AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Planlegger hardangerbunad til konfirmant, har noen tips eller erfaringer å dele? Hvor bestilte dere fra? Pris? Anbefalinger ellers? Anonymkode: 599ef...b6a
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Lizard skrev (14 minutter siden): HVor i landet bor du? Østlandet, men kan reise litt om det trengs ts Anonymkode: 599ef...b6a
Lizard Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 https://larsenhusflid.com/collections/hardanger-damebunad Larsen Husflid i Ski er veldig flinke!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Lizard skrev (4 timer siden): https://larsenhusflid.com/collections/hardanger-damebunad Larsen Husflid i Ski er veldig flinke! Jeg klikket på lenken for å se, og helt ærlig så er ikke det noen god reklame for Hardangerbunad! Det ser faktisk så hjemmeprodusert ut at jeg anbefaler ts på det sterkeste å velge en annen leverandør. Hardangerbunaden har ikke veske, beltet på bildet er for bredt og fargene bommer totalt. TS, bruk Norsk Flid om du vil ha noe skikkelig, eller spør i lokale grupper på fb. Anonymkode: 34d4d...5d5 2 1
Lizard Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klikket på lenken for å se, og helt ærlig så er ikke det noen god reklame for Hardangerbunad! Det ser faktisk så hjemmeprodusert ut at jeg anbefaler ts på det sterkeste å velge en annen leverandør. Hardangerbunaden har ikke veske, beltet på bildet er for bredt og fargene bommer totalt. TS, bruk Norsk Flid om du vil ha noe skikkelig, eller spør i lokale grupper på fb. Anonymkode: 34d4d...5d5 Vet du, helt enig! Jeg så ikke igjennom bildene før jeg postet lenken. Beltet var jo helt katastrofe! Jeg har brukt Larsen i forbindelse med bunadstilbehør og omsøm og var veldig fornøyd med det.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Er det mye å spare på å få noen private til å brodere? Er det bringeduk, belte, skjorte og forkle som må broderes? ts Anonymkode: 599ef...b6a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det mye å spare på å få noen private til å brodere? Er det bringeduk, belte, skjorte og forkle som må broderes? ts Anonymkode: 599ef...b6a Hvis du eller noen i nær krets broderer kan du spørre om de ønsker å brodere belte og bringeduk, men da må du tenke over om det skal være stoffbroderi eller perlebroderi, som også er vanlig for Hardangerbunaden. Det er ganske tidkrevende, og ikke noe alle vil ta på seg. Det selges også bringeduk + belte ferdigbrodert på finn, så du kan jo sjekke der hva prisen er ifht om du skal kjøpe det via f.eks Norsk Flid. Hvis du vil ha det skikkelig så vær klar over at det er forskjell på bringeduk og belte til "vanlig" Hardangerbunad og vinterbunaden, og at det også er en del moderne varianter som ikke passer inn med det tradisjonelle. Hardangersøm er ingen nybegynnersøm, så med mindre du får noen som faktisk kan det til å gjøre det, så ville jeg betalt det det koster hos profesjonelle. Skal man først kjøpe en bunad så er det etter min mening et poeng å få det skikkelig og heller betale for det, enn å få noe halvveis som ser ufint ut på nært hold. Men hvis konfirmanten skal ha Hardangerbunad så har dere vel slekt på vestlandet som kan sjekke ut hva lokale bunadstilvirkere beregner av pris? Anonymkode: 34d4d...5d5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du eller noen i nær krets broderer kan du spørre om de ønsker å brodere belte og bringeduk, men da må du tenke over om det skal være stoffbroderi eller perlebroderi, som også er vanlig for Hardangerbunaden. Det er ganske tidkrevende, og ikke noe alle vil ta på seg. Det selges også bringeduk + belte ferdigbrodert på finn, så du kan jo sjekke der hva prisen er ifht om du skal kjøpe det via f.eks Norsk Flid. Hvis du vil ha det skikkelig så vær klar over at det er forskjell på bringeduk og belte til "vanlig" Hardangerbunad og vinterbunaden, og at det også er en del moderne varianter som ikke passer inn med det tradisjonelle. Hardangersøm er ingen nybegynnersøm, så med mindre du får noen som faktisk kan det til å gjøre det, så ville jeg betalt det det koster hos profesjonelle. Skal man først kjøpe en bunad så er det etter min mening et poeng å få det skikkelig og heller betale for det, enn å få noe halvveis som ser ufint ut på nært hold. Men hvis konfirmanten skal ha Hardangerbunad så har dere vel slekt på vestlandet som kan sjekke ut hva lokale bunadstilvirkere beregner av pris? Anonymkode: 34d4d...5d5 Ja, vi vil at det skal være ordentlig og jeg er veldig nøye. Vi hadde slekt i Hardanger, men hun som har brodert til andre i familien er død nå. Vi er usikre på om vi vil ha perlebrodert eller ikke, har hørt at det er en del dyrere. Alt helt ferdig fra husfliden er 50000, så vil helst forsøke å finne gode løsninger som er noe billigere. ts Anonymkode: 599ef...b6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå