Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

100%. Før sa jeg i fra dersom de var i ferd med å ta helt grusomme valg, men opplevde dårlig stemning, krangler og at vennskap ble brutt pga jeg var ærlig. Så om venner nå forteller om at de skal slutte i jobben og tjene seg styrtrike med MLM, skape store konflikter med sjefen i jobben hvor de enda har prøvetid, selge huset og reise jorda rundt for å finne seg selv eller sende store summer til catfish- ja da støtter jeg de 100%. Så kommer de tilbake til meg når det skjærer seg og da støtter jeg de igjen.

Anonymkode: c7d42...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

100%. Før sa jeg i fra dersom de var i ferd med å ta helt grusomme valg, men opplevde dårlig stemning, krangler og at vennskap ble brutt pga jeg var ærlig. Så om venner nå forteller om at de skal slutte i jobben og tjene seg styrtrike med MLM, skape store konflikter med sjefen i jobben hvor de enda har prøvetid, selge huset og reise jorda rundt for å finne seg selv eller sende store summer til catfish- ja da støtter jeg de 100%. Så kommer de tilbake til meg når det skjærer seg og da støtter jeg de igjen.

Jeg velger heller en annen tilnærming . Sier gjerne at det ikke hadde vært mitt valg , i en lignende situasjon . Men at det til syvende og sist er deres valg . Oppfordrer dem til å tenke selv . Jeg leder ikke mine venner ut i elendighet , men hvis de likevel velger det, dømmer jeg ikke når de sitter med skjegget i postkassa . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (7 minutter siden):

Jeg velger heller en annen tilnærming . Sier gjerne at det ikke hadde vært mitt valg , i en lignende situasjon . Men at det til syvende og sist er deres valg . Oppfordrer dem til å tenke selv . Jeg leder ikke mine venner ut i elendighet , men hvis de likevel velger det, dømmer jeg ikke når de sitter med skjegget i postkassa . 

Det høres ut som en god tilnærming. Jeg har vært veldig direkte og sagt at de kommer til å angre dypt på det valget osv. Mulig derfor de har reagert sånn. Det skal sies at jeg ikke leder dem, men jeg jatter bare med. Det har tatt lang tid for meg å ikke bry meg, men alternativet har altså vært at jeg mister venner og de tar det dårlige valget uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres ut som en god tilnærming. Jeg har vært veldig direkte og sagt at de kommer til å angre dypt på det valget osv. Mulig derfor de har reagert sånn. Det skal sies at jeg ikke leder dem, men jeg jatter bare med. Det har tatt lang tid for meg å ikke bry meg, men alternativet har altså vært at jeg mister venner og de tar det dårlige valget uansett.

Ja , det er sant . Mange er ikke interessert i en korrigering / godt råd . Da tenker jeg det ikke er mitt ansvar hverken å støtte eller stoppe dem. Alle er sin egen lykkes smed ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. 

Anonymkode: fcb84...9f9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bommer nok på endel sosiale koder her, ts. 

Å gi råd ubedt er ikke greit uavhengig av hvem man gir dem til. Det at noen er moren din, vennen din eller partneren din gir deg ingen rett til å si «den genseren ville ikke jeg valgt» eller «det tror jeg det er liten sjanse for å lykkes med» dersom du ikke først blir bedt om å si din mening. Og blir du bedt om å si din mening så er reglene for helt normal god oppførsel også de samme for venner som for fremmede: du kan kun si noe negativt dersom det er konstruktivt. Du kan altså ikke, under noen omstendigheter si «den genseren var stygg på deg» og fortsatt regne deg som et høflig menneske, fordi dette ikke er konstruktivt.

Anonymkode: f25cd...083

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt råd direkte hvis de ikke ba om det, men hadde stilt spørsmål. F.eks "Tror du at du vil tjene nok på MLM til at det går rundt? Har du en plan for hva du skal gjøre hvis ikke?" Spørsmål som kan få dem til å tenke gjennom valgene de tar. Men det er jo ikke min jobb å endre deres mening. De har rett til å ta de valg i sitt liv de ønsker. 

Anonymkode: ee327...d36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du bommer nok på endel sosiale koder her, ts. 

Å gi råd ubedt er ikke greit uavhengig av hvem man gir dem til. Det at noen er moren din, vennen din eller partneren din gir deg ingen rett til å si «den genseren ville ikke jeg valgt» eller «det tror jeg det er liten sjanse for å lykkes med» dersom du ikke først blir bedt om å si din mening. Og blir du bedt om å si din mening så er reglene for helt normal god oppførsel også de samme for venner som for fremmede: du kan kun si noe negativt dersom det er konstruktivt. Du kan altså ikke, under noen omstendigheter si «den genseren var stygg på deg» og fortsatt regne deg som et høflig menneske, fordi dette ikke er konstruktivt.

Anonymkode: f25cd...083

Som sagt så støtter jeg de nå. Selge huset kjapt og billig og bruke alt på en 6 måneders reise? «Det blir nok litt av en opplevelse». Miste drømmejobben du har prøvetid på for at du ønsker å starte en krangel med sjefen? «Det blir nok en lettelse å få sagt det du ønsker». Sende uoppfordret nudes til en gift far til en av medelevene til ungen din? «Spennende.»

• Liker 1
Gjest lurven
Skrevet

Skjønner hva du mener, er man en god venn bør man i utgangspunktet si i fra om en venn er i ferd med å ta et dårlig valg.

Men min erfaring er at folk allerde har bestemt seg for hva de vil gjøre og ikke er ute etter råd, og går i kraftig forsvarsposisjon om man man sier noe...

Skrevet

Det er stor stor forskjell på "å være ærlig, snakke fra leveren, si ting som de er".. bla bla bla (som ofte er en god gammeldags ynnskyldning for å egentlig bare være en frekk idiot med andre mennesker) og det å jatte med, ikke bry seg. En trenger ikke være fordømmende og direkte ekkel i sin væremåte med en ovenfra og ned holdning mot gode venner som tar valg en selv muligens aldri selv ville tatt eller forstår. Men ja, tilsyvende og sist er vi jo alle voksne mennesker som tar sine valg og lever sine liv. Du skriver at det har tatt lang tid for deg å ikke bry deg men at alternativet er at du mister venner fordi du har vært "veldig direkte", men det er fullt mulig å ha en tilnærming til andre menneskers liv og valg uten en slik fordømmelse som gjør at du mister de som venner men der du allikevel stiller spørsmålstegn bak valgene deres, alt trenger ikke være enten eller i et vennskap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...