Men jeg har jo heller ikke sett med mine egne øyne fra verdensrommet at jorda er rund og ikke flat. Ikke er jeg åpen for å bli overbevist om den er flat heller.

Haha dette er så spot on i disse tider. 

Våkner dere ennå tro 😎🌞🌞🌞 

Det aller meste vi blir servert som sannheter i dag er jo fiction. Det er fakta. 

Anonymkode: 9062a...cec

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: e5dfd...fcb

Skrevet

Kan ikke gjøre noe med MAGA og Qanon idioter!
Fuck em! 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2022 at 1:22 PM, AnonymBruker said:

Trollolol.

Anonymkode: e5dfd...fcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 13.22):

Er det ikke bevist at Trump forsøkte å jukse? 

Finnes illuminati? Hvor? 

AnonymBruker
Skrevet

Illuminati, mener du den hemmelige «klubben» fra 1700-tallet?

Men skjønner ikke helt problemet. Du får be henne vise til pålitelige kilder for hennes påstander, også får du vise henne pålitelige kilder for dine påstander. Og da mener jeg ikke «kilder» som kvinneguiden, se & hør og nyhetsspeilet.

Anonymkode: 8c4c7...468

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...