sicario Skrevet 27. mai 2022 #61 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tynne som skal belære andre om hvordan de holder seg slanke er jo helt på tryne. Folk er jo ikke like. En tynn og en tykk kan leve på samme mengde kalorier, og den tynne forblir tynn, og den tykke legger på seg. Vi er genetisk ulike, har ulike hormoner, og anlegg for fedme. Nå må det bli slutt på trakasseringen av overvektige. Anonymkode: 83625...2aa Du viser bare at du enten fornekter basiske fysiologiske fakta, eller bare ikke forstår. Eneste som med rette blir hevdet er at det som skal til for gå ned i vekt er differanse mellom kalorier inn og ut. Dette gjelder alle normalt friske mennesker på hele jorden igjennom hele menneskehetens historie. Eneste måten å regulere dette på er hva man inntar igjennom mat+drikke og hva man bruker igjennom hvile og fysisk aktivitet. Dette er da ingen ting å diskutere. Det du egentlig vil snakke om er ikke hva som må til, men hvor vanskelig det kan være. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #62 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så provoserende å få høre at det bare er å spise mindre og trene mer, og at sånn er det for alle.. For det er det IKKE. Noen har Pco, stoffskifteproblemer, psykiske problemer, gener som gjør en mye mer sulten enn andre, fysiske problemer som gjør det vanskelig å bevege seg nok.. og jeg kunne fortsatt i en liten evighet. Folk MÅ slutte å tro at overvektige er dumme i hode! Tror dere ikke overvektige har fått høre før at "Det bare er å spise litt mindre, og trene litt mer??" Hadde det fungert ville vi jo ikke hatt overvektige. Ingen VIL være overvektige! Det finnes ikke EN enkel grunn til at noen blir overvektige. Det er så mye mer komplisert og sammensatt enn det mange tror. Kg er en versting på dette her, det er så mange forenklinger at jeg blir helt matt. De tror kanskje det hjelper å si det, men det trykker jo bare de overvektige enda mer ned. De føler seg dumme og mislykka, for noe som er mye mer komplisert enn bare å spise litt mindre eller trene litt mer. -ts Anonymkode: 83625...2aa Det der er bare masse unnskyldninger. Jeg har et par kilo jeg vil bli kvitt, jeg vet jo at jeg ikke går ned om jeg ikke slutter å stappe mat i kjeften hele tiden. Da går det bare oppover. Anonymkode: 3509e...e98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #63 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bra du spurte, så jeg kan gi et svar. Nei, det var ikke det jeg mente. Huff, av og til kan man oppfattes feil, når tonefallet på setningen uteblir. Det er ulempen med å poste her inne av og til. Anonymkode: 12fe0...897 Ok😄 Anonymkode: 73b90...bc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #64 Del Skrevet 27. mai 2022 sicario skrev (5 minutter siden): Du viser bare at du enten fornekter basiske fysiologiske fakta, eller bare ikke forstår. Eneste som med rette blir hevdet er at det som skal til for gå ned i vekt er differanse mellom kalorier inn og ut. Dette gjelder alle normalt friske mennesker på hele jorden igjennom hele menneskehetens historie. Eneste måten å regulere dette på er hva man inntar igjennom mat+drikke og hva man bruker igjennom hvile og fysisk aktivitet. Dette er da ingen ting å diskutere. Det du egentlig vil snakke om er ikke hva som må til, men hvor vanskelig det kan være. Nettopp. Tror man skal lete lenge etter noen som mener det er pice of cake å gå ned i vekt uansett. "Alle" forstår at mange faktorer kan komplisere vektnedgang og forhold til mat. Det noen av oss prøver å få frem er at de fysiske forutsetningen ikke er så forskjellige fra menneske til menneske, gitt forhold som aldre, kjønn, muskelmasse og aktivitet er noenlunde like. Anonymkode: 73b90...bc8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #65 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det for faen ikke nei. Ikke for meg, jeg tar bevisste valg hver jævla dag, hele tiden. Det er faktisk derfor jeg er slank. Anonymkode: 73b90...bc8 Jepp, jeg er også ganske veltrent med synlige muskler og har utallige ganger fått høre at jeg er så heldig. Har veldig lite med flaks å gjøre, svarer jeg da. For jeg legger inn en innsats flere timer i uka, både på kjøkkenet og på treninga for å se ut som jeg gjør. Anonymkode: 42663...acf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 27. mai 2022 #66 Del Skrevet 27. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg hjelper det å kutte ut kaloriholdig drikke, spise mindre sukker og trene mer Anonymkode: 45126...06b Enig 👆 mye å vinne på å kutte ut flytende kalorier , redusere sukker & Karbs å bevege seg litt mer. Med et kaloriundetskudd på 300 cal pr dag, går man ned 12 kg på ett år. Gå heller for en livsstilsendring enn en sultekur. Endret 27. mai 2022 av NiceOrNothing 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #67 Del Skrevet 27. mai 2022 For meg så hjalp det å gå ned i vekt med å gjøre det så enkelt og ukomplisert som mulig. Hvor jeg tidligere har prøvd ulike rare dietter så var "spis litt mindre og beveg deg litt mer" redningen. I tillegg så hjalp det å ta eierskap over egen kropp. Ja, jeg har spist på meg overvekt, men jeg kan også spise det av meg igjen, Jeg bestemmer, jeg er ikke slave av hormoner eller folk som forteller meg hvor umulig det er. 💪 Anonymkode: 1a1c2...662 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #68 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lever bare én gang. Da skal jeg leve godt. Jeg spiser og drikke akkurat det jeg vil, når jeg vil. Jeg gidder ikke trene hele livet for å leve 5 år lengre, er bare tull. Anonymkode: df919...8a5 Man trener, spiser sunt og tar vare på seg selv for å øke livskvaliteten og forebyggende med tanke på sykdom. Altså ha muligheten til å få mest mulig ut av livet den tiden vi lever. Jeg lever bare en gang, og ønsker å få mest ut av det. Noen minutter med glede av usunn mat pr døgn er ikke verdt et liv med lite energi, sykdom, smerter, dårlig psyke osv. Desverre skjønner ikke alle dette før det er for sent, eller veien tilbake igjen er ufattelig lang og vanskelig. Alt man gjør har en konsekvens. Anonymkode: 8744a...e92 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mai 2022 #69 Del Skrevet 27. mai 2022 (endret) Det er absolutt vanskelig å gå ned i vekt. Samtidig så er det jo å spise mindre og evt også trene som må til. Uansett hva årsaken til overvekt er. Noen går alt for hardt ut. Tenker de skal ned ett kg i uka. Det funker ikke for alle. Spesielt ikke de som sliter med overspising. Jeg var på vei inn i overvekt. Veide 73 kg på 174 cm som 14-åring. Da jeg var 16 tok jeg tak i matinntaket og trening og veide 67 kg i mange år, men måtte stadig vekk passe på. Så ble jeg 26 og en periode med spiseforstyrret sulting, psykisk sammenbrudd og medisiner gjorde at jeg la på meg fra 60 til 89 kg på 7-8 mnd. Så greide jeg å ta tak og gikk ned i vekt igjen. Jeg har siden vært litt opp og ned i vekt. Fra undervektig til max 22 i BMI. Jeg har nå sånn 19,8 i BMI. Jeg må jobbe hver eneste dag for å ikke overspise. Jeg må trene flere ganger i uken og jeg går på trynet og overspiser eller drikker mye alkohol regelmessig. Men totalt sett holder jeg meg slank. Jeg må forøvrig også nekte meg selv å sulte meg igjen slik at jeg blir undervektig, men jeg klarer sjeldent å spise lite over lang tid uten at det ender med overspising og vektnedgang. Det er på ingen måte lettere for meg enn for andre bare fordi jeg er slank. Jeg har hatt 29 i BMI på det meste og kunne uten problemer fortsatt opp i vekt. Jeg er likevel fullt klar over at selv om jeg greier å holde meg slank, så betyr ikke det at alle greier det. Jeg vet hvor vanskelig det er. Jeg vet hvor kjipt det er å ha så mye sult og cravings. Jeg er heldig som liker trening, men jeg hatet trening for 15 år siden. I tillegg drives jeg av en god dose spiseforstyrret tvang mtp trening. Poenget mitt her er egentlig bare alle disse kommentarene om at det er lettere for slanke folk. For noen er det faktisk ganske lett. Men jeg har en spiseforstyrrelse som startet med overspising, som så gikk over til anorekrisk art, så bulimi, så kun overspising osv osv. Nå jobber jeg hardt for å spise normalt. Verken over- eller underspising. Og det er skikkelig vanskelig! Jeg tenker vi må ha respekt for hverandre. Både de som ikke har funnet sin vei ut av overvekten, men også de som jobber hardt hver dag for å komme ned i vekt eller for å holde seg der. Men at det handler om matinntak og aktivitet fysisk sett er jo sant. Så kan det være ting søm gjør det ekstra vanskelig. Psykisk og fysisk. Endret 27. mai 2022 av Purple_Pixiedust 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 27. mai 2022 #70 Del Skrevet 27. mai 2022 Overvekt har blitt et samfunnsproblem, og nå har det seg faktisk slik at flesteparten som veier mer enn de skal - har sykdommer, eller genetisk anlagt for fedme. Folk spiser mye, folk drikker mye. Så har man de som sliter med fedme og må oppsøke behandling som er rettet til dem selv. Enten spisingen ligger i psyken eller ikke, men det har seg ikke slik at alle som er overvektige har psykiske problemer o.l. Det blir for dumt å si, de fleste som er overvektige kan spise mindre og være aktive for å slanke seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #71 Del Skrevet 27. mai 2022 Så lett, men likevel så vanskelig. I teorien så må man spise mindre enn man forbrenner for å gå ned i vekt. Enkelt og greit! I praksis er det mange forstyrrende elementer som kan gjøre det vanskelig/tøffere for mange, men absolutt ikke umulig. Psyken, hormoner, følelseregulering, sykdommer (at man blir innaktiv), avhengighet, stress osv. Det er jo alltid en grunn til at man overspiser og overser kroppens behov. At genene våres har endret seg så mye på noen få år, at så mange nå sliter med overvekt pga gener har jeg vanskelig for å tro. Man må ofre noe for å komme dit man vil, ellers kommer man ingen vei. Samtidig vil man bli belønnet med noe enda bedre. Vil man nok, fokuserer nok og kjemper for det, får man det til. Ikke sikkert at det er enkelt, at det aldri butter imot og at det blir som tenkt. I stede for å legge seg ned når dette skjer, ta lærdom av det og endre strategi. Nå var det virkelig min tur til å ta hånd om kroppen min! Jeg har gått ned 30 kilo med kaloriunderskudd og trening. Jeg har lavt stoffskifte, psykiske sykdommer og mye stress i livet. Det har vært en kamp å gå ned, men virkelig verdt det. Ikke så avansert som jeg trodde heller. Jeg drar på trening hver dag, selv så sliten eller trøtt jeg er. Har jeg ekstra med energi tar jeg en joggetur. Trening er første pri og alt annet legges opp til at det er rom for trening. Å motivasjon må jeg til tider jobbe med for å få, selv om jeg elsker trening. Jeg leser og leser om kosthold og kroppen. Får hjelp til det psykiske. Trener masse på å roe ned kroppen, mindfulness og avslapningøvelser. Jeg øver meg masse på kjøkkenet for å lage sunn og god mat. Prøver og feiler. Jeg spiser ikke alltid det resten av familien gjør eller bytter enkelte varer. Noen ganger går alt til dundas, jeg spiser masse jeg ikke burde. Finner tilbake motivasjon, tar lærdom av det og fortsetter å spise sunt. Alltid fokus på målet. To ting som har hjulpet meg ekstremt mye: Ikke fokuser på hva man ikke kan spise, men hva man kan spise. Ha troen på at man faktisk kan gå ned i vekt til normalvektig. Den sitter nok dypt inne for mange og tok lang tid for meg å innse innerst inne. Jeg har "ofret": ryddig og velstelt hjem. En del sosialt. Mye tv titting. Ekstra fritid til hobbyer. Alltid stille opp for andre, særskilt mann og barn - nå må de være litt mer selvstendig 😅. Shopping. Sosiale medier. Interiør. Men jeg stortrives med det livet jeg har nå. Anonymkode: 8744a...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #72 Del Skrevet 27. mai 2022 Oppsummert: Alle vi slanke i tråden forteller at vi gjør «offer» hver eneste dag for å holde oss slanke. Dere overvektige nekter å gjøre de samme tilpasningene i kosthold/aktivitet og vil heller være feite — og bortforklarer så dette med at kroppen deres er er vitenskapelig unikum som «må» være overvektig. Samma for meg. Livsløgnen lenge leve. Anonymkode: 67e6a...2bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #73 Del Skrevet 27. mai 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Sant nok. Tror første steg for mange er å tre ut av offerrollen. Det er ikke uflaks at man er overvektig, det er heller ikke flaks når man er slank. Det handler om livsstil. Anonymkode: 73b90...bc8 Pøh, jeg kan dytte i meg nesten hva som helst og drikke øl og/eller vin hver dag samt mye fett snacks og trener nærmest aldri, men legger ikke på meg, fordi jeg bare har veldig høy forbrenning. Har hatt det sånn hele livet. Kunne godt tenke at dette er "flaks" for meg, men lever ganske sikkert mindre sunt enn mange overvektige. Og ikke for å skryte av dette heller, det er jo ikke spesielt klokt, men kjøper bare ikke din argumentasjon. Det er ikke bare livsstil som avgjør, det er stoffskifte, gener og mange andre faktorer som kan være veldig avgjørende. Anonymkode: 19a1a...f16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #74 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Pøh, jeg kan dytte i meg nesten hva som helst og drikke øl og/eller vin hver dag samt mye fett snacks og trener nærmest aldri, men legger ikke på meg, fordi jeg bare har veldig høy forbrenning. Har hatt det sånn hele livet. Kunne godt tenke at dette er "flaks" for meg, men lever ganske sikkert mindre sunt enn mange overvektige. Og ikke for å skryte av dette heller, det er jo ikke spesielt klokt, men kjøper bare ikke din argumentasjon. Det er ikke bare livsstil som avgjør, det er stoffskifte, gener og mange andre faktorer som kan være veldig avgjørende. Anonymkode: 19a1a...f16 vel da er du ganske spesiell. Jeg derimot kan ikke dytte i meg hva som helst uten å legge på meg. Dessuten forklarer ikke dette hvordan noen kan legge på seg av luft rett og slett. Anonymkode: 73b90...bc8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 27. mai 2022 #75 Del Skrevet 27. mai 2022 Deler et lite sitat jeg ❤️ Vi beveger oss mot å være mer liberale og rause mot de som ser annerledes ut, har andre tradisjoner og andre måter å leve livet på enn oss selv. Dette er en styrke. Men når det gjelder fedme, så teller ingenting av dette! Det går faktisk helt andre veien. Ronny Brede Aase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #76 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Oppsummert: Alle vi slanke i tråden forteller at vi gjør «offer» hver eneste dag for å holde oss slanke. Dere overvektige nekter å gjøre de samme tilpasningene i kosthold/aktivitet og vil heller være feite — og bortforklarer så dette med at kroppen deres er er vitenskapelig unikum som «må» være overvektig. Samma for meg. Livsløgnen lenge leve. Anonymkode: 67e6a...2bc Jeg har vært veldig slank tidligere og trengte aldri å tenke over hva jeg spiste, gikk jeg litt opp spiste jeg bare mindre og litt sunnere. Apetitten min var ikke så høy. Jeg hadde litt den holdningen at "det er bare å spise mindre og sunnere, trene mer. Hvor vanskelig kan det liksom være? Kan ikke forstå at folk gidder å bli så tykke" 🙊 Så ble jeg overvektig selv for ca 10 år siden pga endring i livsstilen og lavt stoffskifte (utgjør ikke så mye ang forbrenning, men ble veldig inaktiv pga manglende energi og lå mye på sofaen å småspiste dritt). Jeg hadde en umettelig apetitt og sug på alt usunt. Helt grusomt og man føler man blir sittende fast i en loop. Som en sterk avhengighet. Det er så sterke krefter at jeg tror faktisk ikke mennesker som har vært slanke hele livet forstår. Det gjorde ihvertfall ikke jeg før jeg kom dit selv. Selv om jeg vet at slanke også ofrer, takker nei til usunn mat selv om man fortsatt er sulten eller har lyst på osv. Men ja, fult mulig å komme seg ut av. Og da må man ofre noe som du sier. Man må gå ut av komforsonen. Kjempe. Jobbe. Holde seg motivert og fokusert. Endre tankegangen. Og finne noe som fungerer for seg selv. Det tok meg ca 7 år 🤣 ikke lett i det heletatt, men verdt det og lært enormt mye på alle disse årene. Anonymkode: 8744a...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #77 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært veldig slank tidligere og trengte aldri å tenke over hva jeg spiste, gikk jeg litt opp spiste jeg bare mindre og litt sunnere. Apetitten min var ikke så høy. Jeg hadde litt den holdningen at "det er bare å spise mindre og sunnere, trene mer. Hvor vanskelig kan det liksom være? Kan ikke forstå at folk gidder å bli så tykke" 🙊 Så ble jeg overvektig selv for ca 10 år siden pga endring i livsstilen og lavt stoffskifte (utgjør ikke så mye ang forbrenning, men ble veldig inaktiv pga manglende energi og lå mye på sofaen å småspiste dritt). Jeg hadde en umettelig apetitt og sug på alt usunt. Helt grusomt og man føler man blir sittende fast i en loop. Som en sterk avhengighet. Det er så sterke krefter at jeg tror faktisk ikke mennesker som har vært slanke hele livet forstår. Det gjorde ihvertfall ikke jeg før jeg kom dit selv. Selv om jeg vet at slanke også ofrer, takker nei til usunn mat selv om man fortsatt er sulten eller har lyst på osv. Men ja, fult mulig å komme seg ut av. Og da må man ofre noe som du sier. Man må gå ut av komforsonen. Kjempe. Jobbe. Holde seg motivert og fokusert. Endre tankegangen. Og finne noe som fungerer for seg selv. Det tok meg ca 7 år 🤣 ikke lett i det heletatt, men verdt det og lært enormt mye på alle disse årene. Anonymkode: 8744a...e92 Jeg (som du siterer) var overvektig som 25-åring. Veier ca 30 kg mindre i dag som 39-åring. Anonymkode: 67e6a...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 27. mai 2022 #78 Del Skrevet 27. mai 2022 Jeg tar meg heller en bolle fremfor å trene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 27. mai 2022 #79 Del Skrevet 27. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er så provoserende å få høre at det bare er å spise mindre og trene mer, og at sånn er det for alle.. For det er det IKKE. Noen har Pco, stoffskifteproblemer, psykiske problemer, gener som gjør en mye mer sulten enn andre, fysiske problemer som gjør det vanskelig å bevege seg nok.. og jeg kunne fortsatt i en liten evighet. Folk MÅ slutte å tro at overvektige er dumme i hode! Tror dere ikke overvektige har fått høre før at "Det bare er å spise litt mindre, og trene litt mer??" Hadde det fungert ville vi jo ikke hatt overvektige. Ingen VIL være overvektige! Det finnes ikke EN enkel grunn til at noen blir overvektige. Det er så mye mer komplisert og sammensatt enn det mange tror. Kg er en versting på dette her, det er så mange forenklinger at jeg blir helt matt. De tror kanskje det hjelper å si det, men det trykker jo bare de overvektige enda mer ned. De føler seg dumme og mislykka, for noe som er mye mer komplisert enn bare å spise litt mindre eller trene litt mer. -ts Anonymkode: 83625...2aa Jeg er over overvektig. Jeg kan selvsagt trene mer og spise mindre om jeg vil g ned i vekt. Ønsket om vektnedgang er imidlertid tilnærmet fraværende, mens snacks er godt. Jeg har selvsagt et valg, jeg velger å leve godt og følgelig være overvektig. Jeg, og de aller fleste andre overvektige kunne selvsagt valgt annerledes, om vi hadde ønsket det. Å unnskylde seg med noe annet enn at man ikke har ønske eller viljestyrken til vektnedgang fremstår stort sett patetisk. Endret 27. mai 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #80 Del Skrevet 27. mai 2022 Jeg har gått ned 6 kg på 2mnd, endret kosthold fra pizza, brus, sjokolade, diverse usunne pålegg&pasta. Spiser i stedet mest mulig sukkerfritt, fukt, grønnsaker, kylling, drikker en del Farris i stedet, Zero & ikke minst epler. Går ned i vekt hver dag, så det er jo helt tydelig det har å gjøre med hva du spiser. Anonymkode: 3079e...03f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå