Gå til innhold

Alle katter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør kastreres og chippes før de fyller ett år.

Anonymkode: 1e498...dbf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Luna Llena
Skrevet

Helt enig, uansvarlig å ikke gjøre det. 

Skrevet

Jaa! Helt enig. 

• Liker 1
Skrevet

ALLE? Du satser på full utrydding av arten innen 30 år?

AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (24 minutter siden):

ALLE? Du satser på full utrydding av arten innen 30 år?

Liten sjanse for det, vil alltid finnes en idiot som ikke gidder å betale for kastrering.

Anonymkode: 1e498...dbf

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i prinsippet, all slags avl på dyr burde reguleres! 

Anonymkode: 82108...ba1

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor chippe den hvis katten er innekatt?

Anonymkode: 35f2f...d79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi den kan stikke av? Huset kan brenne, og katten kommer seg ut? Man kan ha innbrudd, og katten kommer seg ut? Katten kan bli stjålet? 

Mange tilfeller det kan være greit at katten er id-merket. 

Anonymkode: 571ef...0f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den kan stikke av, den kan komme seg ut når man skal til dyrlegen (har sett en katt i panikk som kom seg ut av buret hos dyrlegen), fordi det er slik man merker at man faktisk eier katten, fordi det er ditt fuckings ansvar. 

Anonymkode: 6242a...0be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mine innekatter er selvfølgelig chippet, har ingen garanti for at de plutselig kommer seg ut dersom noen er uoppmerksomme

Anonymkode: 5bfe6...d0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med unntak av de som driver oppdrett av rasekatter, er jeg enig. Det er for mange hjemløse katter. 

Har selv sterilisert og chippet rasekatt. 

Anonymkode: d2c2a...8c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at alle katter burde være chippet, men jeg er faktisk litt delt når det kommer til dette med kastrering.

Jeg er selvfølgelig helt enig i at kastrering av mange katter er helt nødvendig for å begrense, og helst utrydde, forvillede katter som lever med sult og sykdommer uten eiere. Men hvis alle faktisk kastrerer kattene sine, bortsett fra de som driver med bevisst avl, så vet jeg ikke om jeg ser på det som en positiv ting. 

Vi ser hvordan dette har gått med hunder, hvor flertallet av hunder er etter bevisst parring. Ekstremt utseende, dårlig helse og dårlig mentalitet er svært utbredt. Mye mer enn hos katter. Men vi ser at det begynner å gjøre sitt inntog der også. Når mennesker fikk øynene opp for rasekatter så fikk vi katter med korte bein, katter uten snute, katter med overdreven mye pels osv. De ekstreme trekkene har begynt der også. 

Det som har gjort at katter generelt sett har vært så sunne er nettopp at store deler av parringen hos huskatter skjer helt naturlig. Det har gjort at vi har beholdt en bestand av huskatter med et normalt utseende, funksjonell kropp og mindre helseproblemer. 

Vi mennesker lar avlen styres av hva vi anser som "søtt" og det går galt hver gang. Vi kan ikke gjøre jobben bedre enn naturen selv kan.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...