Gå til innhold

Nå må alle som sier det bare er "å spise mindre og trene mer" ta seg en bolle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tynne som skal belære andre om hvordan de holder seg slanke er jo helt på tryne. Folk er jo ikke like. En tynn og en tykk kan leve på samme mengde kalorier, og den tynne forblir tynn, og den tykke legger på seg.

Vi er genetisk ulike, har ulike hormoner, og anlegg for fedme. 

Nå må det bli slutt på trakasseringen av overvektige.

Anonymkode: 83625...2aa

Nei. Aldri verden om noen hadde blitt tykk på min diett og med min livsstil. Dessuten må man ta med høyde, muskelmasse, alder osv i beregningen.

Anonymkode: 73b90...bc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har en kropp som generer energi/lager fett ut av intet foreslår jeg at du lar forskere få studere kroppen din. Det bryter en hel del vitenskapelige lover og regler. Her har du store muligheter til å tjene gode penger.

Anonymkode: 4bae0...fd3

Det er jo ikke ut av intet, det er pga. alkohol. 

Anonymkode: 773bf...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tynne som skal belære andre om hvordan de holder seg slanke er jo helt på tryne. Folk er jo ikke like. En tynn og en tykk kan leve på samme mengde kalorier, og den tynne forblir tynn, og den tykke legger på seg.

Vi er genetisk ulike, har ulike hormoner, og anlegg for fedme. 

Nå må det bli slutt på trakasseringen av overvektige.

så energiloven diskriminerer tykke mennesker sier du?

Anonymkode: 5ab10...a21

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sant nok. Tror første steg for mange er å tre ut av offerrollen. Det er ikke uflaks at man er overvektig, det er heller ikke flaks når man er slank. Det handler om livsstil.

Her tar du faktisk helt feil. Livsstil kan være en del av problemet, men absolutt ikke hele. Genene dine, har du en pappa som er overvektig er det større sannsynlighet at du blir det og. Hormonene dine vil ha noe si. Noen har ikke samme metthetsfølelse som de normalvektige, og det psykiske kan ha stor innvirkning. Noen bruker mat for trøst, og døyve vonde følelser. Har en blitt utsatt for omsorgssvikt/ voldtekt eller går gjennom store kriser kan mange ty til mat. 

Helt utrolig at mange fremdeles tror det er så enkelt.. og at vi i 2022 er så fordomsfulle mot en hel gruppe mennesker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tar du faktisk helt feil. Livsstil kan være en del av problemet, men absolutt ikke hele. Genene dine, har du en pappa som er overvektig er det større sannsynlighet at du blir det og. Hormonene dine vil ha noe si. Noen har ikke samme metthetsfølelse som de normalvektige, og det psykiske kan ha stor innvirkning. Noen bruker mat for trøst, og døyve vonde følelser. Har en blitt utsatt for omsorgssvikt/ voldtekt eller går gjennom store kriser kan mange ty til mat. 

Helt utrolig at mange fremdeles tror det er så enkelt.. og at vi i 2022 er så fordomsfulle mot en hel gruppe mennesker. 

Ti syvende og sist handler det om inntak. Det er ganske irriterende for oss slanke å bli beskyldt for å ha flaks. Uansett forutsetning handler det om inntak/forbruk. Ingen fordommer her, faktum er faktum derimot.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske irriterende for oss slanke å bli beskyldt for å ha flaks

Buhu. Jo, det er mye flaks. 

Anonymkode: 763eb...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis vi sykeligjør alle overvektige, og fratar alle et eget ansvar har legemiddelindustrien og psykologene inntekt og arbeid de neste 100 år.

Her er det bare å utdanne seg i helsebransjen. Den nye oljen.

Anonymkode: c48ed...d8a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Buhu. Jo, det er mye flaks. 

Det er det for faen ikke nei. Ikke for meg, jeg tar bevisste valg hver jævla dag, hele tiden. Det er faktisk derfor jeg er slank.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det for faen ikke nei. Ikke for meg, jeg tar bevisste valg hver jævla dag, hele tiden. Det er faktisk derfor jeg er slank.

Det du ikke fatter, er at for andre kan det være mange andre faktorer som gjør at de ikke får til å ta helt riktige, bevisste valg hver jævla dag. Hilsen en annen som er slank. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overvekt er så trist synes jeg. Det er spesielt to ting jeg har lagt merke til, som må være utrolig vanskelig for en overvektig. Det ene er at de blir behandlet som enkle, og det andre er at folk hele tiden har et behov for å påpeke det, som om de ikke er klar over det selv. Det må være fryktelig slitsomt.

Det beste er hvis man kan gi barn og unge gode vaner fra starten av livet, så de ikke havner i den onde sirkelen som voksne.

Anonymkode: a407f...2db

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper IKKE for overvektige å høre denne frasen. Slutt med det! Og slutt med diskriminering av overvektige! 

https://forskning.no/overvekt-samfunn/ikke-snakk-stygt-om-andres-kropp/1949663

Å si at nøkkelen til vektnedgang for normale, friske mennesker er kosthold+fysisk aktivitet er ikke å snakke stygt om noen.

Det er fakta

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sicario skrev (1 minutt siden):

Å si at nøkkelen til vektnedgang for normale, friske mennesker er kosthold+fysisk aktivitet er ikke å snakke stygt om noen.

Det er fakta

Enda ser du ikke problemet.. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt greit å generalisere om overvektige da de aller fleste kan gjøre noe med det selv.

Det er ikke sånn at vi ikke kan si at vann er sunt, fordi et fåtall reagerer på vann.

Anonymkode: c48ed...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper IKKE for overvektige å høre denne frasen. Slutt med det! Og slutt med diskriminering av overvektige! 

Sitat

Nå må alle som sier det bare er "å spise mindre og trene mer" ta seg en bolle

Det virker ikke å være helt sammenheng mellom overskrift og innhold fra din side? For de aller fleste er det jo å spise mindre og/eller å trene mer som er nøkkelen til å gå ned i vekt. At det foregår diskriminering av overvektige og at det ikke er bra kan vi være enige om, men det endrer jo ikke de fysiologiske mekanismene som fører til overvekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (47 minutter siden):

Ønsker man å gå ned i vekt, må man spise færre kalorier enn man forbruker, Det er enkel matte.

Men når det er sagt er det ikke enkelt å gå ned i vekt og man må være ganske bestemt og hard med seg selv

Watson & Tharpe hevder i boka "Self-directed behavior : self-modification for personal adjustment" at man må føre logg og statistikk, og at de fleste som gjør det lykkes, mens de andre mislykkes. Skriv ned hva du spiser, regn gjerne ut kalorier, skriv ned mosjonert tid. Kjør statistikk og lag grafer. Sammenlign med vekt og vektendring.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det du ikke fatter, er at for andre kan det være mange andre faktorer som gjør at de ikke får til å ta helt riktige, bevisste valg hver jævla dag. Hilsen en annen som er slank. 

Hvor har du det fra? Jeg forstår at det ikke trenger å være lett, men faktum er faktum uansett. Det er ikke sånn at noen er "flinke" og andre bare har flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enda ser du ikke problemet.. 🙄

Jo jeg ser problemet. Jeg har aldri påstått at det er lett. For svært mange er det overhode ikke lett. 

man kan blande inn alle faktorer man bare vil om gener, metthetsfølelse, psyke osv osv. 
Det forandrer fortsatt ikke hva som er nøkkelen til vektnedgang. Akkurat svaret for hva som må til er lett og udiskutabelt. Dette er enkel fysiologi de aller fleste opplyste mennesker vet. Men som sagt, så har jeg aldri hevdet at å omsette denne allmenne kunnskapen i praksis på langt nær er enkelt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo fordi vi ikke spiser boller at vi holder vekta, det er jo hele poenget😂

Anonymkode: 4bae0...fd3

En av og til gjør ingenting ;) selv spiste jeg to i dag, men gjør jo ikke det hver dag. 

Man må ingenting, så lenge man ikke vil selv. Ingen forbrytelse å være feit. Mye verre å være teit.

Anonymkode: 12fe0...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av og til gjør ingenting ;) selv spiste jeg to i dag, men gjør jo ikke det hver dag. 

Man må ingenting, så lenge man ikke vil selv. Ingen forbrytelse å være feit. Mye verre å være teit.

Mener du at vi som påpeker det opplagte er teite...?Man kan være så feit man vil for meg, men ikke beskyld meg for å ha flaks siden jeg er slank.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du at vi som påpeker det opplagte er teite...?Man kan være så feit man vil for meg, men ikke beskyld meg for å ha flaks siden jeg er slank.

Bra du spurte, så jeg kan gi et svar. Nei, det var ikke det jeg mente. Huff, av og til kan man oppfattes feil, når tonefallet på setningen uteblir. Det er ulempen med å poste her inne av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...