AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Hva kan ammende mødre spise som gir urolige barn eller magevondt for barnet? Vil holde meg unna dette, ser hun har begynt å få litt vondt i magen💔 Anonymkode: 92ded...947
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Det er ikke påvist noen sammenheng mellom mat mor spiser og magevondt hos barnet som ammes. https://ammehjelpen.no/mat-og-drikke/
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 2 minutter siden, Anonymus Notarius said: Det er ikke påvist noen sammenheng mellom mat mor spiser og magevondt hos barnet som ammes. https://ammehjelpen.no/mat-og-drikke/ Fra kilden din: Kan barnet reagere allergisk på noe jeg spiser? Enkelte barn utvikler allergi eller intoleranse i spedbarnsperioden. Dersom det finnes allergier eller intoleranser i familien kan det være en større mulighet for at barnet ditt også vil utvikle dette. Men det er ingen grunn til at du som ammende skal holde deg unna spesielle matvarer for å forebygge allergi hos barnet ditt (6). Det mest vanlige er at barnet reagerer på på melkeproteiner i mors kost. Barn kan også reagere på proteiner fra for eksempel egg, hvete og fisk. Allergi eller intoleranse kan for eksempel vise seg som magesmerter, blod eller slim i avføringen, forstoppelse, uro, mye gulping, refluks-symptomer, eksem, dårlig vektoppgang eller symptomer fra luftveiene (7). Barnet kan ha mange symptomer, eller bare ett. Du finner mer informasjon om kumelkproteinallergi på nettsiden til Astma- og allergiforbundet. Snakk med lege og helsestasjon dersom du mistenker allergi eller intoleranse. Du kan i de fleste tilfeller fortsette å amme dersom du unngår å få i deg de allergenene som barnet ikke tåler. Hvis du fjerner en viktig matvare fra kosten din over en lang periode er det viktig at du sørger for å dekke opp for det du eventuelt går glipp av på andre måter, enten gjennom mat eller kosttilskudd. Anonymkode: 54413...e6e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Det kan være individuelt hva babyen får vondt i magen av, men ting som du selv får luft i magen av kan også påvirke magen til babyen. F.eks druer, erter, løk. Du må nesten bare prøve deg fram, da ingen forskning kan påvise sammenheng mellom mors mat og babyens mageknip.. Jeg husker at jeg ikke kunne spise taco de tre første månedene med første, da endte hver fredag opp i mageknip. Anonymkode: d6728...046
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fra kilden din: Kan barnet reagere allergisk på noe jeg spiser? Enkelte barn utvikler allergi eller intoleranse i spedbarnsperioden. Dersom det finnes allergier eller intoleranser i familien kan det være en større mulighet for at barnet ditt også vil utvikle dette. Men det er ingen grunn til at du som ammende skal holde deg unna spesielle matvarer for å forebygge allergi hos barnet ditt (6). Det mest vanlige er at barnet reagerer på på melkeproteiner i mors kost. Barn kan også reagere på proteiner fra for eksempel egg, hvete og fisk. Allergi eller intoleranse kan for eksempel vise seg som magesmerter, blod eller slim i avføringen, forstoppelse, uro, mye gulping, refluks-symptomer, eksem, dårlig vektoppgang eller symptomer fra luftveiene (7). Barnet kan ha mange symptomer, eller bare ett. Du finner mer informasjon om kumelkproteinallergi på nettsiden til Astma- og allergiforbundet. Snakk med lege og helsestasjon dersom du mistenker allergi eller intoleranse. Du kan i de fleste tilfeller fortsette å amme dersom du unngår å få i deg de allergenene som barnet ikke tåler. Hvis du fjerner en viktig matvare fra kosten din over en lang periode er det viktig at du sørger for å dekke opp for det du eventuelt går glipp av på andre måter, enten gjennom mat eller kosttilskudd. Anonymkode: 54413...e6e Det er allergi, TS skriver ikke at hun mistenker det? Det er ingenting man skal holde seg unna når man ammer for å unngå at babyen skal få vondt i magen. Det eneste man skal holde seg unna er mat med miljøgifter (står oppført hvilke i kilden jeg oppgav) og for mye alkohol, men det er jo av helt andre grunner.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan være individuelt hva babyen får vondt i magen av, men ting som du selv får luft i magen av kan også påvirke magen til babyen. F.eks druer, erter, løk. Du må nesten bare prøve deg fram, da ingen forskning kan påvise sammenheng mellom mors mat og babyens mageknip.. Jeg husker at jeg ikke kunne spise taco de tre første månedene med første, da endte hver fredag opp i mageknip. Anonymkode: d6728...046 Har hørt mye eller sterkt krydder/mat kan gi reaksjoner. Anonymkode: 92ded...947
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 1 hour ago, Anonymus Notarius said: Det er allergi, TS skriver ikke at hun mistenker det? Det er ingenting man skal holde seg unna når man ammer for å unngå at babyen skal få vondt i magen. Det eneste man skal holde seg unna er mat med miljøgifter (står oppført hvilke i kilden jeg oppgav) og for mye alkohol, men det er jo av helt andre grunner. Når man mistenker sammenheng mellom kost og smerter hos barn er det jo stort sett allergi som er greia Anonymkode: 75c83...ebf
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Når man mistenker sammenheng mellom kost og smerter hos barn er det jo stort sett allergi som er greia Anonymkode: 75c83...ebf Nei, det er mange som fortsatt tror at spesifikke matvarer mor spiser når hun ammer, gir babyen vondt i magen. Løk, druer, jordbær, sterkt krydder, brus etc.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 1 hour ago, Anonymus Notarius said: Nei, det er mange som fortsatt tror at spesifikke matvarer mor spiser når hun ammer, gir babyen vondt i magen. Løk, druer, jordbær, sterkt krydder, brus etc. Joda, de tror det, men mistenker det ikke som en vedvarende greie. Mpa er utrolig vanlig og derfor noe som bør informeres om å ikke gjemme bort slik du gjorde. Anonymkode: 75c83...ebf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Lege, jordmor,og helsesøster kan nok svare bedre enn oss på dette. Ta en telefon du Anonymkode: 95355...a42
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 Min erfaring er at babyen reagerer litt dersom jeg spiser større mengder sjokolade. Avføringen endrer også farge (blir lysere sennepsgul) og konsistens (blir litt mer grøtete). Det er ikke noe jeg gjør ofte, men det hender. Babyen får også magevondt når jeg spiser sjokolade, spesielt eldste da han hadde kolikk. Jeg vet at forskning ikke har påvist sammenheng. Min erfaring er at sjokolade påvirker. Vet at noen har spist store mengder løk og løksuppe og at babyen reagerte på det. Mine babyer har ikke reagert på løk, men jeg har heller aldri spist veldig store mengder på en gang. Det er vel store mengder som er problemet. Min yngste reagerte på at jeg drakk kaffe da hun var liten ved at hun sov dårligere, men ikke magevondt. Hun skrek litt ekstra fordi hun ikke fikk sove bok. Overføring av koffein til morsmelk er bevist, og små babyer bruker laaang tid på å kvitte seg med det. Tror det står anslått antall timer hos ammehjelpen. I tillegg kommer sikkert individuelle variasjoner, slik det gjør hos voksne. Anonymkode: 6683c...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva kan ammende mødre spise som gir urolige barn eller magevondt for barnet? Vil holde meg unna dette, ser hun har begynt å få litt vondt i magen💔 Anonymkode: 92ded...947 Hvor gammel er babyen din? Er det snakk om kolikkvondt? Noen snakker om "umodne tarmer". Min eldste hadde kolikk fra uke 3 til uke 12, og vi hjalp ham med å få ut luft ved å legge ham på ryggen og "sykle" med beina en stund før vi presset beina litt opp mot magen. Ofte, men ikke alltid, kom det da store mengder promp, og babyen skrek litt mindre . Babymasasje på magen kan også hjelpe for å få ting gjennom systemet. Anonymkode: 6683c...6bb 1
MammatilPer Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 I MITT tilfelle var det løk, hvitløk bønner, erter og generelt mat som ga meg mye luft.
Butter Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Her merket jeg at nr 1 reagerte på kål. Hver gang jeg hadde spist kål ble det hyling. Nr 2 reagerer ikke på kål. Ei i barselgruppen har en som reagerer på melkeprodukter. Ei venninne hadde en som reagerte på løk. I utgp er det ingen matvarer du sikkert kan sette i sammenheng med vondt i magen, men likevel er det mange mødre som erfarer at visse matvarer gir vondt. Du bør/ kan ikke kutte ut alt som potensielt gir vondt, men du må se etter et system. Dersom det er daglig må du evt luke ut en matvare om gangen og se om problemet forsvinner. Men det kan også være at magevondt ikke har noen verdens sammenheng med hva du spiser. Vær for øvrig obs på at mye koffein kan gi urolige barn. 1
Gjest Albbas Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 On 5/27/2022 at 11:06 AM, AnonymBruker said: Det kan være individuelt hva babyen får vondt i magen av, men ting som du selv får luft i magen av kan også påvirke magen til babyen. F.eks druer, erter, løk. Anonymkode: d6728...046 Nei.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 Mye koffein kan føre til uro mener jeg å ha lest Anonymkode: cb4c6...282
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 21.04): Min erfaring er at babyen reagerer litt dersom jeg spiser større mengder sjokolade. 😱😱😱😱 Glad mine ikke har reagert på min daglige dose med this too shall pass-sjokolade. ,🙈😂 Mine har generelt ikke reagert på noe jeg har spist, så de hadde sikkert lest seg opp på forskninga før de kom ,😅 Anonymkode: f016e...d5f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 Den vanligste allergien er mot melk. Hvis de ikke har allergier reagerer de ikke på ting du spiser mens du ammer, alt det om løk og kullsyre og sånt er bare gammel overtro. Anonymkode: 1eb30...ee5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 Melk og egg (begge påviste allergier etterpå) Kunstig søtning (spesielt i brus- vanlig med sukker gikk fint). Erter og løk i en bitteliten periode, men det gikk over. Anonymkode: 07559...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå