Gå til innhold

Nå må alle som sier det bare er "å spise mindre og trene mer" ta seg en bolle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om dere skjønte hvor jævlig lett det er for noen å være slanke, mens for andre er det virkelig ikke det. Hvis man ikke har levd med stor matlyst over tid, så skjønner man faktisk ikke bæret og kan bare holde kjeften sin. 

Anonymkode: 763eb...be5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Karamellpudding skrev (25 minutter siden):

Vel, det finnes jo flere faktorer for hvorfor en person ikke går ned i vekt, selv om de prøver. Men for de aller fleste handler det i utganspunktet om kalorier inn og ut. 

Men joda, til tross for at det er så enkelt som «spis mindre, beveg deg mer», forstår jeg svært godt at det er vanskelig å gå ned i vekt, uansett hvor mye du prøver. 

Og jeg er forsåvidt enig med deg ts. Vi trenger ikke konstant å minne en overvektig person på dette. Det tror jeg gjør mer skade enn det hjelper. Dessuten er de nok fullt klar over det selv. 

Har noen overvektige venner. Men vekt har aldri vært et tema vi snakker om. Skulle det derimot bli til at jeg virkelig bekymrer meg for en venns liv, ville jeg nok tatt det opp med personen. Heldigvis har jeg aldri vært i den situasjonen.

Det er så provoserende å få høre at det bare er å spise mindre og trene mer, og at sånn er det for alle.. For det er det IKKE. Noen har Pco, stoffskifteproblemer, psykiske problemer, gener som gjør en mye mer sulten enn andre, fysiske problemer som gjør det vanskelig å bevege seg nok.. og jeg kunne fortsatt i en liten evighet. Folk MÅ slutte å tro at overvektige er dumme i hode! Tror dere ikke overvektige har fått høre før at "Det bare er å spise litt mindre, og trene litt mer??" Hadde det fungert ville vi jo ikke hatt overvektige. Ingen VIL være overvektige! Det finnes ikke EN enkel grunn til at noen blir overvektige. Det er så mye mer komplisert og sammensatt enn det mange tror. Kg er en versting på dette her, det er så mange forenklinger at jeg blir helt matt. De tror kanskje det hjelper å si det, men det trykker jo bare de overvektige enda mer ned. De føler seg dumme og mislykka, for noe som er mye mer komplisert enn bare å spise litt mindre eller trene litt mer. 

-ts

Anonymkode: 83625...2aa

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok noe av hemmeligheten til oss slanke, vi nøyer oss med en bolle, eller ingen, evt 1/2. Og så reduserer vi neste måltid for å kompensere.

Anonymkode: 73b90...bc8

Venninna mi er kjempetynn og det er dritlett for henne. Hun blir stappmett av bittelitt. Jeg har god matlyst og må passe mye mer på hva jeg har i meg. Pluss trene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om dere skjønte hvor jævlig lett det er for noen å være slanke, mens for andre er det virkelig ikke det. Hvis man ikke har levd med stor matlyst over tid, så skjønner man faktisk ikke bæret og kan bare holde kjeften sin. 

Det er ikke jævlig lett for mange å være slanke, det skyldet bevissthet og innsats. Det er ikke mer synd på overvektige enn andre. Hva vet du om hvilken matlyst og gravings andre har? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninna mi er kjempetynn og det er dritlett for henne. Hun blir stappmett av bittelitt. Jeg har god matlyst og må passe mye mer på hva jeg har i meg. Pluss trene. 

Det handler om vaner og uvaner. Er man vant til å spise mye blir man ikke mett av lite, og omvendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo fordi vi ikke spiser boller at vi holder vekta, det er jo hele poenget😂

Anonymkode: 4bae0...fd3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går ned i vekt om jeg kutter ut alkohol, som jeg drikker hver dag fordi jeg er alkoholiker. Lei av folk som tror at alle overvektige er fråtsende griser som stapper i seg for mye mat og usunt godteri og snacks. Jeg spiser ikke godteri og snacks, og spiser kun to måltider om dagen. Da spiser jeg en grov brødskive uten smør med makrell i tomat, og til middag består halve tallerkenen av grønnsaker. Kan være flere grunner til overvekt enn at man fråtser usunn mat og godis. 

Anonymkode: 773bf...caf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går ned i vekt om jeg kutter ut alkohol, som jeg drikker hver dag fordi jeg er alkoholiker. Lei av folk som tror at alle overvektige er fråtsende griser som stapper i seg for mye mat og usunt godteri og snacks. Jeg spiser ikke godteri og snacks, og spiser kun to måltider om dagen. Da spiser jeg en grov brødskive uten smør med makrell i tomat, og til middag består halve tallerkenen av grønnsaker. Kan være flere grunner til overvekt enn at man fråtser usunn mat og godis. 

Ingen krangler vel på dette. alkohol inneholder mange kalorier, trenger ikke innta kaloriene fra mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp! Noen tror at overvektige sitter og spiser boller hele dagen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen krangler vel på dette. alkohol inneholder mange kalorier, trenger ikke innta kaloriene fra mat.

Nei, men folk bare antar at alle overvektige spiser for mye og usunt. Godteri og kaker er faktisk det verste jeg vet og blir kvalm av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp! Noen tror at overvektige sitter og spiser boller hele dagen! 

Ja, de fleste tror det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det som sto i linken var bra. Jeg tror mange svarer uten å ha lest den, men jeg kan oppsummere:

1. Ingen nekter for at overvekt har med kalorier og aktivitet å gjøre. 

2. Det å bare snakke om kalorier inn/ ut virker ikke selv om det er sant. Det kan gi mer skam og overspising.

3. Det finnes en ny, lovende behandling som tar tak i skamfølelsen til de overdvektige. For mange vil det føre til at de slutter å overspise

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med det du tror du kan kontrollere.

De aller, aller fleste overvektige kan kontrollere matinntak og bevegelsesevne.

Anonymkode: c48ed...d8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper IKKE for overvektige å høre denne frasen. Slutt med det! Og slutt med diskriminering av overvektige! 

https://forskning.no/overvekt-samfunn/ikke-snakk-stygt-om-andres-kropp/1949663

Hvordan, konkret, mener du at rådet «spis mindre (kalorier) og tren mer» er å snakke stygt om din eller andres kropp?

La oss ta et enkelt, helt sammenfallende eksempel: Om du går til fysioterapeut for en vond arm og han sier «denne må vi trene opp» - snakker han da stygt om armen din? Eller gir han deg et faglig godt råd?

Kropp, ts, er ikke utseende. Det er funksjon. Når kroppen har for mye fett er den usunn. Når kroppen har for lite muskler er den også usunn. Å slanke en fet kropp er som å trene opp en arm eller putte en fylling i en vond tann - et nødvendig tiltak for  å sikre ok helse. Det er ikke en kommentar på utseende. 

Anonymkode: b6803...a39

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ned 8 kg etter jul, jeg telte kalorier og trente.

Er i overgangsalderen og kan sikkert bruke det som unnskyldning til at jeg la på meg, men jeg vet at det skyldes altfor mye mat og sjokolade.

Tyngre å gå ned har det også blitt, men fasiten min er mindre mat og mer aktivitet. 

Anonymkode: 42663...acf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tynne som skal belære andre om hvordan de holder seg slanke er jo helt på tryne. Folk er jo ikke like. En tynn og en tykk kan leve på samme mengde kalorier, og den tynne forblir tynn, og den tykke legger på seg.

Vi er genetisk ulike, har ulike hormoner, og anlegg for fedme. 

Nå må det bli slutt på trakasseringen av overvektige.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Isambard skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det som sto i linken var bra. Jeg tror mange svarer uten å ha lest den, men jeg kan oppsummere:

1. Ingen nekter for at overvekt har med kalorier og aktivitet å gjøre. 

2. Det å bare snakke om kalorier inn/ ut virker ikke selv om det er sant. Det kan gi mer skam og overspising.

3. Det finnes en ny, lovende behandling som tar tak i skamfølelsen til de overdvektige. For mange vil det føre til at de slutter å overspise

Sant nok. Tror første steg for mange er å tre ut av offerrollen. Det er ikke uflaks at man er overvektig, det er heller ikke flaks når man er slank. Det handler om livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at mange tror at må være konstant sulten for å gå ned i vekt. Velger man riktig mat og drikke så kan man faktisk spise og drikke veldig mye. Sunt kosthold er så mye mer enn knekkebrød med magerost. Er man kreativ så kan man både spise pizza og taco på en sunnere måte, man må bare lage det på en annen måte. 

Anonymkode: af6f6...87e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vektreduksjon er så mye mer enn spise mindre og trene mer. Jeg er selv til behandling på overvektspolikinikken, og der har vi fått motsatt informasjon. Vi skal ikke sulte oss, vi skal spise minst 5 måltider om dagen, og trening har ikke veldig stor effekt. Klarer man og spise hyppig men lite øker forbrenningen. Jeg synes selv det er vanskelig med en hektisk arbeidsdag og spise så ofte.

Anonymkode: c1f44...371

Jeg og ble sjokka over hvor "mye" vi egentlig må spise i løp av en dag for å gå ned. Men det med treninga er litt feil da. Fysisk aktivitet er essensielt med det å gå ned i vekt. Spørs hvordan man ser på det;
Sitter du på rumpa hele dagen lang og ikke er fysisk aktiv, så må du spise mye mindre (Lite men ofte for å øke forbrenning), og maten må være næringstett. Helst så lite kalorier som mulig. Derfor mange eldre som er dårlig til beins legger på seg for eksempel.

Om du går en tur på 30 minutter hver dag så kan du automatisk spise "mer", men bør fortsatt skjerpe bruken av både kalorier, salt og sukker.

Men så er det også gener inn i bildet. Du har for eksempel et gen i kroppen (MCR4), som styrer sultfølelsen, og for noen funker dette genet dårlig, eller ikke som det skal, å gjør at man ikke blir mett etter man har spist, og man automatisk spiser mer. 

Å til ts:
Det er ikke sånn at du SKAL spise mindre, og MÅ bevege deg mer for å gå ned i vekt. Det er viktigere at du ser på innholdet i maten du kjøper. Gå etter nøkkelhullsmerke, ta varer som har minst mulig kalorier pr 100g/ml, gå for de magrere alternativene. Kjøp brød med mye kostfiber, spis 5porsjoner frukt og grønt om dagen (3grønn2frukt/bær).
Lag deg nye vaner, spis frokost, lunsj, mellom måltid, middag og kvelds. Kan man lage noe kvelden i forveien så gjør det. Spis mindre rødt, bearbeida kjøtt siden det inneholder mye fett, velg reine råvarer, gjerne mer kylling og fisk. 

Men det aller viktigste: Det er LOV å kose seg med potetgull eller en sjokolade. Det er LOV å ta et kakestykke i ny og ne, så lenge man opprettholder de sunne valgene til vanlig, så er det helt greit å "skjeie" ut en gang i blant. Man skal tross alt leve også.

Jeg sliter med akkurat det samme forresten, bare sånn at du ikke trur jeg er en tynn flis som kommanderer alle andre. Har 40kg for mye og prøver mitt ytterste å få snudd om på matvanene mine. Det er ikke lett overhode, men om man er innstilt på at dette skal jeg få til , så får man det til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, men folk bare antar at alle overvektige spiser for mye og usunt. Godteri og kaker er faktisk det verste jeg vet og blir kvalm av det. 

Hvis du har en kropp som generer energi/lager fett ut av intet foreslår jeg at du lar forskere få studere kroppen din. Det bryter en hel del vitenskapelige lover og regler. Her har du store muligheter til å tjene gode penger.

Anonymkode: 4bae0...fd3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...