Gå til innhold

Nå må alle som sier det bare er "å spise mindre og trene mer" ta seg en bolle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor kommer du med dette nå? Den serien er allerede litt gammel, og de siste ukene her inne har det vært linket til kronikker om overvekt og fedme. Henger du litt etter? 

Anonymkode: 068f8...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kommer du med dette nå? Den serien er allerede litt gammel, og de siste ukene her inne har det vært linket til kronikker om overvekt og fedme. Henger du litt etter? 

Anonymkode: 068f8...f5e

Kg er full av folk som kommer med denne frasen! Og full av folk som snakker nedsettende om de med overvekt. Så nei, jeg "henger ikke litt etter" 

Anonymkode: 83625...2aa

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er kjipt men sannheten er vond, det hjelper å spise mindre.. være sulten litt oftere.

Jeg har ca 7-8 kg for mye selv og ønsker å gå ned i vekt. Men søren altså, det er ikke så lett. Jeg har klart det før da, ved å spise mindre (og sunnere) og bevege meg litt mer :)

Det er desverre ikke noe mer magi enn det.. Uansett om man skulle ønske det ikke var sånn. 

Anonymkode: 3fb2a...f40

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samt er det mye mer enn kosthold og fysisk aktivitet som er gjeldende faktorer i vektnedgang og vedlikehold. Gener, hormoner og mye mer.

Anonymkode: 89491...19a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hjelper det å kutte ut kaloriholdig drikke, spise mindre sukker og trene mer 

Anonymkode: 45126...06b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det finnes jo flere faktorer for hvorfor en person ikke går ned i vekt, selv om de prøver. Men for de aller fleste handler det i utganspunktet om kalorier inn og ut. 

Men joda, til tross for at det er så enkelt som «spis mindre, beveg deg mer», forstår jeg svært godt at det er vanskelig å gå ned i vekt, uansett hvor mye du prøver. 

Og jeg er forsåvidt enig med deg ts. Vi trenger ikke konstant å minne en overvektig person på dette. Det tror jeg gjør mer skade enn det hjelper. Dessuten er de nok fullt klar over det selv. 

Har noen overvektige venner. Men vekt har aldri vært et tema vi snakker om. Skulle det derimot bli til at jeg virkelig bekymrer meg for en venns liv, ville jeg nok tatt det opp med personen. Heldigvis har jeg aldri vært i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja det er kjipt men sannheten er vond, det hjelper å spise mindre.. være sulten litt oftere.. 

Anonymkode: 3fb2a...f40

Poenget er at det blir som at si at alkoholikere kan bli edru bare de slutter å drikke. Det er jo fysisk riktig, men  det er ikke DET som er problemet. 

Anonymkode: d5c69...8ee

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vektreduksjon er så mye mer enn spise mindre og trene mer. Jeg er selv til behandling på overvektspolikinikken, og der har vi fått motsatt informasjon. Vi skal ikke sulte oss, vi skal spise minst 5 måltider om dagen, og trening har ikke veldig stor effekt. Klarer man og spise hyppig men lite øker forbrenningen. Jeg synes selv det er vanskelig med en hektisk arbeidsdag og spise så ofte.

Anonymkode: c1f44...371

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, vekt har ingenting med inntak av kalorier å gjøre🤣Bare uflaks at man er feit.

Anonymkode: 73b90...bc8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lever bare én gang. Da skal jeg leve godt. Jeg spiser og drikke akkurat det jeg vil, når jeg vil. Jeg gidder ikke trene hele livet for å leve 5 år lengre, er bare tull. 

Anonymkode: df919...8a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det hjelper IKKE for overvektige å høre denne frasen. Slutt med det! Og slutt med diskriminering av overvektige! 

https://forskning.no/overvekt-samfunn/ikke-snakk-stygt-om-andres-kropp/1949663

Anonymkode: 83625...2aa

Folk flest er overraskende faktaresistente på dette området. Det er som de nyter å fordømme overvektige. 

Anonymkode: 763eb...be5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vektreduksjon er så mye mer enn spise mindre og trene mer. Jeg er selv til behandling på overvektspolikinikken, og der har vi fått motsatt informasjon. Vi skal ikke sulte oss, vi skal spise minst 5 måltider om dagen, og trening har ikke veldig stor effekt. Klarer man og spise hyppig men lite øker forbrenningen. Jeg synes selv det er vanskelig med en hektisk arbeidsdag og spise så ofte.

Anonymkode: c1f44...371

Dette viser hvor mye som misforstås/ feiltolkes av overvektige. Når man sier "spise mindre" mener man ikke å sulte seg eller spise sjeldent, men å redusere antall kcal. Man kan lilevel spise myyye mat, selv om kcal ska reduseres 🤦‍♀️ og trening og ekstra bevegelse hjelper såklart, litt her og litt der bidrar i det store bildet! Pluss trening er fordelsmessig med tanke på å ha en sunn kropp med et sterkt skjelett.

Anonymkode: a1370...57e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ikke snakk om slanking, det gir skamfølelse og skyld!"

Det er interessant at ordet skam har fått et såpass negativ rykte på seg. 

Jeg føler skam dersom jeg ikke plukker opp mitt eget søppel i naturen.

Jeg føler også skam dersom jeg trykker i meg noe usunt eller ikke følger opp på treningsprogrammet. Denne følelsen som kalles for skam er ditt indre moralske kompass som forteller deg at du vet egentlig bedre, og burde gjøre bedre. Du er nødt til å svare på noe du er ukomfortabel med eller fortsette å stikke i hodet ned i sanden.

Men selvsagt tar slike artikler hele skamme konseptet og vrir det til at skam er objektivt negativt så derfor må vi ikke skamme noen eller oss selv, og utelukker hvorfor følelsen av skam eksistere i utgangspunktet:

Hensikten med å føle skam er å møte deg selv og dine dumme valg slik at du kan kan selv orientere deg til et bedre sted i livet.

Det gammeldagse begrepet "Eier du ingen skam!" har sin plass, også til de som er ekstremt overvektig uten gyldige årsaker. Rett og slett fordi det er på tide å seg litt i speilet, både fysisk og metaforisk. Det er et sosialt kall som ber deg å våkne opp.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En må da spise, men det handler jo mest om hva en spiser. Har aldri sultet, men spiser aldri snop, og drikker bare vann og kaffe. Aldri vært i nærheten av å være feit.

Alternativt kan en gi opp, være feit og godta dårligere helse og at noen er dømmende.

Anonymkode: 3ce78...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder jo sjelden med èn stk. bolle..  Og da er vel trøbbelet i gang da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk flest er overraskende faktaresistente på dette området. Det er som de nyter å fordømme overvektige. 

Vil heller si at mange overvektige er faktaresistente, de nekter å innse at det handler om egen innsats og ikke uflaks. Offermentaliteten står sterkt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (1 minutt siden):

Det holder jo sjelden med èn stk. bolle..  Og da er vel trøbbelet i gang da?

Det er nok noe av hemmeligheten til oss slanke, vi nøyer oss med en bolle, eller ingen, evt 1/2. Og så reduserer vi neste måltid for å kompensere.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Ønsker man å gå ned i vekt, må man spise færre kalorier enn man forbruker, Det er enkel matte.

Men når det er sagt er det ikke enkelt å gå ned i vekt og man må være ganske bestemt og hard med seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes overvekt bare er trist. De fleste forstår at det er komplekst, og de fleste svært overvektige mennesker har en del psykiske issues i bunnen. Men dessverre er det også en del overvektige som rett og slett er enkle ofre for overflodssamfunnet. Det dummeste jeg hører er fraser som «jeg legger på meg bare jeg ser på en sjokolade». Vel, de fleste som sier dette spiser minst dobbelt så mye som meg i løpet av en dag. Da er det ikke den ene sjokoladen som er problemet.

Anonymkode: e18b3...5a6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...