Gå til innhold

Hvor mange av oss er det som har såkalt "problemhud"? (tenker ikke bare på akne)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange av oss er det som har såkalt "problemhud"? (tenker ikke bare på akne).

Men tenker på de som er rammet av akne (og ikke bare et par kviser før menstruasjon), psoriasis, eksem, rosacea, hypersensitivitet osv.

Vil du fortelle mer om din hud og hva du opplever som verst? Selv har jeg en mild grad av rosacea og er generelt hypersensitiv. Det verste for meg er at huden min ikke tåler noen ting før den blir rødere og at så mange ingredienser ikke tåles av huden.

Anonymkode: 7633f...d51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm jeg har.. Er til tider ok, men har ujevn hud etter flere år med akne, og selv når jeg ikke har synlige eller betente kviser så har jeg masse hudormer i form av svarte prikker og harde talgnupper. Spesielt på haka, fryktelig irriterende.. har begynt å være mye mer bevisst på hva jeg spiser, og tar vitaminer. Hadde også en hudpleiefaste for en stund tilbake som jeg gjorde i ca 1.5 mnd, før jeg startet opp forsiktig igjen med få aktive ingredienser. Nå bruker jeg kun en mild rens, et egf serum, og spot treatment på urenheter samt cosrx all in one snail cream for fukt ( selvsagt spf når jeg skal være ute). Det pluss godt kosthold og trening syntes jeg har hjulpet.

Får også elveblest av kulde og varme.. og sliter med å bli uvel og svimmel av enkelte stoffer i hudpleie, noe som finnes i både sminke og hudpleie/solfaktor, men ikke klart å finne ut nøyaktig hva jeg reagerer på.. 

Anonymkode: 238a9...b0b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker aldri hva det heter det jeg har, men det er et-eller-annet dermatitt. Får røde flekker/utslett i ansiktet (kinn, hake, rundt munn, og noen ganger litt i panna), og en del betennelsesklumper/kong i underlivet/lysken. 

Utrolig irriterende, og så og si ingenting hjelper i ansiktet. :( Allmennleger har ikke greie på det heller, og jeg får stort sett bare kremer for rosacea. 

Anonymkode: feeeb...58f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg husker aldri hva det heter det jeg har, men det er et-eller-annet dermatitt. Får røde flekker/utslett i ansiktet (kinn, hake, rundt munn, og noen ganger litt i panna), og en del betennelsesklumper/kong i underlivet/lysken. 

Utrolig irriterende, og så og si ingenting hjelper i ansiktet. :( Allmennleger har ikke greie på det heller, og jeg får stort sett bare kremer for rosacea. 

Tenker at du burde investert i en time hos hudlege ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Har vært plaget av akne siden tenårene. Helt vanlige greier, men det var ikke det verste. Det verste var den oljete huden som fulgte med. Men hvis jeg brukte kremer, eksfoliering eller noe for å tørke litt ut begynte det å flasse med en gang. Det var liksom enten oljetryne eller flassetryne, ingenting i mellom. Er litt eldre nå da, og det oljete har gitt seg veldig. Men blir fort rød og oljete i sola eller ved trening. Akne har jeg kontroll på, men jeg blir lett solbrent, generelt rød eller oljete. Er i midten av 40-årene nå. Drømmer om å kunne gå ut uten å dempe ned rødheten og det lille som er av olje med pudder. Men er jo blitt en livsstil å dempe det ned, blir vant til det.

Anonymkode: df1af...632

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at du burde investert i en time hos hudlege ❤️

❤️

Jeg var hos en hudlege for noen år siden, og det er derfra jeg fikk navnet. Da fikk jeg en del medisiner som fungerte veldig bra! 

Men av en eller annen grunn så får jeg aldri det jeg etterspør hos lege, da får jeg bare krem for rosacea i stede for. :( Blir veldig dyrt i lengden dersom jeg må ha time hos hudlege hver eneste gang jeg skal hente ut medisiner. 

Klarer å holde det sånn noenlunde i sjakk med aderma exomega. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

❤️

Jeg var hos en hudlege for noen år siden, og det er derfra jeg fikk navnet. Da fikk jeg en del medisiner som fungerte veldig bra! 

Men av en eller annen grunn så får jeg aldri det jeg etterspør hos lege, da får jeg bare krem for rosacea i stede for. :( Blir veldig dyrt i lengden dersom jeg må ha time hos hudlege hver eneste gang jeg skal hente ut medisiner. 

Klarer å holde det sånn noenlunde i sjakk med aderma exomega. 

Hudlegen burde jo videreformidle til din fastlege så du slipper å måtte få resept direkte fra hudlegen hver gang, ja. Det blir dyrt og tungvint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...